Guest peltipurkki

Oikea tapa lentää isoympyrää?

24 viestiä aiheessa

Olisi mielessä heittää pikku reissu, mutta koneessa ei ole FMC:tä tai INS:siä. Lento menee Tyynenvaltameren yllä, joten isoympyrää lentäminen olisi varmasti paras vaihtoehto? Onko tuohon jotain yksiselitteistä kaavaa, jolla voisi selvittää kuinka usein konetta pitää kääntää ja kuinka paljon?

http://gc.kls2.com/cgi-bin/gc?PATH=phnl-mmaa&RANGE=&PATH-COLOR=&PATH-UNITS=nm&SPEED-GROUND=330&SPEED-UNITS=kts&RANGE-STYLE=best&RANGE-COLOR=&MAP-STYLE=

Tuosta pitäisi nähdä kaikki tiedot, mutta kuitenkin: reitti on siis Honolulu (PHNL - 21°19'07"N 157°55'21"W) - Acapulco (MMAA - 16°45'25"N 99°45'14"W) ja matkaa on 3300nm. Ja miten tuulet pitää ottaa huomioon?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lennät isoympyrää niin sehän suora linja -> ei tarvitse kääntää ollenkaan. Tuulista en sitten tiedä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nope, kartalla suora viiva on lyhin reitti, mutta maapalloa kiertäessä reitti kaartuu. ;) Terveiset täältä 22.000 jalasta :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nope, kartalla suora viiva on lyhin reitti, mutta maapalloa kiertäessä reitti kaartuu. ;) Terveiset täältä 22.000 jalasta :)

Nyt meni ihan väärin päin kyllä.. Se on just presiis toisinpäin. Kaksiulotteisella kartalla reitti kaartuu, koska maapallo on pyöreä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hupsista. ;D No katsotaan sitten mitä lennosta tulee.. Mutta eikö se kuitenkin ole niin, että jos haluan lentää lyhintä mahdollista reittiä, on konetta käännettävä vähän väliä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hupsista. ;D No katsotaan sitten mitä lennosta tulee.. Mutta eikö se kuitenkin ole niin, että jos haluan lentää lyhintä mahdollista reittiä, on konetta käännettävä vähän väliä?

 

Mihin suuntaan kääntäisit konetta, jos haluat lentää lyhintä mahdollista reittiä? Ei suuntaa tarvitse muuttaa "linnuntietä" lennettäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun lennetään 3D-maailmassa, on kurssia käännettävä hiljalleen, muuten lentäjä (tai laivuri) päätyy jommallekummalle navalle: http://en.wikipedia.org/wiki/Rhumb_lines

 

Ja se, minkälainen viiva isoympyräreitti on kartalla, riippuu kartan projektiosta. Gnomoninen projektio on sellainen, joka näyttää isoympyrät suorina viivoina.

 

Ed: Lisätään vielä, että joko päiväntasaajaa tai meridiaaneja pitkin mentäessä liikutaan automaattisesti isoympyrää pitkin, eikä silloin kurssia tarvitse säätää matkan aikana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta eikö se kuitenkin ole niin, että jos haluan lentää lyhintä mahdollista reittiä, on konetta käännettävä vähän väliä?

 

Menetkö kauppaankin hieman kaartaen, että reitti olisi lyhyempi....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, tästä syystä ne gepsit ja INS:t on keksitty, ettei tarvisi lentäjän miettiä näitä asioita! ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menetkö kauppaankin hieman kaartaen, että reitti olisi lyhyempi....

Tottakai. ;D Mutta mietipä kuitenkin vaikka miksi EFHK:lta New Yorkiin "kierretään" niin kaukaa pohjoisesta. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai. ;D Mutta mietipä kuitenkin vaikka miksi EFHK:lta New Yorkiin "kierretään" niin kaukaa pohjoisesta. ::)

 

Kuinka niin? Ota karttapallo ja lankaa. Yhdistä Helsinki ja New York. Reitti kulkee Islannin puolivälistä (noin) sekä Grönlannin etäläosien yli jatkuen Kandadan itäosien yli kohti Bostonia, ja edelleen New Yorkiin... :)

 

T: Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai. ;D Mutta mietipä kuitenkin vaikka miksi EFHK:lta New Yorkiin "kierretään" niin kaukaa pohjoisesta. ::)

Niin eikö se näin ole juuri kartalla, mutta kun katsotaan karttapalloa niin käsittääkseni asia muuttuu hieman. Kuten aiemmin puhuttiin, niin projektiolla on osansa asiassa. Lisäksi tietysti Atlantin ylityksessä täytyy ottaa huomioon ETOPSit, mutta se ei taida vaikuttaa tässä asiassa juurikaan kun se ei ilmeisesti koske esim. MD-11.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin eikö se näin ole juuri kartalla, mutta kun katsotaan karttapalloa niin käsittääkseni asia muuttuu hieman. Kuten aiemmin puhuttiin, niin projektiolla on osansa asiassa. Lisäksi tietysti Atlantin ylityksessä täytyy ottaa huomioon ETOPSit, mutta se ei taida vaikuttaa tässä asiassa juurikaan kun se ei ilmeisesti koske esim. MD-11.

ETOPS koskee vain kaksimoottorikoneita. Atlantia ylittäessä tulee ottaa huomioon NATit, mitkä määräytyvät tuulien, sekä Atlantin liikenteen mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmnn!

Minun täytyy kyllä ihmetellä teidän syvällistä tietämystä näistä kaikista lentämiseen liityvistä asioista.

Olette varmaan lähes kaikki enemmän tai vähemmä oikeita lentäjiä.

Minäkin kyllä olisin tässä tapauksessa laittanut sen langan karttapallon päälle kohteesta A kohteeseen B, enkä olisi miettinyt yhtään enempää, vaan uskonut sen olevan niin.

"Alt skall man höra, innan örona trillar ner".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihin suuntaan kääntäisit konetta, jos haluat lentää lyhintä mahdollista reittiä? Ei suuntaa tarvitse muuttaa "linnuntietä" lennettäessä.

 

Höpshöps. Suunnan määrittämiseksi tarvitaan jokin referenssisuunta, käytännössä esimerkiksi tosipohjoinen. Jos kuljetaan isoympyräreittiä pallon pinnalla, suuntaa tulee jatkuvasti muuttaa suhteessa tosipohjoiseen. Paljonko? Vertaamalla lähtö- ja määräpisteen koordinaatteja - pituuspiirin muutos / keskimääräisen leveysasteen sini. Näin kansantajuisesti selitettynä  :P

 

Pitkillä matkoilla isoympyräreittejä ei käytännössä lennetä kuin inertianavigoinnin / GPS:n avulla. Tietysti teoriassa voi laskea tarvittavan suunnanmuutoksen ja laskea maanopeuden mukaan kuinka usein ja kuinka paljon suuntaa pitää muuttaa. Ei niin kuitenkaan "oikeasti" tehdä.

 

Jos lentää samaa kompassisuuntaa, päättyy lentämään ns. loksodromin (rhumb line) joka on isoympyrää pidempi reitti. Näin silloin vanhoina aikoina.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Höpshöps. Suunnan määrittämiseksi tarvitaan jokin referenssisuunta, käytännössä esimerkiksi tosipohjoinen. Jos kuljetaan isoympyräreittiä pallon pinnalla, suuntaa tulee jatkuvasti muuttaa suhteessa tosipohjoiseen. Paljonko? Vertaamalla lähtö- ja määräpisteen koordinaatteja - pituuspiirin muutos / keskimääräisen leveysasteen sini. Näin kansantajuisesti selitettynä  :P

 

Pitkillä matkoilla isoympyräreittejä ei käytännössä lennetä kuin inertianavigoinnin / GPS:n avulla. Tietysti teoriassa voi laskea tarvittavan suunnanmuutoksen ja laskea maanopeuden mukaan kuinka usein ja kuinka paljon suuntaa pitää muuttaa. Ei niin kuitenkaan "oikeasti" tehdä.

 

Jos lentää samaa kompassisuuntaa, päättyy lentämään ns. loksodromin (rhumb line) joka on isoympyrää pidempi reitti. Näin silloin vanhoina aikoina.

 

Jaahas, kiitos korjauksesta. Mie oon taas pihalla kuin lumiukko. En vain käsitä, miksi palloa kierrettäessä suuntaa pitää korjata päästäkseen lyhintä reittiä paikasta toiseen. Tämä siis yleisesti matemaattisena mallina ajateltuna.

 

EDIT: Voi hiivatti, selitänpä vielä. Ajattelen tämän niin, että esim. tuo ekan viestin linkin reitti olisi siis karttapallolla lyhin mahdollinen (ilmeisesti on), jolloin sitä lennettäessä ei koneen nokan suuntaa tarvitsisi poikkeuttaa lainkaan. Tuulet ja muut älyttömyydet jätän tässä huomiotta, jotta ensin pääsen selville perusideasta. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Atlantia ylittäessä tulee ottaa huomioon NATit, mitkä määräytyvät tuulien, sekä Atlantin liikenteen mukaan.

 

Näistä on tullut niin paljon kyselyjä, että joku joka hallitsee hyvin Atlannin ylityksen toimenpiteet voisi tehdä jonkin tutorialin aiheesta. Sen voisi lisäillä vaikka tuonne wikiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Voi hiivatti, selitänpä vielä. Ajattelen tämän niin, että esim. tuo ekan viestin linkin reitti olisi siis karttapallolla lyhin mahdollinen (ilmeisesti on), jolloin sitä lennettäessä ei koneen nokan suuntaa tarvitsisi poikkeuttaa lainkaan. Tuulet ja muut älyttömyydet jätän tässä huomiotta, jotta ensin pääsen selville perusideasta. ;)

Näin on. Jos lähdetään lähtöpisteestä ja mennään suoraa linjaa kohti päämäärää, sinne myös saavutaan ;D

 

Tässä trikki on vain se, että noin on hyvin vaikea tehdä - täytyy siis ottaa referenssiksi aito suunta (en tiedä suomeksi nimeä, true heading?). Jos lennetään samaa aitoa suuntaa lähtöpisteestä, ei mennä isoympyräreittiä (eli lyhintä) päämäärään (näin ainakin päättelisin muista postauksista). Jos halutaan mennä isoympyräreittiä, tulee ohjaussuuntaa muuttaa (suunta ei periaatteessa muutu, vain ohjaussuunta tosipohjoiseen nähden)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yarr....

 

Google auttaa tähänkin ongelmaan  :)

 

Suora viiva (lyhin reitti) Helsingistä, New Yorkkiin :

[ attachment removed / expired ]

 

Joskus on sitä IRL Finnairin AY005:lla tultu Kanadan Hudsonin Lahden ylitsekkin...

 

ja lisätään vielä Honolulu - Acapulco.

[ attachment removed / expired ]

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveiset jälleen täältä 22.000 jalasta, olen juuri  saapunut Meksikon rannikolle ja laskeskelen vielä tunnin verran etelään päin. Hdg oli lennon alussa 70 ja rannikolle saapuessa jotain 80-90, tunnin välein käänsin 2-3 astetta. Ei varmasti aivan tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan lennetty, mutta sain kuitenkin koneen sutvittua mantereelle ilman eksymistä ja polttoaineen loppumista. 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä trikki on vain se, että noin on hyvin vaikea tehdä - täytyy siis ottaa referenssiksi aito suunta (en tiedä suomeksi nimeä, true heading?)

 

Tosilentosuunta taitaa olla käytetty suomenkielinen termi.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Navigaatio on mielenkiintoista!  :)

 

Mietin vielä, että eräs tapa arvioida suunnan korjaus isoympyräreitillä on tulostaa reitti kartalle, missä meridiaanit ovat yhdensuuntaiset (esim. Mercator). Siitä voi kulmamitalla arvioida reitin suunnan kussakin kohdassa. Menetelmä on tietysti vain karkea ja suuntaa-antava (kirjaimellisesti  :D ).

 

Tuulikorjaus voi olla vaikeampi - pitänee tarkkailla aaltoja kaukana alapuolella ja katsoa, ajaudutaanko enemmän vasemmalle vai oikealle. Tämäkin menetelmä on silmämääräisesti arvioituna vain "suunnilleen siihen suuntaan".

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaahas, kiitos korjauksesta. Mie oon taas pihalla kuin lumiukko. En vain käsitä, miksi palloa kierrettäessä suuntaa pitää korjata päästäkseen lyhintä reittiä paikasta toiseen. Tämä siis yleisesti matemaattisena mallina ajateltuna.

 

EDIT: Voi hiivatti, selitänpä vielä. Ajattelen tämän niin, että esim. tuo ekan viestin linkin reitti olisi siis karttapallolla lyhin mahdollinen (ilmeisesti on), jolloin sitä lennettäessä ei koneen nokan suuntaa tarvitsisi poikkeuttaa lainkaan. Tuulet ja muut älyttömyydet jätän tässä huomiotta, jotta ensin pääsen selville perusideasta. ;)

 

Heheh, no et ole yksin, ihmisillä on aikojen alusta asti ollut vaikeuksia hahmottaa että maapallo on pyöreä. Olisikin, niin navigointi tulisi helpommaksi  ;)  Koska se juuri tekee asiasta vähän konstikkaamaan miltä näyttää.

 

Ikävä kyllä en nyt löytänyt mitään simppeliä netistä jolla asian havainnollistaisi. Helpoin olisi ruutupaperi, harppi ja kynä, tai vaihtoehtoisesti pieni karttapallo.

 

Kokeillaan nyt kuitenkin sanallisesti. Viiva joka muodostaa lyhyimmän reitin kahden pisteen välillä muuttaa suuntaansa, ei siksi etteikö se olisi suora viiva, vaan siksi miten suunta tällä pallollamme määritellään - astekulmana tosipohjoisesta. Suunta muuttuu isoympyräreitillä, aivan kuten lennettäessä esim. Japanista Englantiin Pohjoisnavan ylitse suunta on aluksi pohjoiseen, ja navan ylityksen jälkeen etelään - vaikka olisi lennetty aivan suoraan koko ajan!

 

Tämä johtuu siitä, että pituuspiirit jotka yhdistävät napoja, konvergoivat eli lähenevät toisiaan päiväntasaajalta napoja kohti mentäessä. Samaa suuntaa lentäen voi lentää isoympyrää vain tosipohjois-eteläsuunnassa (pituuspiiriä pitkin) tai itä/länsisuunnassa päiväntasaajalla.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään