Guest Sakkeus83

SID:ien ja STAR:ien tekeminen FMC:hen?

9 viestiä aiheessa

Terve!

Olette varmasti huomanneet, että esim. Level-d:n 767:ssä ja Flight1:n ATR 72:ssa ovat FMC:n lähtö- ja tuloreitit armottoman epätarkkoja ja vanhoja.

Onko olemassa jokin systeemi, jolla niitä voisi tehdä itse? Onko siihen jokin ohjelma?

Sauli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo tiedossa on, mutta tarkoitin, että miten saisin tehtyä itse ne puuttuvat tai vanhat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo tiedossa on, mutta tarkoitin, että miten saisin tehtyä itse ne puuttuvat tai vanhat.

Eikös ne ole ihan tekstitiedostoja kaikki? Itse jouduin taistelemaan LAGO Maddoggini kanssa noiden datojen sopivuudesta, ja jouduin vähän muuttamaan rivivälejä ja sen sellaisia että Maddog ne sitten löysi.

Itse ajattelin aikanaan (pari kk sitten) että voisihan noi tehdä itsekkin ja ainakin minun ymmärrykseni mukaan en näe sille mitään estettä. Onhan datassa valmiina aika selkeästi se rakenne miten SID tai STAR luetaan ja sitäkautta niitä arvoja voisi muokata vapaasti jos haluaa. Periaatteessa vain SID-chartti kouraan ja kokeilemaan.

Myönnän ettei se varmastikkaan ole mikään helppo juttu kun tekstipohjaisesti noita joutuu säätämään - mutta tehdäänhän esim. nettisivujakin pitkälti tekstipohjaisesti joten kaikki on mahdollista :).

-tuomo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis vertaavatko herrat tietoja oikeisiin päivitettyihin lähestymiskarttoihin, eikös simulaattorissa ole noin käytön kannalta sama ovatko ne vanhoja vai tuoreita?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis vertaavatko herrat tietoja oikeisiin päivitettyihin lähestymiskarttoihin, eikös simulaattorissa ole noin käytön kannalta sama ovatko ne vanhoja vai tuoreita?

Taitavat verkoissa käyttää aina ajantasaisia oikean elämän menetelmiä, joten siellä lennellessä on hyvä olla uusimmat kartat mukana. Offlinessä tietenkin sitten eri juttu. :)

Oskari.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja jos SID/STAR on mahd. päästää VOR/DME laitteistolla, niin saa sinne kompuutteriin tehtyä itse pisteitä tyyliin HEL215/5.5, missa HEL on identifaijeri, 215 on radiaali ja 5.5 on DME -lukema. DME -kaaren saa kätsysti lisäilemällä pisteitä vaikka 10-20 mailin välein.

767:ssa löytyy myös FIX -sivu kompuutterista, eli voi "käsin" HDG SEL:illä lentää jos ei ole aikaa/joku muu outo syy. Se FIX -sivu lisää EHSI:lle vihreinä katkoviivoina sille syötetyt radiaalit ja etäisyydet.

Näinhän ei voi sitten toimia jos kyseessä ovat jonkinlaiset RNAV -kuviot. (Tietääkseni)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään