Guest assi42

Vaakalento

8 viestiä aiheessa

Kyseessä Level-D:n "valmislento" jossa FMC ym asetettu valmiiksi.

Onko jokin asetus kuitenkin pielessä kun kone lentää, horisonttiin nähden,

noin "nokka pystyssä"? :(

 

Raimo

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä matkustajakoneilla, kun niillä lennetään matkalentoa, niin nokka kuuluukin olla pari astetta ylhäällä  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä matkustajakoneilla, kun niillä lennetään matkalentoa, niin nokka kuuluukin olla pari astetta ylhäällä  :)

 

Joopa. Oon sitten varmaan ollut jonkinverra tai enemmän "laitamyötäisessä",  että en ole huomannut takanojaa ;D

 

raimo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyseessä Level-D:n "valmislento" jossa FMC ym asetettu valmiiksi.

Onko jokin asetus kuitenkin pielessä kun kone lentää, horisonttiin nähden,

noin "nokka pystyssä"? :(

 

Se liittyy lentokoneen ilmassa pysymiseen. Bernoullin lain lisäksi siihen vaikuttaa mm. kohtauskulma (angle of attack) eli lentokoneet lentävät vaakalennossakin (yleensä) hieman nokka pystyssä. Silloin, kun kone on aivan vaakasuorassa horisonttitasossa, on se jo laskeutumassa. Itse asiassa hitaassa laskeutumisessakin tuo kohtauskulma (vaakatason ja koneen siipitason välinen kulma) on hieman nollaa suurempi. En ole mikää varsinainen aerodynamiikan asiantuntija, mutta arvelen, että tämän kulman suuruus riippuu paljon myös koneen rakenteesta.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nokan kuuluu olla ylhäällä, mutta onko B747 sitten poikkeus, vai onko Project Openskyn 747-200:ssa jokin säätö pielessä? Se tahtoo lentää selvästi nokka alaspäin mikä näyttää vähän kamalalta. Annoin asian olla, ("jos se vaan tykkää lentää noin") mutta jäi vaivaamaan.  ::)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nokan kuuluu olla ylhäällä, mutta onko B747 sitten poikkeus, vai onko Project Openskyn 747-200:ssa jokin säätö pielessä? Se tahtoo lentää selvästi nokka alaspäin mikä näyttää vähän kamalalta. Annoin asian olla, ("jos se vaan tykkää lentää noin") mutta jäi vaivaamaan.  ::)

Paljonkohan oli vauhtia? Liian suurella nopeudella kone yrittää tietenkin pitää korkeutensa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljonkohan oli vauhtia? Liian suurella nopeudella kone yrittää tietenkin pitää korkeutensa.

 

Nopeutta oli Mach .83 - .86, lentopinnoilla 350-370. Eivätkös nuo ole ihan normaaleja arvoja? Myös hidaslennossa koneella oli selvä nokka-alaspäin-asento. Mietin, olisiko kone väärin kuormattu? Olin säätänyt kuormausta kevyemmäksi, mutta myös paketin default-arvoilla esiintyi tuota etukenoisuutta lennon aikana.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistetaan tässä myös se, että se koneen siiven kohtauskulma ja rungon asento horisonttiin nähden ovat kaksi eri asiaa - useinhan siipiprofiilin ja rungon välillä on myös kulma - lienee kuitenkin ilmanvastuksen kannalta optimaalista että runko menee mahdollisimman suoraan?

 

Simun lentomalleista nyt ei kannata vetää liian isoja johtopäätöksiä tässäkään asiassa ;)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään