Sami Puro

FSX tweakit

52 viestiä aiheessa

Tähän ketjuun sitten voisi alkaa kerämään nopeudenparannus-pätsejä ja vinkkejä.

Huomioitavaa

Kaikki mainitut muutokset eivät välttämättä toimi kaikilla tietokoneilla, joten ota varmuuskopiot muuttamistasi tiedostoista.

-------

+ Yleistä asiaa: http://www.fox-fam.com/wordpress/?page_id=41

+ Autogen puumuutos: http://www.fox-fam.com/FSX/AutogenDescriptions.zip

+ Pienennetyt autogen-puutekstuurit: http://www.fox-fam.com/FSX/reduced_trees.zip http://www.fox-fam.com/FSX/reduced_trees2.zip

+ Piennetyt pilvitekstuurit: http://www.fox-fam.com/FSX/reduced_clouds.zip

+ fsx.cfg muutokset:

[TERRAIN]

TERRAIN_MAX_AUTOGEN_TREES_PER_CEL=4500

TERRAIN_MAX_AUTOGEN_BUILDINGS_PER_CELL=3000

(muuta numerot 4500 ja 3000 omalle koneelle sopivaksi haarukassa 0 - 6000, pienempi numero tarkoittaa vähempiä objekteja maisemassa ja periaatteessa parempaa suorituskykyä)

[Display]

TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=400

[Main]

FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.33

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Otin tähän vertailun FS2004:n ja FSX:n välillä. FS2004:ssä kaikki detaljit täysillä, kun taas FSX:ssä hyvin alhaalla, mutta kuitenkin scenery complexity very dense ja ja autogen dense, tosin fsx.cfg:ssä on vain autogen trees per cell 600 ja buildings 300. Kaupallinen lentoliikenne on FSX:ssä 50%, muut nollissa. Tuossa esimerkkikohdassa fps X:llä likimain 38-47 ja FS2004:llä 20-25. Tietysti täytyy muistaa, että FS2004:ssä on kaikki mahdolliset lisäosat mitä on saatavilla ja X on default lukuunottamatta photo sceneryä.

Mutta siitä huolimatta tunnelma on aidompi FS X:n tapauksessa.

[ attachment removed ]

Koneeni on Fujitsu-Siemens Amilo Xi 1546. Intel core duo 1,83 GHz, 1 Gt RAM ja Ati mobility radeon X1800

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ohoh! :o

Pelkkä puiden lukumäärä hämmästyttää jo.. Hyvään suuntaan ollaan selkeästi menty.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kumpi noista on fsx...?  ;D

Koneeni on Fujitsu-Siemens Amilo Xi 1546. Intel core duo 1,83 GHz, 1 Gt RAM ja Ati mobility radeon X1800

Tuolla näyttää pärjäävän aika hyvin..? Pärjääköhän tällä:

P4 3,4ghz, 1.5gt ram, GF6600 256mt

Jos ehkä sittenkin kattois sitä fsx:ää uudestaan siellä kaupassa.............. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

http://forums.avsim.net/dcboard.php?az=show_topic&forum=121&topic_id=361164

Tuolla keskustellaan Shaderien pudottamisesta kokonaan pois. Tällä kikalla FPS:n pitäisi nousta

vähintäänkin FS9:n tasolle ja jos oikein ymmärsin, niin jollakin oli pyörinyt lisäosamaisemat

sutjakammin FSX:ssä kuin FS9:ssä.

Kaikki tämä siis Shader-efektien kustannuksella, eli uudet vesiefektit, märät kiitoradat jne. jää pois.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kaikki tämä siis Shader-efektien kustannuksella, eli uudet vesiefektit, märät kiitoradat jne. jää pois.

Ja näköjään jäävät pois myös rullaustiekylttien merkinnät eli kaikki taulut muuttuvat valkoisiksi.  :thmbdn:

Ilmeisesti kyseessä on jälleen näytönohjaimesta riippuva juttu, toisilla toimii, toisilla ei.

P.S. Itse testasin tuota vain demossa, mutta valkoisten kylttien ongelmaa on todettu täysversiollakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja näköjään jäävät pois myös rullaustiekylttien merkinnät eli kaikki taulut muuttuvat valkoisiksi.  :thmbdn:

Ilmeisesti kyseessä on jälleen näytönohjaimesta riippuva juttu, toisilla toimii, toisilla ei.

P.S. Itse testasin tuota vain demossa, mutta valkoisten kylttien ongelmaa on todettu täysversiollakin.

Siis koititko tuota display.cfg kikkaa vai suoraan jollain ohjelmalla ottaa shaderit kokonaan pois käytöstä ajuritasolla?

Tuolla ainakin threadin aloittajalla toimii kyltitkin kun ottaa ajureista shaderit pois käytöstä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve Daniel.

Kiinnostaisi kokemukset siitä, kuinka hyvin FSX jaksaa pelittää kyseisellä koneella.

Täällä toisaalla kirjoittelin ajatuksistani koneenvaihdon suhteen ja yksi vaihtoehto on ollut sama laite kuin sinulla.

Ilmeisemmin odotan nyt Vista/DX10 aikaa, mutta mielelläni kuulisin 1546:n käyttäjältä muutenkin mielipidettä kyseisestä kannettavasta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis koititko tuota display.cfg kikkaa vai suoraan jollain ohjelmalla ottaa shaderit kokonaan pois käytöstä ajuritasolla?

Tuolla ainakin threadin aloittajalla toimii kyltitkin kun ottaa ajureista shaderit pois käytöstä.

Kokeilin noiden rivien lisäämistä suoraan fsx.cfg:n kohtaan siihen näytönohjaimen nimen sisältävän rivin alapuolelle, mikä ajaa saman asian kuin display.cfg:hen lisääminen (en jaksanut pohtia GF6600:lle sopivaa kohtaa). Kokeilin myös pudottaa RivaTunerilla shader-versiot 1.1:een. Molemmat antoivat tulokseksi kokovalkoiset rullaustiekyltit. Muuten toimi kyllä ihan sutjakkaasti ja tuntui parantavan ruudunpäivitysnopeutta. Mutta näitä kaikkia nopeutuskikkoja olen siis (täysversion vielä puuttuessa) kokeillut vain demossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä minun kokoonpano ja simun säätämiset, joilla saan 28FPS San Franciscossa(monin paikoin tulisi reippaasti enemmänkin, mutta rajoitin FPS:t 28:aan).

Kone on reippaasti ylikellotettu sillä Core 2 antaa siihen loistavat mahdollisuudet, kone on edelleen täysin vakaa ja hiljainen, lämmöt pysyy hyvin kurissa täydessä rasituksessakin.

Kokoonpano:

Emo Asus P5W DH Deluxe (emolevyn tyyppi on tärkeä ylikellotuksen vuoksi, muutama muukin emo käy)

Prosessori Intel Core 2 Duo E6700 (ylikellotettu 3,2GHz, eli vielä 10% nopemmaksi kuin Intelin nopein Core 2 Extreme X6800)

Muistit 2x Corsair TWIN2X2048-6400C4PRO 800MHz CL4 (latencies 4-4-4-12) (Myös muistien sopivuus ylikellotukselle on tärkeä)

Näytönohjain GeForce 7950 GX2 Dual GPU PCI-E 1024MB

Kiintolevyt 2x Seagate Barracuda 7200.10 750GB SATA-II RAID0

Simulaattoriin tehdyt muutokset:

Poistettu default AI-liikenne, eli alla oleva tiedosto nimetty uudelleen trafficAircraft.bak:

Microsoft Flight Simulator XSceneryWorldScenery rafficAircraft.bgl

Poistettu löpö-asemat, pikaruokalat yms. mutta säilytetty puut ja pusikot, ekassa viestissä mainitusta linkistä

löytyvä seuraava paketti jolla korvattu Microsoft Flight Simulator XAutogendefault.xml :

Default.xml mods -

This one simply gets rid of some... (reduced_default_xml_alt.zip)

Seuraavat muutokset FSX.CFG -tiedostoon:

Lisätty [TERRAIN] osioon:

TERRAIN_MAX_AUTOGEN_TREES_PER_CELL=3000

TERRAIN_MAX_AUTOGEN_BUILDINGS_PER_CELL=2000

Lisätty [Main] osioon:

FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.33

Muutettu [Display] osiossa:

TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=400

Lisätty uusi osio:

[bufferPools]

PoolSize=5000000

Simun asetukset:

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

Näillä eväillä pääsen nauttimaan uudesta simusta suht mukavasti, uuden kevyemmin toimivan AI-liikenteen hankkiminen on vielä edessä myöhemmin, mutta nyt lennetään kaiken säätämisen tuska pois ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä mä kanssa vähän odottelinkin jo, että odotellaas niin kyllä ne kikat taas löytyvät niinkuin FS9:n tapauksessakin.. :-) Kai se WindowsXP pitää hankkia sitten..

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo FIBER_FRAME_TIME_FRACTION=0.33 on sitten muuten FPSää alentava asetus. Korkeampi luku --> Enemmän laskenta-aikaa maatekstuureille -->Vähemmän suttuisia tekstuureita --> Pienempi FPS.

Eli jos ei välitä suttuisista tekstuureista niin voi  heittää tuoksi luvuksi vaikka 0.10 niin saattaa voittaa muutaman freimin lisää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Kari & kumppanit. Vihdoin kun löysin pienellä avustuksella tuon FSX.cfg filun, niin sain homman toimimaan siedettävästi.  Tuohon FIBER_FRAME_TIME_FRACTION:n muutin 0.40, niin sain parempia tuloksia kuin pienemmällä luvulla, vaikka homman pitäisi mennä toisinpäin ??? Lisäksi Daniel Koppisen asetuksista oli huomattavaa hyötyä--> (..tosin fsx.cfg:ssä on vain autogen trees per cell 600 ja buildings 300...)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisätty uusi osio:

[bufferPools]

PoolSize=5000000

Mitä tuo tekee? Tuota en ole aikaisemmin nähnytkään missään.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä mä kanssa vähän odottelinkin jo, että odotellaas niin kyllä ne kikat taas löytyvät niinkuin FS9:n tapauksessakin.. :-) Kai se WindowsXP pitää hankkia sitten..

Niinpä. Olen itse testaillut FSX:n asetuksia aika järjestelmällisesti ja kyllä aika selkeästi eniten tehoa vie autogen ja shader 2 -vesi.

Eli kun autogenia rajoittaa riittävästi eikä pidä vesiasetuksia kaakossa (itsellä 2.x low) riittää ainakin minulla pahempien

teho-ongelmien poistamiseen. Eihän tuo tietenkään edelleenkään millään 50 fps:llä pyöri, mutta ei yleensä mene pahemin 20 allekaan.

- Ville -

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä tuo tekee? Tuota en ole aikaisemmin nähnytkään missään.

Määritetään näytönohjaimen muistiin jäävän tavaran määrää, default arvo on 1000000, mitä suurempi, sitä enemmän tavaraa jää muistiin, helpottaa sivuille katselua ja käännöksiä sellaisissa paikoissa joissa on paljon piirrettävää. Itsellä on näytönohjaimessa giga muistia ja tällä hetkellä käytössä 10-kertainen arvo.

Tuohon FIBER_FRAME_TIME_FRACTION:n muutin 0.40, niin sain parempia tuloksia kuin pienemmällä luvulla, vaikka homman pitäisi mennä toisinpäin

0,33 on oletusarvo, itse olen koittanut 0,5 ja 0,25 arvoa, enkä oikeastaan osaa sanoa miten päin olisi parempi. Tavoitteena kun ei ole suuremmat FPS:t hinnalla millä hyvänsä vaan mahdollisimman näyttävä ja riittävän sujuva simu.

TEXTURE_BANDWIDTH_MULT=400 arvo on myös vähän hakusessa, tuo 400 oli FS9:ssä minulla hyvä, tällä hetkellä kokeilussa arvo 100. Sinällään aikaa vievää touhua sillä kaikki säädettävät arvot on jonkin verran naimisissa toistensa kanssa, ja se mikä toimii yhdessä paikassa hyvin saattaa olla toisessa paikassa surkea.

FSX:n yksi hyvä puoli on asetusten tallennus ja helppo käyttöönotto, voi tallentaa eri tilanteille hyvin sopivat asetukset...esim. screenshottien ottamista varten kaikki herkut FPS:stä välittämättä, suurkaupunki-ajeluille ja maaseutukierroksille omansa, hitaille ja nopeille koneille omansa jne...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

toimiiko fs 2004:n photosceneryt fsx:ssä vai ei? ku mä yritin asentaa ne readmen ohjeiden mukaan mut noi fisd:n espoo ja vantaa ei ainakaan mulla suostu toimii.. =(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

toimiiko fs 2004:n photosceneryt fsx:ssä vai ei? ku mä yritin asentaa ne readmen ohjeiden mukaan mut noi fisd:n espoo ja vantaa ei ainakaan mulla suostu toimii.. =(

Ilmeisesti ei toimi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riippuu siitä mitä lukuja muokkaat. FSX luonnollisesti kontrolloi lukuja osittain menuista joten ei ihme että ne palautuvat joksikin muuksi tästä syystä. Sitten on olemassa jotain rivejä mitä ei voi muuttaa FSX menuista jolloin ne asetukset pitäisivät kyllä pysyä siellä. cfg-filu ei voi olla "Read only".

EDIT

Höh... tässä joku äsken kysyi FSX.cfg muokkaamisesta ja viesti on sitten poistunut. No siinä on sitten vastaus etukäteen.  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Riippuu siitä mitä lukuja muokkaat. FSX luonnollisesti kontrolloi lukuja osittain menuista joten ei ihme että ne palautuvat joksikin muuksi tästä syystä. Sitten on olemassa jotain rivejä mitä ei voi muuttaa FSX menuista jolloin ne asetukset pitäisivät kyllä pysyä siellä. cfg-filu ei voi olla "Read only".

EDIT

Höh... tässä joku äsken kysyi FSX.cfg muokkaamisesta ja viesti on sitten poistunut. No siinä on sitten vastaus etukäteen.  :P

Joo kysäsin, mutta huomasin, ettei ongelmaa edes ollut syntynyt. Poistin viestin, koska se oli ehtinyt olla vasta noin 30s siinä. Kiitos vastauksesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla ei tuo Shader 1.0 -kikka vaikuttanut mitään frameihin.

Tosin lisäsin sen ATI:n kortin "Radeon XP" kohtaan ja fsx.cfg:ssä sitten sinne näyttökortin kohdan alle. Luultavasti ei ole ihan oikein mulla laitettu, kun ei tullut mitään vaikutusta.

Olisi kiva tietää jotain lisäkikkoja. Noista Matt Foxin tekstuurikikoista muutama autogeniin liittyvä auttoi, mutta loput ei... itseasiassa mulla framet huononi niillä lopuilla konversiokikoilla. Aika kumma...

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ostin puolivahingossa uuden näyttiksen ja heti kokeilemaan FSX:ää..... surkea, surkea, huonompi kuin vanhalla Radeon 9800Prolla. (Uusi on X1600Pro) No, minä deletoin FSX.cfg filun ja käynnistin simun.... avot. Nyt toimii ja pyörii aika hyvin aika korkeilla asetuksilla. (mesh 100%, vedet 2xmin, terrain texture res. 1m) Tässä kortissa on muistia 512MB kun vanhassa oli 128, sen eron kyllä huomaa FSX:ssä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen koittanut saada tässä parinpäivän aikana FSX:n asetuksia edes jotenkin toimivaksi. Olen testannut kaikkia mahdollisia kikkoja, niin että grafiikka olisi edes kohtuullinen. Käytössä on;

ATI Radeon 9600 256mb

Intel Celeron 2,4ghz

1gb RAM

Minkälaiset asetukset sopisi tälle koneelle, vai kannattaako siirtyä suosiolla käyttämään FS9:ä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minkälaiset asetukset sopisi tälle koneelle, vai kannattaako siirtyä suosiolla käyttämään FS9:ä?

Sanotaanko näin että FS9 saat toimimaan paremmin helpommin.

Käytännössä FSX asetuksia pitää laskea sen verran että se näyttää melkein samalta kuin FS9 joten mitä saat FSX mukana mitä ei periaatteessa ole FS9:ssä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään