Olli Talso

Learjet autolanding

8 viestiä aiheessa

Tästä asiasta en niin kauheasti tiedä, mutta luulisin että asia toimii niin että menet jonnekkin CAT ILS:llä varustellulle kiitotielle ja laitan koneen likupulollu niin ainakin jonkinlainen autolandi toteutuu, en sitten tiedä kuinka pehmeä ;) Ainakin Gaullella ja Scipholilla on CAT ILSejä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eh. Tuota default-koneissa autoland on enemmänkin autocrash. Ja tuosta ILS-asiasta, meni vähän CATit minne sattuu, ILS-tsydeemeissä on siis eri CATegorioita, CAT I, CAT II ja CATIII(a, b..?).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo eli ILSsiä löytyy aika monta kategoriaa. Periaatteessa niille kaikille on mahdollista suorittaa autoland, kunhan minimit eivät alitu. Tiedä sitten miten kiva se lasku on johonkin CATI baanalle... :P "Täysiä" autolandeja harrastetaan eniten CATIII kiitoteille, yksi firma ajelee minimien salliessa CATII ILSsissä autopilotilla aina 50 jalan korkeuteen, jossa otetaan kone käsiohjaukseen.

 

Tero Partanen kertoo minimeistä näin:

 

FAA sanoo ILS kategorioista näin:

 

ILS CAT I: DH 200 feet, RVR 2400 feet, with touchdown zone and centerline lighting RVR 1800 feet

 

ILS CAT II: DH 100 feet and RVR 1200 feet

 

ILS CAT IIIa: No DH or DH below 100 feet and RVR not less than 700

 

ILS CAT IIIb: No DH or DH below 50 feet and RVR less than 700 feet but not less than 150 feet

 

ILS CAT IIIc: No DH and no RVR limitation

 

JARrit sanoo näin (PANS-OPS)

 

CAT I: DH 200 feet, RVR not less than 550m or ground visibility not less than 800m

 

CATII: DH less than 200 feet but not less than 100 feet, RVR not less than 350m

 

CATIIIa: DH less than 100 feet or no DH and RVR not less than 200m

 

CATIIIb: DH less than 50ft or no DH and RVR less than 200m but more than 50m

 

CATIIIc: No DH and no RVR requirements

 

Ja sitten ilma-alusten luokitukset:

 

A. <91 kt

B. 91-120kt

C. 121-140kt

D. 141-165kt

E. 166-210kt

 

Eli nämä nopeudet perustuvat 1.3 kertaa koneen sakkausnopeuteen laskuasussa.

 

Ja ne minimit ovat siis korkeuksia, joissa kiitotien tai sen valojen pitää olla näkyvissä. Jos ei ole, niin se johtaa ylösvetoon. (Ilmailulaitoksen kartoissa on muuten sitten OCA -korkeudet, ne eivät ole minimejä, mutta lähellä.) CATI lähestymissä, jos mahdollista, käytetään korkeusmittarissa olevaa bugia merkitsemään minikorkeutta. CATII/III lähestymissä käytetään radiokorkeusmittaria. (Kartoissa suluissa olevat luvut ovat radiokorkeuslukemia). Tämä tottakai vaihtelee konetyypeittäin.

 

Monilta aloittelijoilta jää useasti kaikki tärkeä tekemättömäksi, ja niitä radioita sun muita viritellään vasta siinä vaiheessa kun ollaan ihan kentän lähellä. Ei näin, vaan jo paljon aiemmin pitää se lähestyminen briiffata (ja tottakai asianmukaiset namiskat laittaa oikeisiin asentoihin) itselleen/kaverilleen. Itse olen senverta outo tyyppi, että briiffaan lähestymiset ihan ääneen itselleni. :P Eli radiot valmiiksi, oikeat taajuudet, minimit säädetty, mietitään, että miten nyt ajamme tämän lähestymisen, mikä on ylösvetoproseduuri, mitkä ovat vaarallisia korkeuksia, koneen suorituskyky jne. jne. Silloin itse lähestymisessä voidaan keskittyä siihen olennaiseen.

 

Tässä linkki vielä em. henkilön ILS ohjeeseen, josta kyllä selviää kivasti asiat ja ne yleisimmät virheet. http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,23258.msg223860.html#msg223860

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja muistutetaanpas vielä siitä että simumaisemissa ei ole ILS kategorioita, jos kentältä löytyy ILS järjestelmä niin se sisältää kaikki tai mitkä tahansa kategoriat. Autoland onnistuu simussa kaikille ILS varustetuille kiitoteille jos koneen autopilotti osaa sen lentää.

 

Realistisuuteen voi tietysti pyrkiä niin että ottaa selvää millä kentällä on ja mikä ILS kategoria ja toki lähestymisvalot vaihtelevat simussakin eri kategorioiden kiitoteille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

yksi firma ajelee minimien salliessa CATII ILSsissä autopilotilla aina 50 jalan korkeuteen, jossa otetaan kone käsiohjaukseen.

En tiedä mitä firmaa tarkoitat, mutta kyllä niitä CAT II-ilssejä ajellaan ihan loppuunkin saakka, autolandeina, mutta aivan kuten tuossa sanoit, minimit huomioiden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mitä firmaa tarkoitat, mutta kyllä niitä CAT II-ilssejä ajellaan ihan loppuunkin saakka, autolandeina, mutta aivan kuten tuossa sanoit, minimit huomioiden.

 

Joo näin tehdään, tuossa oli vaan yksi esimerkki. :) Nämä on hyvin operaattorikohtaisia juttuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään