Ville Pietilä

GA avioniikkapaneeliprojekti (kuvia valmiista paneelista)

51 viestiä aiheessa

Sain tänään idean, joka tuli mieleeni jo kotiohjaamopäivillä.

Kun itse olen suunnitellut kaikemmoisia piirilevyjä, tuli mieleen että tällä foorumilla on varmastikin paljon kotikokkarirakentajia jotka tarvisivat simuunsa avioniikkapaneelin.  Eli kaksi radioa, transponderi, adf, audiopaneeli ja dme. 

Systeeminä käytetään iocardsia, ja kielenä siocia

Ideana on suunnitella ja toteuttaa yleiskäyttöinen piirilevy, jossa on kaikki kokkareet samassa levyssä, sekä siihen sopiva etupaneeli. Versioita voisi olla kaksi: eli täysi paneeli, jossa radiot,transponderi, adf,audioaneeli ja dme. Toisena vaihtoehtona paneeli joka sopii Tuomaksen gps:n alle/päälle. 

Itsellä on nykyisestä paneelista suuri määrä valmiita kompontteja piirettynä, eli paljonkin homma on pelkästään copy/paste juttua.

Itse voin suunnitella/piirtää ko. levyn. Mutta koodaukseen tarvitaan varmaankin apua

Radiopaneelin leveys tulee olemaan 158mm

Kaikki asiat mitkä vähänkin liittyy tähän projektiin, voi tuoda julki  ;D

Tehdään kaikille halukkaille samanlaisia radio-osia. Koodin.

Koodinkin  kehittäminen helpompaa kun kaikki puhuvat samasta asiasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen ehdotus  :thmbup:

Meidän projekti tarvitsee jossain vaiheessa radiolaitteet, vaikka ne eivät nyt ensimmäisenä suunnitelmissa olekaan.

Omalta osaltani olisin mukana, pitää vain aluksi mittailla tuon Aztecin radiolaitteille varatun tilan leveys. Mutta ei siitä varmaan ongelmaa tulisi, radiot ovat varmaan mitoiltaan vakioita.

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aika samoilla linjoilla kun Juhakin erittäin hyvä idea ja jossain vaiheessa varmaan tuleekin ajankohtaiseksi ;) :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä kiinnostaa! :o

Onko budjetista mitään hajua?

Tuleeko LCD-näytöt vai 7-seg?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuleeko LCD-näytöt vai 7-seg?

Sori mutta nyt tulee offtopikkia

Noista LCD näytöistä puheenollen. Itsellä on kotikokkarin raakileessa 2kpl 2*20  LCD-näyttöä mm. radioiden näyttäjänä. Ongelmana on katselukulma joka on huomattavasti huonompi kuin 7-segmenteillä. Olen jopa harkinnut että heivaan ne mäkeen, mutta toisaalta ne on kyllä kätevän kompakteja tuollaiseen käyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo. Kyllä tarkoituksena on käyttää samoja näyttöjä kun tuossa c172-projktetin ensimmäisessä radiossa. Tyyppi on els-315 hdr.  Tuo lcd kävi kyllä mielessä. mutta jos halutaan oikea kokoinen paneeli (158mm leveä) niin nämä näytöt sopivat juuri tuohon tarkoitukseen.

Eilen heräsi ajatus jos uudesta piirilevystä tekisi kaksipuolisen niin ei tarvitsisi noita hyppylankoja juottaa niin paljoa.

koetan saada tänään kuvaa tänne foorumille tosta ekasta radiosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sori mutta nyt tulee offtopikkia

Noista LCD näytöistä puheenollen. Itsellä on kotikokkarin raakileessa 2kpl 2*20  LCD-näyttöä mm. radioiden näyttäjänä. Ongelmana on katselukulma joka on huomattavasti huonompi kuin 7-segmenteillä. Olen jopa harkinnut että heivaan ne mäkeen, mutta toisaalta ne on kyllä kätevän kompakteja tuollaiseen käyttöön.

Tee kuten monessa koneessa ja käännä se radiopaneeli himpun itseesi päin, tähän tyyliin:

http://www.airliners.net/open.file/0722241/L/

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuomas varmaankin osaa kertoa mitä toimintoja tohon  155 radioon kannattaa tehdä ihan noiden offsettien puolesta.

Kantsii tehdä ihan ne mitä simun radiopaneelista löytyy, eli tietty jakson valinnat com+nav ja act/standby -kytkimet. Muut on tavallaan ekstraa ja tokihan sitä voi säätää jos haluaa, mutta esim. ident-morsetuksen kuuntelu onnistuu sieltä audiopaneelista. Tokihan radioissa on omakin volumenappinsa, mutta yleensä ne voi pitää päällä ja audiopaneelista pistää kuuntelulle.

Tietty sitten näytöt taajuuksille. Itse alan miettiä kyllä lcd:n suuntaan, segmenttien säätö piirilevylle on aika kettumaista hommaa..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

no nyt on radioosat  eka uusi versio valmiina. Tässä piirilevykuvat :

eka puoli:

[ attachment removed / expired ]

Ja toinen:

Tämän levyn koko on 100x160, eli käytännössä leveydeltään tuo maaginen 158mm.

Levy on kaksipuolinen...

Tähän sopiva rotary on myös valmis.

Siitä kuvat huomenna...

Vastuksia ei levyllä ole, ne on helpompi juottaa johtoon suoraan. (eli tuo 1 segmentti "1" ja ".")

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pari kommenttia.

Liuskoja paksummiksi missä mahdollista. Kestää paremmin ja on helpompi tehdä.

90 asteen mutkat pois. Mieluummin 2 x 45 astetta. 90 asteen mutka on mekaanisesti huono ja periaatteessa säteilee häiriötä ympäristöön. (tosi tässä ei taida olla niin nopeita signaaleja että olis ongelma)

Millä ohjelmalla noi on tehty? Onko toi jonkun autoroutterin aikaansaannos?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

tein ton express pcb:llä

routterina olen ollut itse  ;D

Joo täytyy muuttaa tota kuvaa siellä missä on mahdollista.

Onko hyvää ideaa miten kohdistaa nuo puolet helposti??

itse pääsin on 0,3-0,4mm tarkkuuteen.... 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko hyvää ideaa miten kohdistaa nuo puolet helposti??

Tämä kysymys mullakin oli tuossa mielessä ja mietin miten aiot sen ratkaista..? :)

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

lähelle on helppo päästä noissa tarkkuuksissa, mutta kyllä se just kohdallaankin- homma saadaan toimimaan.

Taidanpa laitaa tohon levyyn sittenkin nuo vastukset (330ohm), kun ne sopivat sittenkin siihen...

Valmiista beta-versiosta on helppo tsekata noita mahtumisia ja 90ast kulmien korjausta ja johtimien reittejä...

:thmbup:

Tuomakselta saadaan varmaankin käyttöön tuo audiopaneeli ja transponderi???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

lähelle on helppo päästä noissa tarkkuuksissa, mutta kyllä se just kohdallaankin- homma saadaan toimimaan.

Itse olen käyttänyt tekniikkaa, että poraan noi kulmissa olevat reijät valmiiksi ja sitten kohdistan valotuskalvot niiden mukaan. Tarkkuus on riittävä.

Taidanpa laitaa tohon levyyn sittenkin nuo vastukset (330ohm), kun ne sopivat sittenkin siihen...

Lienee paljon helpompaa kuin johtoon juottaminen. Ja jos tila tulee ongelmaksi niin 1206 kokoiset pintaliitosvastukset on vielä ihan helposti mahdollisia juottaa kotikonsteinkin.

Valmiista beta-versiosta on helppo tsekata noita mahtumisia ja 90ast kulmien korjausta ja johtimien reittejä...

Juu, ja kyllä mä voin kommentoida tuota sitten kun saat seuraavaa versiota pihalle. Tuollaisia kun tulee tehtyä ihan töikseenkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuomakselta saadaan varmaankin käyttöön tuo audiopaneeli ja transponderi???

Mun transponderi tarvii tehdä uusiksi itse asiassa, kun sen voisi tehdä noille CTS288-rotaryille.

Audiopaneelia tulee mikiin tehtyä tässä pian niin saatte kyllä käyttää sitä - tosin se sun versio oli varmaan paremmin tuohon bendix-kingin tyyliin sopiva sen etupaneelin osalta ainakin..? Ja siinä oli marker-ledit sulla kanssa?

//T

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Lienee paljon helpompaa kuin johtoon juottaminen. Ja jos tila tulee ongelmaksi niin 1206 kokoiset pintaliitosvastukset on vielä ihan helposti mahdollisia juottaa kotikonsteinkin.

Minkäs kokoisen "täpän" tuo pintaliitosvastus tarvii???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Jukka avusta, tämä auttaa asiaa eteenpäin.  koetan saada vielä tänään uudet versiot esille

Tässä kuvia uudesta rotarystä:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mainitaan nyt vielä, että ainakin SP-Elektroniikka myy pintaliitosvastuksia hintaan 0,50 EUR / 10 kpl joten ei pitäisi olla ainakaan hinnasta kiinni ;-)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä uudet versiot

eli uudessa levyssä on 2x2 rotaryä, 2 vaihtonappia, ja on/off kytkin tai potikka. Vastukset on pintaliitoskompomentteja. viivoja on nyt vahvistettu roimasti

0,20 -->0,51

eka puoli

ja toinen puoli

kaikki viivat samassa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttää varsin hyvältä tähän käyttöön. Aiotko tilata noita tuolta expressPCB:ltä vai tehdä itse?

Kuparitäytöt tuohon voisi vielä tehdä ja yhdistää maavedot tähän täyttöön. Jos tuota tehdään syövytysprosessilla niin tossa on ihan mahdottomasti kuparia poistettavana. Tulee helpommin hyvä kun tyhjät alueet on täytetty kuparilla ja yhdistetty maahan. Maatason ja vetojen välissä voi pitää eristysvälinä 0,5 mm tai ehkä jopa 1 mm. Mikä nyt sitten näyttää hyvältä ja miten se sinne asettuu helpoiten.

En ole koskaan käyttänyt ExpressPCB:tä, niin ei osaa sanoa että kuinka toi homma toimii siinä. Pitäis olla kuitenkin ihan perustoimintoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään