O-P Pietila

FS Force 2.0 ja hardis-simu

8 viestiä aiheessa

Eli olisikohan tämä vihdoin ns. helppo tapa saada koneen trimmi ja ohjainvoimat toteutettua kotikokkariin. Esim. purkamalla Force Feedback-tikun ja modaamalla sen vahvemmilla moottoreilla jne. Onko teillä käyttökokemuksia otsikon mukaisesta softasta?

http://www.fs-force.com/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli olisikohan tämä vihdoin ns. helppo tapa saada koneen trimmi ja ohjainvoimat toteutettua kotikokkariin. Esim. purkamalla Force Feedback-tikun ja modaamalla sen vahvemmilla moottoreilla jne. Onko teillä käyttökokemuksia otsikon mukaisesta softasta?

Moi!

Itse olen toteuttanut em. kuvaamallasi tavalla. Tosin pieni ero on siinä, että moottorit ovat alkuperäiset mutta välitystä olen muuttanut siten, että voimaa on enemmän.

Mun Logitech Wingman Force 3D toimii siten, että kun ohjelma käskee Forcen moottorin pyöriä niin se pyörii heti kovaa. Siinä ei siis ole mitään "hienosäätöä" ja se pyörii niin kauan kuin kanavan potikka on palautettu ohjelman laskemaan ohjainvoimien nollapisteeseen. Liikettä olen pehmentänyt kytkemällä jouset pehmentämään moottoreiden voimaa. Päinvastaisella ohjainpoikkeutuksella pyörintäsuunta luonnollisesti muuttuu. Trimmauksella sitten poistetaan tuo ohjainvoima.

Kiinostuneille järjestyy "testilento" Perniössä! Mulla on ollut em. viritys käytössä n. 3v ja edelleen kehityksen alaisena. ;)

PS Muistaakseni joku jenkkifirma myy n. 20$ lisäosaa, jolla saa noita ohjainvoimien käyriä editoitua haluamakseen.

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi taas!

Tuohan taitaakin olla se sama softa, josta mainitsin. Käyttökokemuksia ei tosin ole mutta ihan Logitechin defu-asetuksillakin saa aika hyvän tuntuman. Kaarrossa joutuu oikeasti kiristämään vetoa ja laipat kampeavat nokkaa alas, jolloin ilman trimmausta joutuu tekemään lihastyötä lentoasennon säilyttämiseksi. :thmbup:

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tossa Katen kanssa ideoitiin kerran että yksi mielenkiintoinen tapa olisi käyttää RC-auton nopeudensäädintä ja harjatonta moottoria servokortissa kiinni. Sitä voi ohjata SIOCilla, joten tuolla tavalla pitäisi voida ehkä tehdä jotain.

Ajattele tilannetta missä auto on nokka kämmentä vasten ja painat kaasua kättä vasten..?

Servo-ohjaimella tosiaan tuo toimisi niin että mitä isompi poikkeutus, sitä isompi vääntö tulisi moottorista.. Saattaisi toimia..? "Ajoakkuna" käyttäisi esim. prätkän akkua joka olisi akkulaturissa kiinni koko ajan. Harjaton motti ei kipinöi, joten sen pitäisi kestää vääntöä "jumitettuna" aika hyvin..?

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Servo-ohjaimella tosiaan tuo toimisi niin että mitä isompi poikkeutus, sitä isompi vääntö tulisi moottorista.. Saattaisi toimia..? "Ajoakkuna" käyttäisi esim. prätkän akkua joka olisi akkulaturissa kiinni koko ajan. Harjaton motti ei kipinöi, joten sen pitäisi kestää vääntöä "jumitettuna" aika hyvin..?

Eihän harjallinen moottorikaan oikeastaan kipinöi jos se ei pyöri. Ongelmahan tuossa on enemmänkin se, että sähkömoottori taitaa haukata jumissa aika hyvän määrän virtaa ja jollain sitä pitäisi jäähdyttää kun jumitettuna se ei jäähdy pyörimällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin tuota FS-Force 1.0 ohjelmaa, toimii 10 kertaa ilmaiseksi FS9:ssä. 2.0 on FSX:lle.

Ei tietenkään ollut kovin realistinen lentää tuolla modatulla Logitechillä, jota yleensä käytetään vaihdekeppinä autoiluissa, mutta kyllä tuo oli minun mielestäni huomattavasti parempi kuin simun oma FF systeemi. Elikäs simusta forcet pois. Tuo softa korvaa ne. Koneen maassa ollessa kun trimmaa tuolla, niin myös simun trimmi liikkuu. Tilanne muuttuu kun noustaan ilmaan, eikä simun trimmi liiku enää mukana. Kokeile Timo tuota, vai kuinkas paljon olitkaan modannu sitä FF sydeemiä siinä yokessas.

Tuossa on muokattavat käyrät nopeus / FF voimille, eli paikallaan maassa ollessa tikku vetää eteenpäin, kun korkeusperäsimen ohjainpinnan paino vetää alaspäin. Nopeuden kasvaessa ohjainpinnat alkavat keskittää tikkua. Näitä voi tosiaan muokata.

Mielenkiintoinen juttu tämä on. Jokohan pitäis alkaa suunnitella FF yokea  ;D

Mulla oiskin tuossa kaapissa pari Hellan valmistamaa ikkunan-nostin moottoria.... Timo hei mites se sulla olikaan...  :laugh:

-taito

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi!

Taito:

Moi!

Itse olen toteuttanut em. kuvaamallasi tavalla. Tosin pieni ero on siinä, että moottorit ovat alkuperäiset mutta välitystä olen muuttanut siten, että voimaa on enemmän.

Esim. taitolennossa silmukasta oikaisussa yokea saa vetää usean kilon voimalla. Eräässä testissä koneen lentäessä matkatehoilla vaakalentoa trimmasin ohjainvoimat pois. Otin kaasun pois aloin vetämään sakkaukseen. Aluksi vetoa tarvitaan "voimalla" mutta sakkauksen lähestyessä tuon voiman tarve vähenee ja sakkaustilassa yoke on varsin tunnoton eikä juuri pistä vastaan liikutettaessa. Sakkauksesta oikaistaessa ilmanopeuden kasvaessa tarvittava ohjainvoima taas lisääntyy. Tämä siis ihan joikkarin omalla forcella ja sen ajurilla. Antaako tuo em. maksullinen ohjelma siihen paljon lisää ulottuvutta? Pitäisköhän ihan mennä kokeilemaan kun saa ilmaiseksi testata :o

Timppa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään