Miika Asunta

FS9 autopilotin epäluotettavuus; syy: monta erimerkkistä peliohjainta?

15 viestiä aiheessa

Oire: vaakalennossa kone karkaa autopilotin hallinnasta; yleensä lähtee hallitsemattomasti kiipeämään tai sitten autopilottia laittaessa päälle karkaa hallitsemattomaan syöksyyn.

 

Oire 2: Slew-moden kytkeminen saa koneen karkaamaan hallitsemattomasti mihin sattuu.

 

Näyttäisi siltä että "Disable joystick" palauttaa koneen autopilotin hallintaan.

 

Testailin tuota muutaman kerran: ainakin "Enable joystick" (oli autopilotti päällä tai ei) saa aikaan tuon saman efektin - kone lähtee kiipeämään. Tässä on mielestäni pieni epäloogisuus: jos ohjaimet ovat neutraalissa asennossa, niiden käyttöönoton ei pitäisi vaikuttaa mitenkään.

 

Eli ohjainkombinaationi on tietenkin mahdollisimman monimutkainen:

Saitek X45 joystick + kaasu(usb)

CH Pro pedals (peliportti)

CH Throttle quadrant (usb)

 

Kukin laite on erillisenä ohjauspaneelin laiteluettelossa.

 

 

Onko muilla vastaantapaisia kokemuksia, ja onko ongelmaan jotain ratkaisua olemassa - tiedän että paljon mutkikkaampiakin viritelmiä on käytössä.

 

Löytyykö esim. FSUIPC.dll:n täysversiosta tähän ongelmaan ratkaisu?

 

edit: lisätty kakkosoire, jota en alunperin osannut yhdistää samaan ongelmaan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottahan toki ohjaimet kalibroitu.

 

Ja tapahtuu kaikilla koneilla - erityisesti nimenomaan alkuperäisellä 2004 kalustolla, kuten Learjet45, B737, Baron58.

(ja olenpa pariin kertaan yhyttänyt Flight1 atraimenkin itse teosta)

 

terv. Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CH Pro pedals (peliportti)

 

Onko tämän perässä vielä erillinen joystick? Peliporttipolkimet vaativat tämän toimiakseen. Jos on, niin olethan muistanut poistaa ylimääräisen joystickin FS:n controller assignmentistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sit rekisteröidyllä FSUIPC:lla saa muistaakseni tehtyä niin että se irrottaa joystickin käytöstä kun autopilotti on päällä ja servot kytkettynä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämän perässä vielä erillinen joystick? Peliporttipolkimet vaativat tämän toimiakseen. Jos on, niin olethan muistanut poistaa ylimääräisen joystickin FS:n controller assignmentistä?

 

Nyt tähän tyhjentävä selvennys - eikä viedä keskustelua vikasuuntaan.

 

CH Pro Pedals peliporttiversiolle on jo useamman vuoden ollut saatavilla CH Productsin ajuri, jolla laitteesta saadaan itsenäiset kolme akselia: X, Y (tow brakes) ja Z (rudder).

http://www.ch-hangar.com/forum/showthread.php?t=2624

 

Sitä siis ei ole kytketty edelleen muihin laitteisiin, ja on siis ainoa peliporttiin kytketty laite.

Laitteesta lähtee kolme kaapelia, joista yksi tietokoneeseen, ja nämä kaksi muuta on kytketty yhteen.

 

CH Productsin ja monien muiden valmistajien käyttöohjeissa monesti viitataan siihen että USB- ja peliporttilaitteita ei voi käyttää yhdessä - mutta tällä tarkoitetaan vain sitä, että USB-laitteille tarkoitettu komboajuri ei pysty niputtamaan kaikkia USB-laitteita sekä Peliporttilaitteita yhdeksi laitteeksi, jolloin windowsin ohjauspaneelissa näkyisi vain yksi laite.

 

Järjestelmässä voi aivan hyvin olla useampi erimerkkinen ja erillisillä ajureilla oleva ohjain.

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

CH Pro Pedals peliporttiversiolle on jo useamman vuoden ollut saatavilla CH Productsin ajuri, jolla laitteesta saadaan itsenäiset kolme akselia: X, Y (tow brakes) ja Z (rudder).

http://www.ch-hangar.com/forum/showthread.php?t=2624

 

Kiitokset tiedosta. Itse olen käyttänyt peliporttipolkimia Gameport-usb adapterilla.

 

Järjestelmässä voi aivan hyvin olla useampi erimerkkinen ja erillisillä ajureilla oleva ohjain.

 

Juuri näin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sit rekisteröidyllä FSUIPC:lla saa muistaakseni tehtyä niin että se irrottaa joystickin käytöstä kun autopilotti on päällä ja servot kytkettynä.

 

Kuulostaa lupaavalta, joskin sulkee pois mahdollisuuden jättää ALT ja SPEED HOLD päälle ja hoitaa kaarrot ohjaussauvalla  - mutta onko tämä edes millään koneella hyväksyttävää toimintaa?

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin se on kiellettyä lentää osittain käsin ainakin noin nousujen ja laskujen yhteydessä hieman pidemmänkin aikaa. Tosin saattaahan joillain lentoyhtiöillä olla jotain protokollia siitä missä vaiheessa autopilotista pitää olla mitäkin osia päällä. (?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Esim. default Cessnan autopilotti pitää jo pelkällä altitude-holdilla niin tiukasti kiinni, että ohjaimilla konetta ei saa kaartoon.

 

Learia pystyy ohjailemaan, jos LVL (wing leveler) on pois, mutta ongelmana juuri tuo edellämainittu, että kone saattaa tehdä odottomattomia pystysuuntaisia liikkeitä jotka johtavat koneen hajoamiseen (aircraft overstressed).

 

Miika

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko lennolle lähtiessäsi tehnyt "FLIGHT CONTROLS..........FREE AND CORRECT" checkin? Aikoinaan (En muista simuversiota) oli samanlaista häröilyä ohjainpinnoilla, jos ei maassa jo poikkeuttanut kaikkia ohjainpintoja ääriasentoihinsa! Vasta tämän jälkeen FS "tajusi" mitä ohjaimia, ja millä liikeradoilla on mukana.

 

T: Mika

 

PS: Kaukaahan se on haettua, mutta kokeile jos et sitä jo ole tehnyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko lennolle lähtiessäsi tehnyt "FLIGHT CONTROLS..........FREE AND CORRECT" checkin? Aikoinaan (En muista simuversiota) oli samanlaista häröilyä ohjainpinnoilla, jos ei maassa jo poikkeuttanut kaikkia ohjainpintoja ääriasentoihinsa! Vasta tämän jälkeen FS "tajusi" mitä ohjaimia, ja millä liikeradoilla on mukana.

 

T: Mika

 

PS: Kaukaahan se on haettua, mutta kokeile jos et sitä jo ole tehnyt?

 

:-[ ei muuten ole tullut tehtyä...

 

Tuosta saattoi olla apua, varma en ole.

 

Nyt on FSUIPC:n rekisteröity versio, pieni yllätys vaan se, että välittömästi rekisteröinnin jälkeen Squawkbox ilmoitti että FSUIPC:hen ei saada yhteyttä - pienellä käsinfiilaukselle fspuipc.key -tiedostoon ongelma poistui (Squawkboxin omat tiedostokohtaiset avaimet lakkasivat rekisteröinnin yhteydessä ilmeisesti toimimasta, ja korvasin ne omalla ostetulla, niin johan alkoi toimia).

 

Tosiaan FSUIPC:sta löytyy asetukset

- disable elevator trim for autopilot

- center elevator for autopilot

 

ja lisäksi ohjainten ylimääräiset piikit saa pois.

 

En vielä ehättänyt perusteellisesti testaamaan, mutta uskoisin että näillä lääkkeillä saan simun luotettavaksi.

 

Miika

 

... ja tietysti Helsingin ympäristössä kaatuilu on vielä ratkomatta

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama offline testi - FSUIPC:n avulla tuntuu todella juohealta mihinkään aikasempaan verrattuna. Ja vasFMCkin tuntuu toimivan defukoneiden kanssa todella hienosti - ainakin meikäläiselle riittää se että pystyy ajamaan vakioreitit hallitusti ja koneen tuomaan hallitusti laskuun. :thmbup:

 

Mutta saas nähdä kuinka onlinessa käy  ;)

 

Miika

 

PS! Ja tuo usein ilmennyt slew-pulma poistui tässä samalla!

- seuraavaksi tosissaan Helsinki-scenen kaatuilun kimppuun.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään