Guest assi42

FMS- peruskysymyksiä

15 viestiä aiheessa

Moi

Jospa joku ehtisi  täyttää aukkoja tiedoissani.

Kysymyksiä:

1. Mihin tämä FMS-navikointi ym laite perustuu? Käyttääkö hyväkseen satelliitteja vai jotakin muuta sysyteemiä?

2. Mihin muuhun tätä FMS-laitetta käytetään, kuin navikointiin?

3. Miten eroaa lennonvalmiteluvaihe (reittisuunnittelu ym)  FLIGHT PLANNER / GPS navikoinnista/reitinseurannasta?

4. Saavutetaanko tällä FMS-laitteella muutakin kuin realistisuutta, sillä hyvin tuo GPS perille on vienyt?

 

Raimo

Paappasarjan simuoppilas

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

Jospa joku ehtisi  täyttää aukkoja tiedoissani.

Kysymyksiä:

1. Mihin tämä FMS-navikointi ym laite perustuu? Käyttääkö hyväkseen satelliitteja vai jotakin muuta sysyteemiä?

2. Mihin muuhun tätä FMS-laitetta käytetään, kuin navikointiin?

3. Miten eroaa lennonvalmiteluvaihe (reittisuunnittelu ym)  FLIGHT PLANNER / GPS navikoinnista/reitinseurannasta?

4. Saavutetaanko tällä FMS-laitteella muutakin kuin realistisuutta, sillä hyvin tuo GPS perille on vienyt?

1. FMS saa yleensä datansa monesta paikasta, mm. DME-DME, GPS, INS, VOR, jne.

2. Vaikkapa eri nopeuksien laskemiseen, joissain koneissa FMC hoitaa mm. oikean ILS-taajuuden radioon lähestyttäessä.

3. Reitti laitetaan FMC:hen, eipä se enempää. Lentokonekohtaisia juttuja.

4. Jos koneessa ylipäätään on FMC, on se yleensä tarpeeksi realistinen, jotta sillä voidaan ajaa SIDejä ja STAReja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopic:Mistä lisää reittipisteitä FMS:ään, kun joskus valittaa kun syötän waypointtia,että NOT IN DATABASE?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Offtopic:Mistä lisää reittipisteitä FMS:ään, kun joskus valittaa kun syötän waypointtia,että NOT IN DATABASE?

 

Päivittämällä AIRAC tiedoston. Nykyään valitettavasti maksullinen: www.navdata.at. Kyllä niitä ilmaiseksikin löytää esim. tässä Suomeen: http://www.kolumbus.fi/holopainen.juha/navdata/index.htm. Riippuu tietysti myös mitä konetta käytät.

 

EDIT: Nuo FMS:n toiminnot riippuu paljon konetyypistä. Airbussissa on MCDU, joka hoitaa koko koneen navigoinnin ja vaihtaa radiotaajuudet yms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saiskos vielä lyhenteiden selvityksiä (jos mahd. myös suomeksi):

 

- FMC

- FMS

- SID

- STAR

- IRL

 

raimo

 

Kyllä minä vielä joskus...osaan ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saiskos vielä lyhenteiden selvityksiä (jos mahd. myös suomeksi):

 

- FMC

- FMS

- SID

- STAR

- IRL

 

raimo

 

Kyllä minä vielä joskus...osaan ;D

 

FMC- Flight Management Computer

FMS- Flight Management System

(täältä varmaan löytyy joku joka osaa noiden erotkin selvittää tarpeeksi tarkasti)

 

SID- Vakiolähtöreitti lentokentältä

STAR- Vakiosaapumisreitti lentokentälle

 

IRL- In Real Life- tosi elämässä (tarkoittaa ainakin tätä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FMS = Flight managment system on nimensä mukaan koko laitteisto, joka kattaa FMC:n, Autopilotin, ja Navigaatio jarjestelmät, kuten gps, IRS (Inertial Reference System), EFIS (Electronic Flight Instrument System) yms.

 

FMC = Flight managment computer on se tietokone, jolla ohjataan navigointia: reitit, majakat... Ja sinne laitetaan painoarvot, polttoaineen määrät, lähtö- ja tuloreitit, nopeudet, lentokorkeudet ym. Näin sitten reitti ja tuulet näkyvät lentäjälle EFIS näytöllä.

 

FCU = Flight control unit, eli paneli, josta ohjataan autopilottia manuaalisesti: korkeus, suunta, nousunopeus, nopeus...

 

MCDU = Multi Control and Display Unit, vielä laajempi, kuin FMC, eli laite vaihtaa myös navigointiin liityvät radiotaajuudet, nopeudet tms.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomenta

 

Kiitos näistä selvityksistä.

Taas pääsin palan matkaa eteenpäin ;)

 

raimo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

FCU = Flight control unit, eli paneli, josta ohjataan autopilottia manuaalisesti: korkeus, suunta, nousunopeus, nopeus...

 

 

MCP= Mode control Panel, eli paneeli josta ohjataan autopilotin moodeja. (Ainakin AVRO:ssa)

 

Toi FCU taitaa olla noissa Airbusseissa. Mutta sama homma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MCP= Mode control Panel, eli paneeli josta ohjataan autopilotin moodeja. (Ainakin AVRO:ssa)

 

Toi FCU taitaa olla noissa Airbusseissa. Mutta sama homma.

 

Joo, tällä hetkellä lennän dösällä eniten, joten sen nimitykset tuli tossa enemmin mieleen. Nämä nimityksethän vahtuu saman kaltaisten laitteiden välillä, kuten EHSI ja HSI, FMC ja FMCG. Kyse on, että laitteissa on toiminnollisia eroja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käyvätkös nuo AIRAC -tiedostot kaikkiin koneisiin vai onko Flight1:lle, Level-D:lle ja PMDG:lle erikseen omat AIRACit. Eli ovatko ne yhteensopivia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään