Guest Pona

FSNavigator kysymys

10 viestiä aiheessa

Terve!

Nyt kun ostin FSNavigatorin, niin käytin tota erinomaista tutoriaalia Ilkan listasta, niin yksi kysymys vaan, että pitääkö Plaanissa olla käytössä VOR to VOR metoodia? Ainakin itse kun tein ton plaanin FS:n omassa Flight Plannerissa, niin laitoin "Pilkun" High Altitude Airwaysille.... ???

//P.L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riippuu siitä lennätkö yläilmatilassa vai et. Jos et, niin esim. tuo VOR to VOR on ihan hyvä, kuten kaikki muutkin.

Juu, mutta kun lennä esimerkiksi FL350:llä, niin eikös silloin tulee olla High Altitude Airways moodi päällä?

//P.L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, mutta kun lennä esimerkiksi FL350:llä, niin eikös silloin tulee olla High Altitude Airways moodi päällä?

//P.L

Tullee tullee. FL285 -> on yläilmatilaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tullee tullee. FL285 -> on yläilmatilaa.

Niin. Mutta, ongelmana on että, kun olen tallentanut FSNavigatorissa plaanin FS:n hyväksymään PLN muotoon, ja Lentopintana FL350, niin miten voi tulla VOR-VOR metoodia päälle sitten? Ja, jos valitsen High Altitude Airwaysin, simun omasta Flight Plannerista, niin Planneri alkaa laittaa uuden plaanin, mun plaanin tilalle joka olen tehnyt aiemmin FSNavigatorissa.

Toivottavasti ymmärsitte :-\

//P.L

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FL285 -> on yläilmatilaa.

Mitenkäs minulla on sellainen käsitys, että yläilmatila alkaapi Jenkkilässä pinnalta FL180 ja Euroopassa useimmiten pinnalta FL245...?  ???

Eli mistäpä tuo FL285? Liittyykö jotenkin RVSM-juttuihin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Amerikka on amerikkaa! Amerikassa muutenkin on yleinen siirtopinta (Suomessa FL050, muualla Euroopassa vaihdelleen FL050-060) FL180, jonka jälkeen (FL180 alapuolella) korkeudet ilmoitetaan jalkoina, ei pintointa, asetetaan oikea paine yms.. (simun defaultit)  (esim. fifteenthousand feet etc..).  En ole varma, mutta taitaa Jenkkilässäkin yläilmatila alkaa tuosta FL285, ja siitä ylöspäin.

Eli ilmatila FL285 yläpuolella on yläilmatilaa, mikä ilmoitetaan väylissä esim: UY75.

Alle FL285 = Y75

Yli  FL285 = UY75

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro!

Ylä/ala ilmatilan rajat vaihtelevat maittain katso Jeppesen enroute karttojen takasivua. Esim. Finland FL285, Belarus FL195, Germany FL245 ja Russia FL266.

jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu ala- ja yläilmatilan erot on kyllä tiedossa ja Jeppeseneistähän nuo rajat tosiaan näkee. Tosin mulla ne eivät ole simukäytössä kovin uusia. Sami vain mainitsi ainoastaan tuon pinnan 285, joten ajattelin jonkin mahdollisen muutoksen lipsahtaneen meikäläiseltä ohi.

Ja noissa Jenkkilän Jepsuissa näkyy vielä olevan alailmatila "up to but not including 18000' MSL".

En nyt ihan tarkkaan muista, mutta FSNavigatorissa taisi olla asetuksissa mahdollista vaihtaa tuo raja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään