Guest Welmu

FsX ja Suomimaisemat - vielä kerran

6 viestiä aiheessa

Tarkoitukseni ei ole ärsyttää ketään tällä, mutta halusin ottaa tämän asian vielä kerran esille, jotta tilanne tulisi ihan selväksi.  :)

 

Testasin äsken EFHF:ää ja EFHK:ta FsX:ssä.

Ongelmia oli jonkin verran, mutta pahin vika on selkeästi (varsinkin EFHK) se että platta ei toimi oikein vaan vilkkuu ja välkkyy.

Oletan itse tuon johtuvan siitä, että maa ei ole ihan jalalleen samalla tasolla Fs9:ssä ja FsX:ssä ja jälkimmäisessä on sen

takia default-maisema ja lisurikentän platta päällekkäin. Kiitotievalot ja rullausteiden valot toimivat vähän oudosti

(sammuvat kun menee lähelle), mutta toimivat kuitenkin. Rakennukset näyttäisivät toimivan ihan suhteellisen hyvin, mitä nyt

jotkut aidat eivät ole läpinäkyviä.

 

Haluaisin vielä yhden kerran vastauksia siihen, että olisiko tuon platan korkeuden fixaaminen jonain väliaikaisena pätsinä ihan mahdoton ajatus?  :o

 

Minulle nuo kenttäskenet ainakin kelpaisivat toistaiseksi muuten ihan hyvin pienistä muista vioista huolimatta. Jos jossain kentässä on

selkeästi pahempia ongelmia yhteensopivuudessa niin pätsit saa toki unohtaa, mutta esimerkiksi näitten kohdalla ei vaikuttaisi yhtään mahdottomalta.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pohjien pohjimmainen (:P) ongelma ei valitettavasti ole korkeus vaan se, että FS X:ssä maa on oikeasti kaareva pallon pinta, myös flattenilla litistettynä. Kun tuollaiseen pallopintaan alkaa liimata oikeasti tasaisia ja suoria "levyjä" (= pohjat, platat) kiinni, peli on oikeastaan hävitty jo ennen alkuaan :-\. (Kuvittele jalkapallon päällystämistä jäykillä, taipumattomilla pahvinkappaleilla).

 

Tuollaisia 3d-polygoneilla tehtyjä kenttäpohjia joita FS9:ssä on yleisesti käytetty ei saa FS X:ään sopimaan tiettävästi mitenkään vaan homma pitää tehdä alusta alkaen täysin toisella tavalla, käytännössä hiukan samaan tapaan kuin laajempia, kaupunkien laajuisia photosceneryitä on tehty aiempiin FS:iin.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ongelma ei valitettavasti ole korkeus vaan se, että FS X:ssä maa on oikeasti kaareva pallon pinta

 

Ok, sitten tajuan ettei noita voi ihan noin vain alkaa pätsäillä.  :(

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaisia 3d-polygoneilla tehtyjä kenttäpohjia joita FS9:ssä on yleisesti käytetty ei saa FS X:ään sopimaan tiettävästi mitenkään

 

Nostan tämän vielä esille yhden jutun takia. Testailin äsken sellaista että tein EFHK:lle flattenin FsX:ään (joo, on mahdollista, tein FsX Kml:llä

polygonin tyyppiä Airport_Backgrounds_Flatten). Havaitsin sitten, että ongelmana näyttäisi olevan päällekäiset kenttätekstuurit. Toisin sanoen

kentän fototekstuuri vilkkuu plattatekstuurien alta. Kun sitten poistin väliaikaisesti fototekstuurin käytöstä, plattatekstuurit toimivat lähestulkoon

vilkkumatta, pientä vilkkumista oli vain kiitoteiden ja rullausteiden risteyksissä, joissa varmaan taas on kaksi tekstuuria päällekäin. Tein myös

sellaisen testin, että otin plattatekstuurit (ne siis tekevät parkkipaikkamerkinnät jne.) pois päältä ja jätin pelkän fototekstuurin ja se toimi

ihan vilkkumatta.

 

En tunne niin hyvin tuollaisen sceneryn toimintaa ja tekemistä, että osaisin alkaa korjailla tuota enempää - ja ehkä se vaatii jo lähdetiedostojakin - mutta

onko nyt noitten testieni perusteella ihan varma, ettei noita kenttäpohjia saa mitenkään toimimaan FsX:ssä?

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätäänpä vielä yksi kuvakin:

 

[ attachment removed ]

 

Nopea korjaus EFHK:n vilkkumisongelmiin FsX:ssä on tehdä FsX:ään oma flatteni ja ottaa joko fotopohja pois päältä tai sitten

kuten kuvassa plattapolygonit. Rullaustiet ja pysäköintipaikat itse asiassa näkyvät fotopohjankin päällä.

 

Edelleen olisi kumminkin kiva tietää, josko tuon voisi pätsätä paremminkin. Mahtaisikohan noitten BGL:ien kääntäminen

uusiksi FsX:n bglcomp:illa poistaa nuo vilkkumisongelmat? Vaikuttaisi siltä, että sinänsä lentokentän pohjan tekeminen polygoneista

ei olisi varsinaisesti ongelma. Pykäsin muuten itse tuossa (ehkä pistän vielä kuviakin tänne) yhtä sceneä, johon tein yhden

teollisuusalueen laittamalla sen pohjaksi ensin ruohopolygonin ja sen päälle harmaita betonipolygoneja ja ihan hyvin toimii.

Onko siinä jotain eroa lentokentän pohjaan?

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ero näissä meidän pohjissa on siinä että me "hullut" realistisuutta ja näyttävyyttä hakien olemme tehneet pohjat FS2002 BGLC koodilla ja source filuja kovasti puukottaen. Eli BGLComppia nämä pohjat eivät ole vielä koskaan nähneetkään. Nythän voi olla niin että FSX SDK:sta löytyy jotain millä pohjat saa toimimaan, ja siis niin että ne toteutetaan eri tyylillä. Kovin moni FISD jäsen ei ole tainnut noita vielä tutkia, itse en ollenkaan. Urakka näyttää suurelta vuorelta jonka päälle ei oikein huvittaisi lähteä kiikkumaan kun suoraan sanoo.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään