Jarmo Stenvall

FSX flight plaanin lentokorkeus ongelma

10 viestiä aiheessa

Se on moro!

Olen törmännyt useaan otteeseen tuohon lentokorkeuden määritykseen tuossa lentosuunitelman tekovaiheessa. Eli esim. jos valitsen reitin, Helsinki-Vantaa (lähtö) ja saapumiskentäksi Kööpenhamina Kastrup, tarjoaa flightplaaneri lento korkeudeksi 4000 ft! Ei taida olla tuo 4000 ft oikein optimaalinen lentokorkeus, vai?  :-\  Mikä olisi se tapa jolla tuon lentokorkeuden voisi määritellä? Koneena on 737-800.

Terveisin:  Jarmo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Se on moro!

Olen törmännyt useaan otteeseen tuohon lentokorkeuden määritykseen tuossa lentosuunitelman tekovaiheessa. Eli esim. jos valitsen reitin, Helsinki-Vantaa (lähtö) ja saapumiskentäksi Kööpenhamina Kastrup, tarjoaa flightplaaneri lento korkeudeksi 4000 ft! Ei taida olla tuo 4000 ft oikein optimaalinen lentokorkeus, vai?  :-\  Mikä olisi se tapa jolla tuon lentokorkeuden voisi määritellä? Koneena on 737-800.

Klikata siinä lentokorkeus kohdassa ja naputella siihen järkevämpi korkeus. Tähän nyt äkkiseltään heittäisin HEL - CPH lennolle vaikka 34000 jalkaa. Optimaalista korkeutta pitänee hakea itse koneen dokumenteista, mutta voi olla että MS ei tarjoa sellaisia. Netistä ja eri simu-sivustoilta pitäisi kyllä löytyä. Karkeasti sanottuna siis ainakin yli 30000 jalkaa.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro, ja tervetuloa foorumille! Noh, ainakin fs2004:sessa voi kylla kirjoittaa sen siihen. Kauhean oleellinen asia ei kuitenkaan ole, koska korkeuden voi aina itse asettaa autopilottiin. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisätään vielä nyrkkisääntö... jos lentomatka on alle 300NM, vaikka 270NM niin aseta cruise korkeudeksi 27000 jalkaa. 250NM -> 25000 jalkaa jne.  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisätään vielä nyrkkisääntö... jos lentomatka on alle 300NM, vaikka 270NM niin aseta cruise korkeudeksi 27000 jalkaa. 250NM -> 25000 jalkaa jne.  :)

Kiitoksia Tatu, minunkin puolestani ;D

Oli aivan uutta ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vaan vastauksista kaikille.  ;D

Olen kylläkin jo huomannut, että sen lentokorkeuden pystyy itse asettamaan siihen lentosuunnitelma ikkunaan, tai vaihtoehtoisesti autopilottiin.  ::) Mutta eiköhän näillä tiedoilla päästä taasen hiukan eteenpäin. Öh, siis ylöspäin! :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vaan vastauksista kaikille.  ;D

Olen kylläkin jo huomannut, että sen lentokorkeuden pystyy itse asettamaan siihen lentosuunnitelma ikkunaan, tai vaihtoehtoisesti autopilottiin.  ::) Mutta eiköhän näillä tiedoilla päästä taasen hiukan eteenpäin. Öh, siis ylöspäin! :P

Jep. Mutta kannattaa ruuvvata se autopilottiin. Se on hauskempaa ja realistisempaa.

Modet, tervetuloa, jos oli tyhmä ja ruma viesti ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentosuunnitelma ja autopilotti ovat kaksi täysin eri asiaa. Ei mitään joko/tai-ruuvailuita, suunnitelmaan se korkeus jolla halutaan lentää. Lennonjohto vaihtaa tuon tarvittaessa (ei kuitenkaan FS:n oma), autopilottiin sitten korkeuksia selvitysten mukaan! Eli ei lennonjohto tavallisesti sinua suoraan selvitä sinne cruise levelille, vaikkapa FL320:lle. Esim. Helsingistä lähdettäessä Helsingin lähestymislennonjohto selvittää tavallisesti pinnalle 240, josta sitten Treen alue ylöspäin. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esim. Helsingistä lähdettäessä Helsingin lähestymislennonjohto selvittää tavallisesti pinnalle 240, josta sitten Treen alue ylöspäin. 

Tämä taas siitä, että HK_APP alueen katto on tuo FL240. Ja sitten sen verran, että lentopinnat ovat itään päin lennettäessä parittomia, ja länteen parillisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään