Guest kg

Throttle projektia..

23 viestiä aiheessa

Minä en tiedä näistä mitään muuta; mutta alkoi vähän mietityttämään tuossa sepostuksessasi, että reverssit veisivät yhden axesin? Siis ainakin IRL reverssit käynnistyvät, kun vedät kaasukahvaa taakseppäin yli sen kriittisen nollapisteen rajan. Näin ollen olisi mahdollisesti mahdollista ettei siihen enään tarvitsisi axesta/axista.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en tiedä näistä mitään muuta; mutta alkoi vähän mietityttämään tuossa sepostuksessasi, että reverssit veisivät yhden axesin? Siis ainakin IRL reverssit käynnistyvät, kun vedät kaasukahvaa taakseppäin yli sen kriittisen nollapisteen rajan. Näin ollen olisi mahdollisesti mahdollista ettei siihen enään tarvitsisi axesta/axista.  :laugh:

 

Joissakin koneissa, esim tuossa kuvassasi olevassa 757:ssä on kaasuvipujen päällä pienet reverssi kahvat....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yleensä näisä isoissa alumiinituubissa, eli suihkumoottorikoneissa ompi kaasukahvoissa erilliset reverssivivut. Pienet vivut kaasukahvan etupuolella. Tietty veto näistä kahvoista aukaisee reverssiluukut ja loppu veto lisää moottorien tehoa.

 

Sitten on Airbus, joss on pienet läpät, joilla saadaan luukut auki ja tämän jälkeen vedetään itse kaasukaffoja taaksepäin, jolla saadaan tehoa moottoreihin.

 

Lopuksi yleensä potkuriturbiinikoneissa vain vedetään kaasukaffoja taaksepäin, että saadaan negatiivisia lapakulmia ja tehoa moottoreihin.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Hiukan kun pähkäilee ja mietiskelee, on tuo kaasupaketti täysin toteutettavissa ihan kotityökaluinkin. Ei sen tarvitse olla alumiinista tai cnc:llä tehtyä. Ihan vaneri, muovi, mikä tahansa käy. Pääasia että itse edes jotenkin tuntee materiaalin.

 

Kokeilemaan.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Puu on siitä mukavaa, että se on suht halpaa ja mielestäni hyvin helposti muokattavaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kyllä.

 

Pari juttua mitä kannattaa pitää mielessä:

 

1) Ikean leikkuulauta toimii hyvin kitkapaloina tuolla välissä, ei muuta kuin pitkä pultti missä siipimutteri päässä, ja siihen väliin esim:

 

(sivuseinä)(L)(kaasuvipu1)(L)(kaasuvipu2)(L)(sivuseinä) <- (L) on leikkuulaudasta leikattu pala

 

Ja 2) se pultti semmoisena että siinä on "jengatonta" osaa tuon kaasuvivuston verran, että se pultti on sileä vipujen kohdalla reiässä, jotta se ei syö sitä reikää isoksi ajan mittaan.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä niistä pedestaalin nupeista ja napeista.. Mitenköhän tämä sitten käytännössä toteutetaan jos haluttaisiin jotain tämän näköistä:

 

on-off-switch.jpg

 

 

Kytkin asennetaan paneelilevyyn siten, että levyyn porataan sopivan kokoinen reikä, jonka läpi kytkimen yläosa (missä on ne kierteet) sujautetaan. Kytkimessä on sitten ne pari mutteria, jolla kytkin kiristetään levyyn kiinni, yksi mutteri ja prikka kummallekin puolelle. Kytkimestä jää näkyviin ainoastaan se vipu ja päällimmäinen mutteri+prikka. Johdotukset jäävät paneelin taakse tai kotelon sisään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, toi proto-tyyppi alkaa jo valmistua.

Näistä kuvista voi varmaankin huomata tuon tekniikan miten yhdistin kahvat potentiometreihin..

Vielä on kuitenkin tekemistä  ;)

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, toimii muuten erinomaisesti, yhtä asiaa lukuunottamatta..

 

Kun olen kalibroinnut esim. Rudder ja Throttle-nimiset akselit (J5, J6) jotka siis toimivat hyvin, nämä muut akselit (X, Y, Z) käyvät aivan hirveän villinä koko ajan. Sinänsä se ei minua haittaa, mutta kun simulaattorin Assigments valikosta pitää säätää Engine 1 Throttle & Engine 2 Throttle akselit, käskee simu kääntämään tätä akselia, mutta kun nämä muut ylimääräiset 3 akselia ovat kokoajan epämääräisessä liikkeessä ei sitä juuri kerkeä näitä vääntämään.. En tiedä mistä se johtuu, mutta pitääkö noihin pinneihin kolvata vielä jotain vastuksia tms. ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, toimii muuten erinomaisesti, yhtä asiaa lukuunottamatta..

 

Kun olen kalibroinnut esim. Rudder ja Throttle-nimiset akselit (J5, J6) jotka siis toimivat hyvin, nämä muut akselit (X, Y, Z) käyvät aivan hirveän villinä koko ajan. Sinänsä se ei minua haittaa, mutta kun simulaattorin Assigments valikosta pitää säätää Engine 1 Throttle & Engine 2 Throttle akselit, käskee simu kääntämään tätä akselia, mutta kun nämä muut ylimääräiset 3 akselia ovat kokoajan epämääräisessä liikkeessä ei sitä juuri kerkeä näitä vääntämään.. En tiedä mistä se johtuu, mutta pitääkö noihin pinneihin kolvata vielä jotain vastuksia tms. ?

 

Se iocards odottaa että niissäkin pinneissä olisi potentiometrit. Helpointa olisi siis laittaa potikat niihinkin loppuihin kolmeen paikkaan. Tee vaikka speedbrake ja laipat? ja nokkapyörän ohjausratti? :)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve !

 

Tähän hieman liittyen. Onko jollain tietoa, voisiko jostain tilata ihan oikean, romuttamoon joutuneet koneen throttle-settiä ? Siihen voisi sitten viritellä potentiometrejä ym.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve !

 

Tähän hieman liittyen. Onko jollain tietoa, voisiko jostain tilata ihan oikean, romuttamoon joutuneet koneen throttle-settiä ? Siihen voisi sitten viritellä potentiometrejä ym.

 

Arttu

 

Kyllä. Eiks siellä Kongossa ollut romukoneita vaikka millä mitalla? :-)

 

On noita tehty, mutta kai kysymys on lähinnä siitä mistä isoja romuksi meneviä koneita löytää, ja millä hinnalla noita saa. Jenkit pirulaiset ovat alkaneet keksiä saman idean ja äijillä on sitten budjetit vähän toista luokkaa, nostaa hintoja semmoinen..

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äh... Onhan noita, mutta tuli mieleen vasta nyt, ja kohta tulossa takaisin kotiin. Ei varmaan enää ehdi ryöstöretkelle... :(

 

Arttu

 

Kyllä. Eiks siellä Kongossa ollut romukoneita vaikka millä mitalla? :-)

 

On noita tehty, mutta kai kysymys on lähinnä siitä mistä isoja romuksi meneviä koneita löytää, ja millä hinnalla noita saa. Jenkit pirulaiset ovat alkaneet keksiä saman idean ja äijillä on sitten budjetit vähän toista luokkaa, nostaa hintoja semmoinen..

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän hieman liittyen. Onko jollain tietoa, voisiko jostain tilata ihan oikean, romuttamoon joutuneet koneen throttle-settiä ? Siihen voisi sitten viritellä potentiometrejä ym.

 

Ebay on pullolaan kaikkea mahdollista, myös romutettujen lentokoneiden osia. Jenkeissä tuntuu olevan useampikin myyjä jotka myyvät erityisesti lentokoneiden ohjaamokomponentteja.

Se kannataako pedastaalia lähteä ostamaan on eri juttu. Niitä liikkuu aika harvoin, ne maksavat. Ja rahti saattaa maksaa paljon, noilla kun on taipumusta painaa...

 

Mutta yrittänyttä ei laiteta  ::)

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äh... Onhan noita, mutta tuli mieleen vasta nyt, ja kohta tulossa takaisin kotiin. Ei varmaan enää ehdi ryöstöretkelle... :(

 

Arttu

 

 

No Arttu ei harrasta Historic Airplanes -seriestä, jotenka ne Kongon romut tuskin ovat kiinnostavia.  ;) Yksi paikka, johon kannattaisi laittaa kysely on: http://simspares.com/. Mutta kuten Tuomas indikoi, niin hinnat voivat olla kohdillaan.

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kato, Näätä ite ! ;D

 

Joo, tuolla olisi yksi businessjetin raato N'Djilissä, jossa on itse ottamani kuvankin mukaan vielä throttle-konsoli paikallaan. Jos vaan aika riittäisi, niin varmasti hakisin pois. Harmi, kun tuli mieleen näin myöhään... :P

 

Arttu

 

 

No Arttu ei harrasta Historic Airplanes -seriestä, jotenka ne Kongon romut tuskin ovat kiinnostavia.  ;) Yksi paikka, johon kannattaisi laittaa kysely on: http://simspares.com/. Mutta kuten Tuomas indikoi, niin hinnat voivat olla kohdillaan.

 

// Joni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve !

 

Tähän hieman liittyen. Onko jollain tietoa, voisiko jostain tilata ihan oikean, romuttamoon joutuneet koneen throttle-settiä ? Siihen voisi sitten viritellä potentiometrejä ym.

 

Arttu

 

No vaikka ebaystä. Tsekkaa numero 130051155065.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kas ! Itse tuolta katselin, mutta ei osunut silmään. Tuon voi näköjään ainoastaan "tilata" USA:n sisällä, mutta eiköhän maailmasta muitakin löydy.

 

Arttu

 

No vaikka ebaystä. Tsekkaa numero 130051155065.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään