Jarmo Stenvall

FSX Flight 1 ATR 72-500 autopilotin lähestymis ongelma

7 viestiä aiheessa

Olen pari päivää lennellyt tuolla ATR72-500 koneella ja törmännyt tuon autopilotin, ja etenkin sen lähestymisen kanssa suuriin ongelmiin! :-\ En todellakaan tiedä onko vika käyttäjässä vai softassa...  ;D

*KÖH* bugi *KÖH*

 

Kokeilin tänään useaan, ainakin kuuteen eri otteeseen laskeutua EFHK:lle 4L kiitotielle, autopilotti ja APP päällä, kaikki yritykset menivä persiilleen saman kaavan mukaan. :thmbdn:

 

Eli osapuilleen näin:

4L kiitotien ILS taajuus laittettu kohdalleen (111.900) ja sen suunta 41. Koneella korkeutta 2300 ft ja nopeutta n. 140 kts. Laskusiivekkeet ja pyörät alhaalla, tietysti! :P  Autopilottiin "lukittu" korkeus 2300 ft ja suunta 85 sekä Approach namiska päällä.

 

Lähestyin kiitotietä suuntaan 85, ja siinä vaiheessa kun autopilotin approach-moodi tunnisti ILS-säteen, alkoi autopilotti kääntää konetta sitä kohti. Heti kun kone alkoi kääntymään, tiputti autopilotti korkeutta, ja korkeus tippui loppujen lopuksi 1000 jalkaan. Samalla kun korkeus tippui, ei autopilotti korjannut suuntaa ILS:in mukaan, vaan jatkoi suoraa kohti suuntaan 350. Että näin tällä kertaa...

 

Tosin kun viime yönä lensin Tallinnan kentälle, niin lähestyminen onnistui autopilotin kanssa ilman mitään häslinkiä, eli kaikki meni niin kuin pitikin. :o  Kaikki aikaisemmat lähestymis yritykset, ennen tuota EFHK testi rupeamaa on onnistunut vain puoliksi, eli autopilotti on seurannut vain vaaka- mutta ei pystylinjaa!

 

Mahtaako kenelläkään muulla olla samantyyppisiä kokemuksia tuon autopilotin kanssa?

 

 

Terveisin:  Jarmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko autopilotin/EFIS-näytön NAV source valittu oikein, eli kiertokytkin asennossa VOR1?

 

Tähän paneeliin pääsee käsiksi paneeli-ikoniryppään alarivistä, kaksi keskimmäistä painiketta (kapt/peräm.)

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko autopilotin/EFIS-näytön NAV source valittu oikein, eli kiertokytkin asennossa VOR1?

 

Tähän paneeliin pääsee käsiksi paneeli-ikoniryppään alarivistä, kaksi keskimmäistä painiketta (kapt/peräm.)

 

Miika

 

EFIS konsolin "V/L" namiska oli pohjassa, ja tuosta "Blue Pointer (0) Selector" namiskasta en ole varma missä asennossa se oli... :-\

 

Olet kai huomioinut, että taajuus pitää asetaa NAV1 radioon, muuten lähestyminen ei toimi niin kuin pitäisi.

 

Taajuus oli asetettu NAV1 radioon oikein.  :thmbup:

 

Eilen sain tuon lähestymisen hoidettua autopilotin kanssa moitteettomasti EFTP kiitotielle 24. Toivottavasti ei ollut tuurista kysymys!  ;D  Täytyy vielä treenata tuota lähestymistä...

 

 

T:  Jarmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Taajuus oli asetettu NAV1 radioon oikein. :thmbup:

 

 

 

 

T: Jarmo

 

NAV1 laitetaan ILS taajuus ja NAV2 kentän VOR. Tässä tapauksessa EFHK 114.2.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NAV1 laitetaan ILS taajuus ja NAV2 kentän VOR. Tässä tapauksessa EFHK 114.2.

 

Juuri noin sen itseasiassa tein. Eli mainittakoon vielä, EFHK 4L,  NAV1 = 111.90 (HTV) ja VOR = 114.20 (HEL).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain kuin sainkin tehtyä eilen illalla noita testilähestymisiä autopilotin kanssa tuonne EFHK:lle 04L ja 04R kiitoteille. Molemmat lähestymiset menivät täydellisesti.  :thmbup:  Eli tuo ongelma, jonka mainitsin tuossa ensimmäisessä postissani, oli jonkin sortin bugi. Ehkä ATR kone ei ollut latautunut oikein?

 

Kun valitsen tuon ATR 72-500 koneen, niin missään vaiheessa ei enää näy sitä ikkunaa missä lukee teksti "Please stand by". ATR:n asennuksen jälkeen se kyllä näkyi , mutta jostain syystä ei enää. Mitään FSX:n asetuksia en ole muuttanut ATR:n asennuksen jälkeen... :-\

 

 

T:  Jarmo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään