Guest esak

Käytössä olevan kiitoradan muuttaminen

16 viestiä aiheessa

Pystyykö käytettävää kiitorataa muuttamaan mitenkään, kun ainakin EFHK:lla näyttäisi aina olevan käytössä vain kiitorata 33. Eli miten muuttaisin esim. nousevat 22R ja laskeutuvat 15?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pystyykö käytettävää kiitorataa muuttamaan mitenkään, kun ainakin EFHK:lla näyttäisi aina olevan käytössä vain kiitorata 33. Eli miten muuttaisin esim. nousevat 22R ja laskeutuvat 15?

Aina 33,  ??? ? No en tiedä millä simulaattorilla pelaat mutta ainakin allekirjoittaneen FS2004- sekä FSX-"uran" aikana kiitotiet tulee täysin sään mukaan kuten oikeassakin elämässä. Kuulostaa erikoiselta. Kokeileppas eri sää modeja.

Onko asia aina noin, eli mennessäsi vain kentälle koneeseen sen suurempia suunnittelematta ja pyytämällä lentolupaa tai tekemällä esim. IFR-plaanin ja sitä kautta normaalit selvitykset? Entä onko sama kiitotie aina sekä nousussa että laskussa käytössä?

Mikäli on kymmeniä kertoja vain 33 käytössä niin kuulostaa errorilta. Itselläni simun oma LJ ohjaa yleensä 33:lle vain upeassa säässä kun ei 33:lle ole edes ILS:iä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minullakin oli ennen vastaava onkelma. Kaikki koneet laskeutui/nousi aina 22L...  ???

Ongelma hävisi uudelleen asennuksen jälkeen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmm.. käytätkö realweatheria? Voiskohan johtua siitä että jos et käytä niin tuuli on aina samasta suunnasta joten sama kiitorata on aina käytössä?  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sehän riippuu pitkälti AFCADista ja säästä, että miltä kiitotieltä koneet nousevat. Harmi, kun ei ole vielä semmoista mahdollisuutta, että voisi eri konetyypit laittaa laskuun eri kiitoteille tuulista riippumatta, kuten vaikkapa Pirkkalassa, GA-koneet kutoselle ja isommat koneet kutoselle ja kakkosneloselle ja hävittäjät ynnä muut kakkosneloselle  :(

EDIT_ Vielä alkuperäiseen kysymykseenn palatakseni; Käytätkö, Esa, sitä pakettia EFHKn AFCADina, jossa on monta eri AFCADia, riippuen vuodenajasta, niitä saa sitten vaihdella ja kiitotiet ovat käytössä  vuorotellen, kun toisia "remontoidaan"? Kannattaa vaihtaa sitä sitten, ettei ympäri vuoden käytetä pelkästään 33/15  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoteitä käytetään kentällä vallitsevan tuulen mukaan. Niitä voi myös muokata AFCAD-ohjelmalla, jolla voi pakottaa FS:n lennonjohdon käyttämään vain tiettyjä baanoja. En tiedä, miten uusimmissa FS:n versioissa on, mutta ainakin 2002:ssa piti kaikkien kiitoteiden pituudet olla määritettynä samoiksi AFCAD:lla. Tällöin FS:n ATC käytti kiitoteitä tuulen mukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos FSX:ssä pistää Clear Skiesin sääksi, koneet laitetaan 33:lle. Ongelma sattaa korjautua laittamalla se Real weather päälle. Enempää en osaa auttaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis itselläni tuntuu käytössä olevan efhk 22r ja l, sekä 4 r ja l. Vain kerran olen päässyt luvallisesti laskeutumaan 33, sekin oli yöllä >:(. Eli miten saisi että koneet laskeutuisivat joskus edes muuallekkin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis itselläni tuntuu käytössä olevan efhk 22r ja l, sekä 4 r ja l. Vain kerran olen päässyt luvallisesti laskeutumaan 33, sekin oli yöllä >:(. Eli miten saisi että koneet laskeutuisivat joskus edes muuallekkin?

Yritä muuttaa tuulen suuntaa. Laita tuuli tulemaan 330 suunnasta, niin sinun pitäisi päästä laskeutumaan 33lle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytän Fs2004:n lennonjohtoa ja olen yrittänyt nyt muokata kiitoteiden käyttöä edes hieman realistisemmaksi. Mistään 22R/15 yhteiskäytöstä lienee turha haaveillakaan. Lähinnä EFHK:lla olisi mukava, että käytössä olisi 22R eteläisillä ja lounaisilla tuulilla. Simu ohjaa ko. olosuhteissa aina lähtevät lähimmälle 22L:lle. 22L:n sulkeminen AFCADILLA lähteviltä  ei auta, koska simu ohjaa tällöin 04:lle vaikka myötätuulta esim. 16kts. Jostain luin, että kiitotiet tulisi määritellä yhtäpitkiksi, jotta lennonjohto käsittelisi niitä tasapuolisesti. Kysyisin onko siis 22R:n pidentäminen ainut vaihtoehto parantaa realismia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytän Fs2004:n lennonjohtoa ja olen yrittänyt nyt muokata kiitoteiden käyttöä edes hieman realistisemmaksi. Mistään 22R/15 yhteiskäytöstä lienee turha haaveillakaan. Lähinnä EFHK:lla olisi mukava, että käytössä olisi 22R eteläisillä ja lounaisilla tuulilla. Simu ohjaa ko. olosuhteissa aina lähtevät lähimmälle 22L:lle. 22L:n sulkeminen AFCADILLA lähteviltä  ei auta, koska simu ohjaa tällöin 04:lle vaikka myötätuulta esim. 16kts. Jostain luin, että kiitotiet tulisi määritellä yhtäpitkiksi, jotta lennonjohto käsittelisi niitä tasapuolisesti. Kysyisin onko siis 22R:n pidentäminen ainut vaihtoehto parantaa realismia?

Laita vaan kaikki kiitotiet yhtä pitkiksi. Tämän ei pitäisi vaikuttaa simun maisemaan. Mitä EFHK:n maisemaa käytät? Onhan 22R auki lähteville?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lataa ohjelma,se oli joku Afcadin muokkaus,niin sieltä asetuksista saa säädettyä käytettävät kiitotiet.

Kertokoot Pr0 mikä se ohjelman nimi oli... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lataa ohjelma,se oli joku Afcadin muokkaus,niin sieltä asetuksista saa säädettyä käytettävät kiitotiet.

Kertokoot Pr0 mikä se ohjelman nimi oli... ;D

Minulla ei ole käytössä FISD:n sceneryä. Afcad 2.2.1.0:lla olen yrittänyt laitella rukseja kohtiin 22L Closed for Takeoff jne. Jos klikkaan Afcadilla ko. kiitotietä ja kohdasta runway data vaihdan kiitotien 22R pituutta niin kyllä se minulla ainakin pidentää oikeasti sitä kiitotietä pelissä. Jännä vaan, että simu ohjaa pohjoisenpuoleisilla tuulilla 33:lle, vaikka rata on lyhin. Fs:n lennonjohdon valintaan vaikuttaa monet seikat kuten kiitotien läheisyys, pituus, tuulen suunta sekä Afcadilla määritellyt preferenssit. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla ei ole käytössä FISD:n sceneryä. Afcad 2.2.1.0:lla olen yrittänyt laitella rukseja kohtiin 22L Closed for Takeoff jne. Jos klikkaan Afcadilla ko. kiitotietä ja kohdasta runway data vaihdan kiitotien 22R pituutta niin kyllä se minulla ainakin pidentää oikeasti sitä kiitotietä pelissä. Jännä vaan, että simu ohjaa pohjoisenpuoleisilla tuulilla 33:lle, vaikka rata on lyhin. Fs:n lennonjohdon valintaan vaikuttaa monet seikat kuten kiitotien läheisyys, pituus, tuulen suunta sekä Afcadilla määritellyt preferenssit. 

33:n olen sulkenut kokonaan laskeutuvilta, eihän sitä oikeastikaan käytetä kuin kovalla pohjoistuulella. Olihan 22R auki lähteville koneille? Mitenkäs sulla toimii Lauri Lahtisen tekemä AFCAD oletus-EFHK:lla?

AFCAD:n ohjeessa on tällainen:

Different runways for takeoffs and landings

At airports that have parallel runways, you can change which runways ATC assigns to user and AI aircraft for takeoffs and landings. Note that you cannot make ATC use crossing runways or runways at different angles simultaneously.

Mielestäni tuolla 22-kiitoteiden sulkemisella ja avaamisella tämän pitäisi onnistua. Olethan käynnistänyt simun aina uudestaan muokattuasi kentän AFCADia? Viimeiseksi kannattaa kokeilla tuota kaikkien kiitoteiden pituuksien tasaamista (samalla 22R auki ja 22L kiinni).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei tuo kiitotien pituus ainakaan vaikuta siihen mille laskeudutaan fs2004:ssa. Esimerkiksi Pietarin kentällä (ULLI) koneita laskeutuu ja lähtee tasaisesti molemmille kiitoteille, jotka ovat eripituisia (tosin samaan suuntaan, joka tukisi tuulen merkitystä). En nyt tässä muista kenen tekemä lisäosa se on enkä osaa sanoa miten tuon AFCADilla? saa noin toimimaan.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään