Raine Ampuja

Super caravellen pedestalin vivut?

5 viestiä aiheessa

mitä, miten:

 

...siis kaasut on tossa keskellä, mutta miks siinä on toi alempi härdellivipu (reverssi?)

ja miten se peuhaa...sivulla alahaalla näyttää olevan harmaa lukitusvipu kaasulle

 

fuel cut on kaasun alla (punaset päät)

spoiler on tuo valkoinen (lukee vivussa)

parkin brake on tuo punanen ryhmysauva

oliskohan flaps vivun pää siinä alla (hmm höyry caravelessa tuossa oli pyörävipu, joka superissa on mittaristossa)

 

mitkä nuo kaksi punapäistä vipua kaasun mollemmin puolin...mitä ne tekee?

 

CRVL1.jpg

 

...ohjaamo rakenteilla!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...siis kaasut on tossa keskellä, mutta miks siinä on toi alempi härdellivipu (reverssi?)

ja miten se peuhaa...sivulla alahaalla näyttää olevan harmaa lukitusvipu kaasulle

 

oliskohan flaps vivun pää siinä alla (hmm höyry caravelessa tuossa oli pyörävipu, joka superissa on mittaristossa)

 

mitkä nuo kaksi punapäistä vipua kaasun mollemmin puolin...mitä ne tekee?

 

Tuossa kuvassa olet merkinnyt varsinaiset kaasivivut "härdelliksi", niiden edessä näkyvät pienemmät vivut ovat reverssikahvat. Reverssit saadaa päälle vetämää kaasut (härdellit) taakse, ja sen jälkeen vetämällä noita reverssivipuja taaksepäin.

 

Ei ole flaps-vipu, vaan sen spoiler-vivun kiinnityspiste. Laippavipu on alempana pedastaalissa.

 

Punaiset vivut kaasujen rinnalla ovat "matalapaine polttoainehanat". Käsittääkseni nämä vastaavat modernien koneiden palohanoja. Caravellessahan ei ole siellä overhedissa kuin palopullojen laukaisunapit.

 

Vaikutatko pääkapunkiseudulla? Suomen Ilmailumuseosta Vantaalta löytyy täydellinen Superin simulaattori. Laita privaa minulle jos kiinnostaa tulla tutkimaan sitä lähemmin.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ei millään pahalla, mutta ehkäpä kannattaa aloittaa jostain hivenen yksinkertaisemmasta savotasta.

Nojaa, onhan sitä Airbussista ja seitenkolmeseiskasta ja monesta muustakin monimutkaisemmasta lentimestä väännetty ensimmäinen kotikokkari. Minulla on sellainen pieni aavistus, että Jalmarilla on ainakin hanskassa perusteelliset tiedot koneesta, josta aikoo ohjaamoa askarrella. Monella ei ole.

 

Luulen että Jalmari tuossa vain vähän ns. raotti kaapin ovea...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No nyt ne on sitten tallenettu pääkohdat aloittamista varten videolle mittatikun kanssa.

Manuaalit löyty mittarikorjaamon esimies-isäni hyllyltä ja yksi eläkeläiskippari on haastateltu!

Pari originaalimittariakin näytti olevan autotallin kätköissä...

 

Siirrytään materiaalin hankintaan ja

io cardsin testaukseen.

 

Kiitoksia Juha Klemettiselle hienosta avusta...

asiaan vielä palattaneen kun projekti edistyy...ei kiirettä.

 

JP

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään