Guest Donald

FISD EFHK scenery

24 viestiä aiheessa

Eipä tossa ole oikein muuta mahdollisuutta kuin että olet asentanut EFHK:n tuplana, eli vanhan ja uuden version yhtäaikaa. Poista kaikki EFHK:hon liittyvä Addon Scenery kansiosta ja asenna ainoastaan 1.0 versio.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten pystyisin lisäämmän autogenia FISD:n EFHK:lle? Kuvassa olevat alueet todella karuja ja epärealistisia.

 

1. Kiitoteiden välinen kasvusto

2. 04R Hobby Hall ja muut rakennukset

3. Tikkurilantien rakennukset ja puut, sekä muunkin kenttäalueen puut

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyjä kysyi, miten tietyille alueille saa realistisempaa/enemmän automaattisesti generoituja rakennuksia. X-Planeen on helppo tuoda OSMstä ja muista tietokannoista sopivilla ohjelmilla oikeaa rakennusdataa (sekä sijainti että geometria) vaikuttamatta ruudunpäivityksen sulavuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten pystyisin lisäämmän autogenia FISD:n EFHK:lle? Kuvassa olevat alueet todella karuja ja epärealistisia.

 

1. Kiitoteiden välinen kasvusto

2. 04R Hobby Hall ja muut rakennukset

3. Tikkurilantien rakennukset ja puut, sekä muunkin kenttäalueen puut

 

Minusta EFHK:n asennus tuon kuvan mukaan on jotenkin vajaa. Laita lisää kuvia niin kommentoin! Onhan simun autogen-asetus maksimissa 100%?

Yksi tapa on poistaa EFHK:n oma photopohja jolloin se korvautuu tekemälläni Vantaan photosceneryllä. Kiitoteiden päistä autogen-rakennukset jäävät pieneltä alueelta joka tapauksessa puuttumaan. Kai simu on FS 2004?

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyjä kysyi, miten tietyille alueille saa realistisempaa/enemmän automaattisesti generoituja rakennuksia. X-Planeen on helppo tuoda OSMstä ja muista tietokannoista sopivilla ohjelmilla oikeaa rakennusdataa (sekä sijainti että geometria) vaikuttamatta ruudunpäivityksen sulavuuteen.

 

Kysymys alkoi mielestäni sanoilla "Miten pystyisin lisäämmän autogenia FISD:n EFHK:lle?" Tähän ei mielestäni liity X-plane millään tavalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys alkoi mielestäni sanoilla "Miten pystyisin lisäämmän autogenia FISD:n EFHK:lle?" Tähän ei mielestäni liity X-plane millään tavalla.

 

Itku parku ja potku! Kysyjä ei kuitenkaan tainnut sanoa, ettei muita vaihtoehtoja saa antaa. Vai :).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta EFHK:n asennus tuon kuvan mukaan on jotenkin vajaa. Laita lisää kuvia niin kommentoin! Onhan simun autogen-asetus maksimissa 100%?

Yksi tapa on poistaa EFHK:n oma photopohja jolloin se korvautuu tekemälläni Vantaan photosceneryllä. Kiitoteiden päistä autogen-rakennukset jäävät pieneltä alueelta joka tapauksessa puuttumaan. Kai simu on FS 2004?

 

Asensin juuri eilen puhtaan EFHK 1.61 + Varjen uusimman patcin. Autogen on tweakattu arvolle 27, eli "yli maksimin". Olen poistanut kentän photopohjan, mutta autogenit eivät siltikään näy.

Kokeilin poistaa exclude-tiedostoja, jollon sain autogeniä haluamiini paikkoihin. Ongelmaksi tuli, että myös defu-rakennukset, defu-terminaali ja -lennonjohtotorni tulivat esiin. Jos joku osaisi/voisi tehdä exclude-tiedoston, joka poistaisi vain terminaalit yms., se voisi toimia?

 

Pohjana FS2004

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa kuva EFHK:lta suunnilleen samasta paikasta 04R, kuin kysyjällä. Tuon verran näkyy autogen-rakennuksia ja puustoa, kun photopohja poistettuna ja kaikki photosceneryt asennettuina. Autogen maksimissa. Käytössä luonnollisen kokoiset Finntrees-puut. Syy ettei vasemmalla alakuvassa oleva ruskea rakennus ei näy 3d-mallinnuksena, johtunee jostakin allaolevasta syystä:

 

1. Simun autogen rajoittaa rakennusten määrän/tietty pinta-ala (noin 1 neliökilometri). Tuolla alueella on paljon autogen-rakennuksia, kun tullaan kuvan paikasta esim. etelään.

 

2. EFHK itsessään poistaa hieman autogenejä maastoista juuri ennen kiitoratojen alkuja.

 

3. Finnterrainin voimalinjat poistavat myös autogenit alueiltaan.

 

Mitä tarkoittaa, että autogen on säädetty yli maksimiarvon. Mikä on tuo 27? Onko siitä hyötyä? Olen kuullut ettei FS 2004:n autogenin maksimiarvoa (puiden ja rakennusten tiheyttä) voi mitenkään lisätä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kommentteja?

 

yES

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ohessa kuva EFHK:lta suunnilleen samasta paikasta 04R, kuin kysyjällä. Tuon verran näkyy autogen-rakennuksia ja puustoa, kun photopohja poistettuna ja kaikki photosceneryt asennettuina. Autogen maksimissa. Käytössä luonnollisen kokoiset Finntrees-puut. Syy ettei vasemmalla alakuvassa oleva ruskea rakennus ei näy 3d-mallinnuksena, johtunee jostakin allaolevasta syystä:

 

1. Simun autogen rajoittaa rakennusten määrän/tietty pinta-ala (noin 1 neliökilometri). Tuolla alueella on paljon autogen-rakennuksia, kun tullaan kuvan paikasta esim. etelään.

 

2. EFHK itsessään poistaa hieman autogenejä maastoista juuri ennen kiitoratojen alkuja.

 

3. Finnterrainin voimalinjat poistavat myös autogenit alueiltaan.

 

Mitä tarkoittaa, että autogen on säädetty yli maksimiarvon. Mikä on tuo 27? Onko siitä hyötyä? Olen kuullut ettei FS 2004:n autogenin maksimiarvoa (puiden ja rakennusten tiheyttä) voi mitenkään lisätä.

 

Tämähän alkaa muuttua jännäksi.  :laugh: Voisiko syy olla FISD-tiedostojen järjestys scenery libraryssä? Tai jokin poistamistasi .bgl tiedostoista, joita minä en ole poistanut?

Tuossa pieni keskustelu Terrain_autogen_dentisy:stä http://forum.simflight.com/topic/48978-make-your-fs2004-autogen-dense-like-fsx/ Käsittääkseni 30 on maksimi.

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole seurannut näitä EFHK:n juttuja mutta miksi kenttäsceneryn photopohja pitää poistaa? Onko siellä tullut niin paljon muutoksia kenttäalueelle vai onko tähän jokin muu syy?

Jos tuolla käyttää Esan photosceneryä pohjana niin niille photolaatoille voisi lisätä puita ja rakennuksia haluttuihin kohtiin  Autogen annotatorilla. Tosin siellä alueella vaikuttaa epäilemättä defu autogenejä syövät exludet eikä tämä keino välttämättä toimisi joka paikassa.

Yksi keino voisi olla, että poistaisi kaikki alueen exludet ja katsoisi mitä defutavaraa sinne sitten ilmestyy. Sen jälkeen ryhtyisi sitten "täsmäpoistoon" tekemällä pieniä jopa yhden puun tai rakennuksen poistavia exludeja tarvittaviin kohtiin. Samalla sitten lisäisi annotatorilla vaikkapa lisää puita photolaatoille! Hmmm . . toimisikohan tuommoinen . . . jos nyt siellä yleensäkään mitään tarvitsee tehdä. Minusta se alkuperäinen tiedostokirjaston EFHK on ihan hyvä.

 

Tuo Esan photosceneryn pitäminen kenttäalueen pohjana toimii hyvin ainakin Vaasassa vanhan EFVA sceneryn kanssa. Sinne tuli vuodenajatkin ihan automaattisesti. Tosin siellä ei alkuperäistä vain kesän sisältämää pohjaa voinut poistaa vaan se oli tehtävä läpinäkyväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni päällimmäinen syy Esan photopohjan pitämiseen EFHK:lla on se, että FISD:n photopohja latautuu melko myöhään EFHK:lle saavuttaessa. Se siis tavallaan läjähtää näkymään silmien edessä. Tämä on häiritsevää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni päällimmäinen syy Esan photopohjan pitämiseen EFHK:lla on se, että FISD:n photopohja latautuu melko myöhään EFHK:lle saavuttaessa. Se siis tavallaan läjähtää näkymään silmien edessä. Tämä on häiritsevää.

Varmaan noinkin, mutta toinen haitta on se, että EFHK:n omassa photopohjassa teiden värit ovat liian valkoisia.

 

FS 2004:n autogen pystyy näyttämään enintään 600 puuta/ruutu ja 300 rakennusta/ruutu eli noin yksi neliökilometri. Tuo fs9.cfg:n autogen-arvon suurentaminen maksimivakioarvosta 5 ei lisää yhtään näytettävien puiden ja rakennusten määrää

 

yES

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen jälkeen ryhtyisi sitten "täsmäpoistoon" tekemällä pieniä jopa yhden puun tai rakennuksen poistavia exludeja tarvittaviin kohtiin.

 

Voisin jopa väsätä, mutta ei vain löydy taitoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisin jopa väsätä, mutta ei vain löydy taitoa.

 

Onhan tuo exlude bgl:n tekeminen aluksi semmoinen hieman monimutkaisen oloinen juttu muttei silti kuitenkaan niitä pahimpia mitä tulee simun sceneryiden kanssa puuhatessa eteen. Minäkin kielitaidoton ja pitkäpiuhainen vanhus opin semmoisia tekemään. Itse käytän ilmaista SBuilder ohjelmaa jolla voi tehdä paljon muutakin kuin noita exlude.bgl:iä.

Eikä siitä Sbuilderista tarvitse välttämättä edes opetella muuta kuin se exluden tekeminen. Muuta voi sitten opetella mikäli kiinnostusta riittää tai tarvitsee jotain muuta simun maisemalle tehdä.

 

Ideana siinä on, että simu ja Sbuilder ovat auki yhtäaikaa. Sbuilderissa liikkuu punainen ruksi koordinaattiruudukossa kun rullailet simun lentokoneella. Voit rullata koneen simun maisemassa vaikka jonkin puun päälle ja sitten sbuilderiin pannaan iso zoomaus ja piirretään sillä pieni neliö ruksin ympärille ja pyydetään ohjelmaa kirjoittamaan exlude.bgl läpyskä, joka sitten asennetaan johonkin simun scenery kansioon.

Simun uudelleenkäynnistyksen jälkeen kyseinen puu on sitten hävinnyt. Useitakin yksittäisiä puita voi poistaa samalla bgl:llä Noin se menee hieman yksinkertaistettuna. Sbuilderin lisäksi pitää olla Fsuip ja Scasm asennettuna, ilmaisia nekin.

Nyt en äkkiseltään muista pitikö olla myös BGLComp erikseen asennettuna tuon Sbuilderin takia, vai tuliko se siinä mukana.  Minulla se kuitenkin on asennettu muiden sceneryohjelmien takia jo ennestään . . . ilmainen on sekin joten ei ei se ainakaan rahasta jää kiinni, yleensä kait se jää kiinni siitä ajankäytöstä! Aikaa kokeilujen kanssa kuluu rutkasti.

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ideana siinä on, että simu ja Sbuilder ovat auki yhtäaikaa.

 

Eipä asennu Sbuilderi mun koneelle. Herjaa "Error 13", kun asennuksessa asentaa bmp tiedostoja.  >:(

Eikä löytynyt googlestakaan selviä ohjeita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt löytyi vastaus ensimmäisen viestini 2. ja 3. kohtiin. Ongelmana oli Jari Varjen uusimman patchin efhk_exclude.bgl -tiedosto. EFHK 1.61 mukana tulevan excluden vaikutusalue on huomattavasti uutta pienempi.  :)

Vielä olisi mukavaa saada hieman puustoa kiitoteiden väliin, mutta silloin omat excludet taitavat olla ainoa vaihtoehto.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä asennu Sbuilderi mun koneelle. Herjaa "Error 13", kun asennuksessa asentaa bmp tiedostoja.  >:(

Eikä löytynyt googlestakaan selviä ohjeita.

 

SBuilder on jo vanha ohjelma ja se on tehtu Visual-Basicilla jota uudemmissa koneissa ei enään ole. Voi olla, että kannattaisi ehkä kokeilla jotain muuta exluden teko ohjelmaa joka sopisi nykyisiin käyttöjärjestelmiin. Tosin tuo SBuilder on niin huokuttelevan laaja kokonaisuus, että ainakin meikäläistä se kiehtoo.

Minulla tuo SBuilder pyörii Win-XP:llä. Näyttäisi olevan myös Visual Basic asennettuna, en kyllä muista kirveelläkään mitä ohjelmaa varten olen sen joskus XP:hen asentanut.

Kyllähän ne on näköjään saaneet tuon  SBuilderin toimimaan Win-7:llakin. Itseasiassa minulla on tuossa pojalta saatu Win-7 tupla-ydin tietokone, Voisin kokeilla saanko siihen asennettua tuota SBuilderia.

:)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SBuilder on jo vanha ohjelma ja se on tehtu Visual-Basicilla jota uudemmissa koneissa ei enään ole. Voi olla, että kannattaisi ehkä kokeilla jotain muuta exluden teko ohjelmaa joka sopisi nykyisiin käyttöjärjestelmiin. Tosin tuo SBuilder on niin huokuttelevan laaja kokonaisuus, että ainakin meikäläistä se kiehtoo.

...

 

Kai tuo VB on jo 32-bittinen ohjelma jolloin se toimii myös Windows 7 64:ssä. Täältä voi ladata sen runtime-version, jonka pitäisi riittää sille tehtyjen ohjelmien ajamiseen: http://support.microsoft.com/gp/vbruntime . Minullakin olivat nuo VBasic, SBuilder, Exclude (en muista nimeä) ja sun muut ikivanhat ohjelmat asennettuina FS2004-kaudellani kauan kauan sitten.  ;)

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai tuo VB on jo 32-bittinen ohjelma jolloin se toimii myös Windows 7 64:ssä. Täältä voi ladata sen runtime-version, jonka pitäisi riittää sille tehtyjen ohjelmien ajamiseen: http://support.microsoft.com/gp/vbruntime . Minullakin olivat nuo VBasic, SBuilder, Exclude (en muista nimeä) ja sun muut ikivanhat ohjelmat asennettuina FS2004-kaudellani kauan kauan sitten.  ;)

 

Pekka

 

 

Juu, kiitos Pekka pitää kokeilla tuota. Minulla herjasi tuota samaa Error 13:ta kun sitä koitin tuossa asennella. Asensin muuten tuohon Win7 tietokoneeseen FSX:n ja lensin hieman Cessnalla ja Grumman Goosella default Vaasassa. Mitäs siihen sanot Pekka?

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, kiitos Pekka pitää kokeilla tuota. Minulla herjasi tuota samaa Error 13:ta kun sitä koitin tuossa asennella. Asensin muuten tuohon Win7 tietokoneeseen FSX:n ja lensin hieman Cessnalla ja Grumman Goosella default Vaasassa. Mitäs siihen sanot Pekka?

;D

 

No jotta poika (olet minua 10 v. nuorempi) sinähän alat oppia!

 

;D

 

Vakavasti puhuen FSX varustettuna Orbx:n maisemilla, REX:in tekstuureilla, jollain hyvällä sääohjelmalla ja PMDG:n sekä eräillä muilla hyvin mallinnetuilla koneilla ja maisemilla yltää kyllä paljon pitemmälle mihin FS2004 edes teoriassa koskaan voisi päästä. Valitettavasti myös FSX alkaa olla ikivanha (32-bittinen) ohjelma eikä sen kehitystä ole edes näköpiirissä. Viimeistään tulevaisuudessa simuilijoiden on pakko siirtyä XPlane- tai Prepar 3D-ohjelmiin tai johonkin josta ei vielä ehkä edes tiedetä (ja 64-bittisiin versioihin niistä).

 

16-bittinen ohjelma tai sellainen, jossa on 16-bittisiä osia ei toimi 64-bittisessä käyttöjärjestelmässä lainkaan. 32-bittinen käyttis taas rajoittaa ohjelman muistinkäytön maksimissaan 4 gigatavuun, mikä alkaa olla jo liian vähän etenkin kun sekä käyttiksen että ohjelmien pitää mahtua siihen samaan 4 GB:n tilaan. Tämänhän sinä tosin varmaan jo tiesitkin.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään