Guest Juhowee

Throttleprojektini (tarinaa ja 12 kuvaa)

121 viestiä aiheessa

Kaikki alkoi ollessamme Heinäkuun lopulla Tenojoella kalastelemassa, sain veneessä ajatuksissani (munat suht. hautuneena ja kalasaalista ei yhtään) ja nukahtamispisteessä idean, että sehän tekee lentämisestä PALJON MUKAVAMPAA, kun saa säätää kaasuaitse kunnon vivuista, eikä siitä joikkarin pienestä ulokkeesta. Minulla ei tuossa vaiheessa ollut harmainta aavistustakaan tällaisista asioista, en tiennyt mitään potentiometreistä tai muista vastaavista. Kuitenkin esitin ideaani pikkuhiljaa kaikkitietävälle isälleni, joka teknikon koulutuksella tietää yhtä sun toista elektroniikka-asioista. No kotiin päästyäni aloin selailla erilaisia kotikokkari-sivuja, tutustuin tähän keskustelualueeseen ja sain paljon yhyödyllistä tietoa. Minulle alkoi valjeta, että vipujen liike potentiometreistä saatetaan johtoja pitkin piirilevyyn, josta USB johto menee tietokoneeseen. Ja FSUIPC:lla saa kalibroitua kaiken. Tämän kaiken opin n. 1,5 kuukaudessa ja toivon, että kalibrointi onnistuu sitten kun on sen aika.

 

Tietoja:

 

Mitat:

    Leveys: 110 mm

    Pituus: 280mm

    Korkeus: 280 mm

Runko:

    Kaari: Puolitettu maalipönttö, värjättiin mustaksi.

    Pohja: Puuta, valkoinen maalipinta, häivytetty musta maali.

Osat:

    Tikut: Akryylia, n. 20 cm pitkä, 4 cm leveä (2x)

    Nupit: Nylonia

    Kannattimet: 2x taivutettua alumiinilevyä

    "Paikallaanpitäjät": Vanhasta makuualustasta leikattu pala

Elektroniikka:

    Piirilevy: IOCards USBAxes

    Potentiometrit: 2x lineaarinen 10 kOhm

    Ja johtoa.

 

Rakentajat:

Itse ideon ja isä innoissaan teki lähes kaiken.

 

Muuta:

Ei nyt ehkä mikään paras mahdollinen tapa toteuttaa throttle, mutta kuitenkin hyvältä tuntuu kädessä, eikä se ulkonäkö tärkein ole.

 

Ja kuviin.

 

1. Elektroniikkaa, kolvi vielä kylmänä ;)

[ attachment removed / expired ]

 

2. Potikat liitetty piirilevyyn

[ attachment removed / expired ]

 

3. Osia rungon sisään, kaksi (jo taivutettua) alumiinilevyn palaa, 2 valkoista nailon "nuppia" ja akryyli puikot, jotka hiotaan myöhemmin

[ attachment removed / expired ]

 

4. Tuollaisella kätevällä "pikkuporalla" johon sai muitakin osia kiinni sai helposti sahattua urat tikuille.

[ attachment removed / expired ]

 

5. Tekniikkaa. Eli tuossa makaa kahden alumiinikannattimen päällä potikat, joissa on kiinni itse tikut. Ei kestävyuyden kannalta mikään paras ratkaisu. Toivotaan ettei mene rikki  :P Ja tosiaan nuo johdot piti vielä irroittaa.

[ attachment removed / expired ]

 

6. Jaahas, noh, välillä sitä isä kävi Norjassakin työmatkalla, kuvassa Blööonen Avro.

[ attachment removed / expired ]

 

7. Maalausta (ärrän piilomainontaa  ::)).

[ attachment removed / expired ]

 

8. Tuollainen vanhasta makuualaustasta leikattu palanen on oiva tapa lisäämään kitkaa, pitää hyvin tikut paikallaan, ei olisi kiva että kruisailussa yhtäkkiä kaasu liukuu idlelle ;)

[ attachment removed / expired ]

 

9. Voih, vähän tuli kuvat väärään järjestykseen. Tämän kuvan kelpuutin siksi, että siinä näkyy kokonaisuudessaan rungon muoto.

[ attachment removed / expired ]

 

10. Ja siinä valmis tekele, ihan hieno tuli.

[ attachment removed / expired ]

 

11 ja 12. Valmiit tekeleet, tarrat lisätty.

 

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

 

Kuvat ovat sitä pokkarilaatua, toivottavasti saatte jotain selkoa ja ideaa, millainen tämä minun juttuni tässä nyt on. Rakentelimme pääasiassa viikonloppuna ja siksi siinä menikin n. 2 kuukautta saada tuo valmiiksi. Mutta kyllä on paljon mukavampi lennellä.

 

Kiitos jos jaksoit lukea tämän piitkän tekstin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalibroin kaikki ja hyvin pelaa! Mielettömän hyvä fiilis, nyt pitää vain harjoitella ;) Varmaan siirrän tuon throttlen vasemmalle puolelle kun oikealla kädellä pitää ohjata tikkua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

miten tommonen kalibroidaan  :-[ olen nyt melko selvillä miten tommosen saisi tehtyä, mutta kalibroiminen on vierasta :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ootkos muuten Juho saanut tuossa reversenkin pelaamaan?

Niin, ja tosi hienon näköinen itse väsätyksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Usb Axis tunnistetaan windowsissa normaaliksi peliohjaimeksi vrt.esim CH Yoke.Kalibrointi tapahtuu simun kautta olikohan sensitives asetuksista.

 

Ei vaan sieltä Windows -> Start -> Ohjuspaneeli -> Peliohjaimet. Lisäsäätöä (mm. reverset) voidaan tehdä rekisteröidyllä FSUIPC-lisäosalla.

 

Jos et tiedä, älä vastaa puppua :)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kyllä reverssit pelaa, ostin tossa vähän aikaa sitten ton FSUIPC:n. Muutaman lennonkin olen suorittanut, mm. tänään LIMC - EDDF, joululahjaksi odotellen sitten tuota Mega Airport Frankfurtia la PMDG 737  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No laitetaan nyt tämä tänne näytille. juuri "uunista" tullut. Pientä hienosäätöä vaille valmis. Mites muuten, onko antaa vinkkejä millä tuon liikkeen voisi tuoda paremmin potikoille..

 

[ attachment removed ]

 

EDIT: Mites jonkinlainen vaijeri tuohon rautalangan paikalle?

 

-Ormi-

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos potikat liikkuvat liian vähän, yksi ratkaisu on siirtää ne nivelpisteet tuossa kaasustossa tuon pultin yläpuolelle ja hiukan ylemmäs siitä nivelpisteestä (pultista) - tuossahan pätee sama idea kuin fillarin vaihteissa - mitä isompi eturatas (kaasuvipu) on, ja mitä pienempi takaratas (potikka) on, sitä enemmän se pyörähtää kun vipua kääntää.

 

Eli kokeile porata esim. 3-4 pientä reikää sekä noihin vipuihin noin tuon L-raudan yläreunan tasalle ja siitä vaikka 5mm välein ylemmäs ja samaten potikan "vipuun" kanssa muutama lisäreikä lähemmäs sitä potikan akselia kohden. Siirrät sitten sitä rautalankaa kauemmas nivelestä isossa vivussa ja lähemmäs niveltä pienessä kunnes liikerata on sopiva. Se ei tietenkään mene *täysin* optimaalisesti koska sen potikan liikerata on noin kolme neljäsosakierrosta, mutta ihan riittävän hyvän tuosta kyllä saa, kalibrointi hoitaa sitten loput. Eli liikeratojen suhde ensin sopivaksi, sitten siirrät sitä potikkaa lähemmäs tai kauemmas vivuista kunnes keskikohta on suunnilleen oikeassa kohdassa (tai pidentelet vipua, sekin toki käy. "hienosäätöön" käy hyvin esim. lennokin siiveketyöntötanko jossa on jengoilla siirrettävä pää, tai sitten se "sähkösokeripalan" metalliosa missä putkessa on kaksi ruuvia - ota niin iso sokeripalamalli että kaksi rautalankaa menee siitä läpi, ja saat "teleskoopin" millä voit kätevästi säätää sen tangon pituutta keskeltä.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos potikat liikkuvat liian vähän, yksi ratkaisu on siirtää ne nivelpisteet tuossa kaasustossa tuon pultin yläpuolelle ja hiukan ylemmäs siitä nivelpisteestä (pultista) - tuossahan pätee sama idea kuin fillarin vaihteissa - mitä isompi eturatas (kaasuvipu) on, ja mitä pienempi takaratas (potikka) on, sitä enemmän se pyörähtää kun vipua kääntää.

 

//Tuomas

 

 

Kiitos Tuomas vinkistä..Pitää kokeilla. En ole vielä kokeillut tuon toimivuutta. :)

 

-Ormi-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tuomas vinkistä..Pitää kokeilla. En ole vielä kokeillut tuon toimivuutta. :)

 

-Ormi-

 

Hiukan nopeaa keskustelua täällä :)

 

Kerro miten pelaa, toivottavasti toi "fillarin ratas" -idea selvittää mitä tarkoitin, ainakin vaihdepyörällä jos on ajanut, periaatteen pitäisi olla selvä. Eli välityssuhde on tuossa olennainen juttu, että sen potikan saa pyörimään hyvin.

 

Jos sen "vivun" tekee fillarin kässärivaijerin sisävaijerista ja pistää niillä sokeripalan osilla z-mutkaiset teräslangat päihin "liittimiksi" niin tuo joustava "tanko" voi auttaa siinä sen liikkeen pidentämisessä vielä hiukan koska se antaa periksi ihan liikkeen loppupäässä ja "kiertyy" mukana ja potikan saattaa saada kiertymään vielä enemmän. Mutta kyllä tuommoinen puoli kierrostakin riittää hyvin kun sen kalibroi kunnolla ja potikat on lineaarisia.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hiukan nopeaa keskustelua täällä :)

 

Kerro miten pelaa, toivottavasti toi "fillarin ratas" -idea selvittää mitä tarkoitin, ainakin vaihdepyörällä jos on ajanut, periaatteen pitäisi olla selvä. Eli välityssuhde on tuossa olennainen juttu, että sen potikan saa pyörimään hyvin.

 

Jos sen "vivun" tekee fillarin kässärivaijerin sisävaijerista ja pistää niillä sokeripalan osilla z-mutkaiset teräslangat päihin "liittimiksi" niin tuo joustava "tanko" voi auttaa siinä sen liikkeen pidentämisessä vielä hiukan koska se antaa periksi ihan liikkeen loppupäässä ja "kiertyy" mukana ja potikan saattaa saada kiertymään vielä enemmän. Mutta kyllä tuommoinen puoli kierrostakin riittää hyvin kun sen kalibroi kunnolla ja potikat on lineaarisia.

 

//T

 

 

Joo, jäi nyt hiukan uupumaan "kierroksia" potikoista. Katsotaan mitä vielä vois tehä, huomennahan kaupat ovat kiinni? Menee sitten ensiviikkoon.

 

Muistelin että sinulla Tuomas oli myös tuo vaijeri käytössä hoitamassa samaa tehtävää?

 

-Ormi-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuota välityssuhdetta muuttamalla homman pitäisi onnistua kyllä. Eli vivusta vaan kauemmas nivelpisteestä ja potikassa lähemmäs akselia se rautalanka..

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuota välityssuhdetta muuttamalla homman pitäisi onnistua kyllä. Eli vivusta vaan kauemmas nivelpisteestä ja potikassa lähemmäs akselia se rautalanka..

 

//T

 

 

Tuli noita nyt sitten muutettua...On se vaa pakko hakea huomenna vaijeria, kun ei näytä tuo rautalanka oikein kestävän. Vääntyy ja taittuu kun vipua liikuttaa..Tai sitten on mitat päin prinkkalaa..

 

Muutama kuva uusista "kiinnityspisteistä".

 

Vivussa siirretty ylöspäin..voisi varmaan muutaman lisätä tuonne takareunaan...

[ attachment removed ]

 

Ja tässä sitten potikan päässä oleva rämmäle

[ attachment removed ]

 

Jotain suunnitellua liikkeen välityksestä....(palataan sorvin äärelle takaisin) :)

[ attachment removed ]

 

Vähän on nyt sekavat fiilikset asian suhteen, mutta eiköhän tämä tästä..toivottavasti.

 

-Ormi-

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä toi ihan hyvältä näyttää. Sun kannattaa rajoittaa sen ison vivun liike jossain vaiheessa niin tuon potikan liikeradan sovittelu on paljon helpompaa kun tiedät tarkalleen mistä mihin se liikkuu.

 

Kokeile teräslankaa tai laita rautalangan Z-päät kiinni ohuen tikun kumpaankin päähän esim. ompelulangalla kieputtaen tiukkaan ja tippa pikaliimaa estämään purkautuminen , se tikku ei taivu - ongelma taitaa olla että rautalanka on vain liian heppoista ja taipuu?

 

Koitas tehdä muutaman kuvan "animaatio" tuosta liikkeestä niin katsotaan miten se kääntyy?

 

Toinen tapa tietty on laittaa tuohon liukupotentiometrit, mutta kyllä sen tuolla pitäisi toimia kanssa.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä toi ihan hyvältä näyttää. Sun kannattaa rajoittaa sen ison vivun liike jossain vaiheessa niin tuon potikan liikeradan sovittelu on paljon helpompaa kun tiedät tarkalleen mistä mihin se liikkuu.

 

Kokeile teräslankaa tai laita rautalangan Z-päät kiinni ohuen tikun kumpaankin päähän esim. ompelulangalla kieputtaen tiukkaan ja tippa pikaliimaa estämään purkautuminen , se tikku ei taivu - ongelma taitaa olla että rautalanka on vain liian heppoista ja taipuu?

 

Koitas tehdä muutaman kuvan "animaatio" tuosta liikkeestä niin katsotaan miten se kääntyy?

 

Toinen tapa tietty on laittaa tuohon liukupotentiometrit, mutta kyllä sen tuolla pitäisi toimia kanssa.

 

//Tuomas

 

 

Liike rajoittuu sitten kun saadaan koppa päälle. Se homma melkein valmis.

 

Rautalanka ei kestänyt, hepposta ja taipuu..Huomenna jatketaan hommaa sitten vaijerilla tai sitten hankitaan vähän tukevampaa "lankaa"....Varmaan noita RC koneiden työntötankoja? niitähän on erillaisia?

 

EDIT: Ja kyllä tuota liukupotikka on ollut myös suunnitelmissa esillä ;)

 

-Ormi-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rautalanka ei kestänyt, hepposta ja taipuu..Huomenna jatketaan hommaa sitten vaijerilla tai sitten hankitaan vähän tukevampaa "lankaa"....Varmaan noita RC koneiden työntötankoja? niitähän on erillaisia?

 

Joo, työntötangot on hyvää, tai sit ihan vaan hiukan järeempää rauta / teräslankaa. Ei se paljosta ole kiinni. Kyllä toi pitää toimia ilman liukupotikkaakin, yritä vaan hiukan tukevammalla langalla niin uskon että se pelaa ihan hyvin.

 

Esim. fillarin pinna vois toimia hyvin. Tai vastaavan paksuinen tavara. Pinnassa on se hyvä puoli että siinä on se toinen pää jo valmiiksi kivasti 90-asteen mutkalla ja saattais sopia suoraan tohon potikan vipuun. Jos kierrätyskeskuksesta tai jostain romukasasta löydät vanhan vanteen niin siitä riittää lankaa aika moneen kaasuvipuun ;D

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Osat:

    Tikut: Akryylia, n. 20 cm pitkä, 4 cm leveä (2x)

    Nupit: Nylonia

    Kannattimet: 2x taivutettua alumiinilevyä

    "Paikallaanpitäjät": Vanhasta makuualustasta leikattu pala

Elektroniikka:

    Piirilevy: IOCards USBAxes

    Potentiometrit: 2x lineaarinen 10 kOhm

    Ja johtoa.

 

Mistä noita IOCardseja ja potokitoita saa? Ja voiko tikut olla puuta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kellarissa voi noita potikoita olla. Mutta onko turussa mitään potikka kauppaa. jossa olisi muitakin komponentteja ja jossain suomessa sellaista jossa IOcardeja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys!

 

Ensimmäinen viesti foorumille. Tässäpä hieman omaa projektia (hieman keskeneräisenä ja kameran persepektiivin vääristämänä) johon saatu täältä muutama idea:

 

2.jpg

1.jpg

 

Työntötangoissa molemmissa päissä z-päissä estämässä tangon luisumista paikoiltaan pieni mutteri joka kiinnitetty kuumaliimalla (runsaalla määrällä :) ) samoin kuin potikoiden vipujen kiinnitys kuumaliimalla.

 

Kytkentä PC:hen Leo Bodnarin BUO836 USB-liitinkortilla johon on myös tarkoitus liittää polkimet ja jonkin verran nappeja/kytkimiä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa voorumillemme! Hyvin näytät asiasi hallitsevan, ihan hyvältä näyttää (siis tekele, ei kuvat) ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa voorumillemme! Hyvin näytät asiasi hallitsevan, ihan hyvältä näyttää (siis tekele, ei kuvat) ;)

Joo ei tuohon oikein oman pokkarin valaistus tuntunut missään jossa ei olisi tietokoneroinaa että viitsii kuvata tuntunut riittävän joten tuli aika huonoja kuvia :)

 

Yksi syy tänne rekisteröitymiseen juuri olikin tämä loistava rakenteluosio josta on saanut jo paljon ideoita. Simuhan jota pääasiallisesti lennän on tuo WWII online ja Suomen Virtuaalipilottien Blitziinkin on matka helmikuun alussa. Nyt tuota FS maailmaa aloin opettelemaan.

 

Täytyy laittaa lisää kuvia kunhan rakentelut edistyy/valmistuu. Rakenteillehan on vielä ainakin trimmipyörä ja polkimet ja jossakin vaiheessa kojelautaa hävittäjäohjaamoon (BF 109)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa minunkin puolesta.

 

Olenkin odottanut, että koska WWII-porukka alkaa tulemaan kaapista ulos. Oikein hyvältä näyttää ja taas kerran osoitus siitä, että kaikenlainen tavara, joka siinä työ/tiskipöydillä pyörii on hyödynnettävissä.

 

Lisää kuvia kun projekti etenee.

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään