Rolf Niemi

Kone "puskapilotille"

31 viestiä aiheessa

Nyt tuli eteen tilanne, jossa on pakko kääntyä foorumilaisten puoleen.

 

Holger Sandmann mahtavine Alaskan maisemineen innoitti minut seuraamaan näiden puskapilottien haasteellisia jalanjälkiä. Kentät ja navigointi kentille on aivan oma lukunsa - ts. mahtavaa, mutta itse kysymykseen:

 

Simulaattori on FS9.1

 

Löysin yhden sopivan konepaketin SimMarketista/Flight1 -sivuilta eli Carenado Full Pack Cessna U206G - onko kellään kokemusta ko. paketista? Löytyykö mistään muualta vastaavia payware-koneita - itse en löytänyt? Toki löytyi moniakin hienoja vempeleitä, mutta hakuehdot täyttävästä koneesta pitää löytyä combinaatio ponttoonit/pyörät, joilla voi laskeutua sekä veteen että maalle - ehjänä ;D

 

Tällä kertaa haluaisin lähinnä varmistaa sen, että löytäisin kerralla sopivan koneen, sillä joskus on tullut ostetuksi roskaakin. Niin, ja koska aion samalla hankkia nuo Holgerin Fjordit, rahallinen panostuskin on sitten jonkinmoinen enkä haluaisi homman kaatuvan ainakaan epäkäytännölliseen lentokoneeseen...

 

Josko jollain olisi tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Carenado on tehnyt todella upeita malleja ja nämä viimeisimmät minusta lentävätkin vakuuttavasti. Itse en tuota U206G Cessnaa omista mutta tuo paketti näyttää minusta todella hienolta. http://www.carenado.com/ecommerce/buscador.php3?id_producto=45

 

Kyllä!  En ole minuuttiakaan oikealla koneellä lentänyt (kyydissä olen ollut) mutta tuo Carenadon Cessna U206G on kyllä todella hieno laite pörryytellä menemään simussa. Suosittelen  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aerosoft / Digital Aviation Dornier DO-27. On aika lailla haasteellisempi lennettävä kuin useimmat muut, mm. kunnollinen systeemien ja vaurioiden mallinnus. Lisäksi VC:ssä näkökenttä liikkuu koneen liikkeiden mukaan (vrt. FSX ja Active Camera).

http://www.aerosoft.com/cgi-local/re/iboshop.cgi?showd80!0,4552894030,D10179

 

do-27_10.jpgdo-27_12.jpgdo-27_16.jpgdo-27_8.jpg

 

BIG FEATURE LIST:

 

Exterior Model:

 

    * All standard animations like control surfaces, cowl flap, elevator trim, wheels etc.

    * Control surfaces can be fixed.

    * Control surfaces are affected by wind if pilot left aircraft and controls have not fixed.

    * Elevator vibrates during engine start and at low rpm on ground.

    * All doors can be handled separately (that means lock/unlock, open/close and dumping)

    * The 2 engine doors can be opened separately as well as the whole lower cowling.

    * Detailed Lycoming GO-480 B1A6 engine.

    * New propeller animation for slow revolutions during engine startup.

    * Propeller can be damaged by ground contact.

    * Exterior equipment like brake chocks, warning cones, camping equipment, tools, information panel for flight days etc.

 

Virtual Cockpit and systems:

 

    * Different panel layouts.

    * Panels and instruments may be damaged by hard landings.

    * All automatic circuit breakers and circuit breakers work.

    * Instruments may be inaccurate, needles may be influenced by vibrations, g-forces or disorders.

    * Attitude indicator and compass card are driven electrically and have to be aligned / calibrated. The compass card will start to rotate for several minutes if electricity has been cut.

    * The glass of the vertical speed indicator may be broken.

    * Junghans chronograph with windup mechanism and timer.

    * Avionics may be damaged if avionics master switch is not turned off during engine start and engine shut down.

    * Engine must be primed.

    * Engine prime can lead to have too much fuel in the starter system. Removing superfluous fuel is possible due original procedure or mechanician.

    * Engine starter can get overheated and damaged.

    * Cowl Flap produces drag according to its setting.

    * Engine cooling is influenced by angle of attack and propeller revolutions.

    * Engine fires can occur.

    * Fire extinguisher can get exhausted.

    * Oil leaks can occur.

    * Realistic oil consumption.

    * Engine treatment influences oil consumption.

    * Engine and gear can get damaged by:

          o High RPM

          o Low RPM

          o Fast RPM changes

          o Low Manifold pressure

          o Long engine starts

          o Low oil level

          o Fires

          o High temperatures

          o Low RPM during descent

          o Negative Propeller Thrust

    * If Engine gets worn it looses power.

    * Propeller can get damaged

    * Warm weather can cause air bubbles in the fuel system, making the engine stutter. The fuel pump solves this problem.

    * Cold engine can go out.

    * Real engine start up procedure, with starter circuit breaker, priming and mixture lever in cut off position.

    * If engine is not serviced periodically, engine start will get more and more difficult.

    * Fast changes on engine settings lead to damages.

    * Propeller pitch can't be changed when engine is shut off.

    * Oil temperature influences operability of propeller pitch.

    * Mixture can be adjusted manually. But this is not recommended. When the lever is all way forward, the mixture is set automatically.

    * Generator only works at 1300 RPM and above. Generator relay is audible.

    * Fuel quantity indicators are not very precise.

    * Pitot heat can get damaged if enabled on ground.

    * Structure and controls can get damaged through high speeds and extreme manoeuvres.

    * Flaps can get damaged through high speeds or when being lowered as long as the cabin doors are open.

    * Windows get dirty.

    * Each door can be locked/unlocked, opened/closed and dumped separate. The latch for the left cabin door can be disabled, so the door will stay open during flight due air stream, and can be closed by shortly lowering the flaps. (Real life procedure after the skydivers left the plane)

    * Windows of the front doors can be opened.

    * Ventilation controls are functional.

    * If you forgot to remove the pitot cover before flight, airspeed indicator will not work, and the cover can only be removed on ground.

    * Vibration effects through engine, ground roll, stalls etc.

 

Skydiver Dropping:

 

    * Skydiver can be loaded on ground (non-optical), will open the door in flight for leaving the plane. Skydiver Flights will be counted and scored.

 

 

Tosin kellukkeita Dornieriin ei saa, joten jos sellainen on ihan välttämätöntä, niin sitten Aerosoftin Beaver tai Carenadon C206 ovat hyviä. Myös Dreamfleetin A36:sta on fiktiivinen vesiversio ja RealAirin Scout-paketissa on kolme eri konetyyppiä, joista löytyy myös kellukeversioita (http://www.realairsimulations.com/flash.php?page=scout06_intro).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin vasta äsken duunista, joten en ole ehtinyt vielä kiittämään vastanneita, mutta tässä tulee:

 

Kiitos kaikille :thmbup:

 

Vastausten perusteella päädyin Cessna U206G:n hankintaan, koska se soveltuu näillä näppäimillä parhaiten tarpeisiini ja kuulostaa vieläpä olevan hankinnan arvoinen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen tuota Aerosoftin Dornieria, on kaikin puolin täydellinen kone paketti :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No joo - mikään ei tietysti kiellä hankkimasta kumpaakin. Kiistämättä kone sopii hyvin siihen ympäristöön, johon olen aikeissa suunnistaa (virtuaalisesti) pitemmäksikin aikaa. Näin ensi alkuun kuitenkin haluan tutustua noihin vesikenttiin, joka tulee olemaan minulle aivan uusi kokemus simuilijana.

 

Hangaarissa onkin yksi Digital Aviation tuote eli Cheyenne Piper, joka on ollut hintansa arvoinen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Nuo ovat varmaan hyviä payware koneita mutta pidän tosi hyvänä freewarena FSNordicin tiedostoista löytyvää  Maule M-7-260 :ää.

Täyttää hyvin noita kriteereitäsi ja voit kokeilla ilmaiseksi. Sehän palkittiin joku vuosi sitten parhaana freewarena, muistelen.

 

Timppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän minulta tuo Maulekin löytyy - itse asiassa kävin ensi alkuun läpi sekä FSNordicin että Avsimin Kaikki GA-koneet ennenkuin siirryin payware-sivuille etsimään. Äsken lueskelin hieman lisää tuosta Dornierista ja kiinnostus kieltämättä lisääntyi. Puskapilotit olivat mm. palkinneet sen parhaana koneena, niin että jaa'a - nyt meni lopullisen päätöksen teko hankalaksi...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Carenadon C206 -paketti ei todellakaan ole huono vaihtoehto. Onhan siinä kumminkin se amfibioversio mukana ja riittävästi avioniikkaa suunnistusta helpottamaan ja suorituskyky riittää vähän pidempiinkin lentoihin. Tuo Digital Aviationin Dornier on tosiaan vähän karu ja hidas, mutta niin se on todellisuudessakin. Toisaalta se kyllä pakottaa ihan oikeasti lentämään huolellisesti ja huolehtimaan pienistäkin asioista kuten oikeassakin koneessa pitää tehdä.

 

Tulipa vielä mieleen Aerosoftin Piper Super Cub (http://www.aerosoft.com/cgi-local/re/iboshop.cgi?showd80!0,4553206530,DF01348), joka myöskin sopii oikein hyvin puskalentämiseen. Paketissa on versiot pyörillä (tavalliset & tundra), suksilla, pelkillä kellukkeilla sekä amfibiona. Mahtuu ihan mille kentälle vaan ja tehokkaammissa versioissa riittää potkuakin, jotta maisema vaihtuu tarvittaessa ripeästi.

 

Aerosoftilla muuten näyttäisivät olevan alennuksessa nuo Cub ja C206. Dornier on alunperinkin kohtuuhintainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos lukulinkistä - oli mielenkiintoinen sivu. Mitä tulee Dornieriin niin aion hankkia senkin hieman myöhemmin. Kone on kenties karu, mutta niin on olosuhteetkin. Lueskelin hieman ko. koneen foorumia eikä kellään tuntunut olevan mitään valittamista - päinvastoin. Lukemastani päätellen se kyllä vaatii pientä treenausta, että koneen saa pysymään hallinnassa myös maassa. Nyt ei sitten kuin ostoksille...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin...sorry, lainaan tätä aihetta kun asiani koskee täälläkin listattuja koneita. Haeskelen defu cessnan korvaavaa konetta ihan perusasioiden opiskeluun. Koitan saada kunnon koneella lisäinnostusta tuohon opetteluun ja toivoisin, että koneesta olisi iloa pitemmäksikin aikaa ja joskus tulevaisuudessa sillä voisi verkossakin hyvillä mielin pörrätä. Tuossa ketjun alussa tuli esille tuo Carenadon U206G-joka kovasti kiinnostaisi. Onko tuosta koneesta aloittelevalle hyötyä ja iloa opiskeluun vai onko kabiini täynnä käsiä kun joka nappulaa pitää säätää samaan aikaan tms. ? Tällä palstalla taidettiin jossain suositella aloittelijalle C172:sta, mutta jotenkin se ei vaan nappaa. 206:n hinta ei kyllä päätä huimaa ja mukana tulisi useampi eri versio.

 

-Mika K.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nuo Cessnat mitään vaikeita koneita ole lentää tai muuten hallita. Carenadon koneissa ei taida olla edes mitään GPS:ää, jos ei default-GPS ole ympätty sinne jonnekin paneelin kätköihin. Perusasioiden opetteluun sopivat ihan hyvin nuo Carenadon koneet.  :) Niin että jos tykkää koneesta, preview kuvista jne. niin varmasti ihan hyvä ostos.

 

Toinen on tietty Dreamfleet ja heidän koneet http://www.dreamfleet2000.com/

Ne ovat kyllä vähän monimutkaisempia kun käyttää sitä GPS:ää, mutta eihän sitä tietenkään ole pakko käyttää.  :) Cessna 152 en ostaisi ja uusi Archer III on parempi kuin se vanhempi Archer II. Muutenkin tietysti uudemmat tuotteet ovat tavallaan parempia vaikka ei noita kyllä voi haukkua yhtään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suosittelen tuota Aerosoftin Dornieria, on kaikin puolin täydellinen kone paketti :thmbup:

 

Onko tuohon "pontooneita" ja 2d paneelia?  Kulkee minun mielestä raskaasti 3d ikkunan ollessa esillä, framet putoavat puolella jos on lukittu 25 kuvaa sekunnissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kellukeversiota ei ole, niinkuin ei oikeissakaan koneissa. Yksinkertaisen 2D-paneelin saa näkyviin laittamalla rastin ruutuun konfigurointiohjelmassa. Samalla ohjelmalla saa valittua kevyemmät tekstuurit ja pienennettyä mittarien resoluutiota. Ohjeiden lukeminen kannattaa aina...

 

Dornier on kyllä tarkoitettu lennettäväksi VC:ssä ja pienellä vaivannäöllä saa ihan riittävät framet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei toimi noi ruksaamiset minulla, ne häviää pois kun olen sen säästänyt eikä helpota 3d paneelin käyttöä, minulla on 2d paneeli käytössä mutta olen sen saanut toista tietä joten se ei minua harmita vaan sen 3d paneelin framen putoaminen puolella,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäkysymys aihetta sivuten. Kone ja scenet Alaskaan on nyt sitten hankittu, mutta uutta ongelmaa pukkaa.

 

Olen etsiskellyt karttasoftaa tyyliin Jeppesen SIMCharts, mutta se on FS X:lle, joten ei auta minua. Tärkeintä olisi saada informaatiota maaston muodoista reittejä suunnitellessa. Yleensä tähän olen käyttänyt FSNavigaattoria, mutta se on liian epätarkka nykyisiin tarpeisiini. Lennon aikana voi toki käyttää GPS:n Terrain-modia, mutta haluaisin tutustua eri reittivaihtoehtoihin maastoineen etukäteen.

 

Kokeilin tuota Courseplannerin demoa, mutta grafiikka oli suttuista tai sitten demoversiosta puuttui jotakin - ajatus siinä kyllä oli hyvä. Etsiskelin myös noita World Atlas "romppu-karttoja", mutta niistä on vaikea sanoa, minkä tasoisia ne ovat, koska esittely oli melko suppeaa.

 

Jos joku taas kerran osaisi auttaa ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matt Fox on skannanut koko jenkkilän ilmailukartat (ml. Alaska ja Hawaiji). Löytyvät ainakin Avsimin tiedostokirjastosta, laita hakusanaksi "matt fox sectional".

 

Alaskan karttoja on ainakin näissä paketeissa:

http://library.avsim.net/esearch.php?CatID=nav&DLID=62313

http://library.avsim.net/esearch.php?CatID=nav&DLID=62554

 

Kartat ovat JPG-muodossa, ja tuolla ZipDive-napilla voit katsella niitä lataamatta ensin koko pakettia.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin - kiitos taas kerran! Tuon SkyVectorin löysinkin kuin myös pari muutakin online systeemiä. Pistin lataukseen tuolta Avsimista - eipä muuten tullut pieneen mielenkään etsiä sieltä eikä "Kuuklekaan" hakusanalla Alaska ohjannut minua sinne, vaikka kävin läpi kymmeniä sivuja. Etsiskelin sentään muutaman päivän aina kun aikaa oli. Google Earth antoi aika epäselvän kuvan - muutenhan se on näppärä apu, jos alue on tarkennettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli ne VFR-kartat löytyi? Niiden kanssa luulisi homman muuttuvan hiukan mielenkiintoisemmaksi, jos vielä saat ne printattua tai toiselle näytölle.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään