Olli Talso

nappula "pitot heat"

19 viestiä aiheessa

Se on "nappi", joka käynnistää Pitot-putken lämmityksen. Tämä putki kun saattaa varsinkin pakkasella jäätyä. Joku muu voisi kertoa hiukan tarkempaa infoa, itse en edes tiedä mikä Pitot putki on.  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitot-putki on ns. pitot-staattisen järjestelmän anturi, eli putki joka on osapuilleen kohtisuoraan ilmavirtaa vasten ja siten saa sisäänsä koneen ilmanopeudesta riippuvan määrän ns. dynaamista painetta. Eli ilma pakkautuu koneen lentäessä siitä putken päässä olevasta reiästä sisään. Tätä vertaamalla normaaliin ilmanpaineeseen (ns. staattisen paineen anturi koneen kyljessä) saadaan esim. nopeusmittarin näyttämä.

 

Jos lennetään jäätävässä kelissä, myös pitot-putki saattaa jäätyä umpeen kaiken  muun ohessa, ja nopeusmittari lopettaa toimintansa. Siksi siinä on usein lämmitusvastus joka sulattaa jään. Eli "pitot heat".

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Tuomas hyvin perusteellisesta selityksestä. Nyt kyllä aina jatkossa pidän Pitot Heatin päällä pakkasella lennettäessä  :thmbup: Kiitos.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kyllä aina jatkossa pidän Pitot Heatin päällä pakkasella lennettäessä 

 

Ei pakkanen tarkoita välttämättä jäätävää olosuhdetta ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei pakkanen tarkoita välttämättä jäätävää olosuhdetta ;)

Siis pakkasellapakkasella, vaikka kun lämpötila on matalemmalla kuin -5 celsiusta, tuskinpa siitä mitään haittaa on, jos on Pitot Heat päällä vaikka olisi vain -1 astetta celsiusta?  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis pakkasellapakkasella, vaikka kun lämpötila on matalemmalla kuin -5 celsiusta, tuskinpa siitä mitään haittaa on, jos on Pitot Heat päällä vaikka olisi vain -1 astetta celsiusta?  ;)

 

Eipä se pakkaspakkanenkaan ole välttämättä kovin jäätävää, päinvastoin yleensä ilma on tällöin kuivempaa jolloin jäätämisen riski on pienempi.  ;)

 

-Anssi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No per****! Koskas on sitten jäätävää, että voi pitää Pitot Heattia päällä?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis nopeusmittari ei matkustajakoneissa toimi ellei pitot heat ole päällä!

 

-Oskari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis nopeusmittari ei matkustajakoneissa toimi ellei pitot heat ole päällä!

 

HUH?  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis nopeusmittari ei matkustajakoneissa toimi ellei pitot heat ole päällä!

 

-Oskari

Hmm, siis etkö huomannut että täältä tuli ihan kunnollinenkin vastaus? ;D

 

Tuossa on periaatteessa kaikki väärin. Ihan samalla tavalla se nopeusmittari rupeaa oikuttelemaan kaiken kokoisissa koneissa jos sinne pitot-putkeen kertyy jäätä. "Ellei pitot heat ole päällä", kyllä se toimii. Jäätävissä olosuhteissa sinne vaan rupeaa yleensä kertymään sitä jäätä (siitä tulee nimi jäätävät olosuhteet), joka voidaan estää/korjata pitot heatilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Boeing määrittelee jäätävät olosuhteet näin:

 

Icing conditions exist when OAT is 10c or below during ground operations, takeoff, initial climb or go-around or; TAT is 10c or below in-flight and:

 

- Visible moisture (clouds, fog with visibility less than one mile, rain, snow, sleet, ice crystals, and so on) is present, or

- Standing water, ice, or snow is present on the ramps, taxiways or runways.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Jäätävyys liittyy kosteaan ilmaan, koska ilmassa pitää olla vettä jotta se voi jäätyä :)

 

Pienkoneissa kaasarin jäätyminen on sitten vielä toinen kiintoisa ongelma, sopivissa olosuhteissa se voi tapahtua jopa kesällä kostealla ilmalla, koska alipaine kaasarissa voi jäähdyttää imuilmaa alle nollan, vaikka ulkona olisi hyvinkin lämmintä. Jos ilma on kosteaa, vesi voi jäätyä kaasuttimeen ja tukehduttaa moottorin vaikka ulkoilman lämpötila olisikin reilusti plussan puolella. Siksi kaasutinmoottoreissa on imuilman lämmitys eli "carburettor heat" joka vetää imuilmaa tarvittaessa pakoputken läheltä, jossa se on lämpimämpää.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienosti oli muuten mallinnettu FSX:n vuoristopelastustehtävään (CAP flight, Maulella) jäätäminen. Lensin pilven alareunan tuntumassa ja yhtäkkiä alkoi tehot pikkuhiljaa kadota (ei yhtäkkisesti vaan todella hienovaraisesti). RPM:t pysyi vielä suht samana, mutta ahtopaine alkoi karata ja nopeus laski. Kesti hetken aikaa tajuta, että mitä on tapahtumassa kun en huomioinut että jäätämistä olis mallinnettu noin sopevasti olosuhteisiin nähden. No, carb heat päälle ja hetken päästä tehot oli ennallaan. :) En tosin tiedä, että onko tuo Maule ruiskukone vai ei, että jos on ruisku niin sittenhän tuo jäätyminen oli aiheetonta...! Mutta hieno efekti joka tapauksessa.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se nappula kuitenkin ole tarkastuslistojen mukaan tarkoitus aina kytkeä päälle muistaakseni ainakin LDS 763:ssa? Voin olla väärässäkin, mutta muistelen, että lasien ja pitot putken lämpö tulee aina päälle. Korjatkaa, jos meni väärin.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli kanssa Northern Norway fly-inissä "hauska" huomata että FS2004:ssäkin _on_ mallinnettu jäätäminen. Ei ollut vaan kivaa: minimum safe altitude reitillä 5500ft, korkeutta FL60, täysi teho C172:lla, nopeus 65kias, sakkausvaroitin parahtelee ja korkeus pysyy nippa nappa.. aina kun ajettiin pilveen, kone ei jaksanut pitää enää korkeutta, ja kun päästiin pilvestä ulos, taas mentiin hetki ja saatiin parisataa jalkaa lisää..

 

Sinänsähän koko keikalle ei olisi pikkukoneella edes pitänyt lähteä, maassa lämpötila ja kastepiste nolla, broken 1200ft ja tietäähän sen mitä siitä seuraa, pakkasta pilvessä ja topit suunnilleen FL95. Päästiin kyllä pinnalle 80 ja näkyi hapsut ylhäällä ja tähdet taivaalla, mutta siinä vaiheessa jäätä oli jo sen verran ettei päässyt ylemmäs..

 

Jos lent olisi ollut IRL olisimme vainaita. Tosin en kyllä olisi lähtenytkään moiseen keliin mittarikelpuutuksellakaan tuolla koneella. Mutta MIK:in simulaattorissa taas kerran aika opettavainen kokemus tuokin...

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en niin FS2004:ssa ole jäätäviin olosuhteisiin törmännyt, ehkä olen lentänyt enemmän toisenlaisilla koneilla missä tuota ei niin huomaa. Muistaakseni sää asetuksissa saa pilviin laitettua icing päälle, mutta ei FS2004:ssa kyllä muuten taida olla mitään sen kummempaa. Tai niin no se pitot putki tietysti joka saattaa jämähtää sitten kerralla, mutta se nyt on pientä.  ;D

 

Joka tapauksessa Tuomaksen kuvaus kuulostaa varsin tunnelmalliselta...  :)

 

Mitä tulee Teron mainitsemaan Maule tehtävään niin se tosiaan tuli hiukan yllätyksenä kun yhtäkkiä huomasi vetävänsä tikusta ja tehot laskee jne. Alternate air intake (?) ja matalammalla lentäminen auttavat myöskin asiaan. Tiedä sitten kuinka FSX:ään on icing muuten mallinnettu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en niin FS2004:ssa ole jäätäviin olosuhteisiin törmännyt, ehkä olen lentänyt enemmän toisenlaisilla koneilla missä tuota ei niin huomaa. Muistaakseni sää asetuksissa saa pilviin laitettua icing päälle, mutta ei FS2004:ssa kyllä muuten taida olla mitään sen kummempaa. Tai niin no se pitot putki tietysti joka saattaa jämähtää sitten kerralla, mutta se nyt on pientä.  ;D

 

Joka tapauksessa Tuomaksen kuvaus kuulostaa varsin tunnelmalliselta...  :)

 

Joo, oli vähän semmonen että "ei tässä ny oikein crashiäkään kehtais, mitäs hittoa me tehdään..." -fiilis kun kateltiin toisiamme siellä kopissa..

 

Tossa oli tosiaan ActiveSky käytössä, ehkä sekin mallintaa jotain lisää. Mutta fiilis oli aika autenttisen "ei saakeli me kuallaan kohta".. Opettavainen kokemus tuokin.  Erittäin elävästi tuli ymmärrettyä se, että huono lennonsuunnittelu kostautuu pahemman kerran ilmassa - alla pelkkää vuoristoa mihin on aika mahdoton tehdä onnistunutta pakkolaskua, pilvikorkeus niin alhainen että sen alle ei voi mennä, topit niin ylhäällä ettei jään takia päästy sinne... voi vain katsoa peiliin  :-[

 

Ymmärtää hyvin miksei kaupallista ilmakuljetusta voi tehdä yksimoottorikoneilla mittariolosuhteissa.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään