Jarmo Stenvall

FSX Pilotille aktiviteettia

12 viestiä aiheessa

Heitänpä tänne tällaisen "pienimuotoisen" kyssärin:  :P

Hieman alustusta kysymykseen:

Olen tässä lennellyt tuolla FSX simulla jo pikkasen yli pari kuukautta, ja alkaa pikkuhiljaa maistumaan puulta tuo pelin "aktiviteetti". Eli lennä pisteestä A, pisteeseen B ja siinä kaikki, vaikka sitähän se lentäminen kai on?  :-\  Suurimman osan tehtävistä olen lentänyt läpi, ja taskussa on jo pari ekaa virtuaalista lupakirjaa tuolta "King & King" koulusta. Tosin hyydyin siihen mittarilento testiin ja opin vihaamaan sitä muijjaa joka "kyttää" siinä sivussa ja jolle ei tunnu kelpaavan mikään.  ;D  Muutama ärräpää on suusta päässyt noiden testien aikana ja jälkeen...

Eli tämä FSX on todellakin minulle ensimmäinen siviili stimulaattori johon olen käyttänyt melkoisesti tunteja. Olen vielä melkoinen aloittelija näissä hommissa, mutta oppinut jo melko paljon tuossa runsaassa parissa kuukaudessa. Olen toki lennellyt muillakin lentosimuilla aika-ajoin, mutta FSX sai taas innostumaan tästä peli genrestä.

Nettipeliäkin olen muutamaan kertaan kokeillut, mutta tuon "GameSpy" serverin kanssa on ollut ongelmia. Eli heittää servolta ulos n. 4-5 min kuluttua loggautumisen jälkeen.  :-\

Sitten se kyssäri:

Minkäköhän laista lisäpuhtia tästä pelistä vielä oikein saisi irti?

Pitäisikö kenties liittyä johonkin virtuaaliseen lentoyhtiöön (jos edes otetaan jäseneksi  ;D)?

Vai onko tuolta kaupalliselta 3-osapuolien rintamalta tulossa jotain hyvää ja tekemisen riemua lisäävää lisäosaa FSX:ään?

Kiitän jo etukäteen hyvistä vinkeistä!  :thmbup:

Terveisin:  Jarmo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perusta vaikka itse oma lentoyhtiö, eikös esim FSPassenger tee semmoisen, lentämiseen tulee varmasti lisää puhtia kun voi tehdä konekauppoja ja ansaita rahaa tekemällä kunnollisen lennon, jolla voi ostaa taas uuden koneen ja tehdä lisää matkakohteita, ...

Alvar

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heitänpä tänne tällaisen "pienimuotoisen" kyssärin:  :P

Hieman alustusta kysymykseen:

Olen tässä lennellyt tuolla FSX simulla jo pikkasen yli pari kuukautta, ja alkaa pikkuhiljaa maistumaan puulta tuo pelin "aktiviteetti". Eli lennä pisteestä A, pisteeseen B ja siinä kaikki, vaikka sitähän se lentäminen kai on?  :-\  Suurimman osan tehtävistä olen lentänyt läpi, ja taskussa on jo pari ekaa virtuaalista lupakirjaa tuolta "King & King" koulusta. Tosin hyydyin siihen mittarilento testiin ja opin vihaamaan sitä muijjaa joka "kyttää" siinä sivussa ja jolle ei tunnu kelpaavan mikään.  ;D  Muutama ärräpää on suusta päässyt noiden testien aikana ja jälkeen...

No mutta,

Siinähän sitä on aktiviteettiä kun lennät sen mittarilentokelpparin.Vaikkakin se täti siinä vieressä hyvinnii tarkkana onkin... ;)

-Jukka :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sitten se kyssäri:

Minkäköhän laista lisäpuhtia tästä pelistä vielä oikein saisi irti? Pitäisikö kenties liittyä johonkin virtuaaliseen lentoyhtiöön (jos edes otetaan jäseneksi  ;D)? Vai onko tuolta kaupalliselta 3-osapuolien rintamalta tulossa jotain hyvää ja tekemisen riemua lisäävää lisäosaa FSX:ään?

Realistiset simulaattorit ovat usein tylsiä. Vaikeusastetta ja haastavuutta voi lisätä tekemällä lennot mahdollisimman tarkasti tosielämän sääntöjen mukaan. Tutki karttoja, ilmailukäsikirjoja (AIP). Opiskele meteorologiaa, aerodynamiikkaa, radiotekniikkaa. Kaikkea, mikä ilmailuun oikeastikin liittyy ja sovellat niitä sitten FSX:ään.

Niin tekemistä... Lähde kiertämään Suomea, Eurooppaa tai kierrä koko maapallo. Ei siihen tarvita mitään virtuaaliyhtiötä. Sanonta hyvin suunniteltu on puoliksi tehty sopii hyvin myös simulaattoritoimintaan. Huolellinen reitinsuunnittelu on oleellinen osa koko touhua. Otat selvää määränpään kentistä, aukioloajoista, lentorajoituksista, varakentistä, polttoaineen saatavuudesta jne jne. Samoin alat seurata koneen tiimaa ja kuntoa. Edellyttää tietysti, että lennät lähes aina samalla rakkineella. Niin onhan se varmaan kiva vaihdella lentolaitetta päivästä toiseen mutta ei kovin realistista. Tänään Concordella ja huomenna Hornetilla. Että osaa vähän kaikkea mutta ei kunnolla mitään.

Tulevaisuudessa on odotettavissa vaikka mitä. Laadukkaita lisäosia tulee kyllä, kunhan työkaluista ja FSX:stä opitaan ottamaan kaikki irti. Tämä FS9->FSX sukupolvenvaihdos vie aikansa ja SP1:n ja DX10:n tulo viivästyttää julkaisuja myös jonkun verran. Microsoft tuo itse syksyllä markkinoille Adrenaline lisäosan jonka avulla pääsee mm. P-51 Mustangilla kisailemaan verkossa muiden hurjapäiden kanssa. Siinä on varmasti menoa ja meininkiä moneen makuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tarvinnee nyt lykätä tännekkin, mutta yksi mikä varmasti tuo realistisuutta ja paljon lisäintoa simuiluun on VATSIM tai IVAO.

http://vacc.fi/about/introduction/

VACC-Finlandinin sivu kertonee hyvin VATSIMistä, mutta käytännössä IVAOssa on sama meininki.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Perusta vaikka itse oma lentoyhtiö, eikös esim FSPassenger tee semmoisen, lentämiseen tulee varmasti lisää puhtia kun voi tehdä konekauppoja ja ansaita rahaa tekemällä kunnollisen lennon, jolla voi ostaa taas uuden koneen ja tehdä lisää matkakohteita, ...

Alvar

Joo mutta ei ole vielä FSX versiota vaan pelkästään FS9:lle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Alvar

Vaikuuttaahan tuo FSPassenger ihan mielenkiintoiselta. Lueskelin tuota FSPassengerin keskustelusaittia ja huomasin saman mitä Tuomas Itävuori myös kirjoituksessaan toi esille ::), että siitä ei ole vielä FSX versiota. Taitaa sen kehitys olla muutenkin hidasta, koska sitä koodaa vain yksi ihminen ja hänelläkin terveydentila ei ole paras mahdollinen.  :-\

No mutta,

Siinähän sitä on aktiviteettiä kun lennät sen mittarilentokelpparin.Vaikkakin se täti siinä vieressä hyvinnii tarkkana onkin... ;)

-Jukka :D

Ei taida vielä oiken hermot riittää tuon läpäisemiseen.  ;D

Realistiset simulaattorit ovat usein tylsiä. Vaikeusastetta ja haastavuutta voi lisätä tekemällä lennot mahdollisimman tarkasti tosielämän sääntöjen mukaan. Tutki karttoja, ilmailukäsikirjoja (AIP). Opiskele meteorologiaa, aerodynamiikkaa, radiotekniikkaa. Kaikkea, mikä ilmailuun oikeastikin liittyy ja sovellat niitä sitten FSX:ään.

...

Kyllä tuota realistisuutta pelissä pidän melko tärkeänä, tosin vielä on paljon asioita mitkä vaativat "hieman" treenausta. Kuitenkin lentomallinnus, ym. asetukset ovat realistisella tasolla, vaikka alkuvaiheessa asetukset olivatkin "nalle tasolla" että pääsi pelistä jyvälle.

Tuo maapallon kiertäminen on kyllä laitettu harkintaan.  :thmbup:  Koneena olen käyttänyt enimmäkseen tuoa A321 ilmalinjuria. Cessna Grand Caravanilla olen myös lennellyt pikin ja poikin Suomea, tosin vielä on monta kenttää läpikäymättä.

Onhan se tietysti selvää, että kun peli on vielä niin tuore tapaus, niin lisäosien tuleminen ei käy ihan kädenkäänteessä. Mutta pikkuhiljaa alkaa niitäkin tipuumaan, vaikka odottavan aika saattaisikin tuntua pitältä.

Tarvinnee nyt lykätä tännekkin, mutta yksi mikä varmasti tuo realistisuutta ja paljon lisäintoa simuiluun on VATSIM tai IVAO.

http://vacc.fi/about/introduction/

VACC-Finlandinin sivu kertonee hyvin VATSIMistä, mutta käytännössä IVAOssa on sama meininki.

Lueskelin myös noita VATSIM:in sivuja alustavasti, mutta täytynee vielä perehtyä hieman lisää sen toimintaan. Täytyy vielä katsastaa nuo IVAO:n sivut...

Kiitokset vaan kaikille vastauksista. Eiköhän näillä vinkeillä taas löydy peliin jotain sisältöä. :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei taida vielä oiken hermot riittää tuon läpäisemiseen.  ;D

...

Niitä hermojakin kannattaa treenata.Siitä on taatusti hyötyä ihan arkielämässäkin.... :thmbup:

-Jukka  :D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jep..sitä lauhkeutta kannattaa tässä pelissä ja muutenki elämässä olla  ;D mutta meeppäs lukeen ivaon saittia ja lentäjän käsikirjoja...kyllä se verkkolentely antaa kummasti lisäpuhtia peliin :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Jarmo

Sitä voisi joskus lennellä ruohonjuuritasollakin ja löytää äksoniä. Kokeilepa VFR-lentämistä joko C 172:lla tai Baronilla. laita kartalle rastit ja määritä rastilta suunnat ja etäisyydet lähimmälle VORrille ja NDB:lle, jotta tiedät varmasti olevasi oikeassa pisteessä. Karttana voit käyttää autoilijan tiekarttaa tai ilmailukarttaa ICAO 500 000. Seikkailua löytyy nykyisillä maastografiikoilla. Näin välttynet jatkuvalta mittarien tuijotukselta, johon simulla helposti unohtuu.

Hyvää harjoitusta mootorilennon SM-kisoihin.

ken etsii hän löytää - toivottavasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään