Guest jake

Pari ATR-kysymystä

11 viestiä aiheessa

Moi! Täällä ois pari kysymystä Flight1 Atrrästä...

1. Mitä noihin landing ja takeoff data cardien "W lim" ja "ACC" kohtiin pitää laittaa? Entäs tuo N-1 ja GA?

http://img269.imageshack.us/img269/9489/ldgdatacardwr5.png

http://img204.imageshack.us/img204/1589/datacarduj9.jpg

Ja oisko mitään keinoa miten tuon trimmin lentoonlähtöön saisi laskettua _helposti_? Olen nähnyt vaikka mitä kaavioita mutta ne on yleensä niin monimutkaisia että ei viittis joka lennolle ruveta laskemaan niitten kautta

2.Kun on syöttänyt tiedot FDEP:hen, eikös siitä update-napista pitäsi pystyä selaamaan niitä tietoja siinä näytöllä? Ei minulla ainakaan tule mitään siihen.. (tiedän kyllä että tuolla ei ole mitään merkitystä simulaattorissa mutta yritän olla realistinen  :P)

3. Mikä tuo "Avionics Vent" paneeli on? Ja mitenkä nuo OVBD/U/F oikeen toimii ja mikä tarkoitus niillä on.. olen pähkäillyt sitä manuaalin kohtaa mutta kun en tajua  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olikos ne nyt noin vaikeita kysymyksiä kun ei kukaan vastaa?  :o

Vai eikö Flight1 Atrrää vaan "tueta"

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitähä data-cardeja noi on..?  Ei tarvii käyttää noin "hankalia" - hanki vaan jostain speedbooklet ja käytä nopeuksia siitä.  ;D Mutta ACC on varmaan tuossa moottorihäiriön kiihdytyskorkeus ja WLim voisi olla max.paino joka ko.radalta ko.olosuhteissa saadaan ilmaan (jota taas simukäytön laitteilla ei kyllä millään ilveellä saa laskettua). Noissa datacardeissa on aikalailla turhia kenttiä kun iso osa noista tiedoista on joka lentoonlähdössä samat ja turha niitä on erikseen tuommoisiin raapustella, ja nopeudet löytyy speedbookletista jota käytetään aina.

- Trimmi on kantturoissa 0.8-1.8, siltä väliltä kun arvot jotain niin ei mene väärin  ;D  Riippuu matkustajien ja rahdin jakaumasta, mutta simutarkkuudella siihen tasan yhden - 1.5 luokkaan on ok, kun se loadmanageri kuitenkin automaattimoodilla istuttaa ne matkustajat tasaisesti ympäri kabiinia,

- FDEP .. örr.. lue manuaali? Mutta ei tuolla oikeasti ole merkitystä.

- Avionics vent - riittää kun on automaatilla, eli nappula painettuna sisään ja toinen nappi auto-moodissa. ;D  Ei silläkään merkitystä / ei tarvitse lennolla miettiä.. ellei hajoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve Sami,

Tuolta ATR:n AFM:stä löytyy "Non limiting runway take-off speeds". Näitä nopeuksiako siis käytetään aina IRL? ??? Sitten löytyy näitä "Quick Reference Tableseja", mutta katsotaanko nuo lentoonlähtönopeudet koskaan niistä?

Itse käytän myös juuri näitä Datacardeja, ja juuri samojen kohtien merkityksiä olen itsekin miettinyt, ja kysynytkin niistä olen.

Olisi erittäin hauska tietää minkämoisia Datacardeja te siellä ihan oikeasti käytätte?

Tarkoittaako tuo moottorihäiriön kiihdytyskorkeus nyt sitten sitä Acceleration altitudea? Ja sekö siis on 1500 jalkaa kentän pinnasta?

Olikos ne nyt noin vaikeita kysymyksiä kun ei kukaan vastaa? :o

Kyllä se varmaan vaan on niin, että suurinosa simuilijoista jättää tämmöiset pähkäilyt minun kaltaisilleni. ::)

Oskari.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvin usein ohjaamossa on vain pelkkä "speedbooklet"=nopeuskirja josta ne nopeudet katsotaan. Kai nuo laskut jne. optimoisivat operoinnin tai jotain. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvin usein ohjaamossa on vain pelkkä "speedbooklet"=nopeuskirja josta ne nopeudet katsotaan. Kai nuo laskut jne. optimoisivat operoinnin tai jotain. :P

Jotain tähän tyyliin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuostahan ei näe kaikkia nopeuksia.. esim. Vga nopeus joka on VmHB30+5kt tai VMCA 1.1 (kumpi on korkeampi). Joten se pitää ainakin itse laskea.. Vai onko tuolle joku default arvo jota käytetään ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuostahan ei näe kaikkia nopeuksia.. esim. Vga nopeus joka on VmHB30+5kt tai VMCA 1.1 (kumpi on korkeampi). Joten se pitää ainakin itse laskea.. Vai onko tuolle joku default arvo jota käytetään ?

Katsoppas viimeistä sivua. ;)

Oskari.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen tulostanutkin tuon mutta enpäs huomannut katsoa viimeiselle sivulle  ;D Siellähän se sanotaan.

Sitten pilkunviilausta, tuossa bookletissä "non-limiting runway" nopeuksia.. Mitäs tuo tarkoittaa ja onko sitten olemassa joku "limiting runway"?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuolta ATR:n AFM:stä löytyy "Non limiting runway take-off speeds". Näitä nopeuksiako siis käytetään aina IRL?

ööm.. siis lentoonlähtö tehdään aina speedbooketlin mukaisin nopeuksin - ellei ole niin lyhyt rata / huonot olosuhteet, että lentoonlähtö pitäisi optimoida läppärillä. Joka sitten antaa uudet nopeudet, jotka kirjataan käsin samannäköiselle lapulle kuin bookletissa (=harvoin).

Speedbooklet:

[ attachment removed / expired ]

(huom. nuo nopeustermit eivät ole siis samat mitä tehdas käyttää. Nuo varmaan periytyvät jostain dc-9 ajoilta (?), koska kaikissa koneissa halutaan käyttää samoja termejä)

Tarkoittaako tuo moottorihäiriön kiihdytyskorkeus nyt sitten sitä Acceleration altitudea? Ja sekö siis on 1500 jalkaa kentän pinnasta?

Termi oikein, korkeus väärin. Tuo korkeus on MSA-korkeus, tai sitten alempi korkeus johon suorituskyvyn takia jäädään aluksi (tämäkin selviää siitä läppäriltä tehtävistä performanssilaskelmista), mutta käytännössä aina MSA-korkeus. Eli moottorihäiriössä noustaan sinne kiihdytyskorkeuteen, jossa kiihdytetään läpi Vfc-nopeuden (atr:n oma nopeustermi on joku muu), ja valitaan pwr mgt -> mct. Sitten Vflapret-nopeudella otetaan laipat sisään ja lueskellaan emergencylista ja tullaan takaisin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

ööm.. siis lentoonlähtö tehdään aina speedbooketlin mukaisin nopeuksin - ellei ole niin lyhyt rata / huonot olosuhteet, että lentoonlähtö pitäisi optimoida läppärillä. Joka sitten antaa uudet nopeudet, jotka kirjataan käsin samannäköiselle lapulle kuin bookletissa (=harvoin).

Ahaa, selvä juttu, kiva kun pistit oikein kuvan näytille. :)

Sitten pilkunviilausta, tuossa bookletissä "non-limiting runway" nopeuksia.. Mitäs tuo tarkoittaa ja onko sitten olemassa joku "limiting runway"?

No, jos kiitotie on "Limited", niin sitten lasketaan Weight C. Ja jos se on pienenpi kuin "Structural MTOW (tais olla 22500 kg), niin sitten lasketaan vielä Weight A ja -B. Näistä kolmesta sitten valitaan pienin, joka on sitten ilmeisesti maksimi lentoonlähtöpaino. Sitten niistä tuolla aiemmin mainitsemistani Quick Reference Tableseista katsotaan V1, VR, ja V2. Jos kuitenkin se Weight C on suurempi kuin 22500 kg, niin käytetään noita "Non-limiting runway" nopeuksia. Niin, ja jos kiitotie on "Non-Limited", niin silloin tietenkin myöskin käytetään NIL nopeuksia. Noin meni muistaakseni "ATR 72-500 Takeoff and Landing Data Calculation" bookletin mukaan. Voi olla, että muistan jonkun kohdan väärin. Sami voi sanoa, onko täyttä p*skaa koko teksti. ;D

Mutta harvoin kai semmonen tilanne sattuu kohdalle, että kiitotie on "Limited" ja nuo speedbookletin nopeudet eivät ole kelvollisia.

Oskari.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään