Sami Vesala

Lätäkön yli - Mitä huomioitavaa?

3 viestiä aiheessa

Terve taas!

 

Pitkään on kaverin kanssa suunnitelmissa ollut jo valloittaa Ameriiiiikan mantere tuolla Vatsimissa. Keskusteluani Herra Kettisen kanssa, tuli tietoa kuin apteekin hyllyltä.

 

Eli: Huomioon pitäisi ottaa:

    a) Useasti muuttuvat/voimakkaat tuulet

    b) Jotkut tietyt reitit, mitkä määräytyvät tuulien mukaan?

 

Näistä kysyttyäni alkoi tulemaan informaatiota NATeista yms.... Mutta: Miten niitä käytännössä sovelletaan? (joojoo.. RTFM) Onko routefinderin tekemä reitti kelvollinen (http://rfinder.asalink.net/free/), eli huomioiko tämä ne tuulet yms.?

 

Näihin kun nyt ensi alkuun saisi vastaukset, niin olisin erittäin tyytyväinen ihminen. Kiitos.  :)

 

"Amerikkaan, amerikkaan, lähti Suomen pojjaat innoissaan..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

 

NATit liittyvät ns. Organized Track Systemiin (OTS), ja ne muuttuvat joka päivä. Tuossa RouteFinderissa on myös se NAT enabled/disabled kohta, joten ilmeisesti se saa NAT-sähkeet jostain käyttöönsä.

 

Mutta Atlantin yli voi lentää myös ns. random routeja, eli "mene mistä tykkäät". Niillä lennettäessä ilmoitetaan viimeinen intersection/vor/muu nimetty paikka ennen reittiä, sit kordinaatit käyttämälläsi reitillä ja sit taas piste josta liityt amerikan mantereen reittijärjestelmään.

 

Noi koordinaatit ilmoitetaan pohjois/eteläsuunnassa kokonaisina tai puolikkaina asteina ja itä/länsi suunnassa 10 asteen välein kun ollaan 70N leveyspiirillä tai sen eteläpuolella ja 20 asteen välein sen pohjoispuolella. Esim vaikka siis Routefinderin antamana:

[pre]

ERAKA          303    17  N58°00'00.00" W010°00'00.00" ERAKA

60N020W        307    331  N60°00'00.00" W020°00'00.00" 60N020W

61N030W        304    301  N61°00'00.00" W030°00'00.00" 61N030W

60N040W        287    301  N60°00'00.00" W040°00'00.00" 60N040W

58N050W        282    331  N58°00'00.00" W050°00'00.00" 58N050W

PORGY          284    282  N56°19'00.00" W058°05'00.00" PORGY

[/pre]

Toi on nyt sillä NAT-asetuksella mutta idea on siis sama. Jos lennät jollain koneella missä FMS on mallinnettu kantsii kattoa manuskasta miten noi kordinaatit syötetään sinne, onnaa kyllä.

 

Atlantista vielä sen verran, että se on RVSM-ilmatilaa eli FL285 ja FL420 välillä on tuhannen jalan porrastukset, itään parittomia ja länteen parillisia ihan kuten euroopassakin. Koska liikennevirrat ovat yleensä yhden suuntaiset, NATit ovat voimassa 0100-0800 UTC itääpäin ja 1130-1800 UTC länteen. Aika mitataan siitä koska ylität 30W-pituuspiirin.

 

Ja vielä porrastuksista: reitillä on sivuttaissuuntainen porrastus 60NM eli siis yhden kokonaisen asteen verran pohjois/eteläsuunnassa, samalla reitillä lentävien koneiden välillä 10 minuuttia kun ne lentävät samalla Mach:in numerolla. Jos edellä lentävä on 0.02Ma nopeampi, porrastus voidaan pudottaa 9 minuuttiin ja siitä jokaista sadasosaa kohti voidaan porrastusta pudottaa yhdellä minuutilla.

 

Porrastus perustuu paikkailmotuksiin, jotka annetaan Atlantilla jokaisella ilmoitetulla reittipisteellä. Ne ovat suurinpiirtein muotoa..

 

"Finnair 5, at 60N040W time 1520, FL380, estimating 58N050W at time 1605, PORGY next"

 

Toivottavasti jeesasi, hyvää reissua :)

 

blue skies,

-- Olli

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskusteluani Herra Kettisen kanssa, tuli tietoa kuin apteekin hyllyltä.

 

Hehheh... ;D Hyvä kun perusasiat osasin kertoa.

 

Tässä vähän ulkomuistista ja PDF -arkistostani kaivettua.

 

Jos lennät kaksimoottorisilla koneella, niin sitten mukaan astuu ETOPS -jutskatkin. NATplot ohjelmalla saa aika hyvän plottauskartan, johon sitten ennen lentoa piirellään erilaisia pisteitä ja reitillä tarkistetaan (muistaakseni) kymmenen minuutin välein, että ollaan oikealla reitillä. Esimerkiksi ETP:n (Equal Time Point) piirtäminen on todella helppoa.

 

Tässä kuvassa reitti on vihreä viiva. Piirrämme viivan kahden varakenttämme välille, XXXX:n ja YYYY:n. Tämän viivan tarkasta keskikohdasta vedämme viivan joka lävistää reitin. Lävistyskohdassa on ETP. Eli ennen ETP -pisteelle saapumista divertaamme YYYY:lle, kun taas sen jälkeen divertaamme XXXX:lle. Siis tasan ETP:llä olemme juuri saman matkan päässä kahdesta varakentästämme.

[ attachment removed ]

 

Mutta ETOPS -varakentillekin on määrätty minimit:

-ICAO:n RFF (Rescue Fire Fighting) luokitus vähintään Category 4.

-Vähintään yksi julkaistu lähestymismenetelmä (GPS -pohjaiset eivät kelpaa)

-Sääennuste, jonka tarvitsee ylittää tietyt minimit. (Joita en nyt tähän kirjoita)

 

Sitten polttoaineetkin pitäisi laskea normaaleilla arvoilla lähtökentältä ratkaisupisteeseen ja siitä ETOPS -vaatimusten mukaan. On huomioitava, ettei pahin tilanne suinkaan ole moottorivika/moottorin hajoaminen, koska siitä selviää aivan mainiosti, vaan paineistuksen menetys ja hätälaskeutuminen 10000 jalkaan. Menovettä kun kuluu paaaljon enemmän alemmilla korkeuksilla.

 

EDIT: Muistaakseni myös nuo entry pointit, eli tässä tapauksessa ERAKA ja PORGY eivät ole "oikeita" reittipisteitä, vaan koordinaatteja nekin, niillä on vain nimet, eli siis FMC ei hyväksy jos yrittää laittaa sisään noita. Joku vois vahvistaa?

 

Tuossa nyt tuollaista sekalaista tavaraa, jos jotain apua oli.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään