Olli Talso

Bensan laskeminen.

9 viestiä aiheessa

Toivottavasti ette kyllästy kysymyksiini...    ::)  Niin, mites bensa lasketaan esim. koneelle öh... B747-200 (en tuolla kyllä lentele mutta ihan vaan esimerkki).  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh itsel lasken ATR:n kulutuksen seuraavalla kaavalla:

 

(x+45)/60*y*12,5*1,3

 

Jossa X = Lentoaika minuutteina ja Y = Henkilöitä koneessa. Ja tuo 12,5 on ATR:n kulutus litroina /hlö/h. En tiiä sitten miten toi pätee muihin koneisiin, mutta ATR:lle se tepsii varsin hyvin. Siinä on 30% reserviä säätä varten ja vielä 45 min ylimääräistä lentelyä varten reserviä. Kuitenkin tuo on kuulemma aika karkea tapa ;) Exelillä tuo onnistuu helposti ja jos ohjelmointi luonnistuu niin voit tehdä hyvän laskimen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän kysymykseen on todella vaikea vastata, jokaiselle koneelle on eri kaavat. Joillekkin payware-koneille (ja muillekkin) löytyy mm. taulukkoja polttoaineen varaamiselle tai ohjelma, jolla tarvittavat määrät voi laskea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joillekkin payware-koneille (ja muillekkin) löytyy mm. taulukkoja polttoaineen varaamiselle

Myös F1 ATR:lle löytyy tälläinen taulukko Aircraft Flight Manuaalin viimeisiltä sivuilta.

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon polttoaineen näkee myös kun suunnittelet reitin Flight Plannerilla (paina NavLog-napista niin saat esiin taulukon josta näet kuinka paljon kerosiinia pitäisi laittaa koneeseen ym. muuta)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon polttoaineen näkee myös kun suunnittelet reitin Flight Plannerilla (paina NavLog-napista niin saat esiin taulukon josta näet kuinka paljon kerosiinia pitäisi laittaa koneeseen ym. muuta)

Johon kuitenkaan ei kannata luottaa sokeasti. Ilmeisesti tuo ei ota huomioon kaikkia laskukiemuroita, rullausta, muita kaarteluita jne. vaan se taitaa olla vaan polttoainemäärä pisteestä A pisteeseen B. Eli lisäksi kannattaa ottaa reilusti polttoainetta ettei tule tukalia paikkoja. Eikä niiden tankkien myöskään kuulu olla ihan tyhjiä kun ollaan taas parkissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh itsel lasken ATR:n kulutuksen seuraavalla kaavalla:

 

(x+45)/60*y*12,5*1,3

 

Jossa X = Lentoaika minuutteina ja Y = Henkilöitä koneessa. Ja tuo 12,5 on ATR:n kulutus litroina /hlö/h. En tiiä sitten miten toi pätee muihin koneisiin, mutta ATR:lle se tepsii varsin hyvin. Siinä on 30% reserviä säätä varten ja vielä 45 min ylimääräistä lentelyä varten reserviä. Kuitenkin tuo on kuulemma aika karkea tapa ;) Exelillä tuo onnistuu helposti ja jos ohjelmointi luonnistuu niin voit tehdä hyvän laskimen ;)

 

Ööö tuota, eiköhän se ATR kuluta aika lailla saman määrän kerosiinia tunnissa, oli siellä kyydissä yksi tai enemmän ihmisiä..? Eli tuo kaava nyt on aika päin seiniä siltä osin.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään