Jari Toivonen

FSX:n ATC

18 viestiä aiheessa

Tiedän, että FS:n ATC on vain kalpea aavistus, mitä oikea ATC on. Mutta nyt minulla on sellainen tunne, että FSX:ssä ATC on vieläkin suurpiirteisempi kuin FS9:ssä.

Olen lennellyt Alpeilla ja Suomessa, ja molemmissa on tullut pettymyksiä. Alpeilla Luganosta Sioniin ATC sekoili pahasti: se ohjasi 13 000 jalassa 7 mailin päähän kentästä ja kysyi sitten, että näkyykö kenttä! Joo, näkyihän se, mutta miten siitä sitten laskeudutaan?

Suomessa Jyväskylästä Pirkkalaan ATC pyytää laskeutumaan 2000 jalkaan jo pian Hallin jälkeen. Siinä sitten mennään matalalentoa Suinulle asti. Papi-valot ovat kirkkaasti kaikki punaisella, kun lähestyminen alkaa.

Tämä nyt on tällaista vanhan äijän nalkutusta, mutta ottaa päähän, ettei muuten niin hyvin tehtyä simua ole tehty loppuun asti kunnolla. Vai olenko tehnyt jotain väärin vai enkö ymmärrä tästä lentämisestä enää yhtään mitään?

Kysyy epätietoinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve

Joo, nuo FS:n "ATC:t" on todella sen verran syvältä, ettei niitä viitsi edes pitää päällä. Jos lennonjohtopalvelua - hyvää sellaista - haluaa, kannattaa lähteä onlineen lentämään. Verkkoja on monia: VATSIM, IVAO, FPI. Siellä on ihan oikea ihminen selvittelemässä simulentäjän suunnistusongelmia yms.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, olen kuullut paljon niistä, ja joku on niihin yllyttänytkin. Mutta ei ole vielä rohkeutta lähteä verkkoon itseään munaamaan. Pitäis fraseologiaa vähän vielä harjoitella. Mutta tulossa ollaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse luovuin FS:n atc:n käytöstä jo fs2002:n jälkeen kun alkoi menemään hermot siihen järjettömään "vektorointiin". Muutenkin tulee ongelmia jos meinaa hyödyntää nykyisten lisäosien kaikkia puolia kuten FMC:tä ja samalla noudattaa atc:n antamia ohjeita. Nykyisellään saatan kysyä rullaus- ja lähtöluvat mutta muuten en atc:n kanssa kommunikoi.

-VilleV-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rohkeasti mukaan vaan ! Suomessa voi kommunikoida ihan suomeksi, eikä ainakaan kovin julkisesti ruoskita, vaikka munaakin hieman ::)

Arttu

Joo, olen kuullut paljon niistä, ja joku on niihin yllyttänytkin. Mutta ei ole vielä rohkeutta lähteä verkkoon itseään munaamaan. Pitäis fraseologiaa vähän vielä harjoitella. Mutta tulossa ollaan!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tosiaan, itsellänikin on kokemusta tästä vallan mahtavasta simun ATC:stä.

Mm. kerran, kun lensin Hawkilla Pirkkalasta Jyväskylään, niin lennon puolessa välissä, noin Hallin kohdilla, simun ATC ohjaa 2000 jalkaan. Mahtaa olla mökkeilijöillä mahtavaa kun Hawk vetää 2000 jalassa rannan yli moottorit huutaen. Ja sitten kun ATC ei ehdi koneita käskemään go-aroundiin, niin mikäs sen mukavampaa kun lentää ympyrää tunnin verran sen takia, koska parit Jumbot ovat poikittain keskellä kiitotietä. Ja joskus simun AI koneetkin tilttaavat niin, että ne ajavat rullaustien risteyksessä yhteen ja jäävät siihen kunnes aikataulun kiristyessä katoavat mystisesti johonkin.  ::)

Voe voe...  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko ATC upotettu niin syvälle simun syövereihin ettei siihen joku osaava pysty tekemään kunnon modausta scenery tyyliin?

Itse olen ajatellut, että eiköhän sitä kohta ilmesty joltain lisäosavalmistajalta joku "RealATC" tai "Realistic ATC package" ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan niitä jo olemassakin.

Mutta tule Jari ihmeessä vain kokeilemaan, mä pidän Vatsim:issa aina silloin tällöin Malmin tornia auki enkä takuulla pure jos yritystä on. Neuvon myös tarvittaessa jos kiirettä ei ole.

Samoin IVAO Finland toivottanee ihan samoin tervetulleeksi harjoittelemaan. Pistä vain foorumin verkkolento-osastoon kysymyksiä jos jokin askarruttaa mieltä.

Ainoa ongelma verkkolentämisessä on että aina sitä lennonjohtoa ei ole.

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen ajatellut, että eiköhän sitä kohta ilmesty joltain lisäosavalmistajalta joku "RealATC" tai "Realistic ATC package" ;)

Kyllä semmoisia löytyy. Itselläni on Radar Contact, jolla olen lennellyt FS9:ssä. Fraselogia ei ehkä siinäkään ole täysin kohdallaan, mutta on se huomattavasti parempi, kuin simun oma. SID:ien ja STAR:ien lentely onnistuu. Softa jopa hidastaa samalle kentälle pyrkiviä muita koneita niin, että kiitoradalla ei aina ole joku poikittain juuri kun yrität laskeutua. Ainut mitä tuo ei osaa, on VFR. Sitä varten pitää edelleenkin pysyä simun omassa lennonjohdossa. Rullausohjeet ovat myöskin aika ylimalkaiset, mutta kunhan pääsee ilmaan, niin...

-Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rohkeasti mukaan vaan ! Suomessa voi kommunikoida ihan suomeksi, eikä ainakaan kovin julkisesti ruoskita, vaikka munaakin hieman ::)

Millä tasolla asia pitää hallita, jotta kannattaisi yrittää mukaan?

No, kone pitää tietenkin osata nostaa kentältä ja laskea sinne.  :)  Samoin täytynee hallita ATC ainakin siinä mitassa, jossa se on simuun sisään rakennettu. Pitääkö osata asiat myös sillä tasolla, joita on esitetty tuolla Tero Partasen opetusvideoissa (sarja on valitettavasti jäänyt toistaiseksi kesken) eli nämä erilaiset lähestymiset sun muut?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Millä tasolla asia pitää hallita, jotta kannattaisi yrittää mukaan?

No, kone pitää tietenkin osata nostaa kentältä ja laskea sinne.  :)  Samoin täytynee hallita ATC ainakin siinä mitassa, jossa se on simuun sisään rakennettu. Pitääkö osata asiat myös sillä tasolla, joita on esitetty tuolla Tero Partasen opetusvideoissa (sarja on valitettavasti jäänyt toistaiseksi kesken) eli nämä erilaiset lähestymiset sun muut?

Pekka

Kuulostaa jo ihan hyvältä. Lähinnä tärkeintä on se oma asenne - virheitä toki tulee tehtyä ja alussa on kieli solmussa kun ei muista mitä pitää sanoa missäkin vaiheessa. Mutta tässä ketjussa on muutamia perusjuttuja: Perusedellytykset VATSIM/IVAO-lentämiseen

Tuon lisäksi voisin sanoa sen, että kannattaa aloittaa VFR-lennoilla hitaammalla koneella, esim. simun Cessna172 johon voi laittaa avsim.com:ista ilmaisen RealAirin lentomallin (tai jos pienkonelentäminen muutenkin kiinnostaa, esim. Dreamfleetin mainiot maksulliset pienkoneet ovat aivan loistavia!)

Nyt esim. tammikuun ensimmäisenä lauantaina on taas tarkoitus järjestää VFR-afternoon jossa lennetään sopiva pätkä ja tehdään ohjeet esimerkkien kera.

Mittarilennolla olisi osattava lähestymismenetelmiä kyllä, koska homman ideahan on päästä turvallisesti perille vaikkei ikkunasta näkyisi ulos mitään ennen lähestymisen loppua ja ns. ratkaisukorkeutta jossa vaiheessa kiitotie pitää olla näkyvissä. Mutta kuten oikeassakin elämässä, hyvällä säällä alkuun ja hitaammalla härvelillä ensin, niin ei kone vie miestä vaan päinvastoin.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Verkkoja on monia: VATSIM, IVAO, FPI.

Eipä taida olla enää FPItä olemassa. Mutta eipä kukaan mitään siinä menettänyt, aina kun katoin servinfolla(tai vastaavalla) sitä

niin siellä oli tyyliin 1 lennonjohtaja ja 5 konetta yhdistäneenä. Useimmiten ei ollut ketään.

Nykyään pikkuverkkoja edustaa INTVAS (IVAO kopio, ainakin web layoutin, webin kuvien ja toiminimien osalta :thmbdn:)

http://www.intvas.net/

Tällähetkellä kyllä näyttäisi INTVASilla olevan ruuhka aika :laugh:

Network Statistics

Members: 467

Online ATC: 1

Online Pilots: 2

Tietty plussana täytyy sanoo että harvalla verkolla on ATC-Pilotti suhde 1/2. :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että tällä foorumilla on muitakin, jotka ovat kyllästyneet simun ATC:hen. Ja kiitos saittivinkeistä. Radar Contact näytti mielenkiintoiselta.

Sitten vielä yksi kysymys: voivatko muut kuin lentäjät ja lennonjohtajat kuunnella virtuaalilennonjohdon ja lentäjien välistä keskustelua? Olisi mielenkiintoista sillä tavalla käydä opettelemassa fraseologiaa ja muita kommervenkkejä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Suosittelen lämpimästi online-lentämistä. Itse aloitin nyt virallisesti tällä viikolla, eikä enää ilman huvita lentää. Toki kahdella ensimmäisellä lennolla oli pientä ongelmaa, mutta muiden mukana olleiden "isällisillä" ;) neuvoilla saatiin nekin virheet korjattua. Tänäänkin tullut lennettyä Vaasasta Tukholmaan ja takaisin ja hyvin on sujunut. Itse olen koittanut aina katsoa missä atc on paikalla niin lentää sinne.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että tällä foorumilla on muitakin, jotka ovat kyllästyneet simun ATC:hen. Ja kiitos saittivinkeistä. Radar Contact näytti mielenkiintoiselta.

Sitten vielä yksi kysymys: voivatko muut kuin lentäjät ja lennonjohtajat kuunnella virtuaalilennonjohdon ja lentäjien välistä keskustelua? Olisi mielenkiintoista sillä tavalla käydä opettelemassa fraseologiaa ja muita kommervenkkejä.

Voi, http://www.ivao.fi/flying/ohjelmat/teamspeak-pikaohje/ on ohje TeamSpeakin käyttöönottoon. Seuraamiseen löytyy ohje alhaalta(kanaville pääsee helposti liittymään IvAen kautta).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään