Risto Partanen

Aloittelevalta muutama kysymys (FMS, Route T81yms)

54 viestiä aiheessa

Moi!

Nickini toinen kysymys ja ruohonjuuritaso jatkuu,  :-[ Olen selaillut kaikkia foorumeita ja tehnyt hakukomentoja pilvin pimein. Etsinnät päätyi tuloksettomana tai sitten vastaukset olivat kovin eriäväisiä paikasta riippuen. Tässä muutama mieleen noussut kysymys ja lentelen FS2004:lla:

1) Mikä on FMC ja mistä sen saa? Se on ilmeisesti kehittyneempi/aidomman tuntuinen versio FS:n omaan huippu-Gepsiin? Käykö se kaikkiin konemalleihin? Jotku puhuu FMC:stä, toiset FMS:stä ja kolmas vasFMC:stä eli mikä on FMC? Tutoriaaleja olen löytänyt noin 8 kpl:tta, enää puuttuu ohjelma,  ;)

2) Millä ihmeen ilveellä seuraan ja paikannan reittipisteet lennellessäni? Kartoista joo mutta jos Esim. Vatsimissa lentää ja pausen käyttäminen ei ole sallittua ni on hienoa selata kymmeniä karttoja ATC:n muuttaessa lentosuunnitelmaa... Esimerkkinä sanottakoon, että lentelen paljon perus Cessnalla ja siinä on se mahtava GPS; eka lentoni Vatsimissa sai kohtalokkaan alun GPS:n mentyessä jumiin,  :o Jos minun pitää esim lentää EFHK:lta ja ATC ilmoittaa jostain syystä, että lennä suoraan kohti MILSIÄ (idässä EFHK:lta). Mistä helkutista tiedän missä MILSI luuraa? VOR-pisteet on selviä joo mutta nämä "taajudettomat pisteet" kuten MILSI on ihan mysteeri?

3) VFR-lentämisestä; HAKKI, NOKKA, DEGER, ym.. VAC-kartoista pisteet selviää ja ikäni olen kyseisten pisteiden ympäristössä asustellut.. Mutta mutta, miten läheltä tarkasti ottaen minun pitää lentää esim pistettä DEGER? Se on ilmeisesti jossain Porvoon väylän varrella mutta missä siellä? Näkö on hyvä ja karttana värillinen A3. Sceneistä minulla on ladattu perusscenet mutta tuntuu että pellon erottaminen talosta on vaikeaa... 

4) Reiteistä...Esim Kainuusta Ouluun menee reitti Y78/UY78? Mikä on noiden ero? FL95 vai suunta?

5) Laitetaanko kaikki ladattu AI liikenne kansioon SCENERY, WORLD ->?? Joissain ohjeissa näin, että paikan pitäisi olla Addon Sceneryn takana? Mistä löytäisin Finskin AI-liikennettä? Traffic Tools ohjelmaa katselin noin 30min ja sen jlk emäntä ohjas mut nukkumaan, joten valmiita paketteja kts,  :-\

6) VOR-suunnistus on hanskassa kohtalaisesti mutta mutta.. ERITTÄIN KITEYTETTYÄ vastausta pyytäen, mitä muita IFR sunnistusmetodeja on, vaikka lyhenteillä kiteytettynä? Esim. Millä suunnistetaan ANTON:lle?

Kiitokset jo tässä vaiheessa! FSNordicin Irqissä olen saanut jo äärettömän paljon vastauksia, kiitos niistä mm. Kenkulle, Stumpille ja Akille,  :thmbup: Nämä kysymykset tänne koska vaikuttaa laajoilta aiheilta... Vessapaperia meillä on joten tyhmille vastauksille Nej Tack,  >:(

Risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) FMC on flight managment computer (en varmaan kirjoittanut oikein) johon ohjelmoidaan kaikki lentoa koskevat tiedot, myös esim. kiitotie. Sitä ei voi ladata mistään, vaan se tulee useimmiten maksullisten koneiden mukana, Freewaresta mainittakoot iFly B747-400. FMC:tä ei ole kuin matkustajakoneissa, joten cessnaan sitä on turha ruveta etsiskelemään. vasFMC:n saa http://vas-project.org/ ja muista ladata myös sidit ja starit. en nyt muista mistä sai, itte latasin jostain fsnavigatorin sivuilta, mutta jossain on vissiin päivittyneempää tietoa (?)  ja FMC ei sisällä minkäänlaista näkymää sijainnista, paitsi coordinaatit löytyy omasta FMC:stä. Ainiin, ei kannata alkuun ottaa tuota B747:mää ja lähteä sillä vatsimiin ;)

2) Katsot sen GPS:stä jos pienkoneella lentelet, miksei matkustajakoneellakin, mutta sitä ei harrasteta oikeissa matkustajakoneissa. Sitä pitää vain tulostella ne kartat jossei gepsiä halua kytätä, itselläni on ne kansiosaa, hyvin pysyy  :thmbup: tai jos on toinen tietokone siinä vierellä niin katselee kartat siitä.

3) hmm... luultavasti lennät esim. HEL vorrilta radiaalia 124 poispäin ja siinä jossain välissä saavut HAKKI ilmottautumispisteelle. Hanki kaikki scenet niin pystyt paikallistamaan kyllä paikan  ;)

4) tuosta en tiedä

5) riippuu asenteletko itse vai käytätkö esim. PAI:n paketteja jossa on installer, googleta PAI niin löytyy. Sieltä löytyy myös finskin ja blue1 liikennettä. Jos haluat asennella manuaalisesti katso tiedostokirjastosta löytyvä mainio tutoriaali asiasta.

6) VOR suunnistuksesta oli juttua tässä sivu/kaksi taakseppäin, minä aloittajana :P muita ovat mm. kai ADF, viisaat kertokoot lisää :) ja kirjastosta löytyy kirjoja, mm. Mittarilento oppi jne.

Toivottavasti auttoi, jos joku meni väärin korjatkaa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

4) Tuolla on eroa se minkä tuo U kertookin ;) eli se tarkoittaa Upper,eli tuota Y78:aa saat lentää tiettyyn yläkorkeuteen asti en muista mikä se oli sen korkeuden ylittäessäsi vaihdat lentosuunnitelmaan vain tuo Y78:N tilalle tuon UY78.Nuohan on samoja lentoväyliä ja menee  samasta kohtaa ainoa ero on vain tuo minkä selitin

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

5) En nyt ihan tajunnut tuota kysymystä, mutta ilmaisia paketteja saa esim. täältä: http://www.world-of-ai.com ja täältä http://www.projectai.com. ProjectAI:t ei ole niin hyvän näköisiä, mutta kyllä niillä kentät täyteen saa. Sitten jos haluaa oppia itse laittamaan AI:ta simuun niin tuolta Tiedosto-kirjastosta löytyy Jani Salon tekemät hyvät ohjeet.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

4) eli tuota Y78:aa saat lentää tiettyyn yläkorkeuteen asti en muista mikä se oli sen korkeuden ylittäessäsi vaihdat lentosuunnitelmaan vain tuo Y78:N tilalle tuon UY78.Nuohan on samoja lentoväyliä ja menee  samasta kohtaa ainoa ero on vain tuo minkä selitin

FL285

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millä ihmeen ilveellä seuraan ja paikannan reittipisteet lennellessäni? Kartoista joo mutta jos Esim. Vatsimissa lentää ja pausen käyttäminen ei ole sallittua ni on hienoa selata kymmeniä karttoja ATC:n muuttaessa lentosuunnitelmaa... Esimerkkinä sanottakoon, että lentelen paljon perus Cessnalla ja siinä on se mahtava GPS; eka lentoni Vatsimissa sai kohtalokkaan alun GPS:n mentyessä jumiin,  :o Jos minun pitää esim lentää EFHK:lta ja ATC ilmoittaa jostain syystä, että lennä suoraan kohti MILSIÄ (idässä EFHK:lta). Mistä helkutista tiedän missä MILSI luuraa? VOR-pisteet on selviä joo mutta nämä "taajudettomat pisteet" kuten MILSI on ihan mysteeri?

Kannattaa kyllä harjoitella noita juttuja ihan offlinessa ennen kuin menee verkkoon. Ja online lennot on varmaan hyvä aloittaa VFR:llä ja unohtaa noi MILSIt sun muut. Katsoo niitä sitten vähän myöhemmin kun on VFR-jutut hanskassa.

VFR-lentämisestä; HAKKI, NOKKA, DEGER, ym.. VAC-kartoista pisteet selviää ja ikäni olen kyseisten pisteiden ympäristössä asustellut.. Mutta mutta, miten läheltä tarkasti ottaen minun pitää lentää esim pistettä DEGER? Se on ilmeisesti jossain Porvoon väylän varrella mutta missä siellä? Näkö on hyvä ja karttana värillinen A3. Sceneistä minulla on ladattu perusscenet mutta tuntuu että pellon erottaminen talosta on vaikeaa...
Kannattaa ne Sairion Esan mainiot photosceneryt ladata(siis jos ei sulla niitä jo ole) sinne suunnalle, niin eiköhän ala suunnistaminen sujua.

Laitetaanko kaikki ladattu AI liikenne kansioon SCENERY, WORLD ->?? Joissain ohjeissa näin, että paikan pitäisi olla Addon Sceneryn takana?

Ne käy olla ihan kummassa vaan.

Oskari.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa kyllä harjoitella noita juttuja ihan offlinessa ennen kuin menee verkkoon. Ja online lennot on varmaan hyvä aloittaa VFR:llä ja unohtaa noi MILSIt sun muut. Katsoo niitä sitten vähän myöhemmin kun on VFR-jutut hanskassa.

Oskari.

Joo no toi ajankohta verkkoon menolle on taas oma juttunsa... Sanoin sen esimerkkinä, jotta kysymykseni olisi helpompi tulkita (Eli elektroniikkaan ei voi luottaa 100%:sti). Ja offtopiciksi menee että suhina käy mutta verkkoon mennään varmaan osalta harjoittelemaan asioita, ei täysin oppineena Kapteenina. Ja ONLINE lennot alotettiin VFR:ssa josta kysyinkin kysymyksen nro 3.. Mutta menee spämmäilyksi ja offtopiciksi, vastauksia odotellaan,  ;D :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

VOR-suunnistus on hanskassa kohtalaisesti mutta mutta.. ERITTÄIN KITEYTETTYÄ vastausta pyytäen, mitä muita IFR sunnistusmetodeja on, vaikka lyhenteillä kiteytettynä? Esim. Millä suunnistetaan ANTON:lle?

Isommissa koneissa on juuri noi FMC/FMS/MCDU:t, mihin ne reittipisteet naputellaan ennen lentoa, ja sitten vaan laitetaan autopilotti seuraamaan ohjelmoitua reittiä. Ja sitten on tietty vielä se GPS.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) FMC on flight managment computer (en varmaan kirjoittanut oikein) johon ohjelmoidaan kaikki lentoa koskevat tiedot, myös esim. kiitotie. Sitä ei voi ladata mistään, vaan se tulee useimmiten maksullisten koneiden mukana, ...

Täälä löytyypi ilmainen FMC: :)

http://fmc.scumari.nl/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja mistä tarkalleen ottaen? ???

Jep, lupaavalta näyttää sivu mutta taitaa olla yhtä tyhjän kanssa?? Pitänee hakea toi Ollin mainitsema...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

5) En nyt ihan tajunnut tuota kysymystä, mutta ilmaisia paketteja saa esim. täältä: http://www.world-of-ai.com ja täältä http://www.projectai.com. ProjectAI:t ei ole niin hyvän näköisiä, mutta kyllä niillä kentät täyteen saa. Sitten jos haluaa oppia itse laittamaan AI:ta simuun niin tuolta Tiedosto-kirjastosta löytyy Jani Salon tekemät hyvät ohjeet.

Noniin, World Of AI:stä ladattu melkein kaikki paketit,  :D Ei vaa tunnu olevan EFHK:lle tai muulle Suomen kentälle kovinkaan suurta vaikutusta.. Finnairin tai Esim. SAS:n pakettia tuolla ei ole ja joku ThaiAir ei kovinkaan usein meillä poikkea. Seuraavaksi vihdoin löytämälläni Salon ohjeella rakentelen SAS:ia ja Finskiä ni pitäis ruveta näkymään,  :thmbup: En muista minkä paketin asensin noin viikko sitten (vai laitoinko FS:n oman AI aktiivisuuden melkein 100%??, anyway) mutta johan on Malmilla Cessnoja, :D Saa kierrellä ja kaarrella ennen omaa laskuvuoroa, siinä sitä vasta oppii...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

5) Laitetaanko kaikki ladattu AI liikenne kansioon SCENERY, WORLD ->?? Joissain ohjeissa näin, että paikan pitäisi olla Addon Sceneryn takana? Mistä löytäisin Finskin AI-liikennettä? Traffic Tools ohjelmaa katselin noin 30min ja sen jlk emäntä ohjas mut nukkumaan, joten valmiita paketteja kts,  :-\

...

Risto

Liikenne- eli Trafficxxx.bgl-tiedostot asennetaan yleensä ...fs9\scenery\world\scenery- tai ...fs9\addon scenery\scenery-kansioon (oletuskansiot), mutta voit asentaa ne mihin tahansa scenery-kansioon kunhan silloin muistat lisätä kansion simun asetuksista addon-maisemien joukkoon.

Itse olen tässä vuoden mittaan kantapään kautta oppinut, että maisemia sun muita asennettaessa kaikki paikalliset jutut (esimerkiksi vaikka pelkästään yhden kentän ympärillä pörräävä AI-liikenne) kannattaa asentaa erilliseen kansioon. Sen saa sitten helposti poistettua tarvitsematta etsiä ja poistaa tiedostoja oletuskansioista ilman pelkoa, että tuhoaa samalla vahingossa jotain "globaalia". Sitten sellaiset jutut, joilla on "globaalimpaa merkitystä" kannattaa asentaa noihin oletuskansioihin. Esimerkkinä vaikkapa monen eri maiseman käyttämät tekstuurit.

Finnairin koneet ja aikataulut saa pakettina PAIn sivuilta. Ne ovat kuitenkin jo vanhoja ja on siksi siirretty arkistoon eli tänne:

http://www.projectai.com/official/packages/archives/civil.php . PAIn koneet ovat myös hieman suttuisen näköisiä. Toisaalta PAI-liikenne on helppoa asentaa installerilla (saa PAIn sivuilta). Muita tunnettuja AI-liikenteeseen keskittyineitä sivuja ovat World of AI (löytyy myös installeriohjelma ja koneet ovat huolellisemmin tehtyjä kuin PAIlla), Evolve AI ja AI Aardwark. Googlettamalla löytyy ehkä lisääkin.

Jätän noihin muihin kysymyksiin vastaamisen paremmin asiaa tunteville.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Öfftöpikiksi männöö mutta mänköön...

Minusta se "aloittakaa VFRänä" ei ole aina paras. Itse tunnen osaavani IFRän paremmin, enkä oikeastaan VFRää osaakkaan lentää... että sitä rataa.

IFR on ainakin minusta huomattavasti helpompi ja selkeämpi. Sillä aloitinkin online-lennot sillon joskus vähän vajaa 2 vuotta sitten vatsimissa(jossa tosin en enään lennä).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riippu tietenkin kuka opettaa alkuun. Mutta jos tyhjältä pöydältä lähtee niin mielestäni VFR asiat on helpompi oppia kuin IFR.. Täälläkin varmaan moni osaa VFR säännöt jo niin hyvin että vois In Real Life lennellä ilman ongelmia mutta vaikka kuinka lentelee IFR ilman kunnon opiskelua niin tod.näk ei pärjäis IRL. Mutta se siitä. Eli tarkotus oli sanoa että VFR on helpompi oppia. Onhan teoriaa ym asiasta paljon vähemmän kuin IFR. Ja kun VFR opettelee hyvin niin on IFR:kin opiskelu huomattavasti helpompaa.

Ja tuohon kysymykseen että miten löydät esim. MILSI pisteen niin etsi joku CHartti missä se MILSI näkyy. Itselläni esim on nyt pöydällä SID kartta EFHK 04R.. Siellä MILSI pisteen tietolaatikon alimmalla rivillä on numeroita 063.8/36,2. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin lukemat tarkoittavat 063.8 on radiaali HEL Vorrilta ja 36,2 on etäisyys DME. Eli jos cessnasta löytyypi DME niin ei muutako HEL VOR tajuus kehiin ja ruuvaat tuon radiaalin ja ajat sitä radiaalia niin pitkään kun DME:n näytössä lukee 36.2.. Eli nyt olet 36.2 mailin päästä Helsingin VORRILta radiaalilla 063..Eli toisin sanoen olet MILSI pisteen päällä... Korjatkaa jos on jotain päin honkia :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja tuohon kysymykseen että miten löydät esim. MILSI pisteen niin etsi joku CHartti missä se MILSI näkyy. Itselläni esim on nyt pöydällä SID kartta EFHK 04R.. Siellä MILSI pisteen tietolaatikon alimmalla rivillä on numeroita 063.8/36,2. Jos nyt oikein olen ymmärtänyt niin lukemat tarkoittavat 063.8 on radiaali HEL Vorrilta ja 36,2 on etäisyys DME. Eli jos cessnasta löytyypi DME niin ei muutako HEL VOR tajuus kehiin ja ruuvaat tuon radiaalin ja ajat sitä radiaalia niin pitkään kun DME:n näytössä lukee 36.2.. Eli nyt olet 36.2 mailin päästä Helsingin VORRILta radiaalilla 063..Eli toisin sanoen olet MILSI pisteen päällä... Korjatkaa jos on jotain päin honkia :P

Kiitos Jari erittäin hienosta ja asiallisesta vastauksesta,  ;) Jo rupee hahmottumaan ko. asia. Ja kiitoksia Pekallekin; Vihdoin näkyy Fisnkin pyrstöjä pilvin pimein taivaalla! Olen opiskellut nyt 2pv ko. asioita ja rupeaa hahmottumaan kysymäni mutta vielä mielelläni luen viisaita neuvojanne, koskaan ei voi osata liikaa,  8) Selvis muuten muista navigointimenetelmistä NDB:n logiikkakin ja ensimmäinen NDB lasku Malmille on tosiasia, ja tuli muuten komiasti,  ;D

FMC:stä kuulisin mielelläni lisää, lähinnä paikka mistä sen saa on hakusessa. Jos ei muuta niin ostamaan.. Nyt paremman puutteessa olen opetellut käyttämään mahtavaa FS:n gepsiä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FMC:stä kuulisin mielelläni lisää, lähinnä paikka mistä sen saa on hakusessa. Jos ei muuta niin ostamaan.. Nyt paremman puutteessa olen opetellut käyttämään mahtavaa FS:n gepsiä..

FMC tulee yleensä maksullisissa lisäosakoneissa, joissa on kyllä sitten kauheasti muutakin, kuten kaikki järjestelmät (sähkö, vuodatusilma jne. jne.) mallinnettuina. Paras "isoista koneista" on varmasti tämä Level D Simulations Boeing 767-300ER.

Säälittävä self-plugi tähän minulta :P , eli tässä minun tekemäni ohje aloittelijoille tuon em. koneen FMC:n peruskäytöstä, näet myös, että millainen laite se oikein on. :) http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,55590.0.html

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

siis FMC:tä et saa mihinkään pikkukoneeseen. FMC löytyy yleensä kaikista isoimmista MAKSULLISISTA koneista. Eli etippä haulla esim Payware koneet ja kun sieltä rupeat selaileen löytyy niitä isompia koneita mistä FMC löytyy. Ja jos opiskelet vielä niin kehotan katsomaan Partasen Teron virtuaalilentokoulu videot. Ovat hyviä apuja opiskeluun.. Löytyypi täältä http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,53679.0.html 

Ja jos tosiaan tuota FMC:tä niin himoitset niin kehotan ensin lataamaan tuon "kait ainoan" freeware koneen missä on FMC ja sitä kautta opiskella sen käyttöä. Sen jälkeen kannattaa vasta ostaa jokin kunnon konepaketti..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FMC tulee yleensä maksullisissa lisäosakoneissa, joissa on kyllä sitten kauheasti muutakin, kuten kaikki järjestelmät (sähkö, vuodatusilma jne. jne.) mallinnettuina. Paras "isoista koneista" on varmasti tämä Level D Simulations Boeing 767-300ER.

Säälittävä self-plugi tähän minulta :P , eli tässä minun tekemäni ohje aloittelijoille tuon em. koneen FMC:n peruskäytöstä, näet myös, että millainen laite se oikein on. :) http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,55590.0.html

Juhalle kyssäri. Itseltänikin löytyy tuo LDS 767-300ER. Kun teen tuolla Configuration Managerilla nuo laskut ym niin miksi simun omat laskelmat näyttää ihan eriltä. Ja kun niihin yrittää syöttää samoja lukuja kuin tuossa MAnagerissa on niin sen jälkeen tulee valitus että esim. Cross Weight on liikaa. Tarvitseeko simun omiin polttoainepainoihin ym syöttää mitään??

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juhalle kyssäri. Itseltänikin löytyy tuo LDS 767-300ER. Kun teen tuolla Configuration Managerilla nuo laskut ym niin miksi simun omat laskelmat näyttää ihan eriltä. Ja kun niihin yrittää syöttää samoja lukuja kuin tuossa MAnagerissa on niin sen jälkeen tulee valitus että esim. Cross Weight on liikaa. Tarvitseeko simun omiin polttoainepainoihin ym syöttää mitään??

Juhalle anteeksi että vastaan ;D

Joo, siis se manageri ei laita simuun polttoaineita. Ne sun täytyy pistää manuaalisesti simusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No toi sinun tutoriaalis on yksi syy miks haluan FMC:n,  >:( On nimittäin kohtuun selvä, erittäin hienosti tehty  ja helpolta vaikuttava tutoriaali, :D Ja itse FMC tuntuu olevan realistisin IRL navigointikeino ja realistisuuttahan tässä käsittääkseni tavotellaan,  :thmbup:

Jarille: Olen kyllä katsonut ko. filminpätkät useasti ja niistäkin ollut korvaamaton apu!

Kai se pitää sit tilata se joku maksullinen kone.. Odotan et emäntä menee nukkumaan ja visa vinkumaan,  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Ja itse FMC tuntuu olevan realistisin IRL navigointikeino ja realistisuuttahan tässä käsittääkseni tavotellaan,  :thmbup:

Ei FMC ole sen "realistisempi" kuin kartta, kompassi ja kellokaan. Eri koneilla ja laitteilla vaan operoidaan eri tavalla. Jos airbussia haluaa lentää, toki sen operointiin kuuluu että ajetaan autopilotilla ja tietokone hoitaa suurimman osan ohjaamisesta ja kuvioista. Mutta ei esim. VFR-kartan kanssa lentäminen ole yhtään "vähemmän realistista".

Jarkolle kysymys, oletko opetellut operoimaan jotain lisäosakonetta, vai osaatko myös ihan oikeasti niitä menetelmiä, ja osaisitko lentää ne esim. Dreamfleetin Bonanzalla ilman GPS-overlayn apua VOR+DME-laitteilla? Toki sillä ei voi ajaa RNAV-lähestymisiä, mutta jos puhutaan nyt ihan VOR+DME ja NDB-jutuista. Koska aika moni opettelee jonkun tietyn lisäosan operoinnin hirmuisen hyvin, mutta sitten ihan perusmenetelmien ymmärtäminen saattaa olla ihan hukassa, kun aina on vaan valinnut sieltä FMC:stä sen DOBAN1A -lähtöreitin ja pistänyt LNAV:in päälle.

En tarkoita sitä että käsin lentäminen olisi "ainoa oikea tapa" koska mitä enemmän laitteita koneessa on, sitä enemmän se auttaa hallitsemaan "workloadia" (oikeissa matkustajakoneissa nyt on muutenkin vähintään kaksi ukkelia hoitamassa sitä kioskia) - mutta välillä tuntuu että moni FMC-säätäjä ei oikein ymmärrä miten se homma niinkuin oikeasti toimii. Koska IFR-menetelmät ovat sinänsä tosi mielenkiintoisia, varsinkin jos kentällä ei ole tutkaa.

Ja ihan tuollaisen "high performance" -pienkoneen (Bonanza, Baron, C206 jne) operoinnissakin on paljon enemmän opeteltavaa mitä moni tuntuu tajuavan. Taaskaan ei tarkoitus ole mollata "bussikuskeja" ym turbiinilentäjiä, vaan muistuttaa vain että myös ihan yleisilmailu simulaattorilla voi olla hyvinkin "realistista" kun siihen paneutuu ja sen opettelee hyvin.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos minun pitää esim lentää EFHK:lta ja ATC ilmoittaa jostain syystä, että lennä suoraan kohti MILSIÄ (idässä EFHK:lta). Mistä helkutista tiedän missä MILSI luuraa?

En tunne online-maailmaa, mutta lennonjohdolta ei siis voi pyytää vektoreita?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja suunnistusmenetelmiähän on sitten vielä INS.  :thmbup:

INS?? Nevehööd  :o Viittitkö, tai joku muu, briiffata pääsisällön INSistä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

INS = Inertial Navigation System, on vissiin ainoa suunnistusmenetelmä, joka ei turvaudu ulkopuolisiin kiintopisteisiin kuten majakoihin, tähtiin tai satelliitteihin. Inertia oli pitkänmatkan lennoilla pääsääntöinen suunnistustapa 1960-1980-luvuilla ennen FMC:n yleistymistä.

INS:ään syötetään koneen lähtökoordinaatit ennen lentoa, ja reittipisteiden koordinaatit, minkä jälkeen laite rupeaa antamaan koneen real-time sijainnin koordinaatteina, matkan ja ajan seuraavaan reittipisteeseen, tuulitiedot, maanopeudet ja muuta. INS voidaan vielä kytkeä komentamaan autopilottia samaan tapaan kuin GPS:nkin.

Simuun saa yhden freeware-gaugen (CIVA INS, löytyy Googlella), joka on mielestäni aivan mahtavan hieno paketti, mutta vaatii opiskelua. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään