Guest Sakkeus83

Kysymyksiä aiheesta ATRain

25 viestiä aiheessa

Moro,

 

en ole löytänyt pätevää materiaalia koskien ATR72-500 lentämistä. Tässä siis seuraa muutama kymysys

Parhaiden vastausten kesken arvotaan mainetta ja kunniaa.

 

1. Käytetäänkö mottien DE-ICEa lentoonlähdössä pakkassäällä vaiko vasta nousussa?

2. Mihin korkeuteen asti lennetään manuaalina?

3. Missä korkeudessa/nopeudessa otetaan laipat ylös

 

Kyselen lisää jos tulee kysyttävää - piti kyllä jotain muutakin kysyä.

 

Sauli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän aiheen perusteelle voisin päätellä, että lentelet F1 ATR:llä. Siinä mukana tulevasta manuaalista kyllä löytyy aika hyvin vastauksia noihin. ;)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä IHMEESTÄ osasit yhdistää.  ;) En kylläkään ole löytänyt. On niin järjettömästi laadittu opus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3. Missä korkeudessa/nopeudessa otetaan laipat ylös

 

Normal conditions: VmLB (DRIFT DOWN ja/tai MINI EN ROUTE)

Icing conditions: VmLB ( MINI EN ROUTE )

 

http://www.handy4less.com/flusi/AT72-500_speed_chart.pdf

 

4. Ja mikäs oli otettava nousukulma lentoonlähdössä?

 

8° ja sitten sen mukaan että säilyttää V2+5 nopeuden.

 

1. Käytetäänkö mottien DE-ICEa lentoonlähdössä pakkassäällä vaiko vasta nousussa?

 

http://atr.flight1.net/forums/forum_posts.asp?TID=3070&KW=de%2Dice&PID=16885#16885

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2. Mihin korkeuteen asti lennetään manuaalina?

Minimi korkeus, jossa autopilotin voi kytkeä päälle lentoonlähdön jälkeen on 100 ft.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minimi korkeus, jossa autopilotin voi kytkeä päälle lentoonlähdön jälkeen on 100 ft.

 

Mutta tämä ei tarkoita sitä että autopilotti kytketään päälle sillä korkeudella.  ;)

 

Varmaan vaihtelee eri lentoyhtiöiden mukaan nämä korkeudet ja proseduurit... liekö tähän mitään ainoata oikeaa vastausta.

 

Se muuten se de-ice ja anti-ice ei simussa taida tehdä mitään, simussa kun tuntuu jäätyvän vain pitot putki.  :-\ Joissakin pilvityypeissä on tosin icing mahdollisuus mutta esim. real weather ei taida asettaa sellaisia. Enkä minä ole kyllä active sky palikallakaan koskaan mitää jäätymistä huomannut.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tämä ei tarkoita sitä että autopilotti kytketään päälle sillä korkeudella. ;)

Juu, ei tietenkään. Voihan sitä päästellä käsin vaikka koko matkan, jos siltä tuntuu. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi pöljyyteni, mutta mitä tarkoittavat kortissa

 

1: Final T/O

2: Drift down ja

3: MINI EN ROUTE?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se muuten se de-ice ja anti-ice ei simussa taida tehdä mitään, simussa kun tuntuu jäätyvän vain pitot putki.  :-\ Joissakin pilvityypeissä on tosin icing mahdollisuus mutta esim. real weather ei taida asettaa sellaisia. Enkä minä ole kyllä active sky palikallakaan koskaan mitää jäätymistä huomannut.

 

Mulla on virtuaalinen viikatemies meinannut parikin kertaa tulla kylään simussa kun lähdin parin plusasteen kelissä 1500 jalan overcast-kelissä "kokeilemaan" pilven sisään mittarilentoa, tietäähän sen mitä siitä tulee. Mentiin sitten 50kts sakkauspillin tahdissa nippa nappa pinnalla 55 täysi teho koneessa.  Kun pilveen tuli aukko, jäätäminen hellitti sen verran että sen parisataa jalkaa mitä menetti sai aina takaisin. MSA oli 4500ft  :-\

 

Eli ainakin Activesky:n kanssa jotain tuollaista tapahtuu. On muuten mielenkiintoinen kokemus kunnon simulaattorikopin sisällä miettiä optioita tuossa tilanteessa..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaisiko joku vastata em. kysymykseen takeoff cardeista?

 

Toisekseen; en saanut tolkkua manuaalista, että miten aukeaa gargo door koneen etuosassa. Onko tietoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi pöljyyteni, mutta mitä tarkoittavat kortissa

 

Saahan noita googlatakin....  ;)

Final TO speed = Vfto = Speed at wich You climb after reaching acceleration altiude if an engine failure occurs (or you make a single engine go-around).

 

Drift down speed will give you the slowest rate of descent if you lose an engine at altitude.

 

MINI EN ROUTE = Minimum enroute speed.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisekseen; en saanut tolkkua manuaalista, että miten aukeaa gargo door koneen etuosassa. Onko tietoa?

 

Öö... luit siis sivun 183?

 

Ovi aukeaa Wing Fold komennolla joka pitää itse asettaa simussa (Assignments menussa), defaulttina mitään näppäinkomentoa ei ole Wing Foldille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tämä ei tarkoita sitä että autopilotti kytketään päälle sillä korkeudella.  ;)

 

 

 

Se muuten se de-ice ja anti-ice ei simussa taida tehdä mitään, simussa kun tuntuu jäätyvän vain pitot putki.   :-\ Joissakin pilvityypeissä on tosin icing mahdollisuus mutta esim. real weather ei taida asettaa sellaisia. Enkä minä ole kyllä active sky palikallakaan koskaan mitää jäätymistä huomannut.

 

 

 

 

Moro!

Ei minullakaan koskaan ole muuten kuin pitot putki jäätynyt käytän Activesky:ta mutta joillain koneilla ei tuo pitot putken lämmitys ole ohjelmoitu. Vaikka lämmitin on päällä ja ollut hyvän aikaa niin silti jäätyy varsinkin nousussa tosi kiusallista. Oliskohan pitänyt laittaa koko deice systeemi päälle.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... Oliskohan pitänyt laittaa koko deice systeemi päälle. ...

Ainakin siinä vaiheessa, kun putki on jo jäätynyt aikalailla perusteellisesti, niin kannattaa laittaa vaan kaikki jäänpoistot ja kumppanit päälle  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin siinä vaiheessa, kun putki on jo jäätynyt aikalailla perusteellisesti, niin kannattaa laittaa vaan kaikki jäänpoistot ja kumppanit päälle  :D

 

Moro!

Millä tavalla ne muut jäänestot vaikuttavat pitot-putkeen?

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Millä tavalla ne muut jäänestot vaikuttavat pitot-putkeen?

 

Aivan, eikä ne muut jäänestot taida vaikuttaa mihinkään muuhunkaan jäähän, dummy nappuloita kaikki. Ainoa lisäosa mikä nyt tulee mieleen on MDMAX MD80 jossa on jotain jäätymistä, itse asiassa ainakin aiemmassa versiossa niin paljon että se esti lentämisen kovalla pakkasella.  ;D

 

EDIT

 

Ai niin ja Stellanin DC-9 paneelissa jäätyy ikkuna ennen kuin huomaakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäätymisestä sen verran että joskus sillon ku pitäis heittää telineet ulos ennen laskua ne ovat ainakin omasta mielestäni jäätyneet sisään, joten laskeutuminen jää haaveeksi. Onko joku muu huomannut saman? Mistä johtuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäätymisestä sen verran että joskus sillon ku pitäis heittää telineet ulos ennen laskua ne ovat ainakin omasta mielestäni jäätyneet sisään, joten laskeutuminen jää haaveeksi. Onko joku muu huomannut saman? Mistä johtuu?

 

Lentosimulaattorissa ne eivät varmasti jäädy sisään. Ongelma voi johtua ennemminkin siitä että generaattori ei ole päällä tai joku muu ihan vastaava yksinkertainen syy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on;

 

Millä nopeudella ja kaarrolla saa kaarron reitille tehdä? Saako alle mini-en-route -nopeuksien tehdä kaarron reitille vaikkapa V2+5 laipoilla 15?

VMLB on siis low-bank -nopeus?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään