Guest sevesalm

Lennon oikeaoppinen kulku?

9 viestiä aiheessa

Kuinka esim. Helsinki-Vaasa -lento suoritettaisiin mahdollisimman oikeaoppisesti, jos ajatellaan oikeita matkustajakoneiden lentoja? Itse lennän nyt pääpiirteittäin näin, esim. 737-800:lla:

 

A. Lennon luonti Flight Plannerilla käyttäen IFR:ää ja GPS:ää.

B. Rullaus ja lähtö ATC:n ohjeiden mukaan.

C. Ilmassa ATC:n määrämälle korkeudelle ja suunnistus AP:lla (siis autopilot) GPS:n mukaan eli linnuntietä.

D. Lähestyminen "manuaalisesti" ATC:n ohjeiden mukaisesti. Manuaalisesti tarkoitttaa siis AP:ta niin, että säädän HDG:n ja korkeuden ohjeiden mukaisesti.

E. Loppu menee ILS:n mukaisesti niin, että APP on käytössä ja tikkuun kosken vain viimeiset 200 jalkaa.

 

Homma siis toimii ihan hyvin, mutta miten se tehdään oikeasti tai edes semi-oikeasti:

 

1. Onko IFR/GPS oikea tapa luoda reitti, vai joku muu (hight/low alt. airways, VOR...)?

2. Kuinka lentokorkeus pitäisi valita?

3. Tapahtuuko tuo lähestyminen aina manuaalisesti ATC:n ohjeita noudattaen vai saako loppurumbaa jotenkin ohjelmoitua GPS:ään? Tai onko lähestymisessä jotain kiintopisteitä, jonne ATC:kin minut ohjaa? Muuta liikennettähän ei GPS voi ennustaa.

4. Tehdäänkö laskeutuminen kuten yllä, vai saako koneen laskeutumaan täysin automaattisesti? (Joskus nääs ILS:llä rysähtää lopussa kovalla tuulella, kun kone laskee 800ft/min siksi kosken tikkuun viime jaloilla/metreillä)

 

Bonuskysymys: saako autothrottleen jotain automatiikkaa laskeutumisessa - lähinnä automaattisen reversen heti tarvittaessa?

 

Ja käytössä on FSX.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. No se yleensä tuommoisilla koneilla taidetaan käyttää high altitude aiways.

 

2.Lentokorkeus valitaan optimikorkeudeksi verrattuna lennon pituuteen, jonka saa vaikka tietää koneen flight manualista (en oikein tiä miten se suomennettaisiin järkevästi)

 

3.STAR (vakiotuloreitti) on ainakin yksi vaihtoehto lähestymiselle, siis silloin kun ATC ei vektoroi sinua kentälle, mutta jos ATC on vektoroimassa, niin sitten noudatetaan sitä.

 

4. Jos koneessa on full autoland (en oikein tiä miten se suomennettaisiin järkevästi)

ja kentällä ILS, pitäis mennä automaattisesti, täs on Rainer Karvonen tekemä ILS opas: http://koti.mbnet.fi/koti55/simuils-opas.html. Jostain oon tällä samaisella foorumilla lukenut, että default koneet ei osais tehdä loppuvetoa autolandissa...

 

 

Bonus: Semmoista ominaisutta ei taida olla missään tämän maailman lentokoneessa, joten ihan manuaalisesti autothrottle pois ja reverssit jylläämään ;D

 

 

Toivottavasti autto jotenki, korjatkaa jos puhuin täyttä... :laugh:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi linnuntie jäi vaivaamaan, siis eihän kone aivan suoraan paikasta lähtökentältä tulokentälle lennä, vaan se vähän silleen mutkittelee, koska koneet ylittävät erilaisia reittipisteitä (fixejä), joita voivat olla Interectionit (ei oikein kirjoitettu) eli ne pienet kolmiot kartalla, VOR:t, NDB:t (harvoin?) tai toiset kentät. Fixit ovat osa lentoväylän (airway) osia tai vaihtumispisteitä, esim. lähdet ja lennät pisteen SELVI kautta lentoväylälle X021 ja vaihdat siitä väylälle X034 VOR-majakan SOL kautta (pisteet ja väylät keksittyjä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minun käsitys reitistä EFHK-EFVA oikeassa elämässä:

 

A. Lennonsuunnittelu sopivia ATS-reittejä käyttäen.

B. Rullaus kiitotielle ATC:n ohjeiden mukaan.

C. Lentoonlähdön jälkeen tutka vektoroi reitille, tai jos mahdollista, seurataan vakiolähtöreittiä(SID). Korkeutta lisäillään sitä mukaa kun ATC antaa luvan ja autopilotti hoitaa suunnitellun reitin seuraamisen.

D. Lähestyminen reitiltä alkulähestymispisteelle vakiotuloreittiä(STAR) seuraten tai näkölähestyminen lennonjohdon ohjeiden mukaan.

E. ILS:ä käyttäessä autopilotti pois päältä sopivasti ennen kosketusta ja loppuveto käsin, tai jos Autoland koneesta löytyy, niin antaa mennä vaan loppuun asti. Hyvällä näkyvyydellä tullaan tietysti alas kokonaan käsin, ilman ILS:ää.

 

Oskari.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse lentäessä..yleensä aina direct-gps ja ifr ja lähestyminen on aina näkölähestyminen eli visual apporoach..mutta pääpiirteet tuli esille jo näissä viesteissä...mutta olisi yksi kysymys en ainakaan sitä tästä jutusta löytänyt eli: kun lennetäät tuota "high altitude airways" route plannia ni pitääkö autopilottiin vaan laittaa gps moodi päälle ja nav eli sitten menee sitä suunniteltua reittiä pitkin...kun aattelin lentää atlantin yli niin laitoin route planninggin high alt airways ni se ois kiertäny jostain grönlannista kanadan kautta new yorkiin??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun lennetäät tuota "high altitude airways" route plannia ni pitääkö autopilottiin vaan laittaa gps moodi päälle ja nav eli sitten menee sitä suunniteltua reittiä pitkin

Juu, NAV/GPS kytkin GPS-asentoon ja autopilotista NAV päälle, niin lähtee seuraamaan reittiä.

 

kun aattelin lentää atlantin yli niin laitoin route planninggin high alt airways ni se ois kiertäny jostain grönlannista kanadan kautta new yorkiin??

Tuo FS:n oma planneri ei tosiaan ole mistään parhaimmasta päästä, mutta kun itse tuota aikoinaan käytin, niin valitsin tuon Direct - GPS:n ja väänsin mutkat matkaan itse.

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän se reitti meneekin Grönlannin kupeesta. Maailma ei ole kas samanlainen oikeasti kuin lituskaisella kartalla - isoympyrät nääs. Se mikä kiertää

litteällä kartalla voi olla karttapallolla lyhin reitti. Tulee nämä karttojen virheet - koska kolmiulotteista ei saa kaksiuloitteiseksi ilman kompromisseja -

esiin heti vähänkin pidemmällä matkalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...joskin kyllä tuo automaattinen reitinetsin valitsee joskus aivan suhteettoman pitkiä reittejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muunmuassa itselläni tulee aina välille Hesa-New York joku mutka alaskan kautta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään