Jari Häyrynen

Läheltäpiti tilanne Bostonissa

14 viestiä aiheessa

Moro.

Tästä oli juttua juuri 28.6 jenkeissä kun Bostonin uusi TRACON on ollut jonkun 18kk käytössä ja laitteissa on ollut vakavia vikoja. Kuten esim. radioyhteyksien katkeiluita ym.

www.atcmonitor.com

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaverikin sanoi tossa keväällä(huhti-toukokuun vaihteessa) kun oli jenkeissä, tarkemmin sanottuna Bostonissa ja oli lähdössä pois sielä niin kapteeni joutui vetämään kesken nousun niin sanotusti liinat kiinni. Oli toisessa päässä kiitotietä tullut joku toinen konen liian lähelle rataa.

 

Suora lainaus kuulema siitä mitä kapteeni sanoi: Jaahas. Jälleen ne sekoilee täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Itse olen lentänyt sinne vuosikaudet ja ei ole ainakaan minun mielikenttäni. Ei siinä etteikö lennonjohtajat osaisi työnsä hyvin siellä, vaan se koko systeemi siellä on aika tiukoilla, jossa yksi pieni virhe voi johtaa suureen katastrofiin.

 

Tämä intersecting runway takeoffs mielestäni ei ole hyvä asia paitsi jos kummaltakin kiitotien kynnykseltä pystyt näkemään hyvässä näkyvyydessä toisen kiitotien kynnyksen.

 

Siellä harrastetaan myös paljon sitä, että lyhyessä finaalissa olevan laskevan koneen edestä risteävältä kiitotieltä suoritetaan lentoonlähtöjä. En ole kuitenkaan vielä joutunut suorittamaan ylösvetoa siellä.

 

Boston Logan on myös rullajaan "painajainen" siinä mielessä, että siellä on niin monta ristevää kiitotietä. Monesti myös kun olet vapauttanut laskeutuvien kiitotien olet osaksi jo toisen kiitotien puolella. FAA on ottanut käyttöön monilla lentokentillä niin sanotut "hot spots", jotka on merkitty lentokentän rullauskarttaan. Tarkoitusena on ilmaista lentäjille missä yleisimmät rullausvirheet ja mahdolliset konfliktit ovat aikaisemmin tapahtuneet ja on mahdollista tapahtua. Niitä "hot spotteja" Loganissa on muistaakseen enemmän kuin yleensä muilla kentillä.

 

Unohdin sanoa tuosta lennonjohtajien tilanteesta, että molemmat lennonjohtajat on siirretty muihiin tehtäviin siiheksi asti kunnes ovat saaneet lisäkoulutusta ja läpäisseet tarkastuksen. Tuskin tässä lennonjohtajia voi syyttää sen enempää kuin lentokentän viranomaisiakaan, jotka ovat vastuussa koko systeemin toimivuudesta.

 

Onneksi ei käynyt tällä kertaa mitään... :o

 

JH

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ Attachment removed / expired ]

 

Tossa on kuva viime elokuulta eli logani menee solmuun silloin tällöin, toisaalta siellähän liikennettä on enemmän..semmonen kyssäri tuli mieleen, notta lentääkö pienemmät koneet myös pääkentille kuten loganille USA:ssa, Esim cessnat yms.?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Ei niitä siellä yleensä näy. On sen verran paljon pienempiä kenttiä isojen kaupunkien ympärillä, jotta ei ole tarvis, vähän niinkuin Malmin kenttä Helsingissä.

 

JH

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paitsi että niitä on aika paljon enemmänkin. Kaverin kanssa olen ollut lentämässä tuossa kuvassa about keskellä olevalta Bedford Hanscom Field:iltä joka on isohko GA-kenttä, sinne tulee pari syöttöliikennekonetta mutta muuta reittiliikennettä ei tietääkseni ole.

 

abj.sized.jpg

 

Tuossa kartassa siniset kentät ovat valvottuja (eli lennonjohtoa on) ja viininpunaiset ovat "korpikenttiä" - tosin niissäkin monesti on ILS:sit ym..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Ei niitä siellä yleensä näy. On sen verran paljon pienempiä kenttiä isojen kaupunkien ympärillä, jotta ei ole tarvis, vähän niinkuin Malmin kenttä Helsingissä.

JH

 

Omasta kevään Florida-kuvausreissustani jäi sellainen kuva että kv. liikenteen pääkentällä eli Miamilla oli aika vähän pienempiä koneita. Muutama Beech 1900D ja Cessna 402 näkyi kuvaussession aikana.

 

Alueen kakkoskenttä eli noin 50 km päässä sijaitseva Ft Lauderdale International oli sitten toista maata.

Lähimaiden ja USA:n kotimaanyhtiöiden suihkuliikennettä oli jatkuvalla syötöllä. Sekaan vielä liikesuihkut (näitä oli paljon!) ja Beech 1900-pyöritys sekä muutamat 727- ja DC-8 rahtikoneet. Yhteensä tämä näytti kuin EFHK:n ruuhkahuippu, venytettynä koko päivän mittaiseksi. Ja lisäksi oli rinnakkaisella kiitotiellä koko ajan potkurikoneliikennettä, erinäiset Cessna 402:t ja yksimoottorikoneita. Laskukierrosliikennettä eli koululentoja en sentään nähnyt.

 

Kesken tämän saatettiin antaa selvitys jollekin pikku-cessnalle lentää 1500 ft korkeudessa suoraan yli lentoaseman, ja olipa siellä pari helikopteria varsin lähellä kenttää lennonjohdon yrittäessä selvittää niiden aikeita.

 

Ihan rutiininomaisesti tämä kuitenkin hoidettiin. Niin ja lähistöllähän on vielä Ft Lauderdale Executive liikelennoille ja lentokouluille, ja Opa Locka rahtiliikenteelle

(DC-3 ym).

 

Mielenkiintoinen paikka, sanon ;)

 

/ Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Lisäksi laskeutmismaksut ovat aivan eri luokkaa isoilla kentillä kuin pienemmillä kentillä. Sama pätee myös Suomen kenttiin. Vantaalla on huomattavasti kovemmat maksut kuin Malmilla.

 

Yhdysvalloissa osasta isoimmille kentille kuten esim. Logan, JFK, Newark, Atlanta jne. vaaditaan vähintään lentäjältä yksityislentäjän lupakirja. Joillekin toisille isoimmille kentille laskeutumiseen taas ei vaadita kuin oppilaskirja lennonopettajan allekirjoituksella, jossa hän vannoo antaneensa lento- sekä maakoulutusta kyseisen lentokentän ja sen ilmatilan ominaisuuksista kuten esim. Denver, Phoenix, Ft. Lauderdale jne.

 

Kyllä minä muistan Miamissa kerran meidän B737 edessä oli C172, jolle ihan normaalisti ja oikein sääntöjen mukaan annettiin lentoonlähtölupa ennen meitä. Kyllähän kaveria sitten pyydettiin poistumaan lentoonlähtevien isompien koneiden edestä aika nopeasti. Harvemmin niitä kuitenkin isoimmilla kentillä näkee.

 

Ft. Lauderdale on siinä mielessä mielenkiintoinen kenttä, että siellä näkee kaikenlaista liikennettä isosta pienempään. Eteläisempi kiitotie on täysin Dash8 pienempien koneiden käytössä ja pohjoisempi taas kaikkien sekalaisesti. Siellä on muuten 9L kynnyksen eteläpuolella hyvä spottauspaikka, jossa oli ilmailuradio kajareineen ainakin silloin kun minä vielä asuin siellä. Voi olla, että ovat sulkeneet alueen sitten 9-11.

 

 

JH

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

....

Ft. Lauderdale on siinä mielessä mielenkiintoinen kenttä, että siellä näkee kaikenlaista liikennettä isosta pienempään. Eteläisempi kiitotie on täysin Dash8 pienempien koneiden käytössä ja pohjoisempi taas kaikkien sekalaisesti. Siellä on muuten 9L kynnyksen eteläpuolella hyvä spottauspaikka, jossa oli ilmailuradio kajareineen ainakin silloin kun minä vielä asuin siellä. Voi olla, että ovat sulkeneet alueen sitten 9-11.

 

 

JH

 

Kyllä vain!

 

Laitanpa tähän linkki tuohon Ft Lauderdale kuvasettiin, kun kuvat ovat näköjään vielä esillä:

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=58;action=display;threadid=37466

 

Se mainitsemasi spottauspaikka oli edelleen auki, mutta "suljetaan jos turvallisuus vaatii". Ja lyhyen käyntini aikana paikalla kävikin sheriffi valvomassa.

 

Parempi kuvauspaikka oli kylläkin mielestäni kiitoteiden välissä olevan parkkitalon katolta, josta useimmat em. kuvat onkin otettu.

 

/ Nils

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kartassa siniset kentät ovat valvottuja (eli lennonjohtoa on) ja viininpunaiset ovat "korpikenttiä" - tosin niissäkin monesti on ILS:sit ym..

 

Onpas jotenkin ensi näkemältä sekavan olonen kartta. Aika pitkään pitäs reittiä suunnitella, että olis varma olo sen suhteen, ettei lennä vääriin ilmatiloihin...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas jotenkin ensi näkemältä sekavan olonen kartta. Aika pitkään pitäs reittiä suunnitella, että olis varma olo sen suhteen, ettei lennä vääriin ilmatiloihin...

 

-m

 

 

Jep, siellä on erilaiset merkinnät. Periaatteessa tuo Bostonin TMA on nuo siniset renkaat kentän ympärillä. Ulommainen violetti rinki on "MODE C 30nm" -vaatimus, eli tuon sisäpuolelle ei saa tulla ilman korkeuskoodaavaa transponderia.

 

Siniset rinkulat on sitten vielä jaettu sektoreihin, kiitoteiden mukaan, ulomman rinkulan korkeusrajat on nuo 70/40 ja 70/30 ja sisin 70/20 eli yläraja TMA:lla on 7000 jalkaa, alaraja 4000, 3000 ja 2000 jalkaa. Sisin lähialue on sitten 70/SFC eli merenpinnasta 7000 jalkaan.

 

Siinä on Loganilla vielä VORin kompassiruusukin lisäämässä rinkuloita :)

 

Tuolla lennetään todella paljon kenttien lähialueiden läpi, ne jotka ovat FS2004:n lennonjohtoa käyttäneet, tietävätkin jo fraasin "request transition to the bravo airspace".. pyydetään vain selvitys lentää kentän ilmatilan läpi. Toki Loganin läpi sitten ei lennellä, mutta jos oikein ymmärsin, Loganin yli voi kyllä mennä yli 7000 jalan suht helposti. Sitä en muista onko siellä valvomatonta ilmatilaa vai jotain muuta. En ole itse PICinä lentänyt, joten en osaa kertoa tarkemmin.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Yleensä isompien kenttien yli tai siitä muutama kilometri sivuun on VFR liikenteelle järjestetty VFR-corridor. Niitä käytettäessä ei muistaakseen tarvitse välttämättä edes puhua tornille tai muutenkaan muulle lennonjohdolle. Se VFR-corridor löytyy tuon kuvassa olevan kartan toiselta puolelta.

 

Kyllä tuon kartan lukemiseen silmä tottuu, sieltä osaa kerätä sen tiedon tosi nopeasti mitä tarvitsee.

 

Itse muistan oman koululennon, joka vei Miamin yli Key Westiin. Kapusin aina 9500 jalkaan ja siitä vetäisin Miamin yli rannikkoa seuraten. Yhteydessä olin Miami Centeriin, joka antoikin liikennetiedotuksia ihan tavalliseen tapaan.

 

JH

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään