Guest Juhowee

Kaasupaneelirojekti (Vasta-alkajan sellainen)

22 viestiä aiheessa

Jep jep, eli kone- ja sähköopin tunniulle menossa ja kuulemma kuluvan kahden vuoden aikansa saa työstää haluamaansa elektroniikka-/mekaniikkatyötä. No ajattelin että kaasukahva sopisi ihan mukavasti, kun tämä joikkarin rulla on aika kökkö. Onko ajatus suoraan hyppy leijonan suuhun, vai onko tähän mahdollisuuksia vasta-alkajalla. Kysynkin nyt, että mitä muuta siihen tarvitaan, muuta kuin mekaniikka osuus (kahva+runko)?

 

Eli olen vasta-alkaja. FSBuseista ja sunmuista olen kuullut, mutta lueskelen vielä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäkin projektissa saattaisi toimia pohjakorttina hyvin tuo usbaxis IOCardsilta. Ensimmäiseksi projektiksi en tuota FSbusia välttämättä suosittele, jos et sitten saa valmiiksi kasattuna jostain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on maksimissaan 5 analogista sisääntuloa, eikös se ole mahdollista lisätä vaikka toinen samanlainen kortti niin saisi yhteensä 10 potikkaa kiinni ja tuplamäärä painonappeja?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oisko sulla vanhaa joikkaria. USB tikku osiksi ja otat elektroniikat siitä.

 

  Logitechin tikuissa 4 akselia. Mikäli on sellainen "kääntö kahva" joikkari, jossa kahvaa ranteella kääntämällä ohjataan peräsintä.  X, Y, Z ja RZ muistaakseni. Mittailtuasi alkuperäiset potikat (säätövastus), hankit vastaavan ohmi arvon omaavat uudet potikat niiden vanhojen tilalle. Sijoitat esim. X ja Y potikat kaasuille, Z ilmajarrulle ja RZ reverssit. Siis jos isommilla lentelet. Tai kuten haluat. Nehän voi simun asetuksista määrittää.

 

  Ja painonappeja tulee liuta mukana. Joikkarin elektroniikat vaan ei tykkää ilmeisesti kytkimistä jotka päälle, eli laita painonappeja tai jousi palautteisia vipukytkimiä. Ite oon tinannut Logitechin joikkarin nappien, piirilevyssä olevien mikrokytkinten vapaisiin jalkoihin, jatkojohdot jotka menee "kojelautaan" sijoitettuun nappi paneeliin. Toimii.

 

  Tämä minun tekemäni on kylläkin käytössä autopeleissä. Ja sitä varten ostin uuden FF tikun, jossa "kaasu" vipuun on kytketty vaijeri (polkupyörän vaihde vaijeri) kytkin polkimelta. Ite joikkarin kahva on purettu pois ja sen tilalle on kuumaliimalla liimattu nuppi, joka siis toimii vaihdekeppinä. Forcefeedback pitää vaihteen päällä, eli H kaavion mukaisesti toimiva vaihde systeemi. Ohjelmiston löysin netistä (FFshifter). http://forum.rscnet.org/showthread.php?t=214673

 

  Nyt ois tässä tarkoitus saada aikaiseksi tuosta vanhasta forcettomasta Logitechista simuun kaasukahvat, tai siis elektroniikat.

 

  Niin ja siis tuo "trim pot" on siis potikka eli potentiometri eli säätövastus. Korjatkaa toki jos tuli asiavirheitä.

 

-taito

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeiltua.

 

Tuo vanha forceton logitech ei pelittänyt, kalibrointi ei onnistunut. Mutta vanhan FF mallin elektroniikoilla toimii. Joo noita vanhoja tikkuja kannattaa näköjään säästää.  ;D

 

Joitakin osia on ite tehty (joo kyllä huomaa) esim. spoilereiden ja flapsien nupit, ja joitakin taas ei ollut olemassakaan/ei tehtynä ainakaan, niin piti soveltaa ite. Siis tämä Mikkilän Jarille tiedoksi, kun kuiteskin kysyt.  ;)

 

Ja piuhat suoraan joikkarista purettu ja tinattu uusiin potikoihin. Kalibrointia piti tehdä aikas monta kertaa, mutta nyt ne kuitenkin toimii. Vielä reversseille jostakin pitäis saada.... toimiskohan tuo forceton kuiteskin.  ;D

 

Siis kuvaa tuosta omasta kaasukahva projektista.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

...että näin...

 

-taito

 

ps. ja koelento on tietenkin suoritettu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elä sie Joni mahottomia. :D

 

Nuita osia on amiksella sorvailleet 1,5 vuotta. Mulla vaan loppu hermot ootella niitä kaikkia valmistuvaksi.

 

http://conv.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,33429.msg605592.html#msg605592

 

:-[

 

Elikäs Mikkilän Jarin tekemien piirrustusten ja kuvien mukaan piti ne siellä CNC koneilla tehä. Jouduin viilailemaan nuissa jonkin verran että sain mekanismit toimiin kunnolla. Onneksi kuitenkin olivat tuon verran saaneet  aikaiseksi.

 

-taito

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ollaan etistytty! Eli USBAxes tuli ja sain tämän netinkin taas kehiin (kiitos TeleWellin boksin).. Elieli nyt on potikat jo kiinni USBAxisissa ja johto koneessa ja kylä löytyy potikat. Mutta kalibrointikysymys: Eli miten tuo kalibroidaan, eli niin että toisella oikeaa jai toisella vasenta moottoria ja reverse päälle kun vipu on takana jne jne. Kuulin jotain FSUIPC:sta, latasin, mutten pääse puusta pitkälle. Saiosko hyviä neuvoja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ollaan etistytty! Eli USBAxes tuli ja sain tämän netinkin taas kehiin (kiitos TeleWellin boksin).. Elieli nyt on potikat jo kiinni USBAxisissa ja johto koneessa ja kylä löytyy potikat. Mutta kalibrointikysymys: Eli miten tuo kalibroidaan, eli niin että toisella oikeaa jai toisella vasenta moottoria ja reverse päälle kun vipu on takana jne jne. Kuulin jotain FSUIPC:sta, latasin, mutten pääse puusta pitkälle. Saiosko hyviä neuvoja?

 

Perusjutut sieltä Simun asetuksista -> Settings -> Assignments tai mikä se oli, mistä määritellään joystickin akselit (kuten normijoikkarillakin määrität asioita) - ja sieltä Engine1 throttle ja engine2 throttle:ksi noi.

 

Ja sitten Sensitivities -valikosta ota noista null zonet pois ja laita sensitivity täysille.

 

windowsin omalla konfigurointisoftalla saatat joutua kanssa kalibroimaan ne - koska se ei sitten ole "tikku" vaan "kaasuvivut" saatat joutua hiukan improvisoimaan. Mutta kokeilemalla se selviää.

 

Reverssit sitten joudut tosiaan säätämään *rekisteröidyllä* FSUIPC:llä jossa on vielä siihen oma konffausmahdollisuus.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Reverssit sitten joudut tosiaan säätämään *rekisteröidyllä* FSUIPC:llä jossa on vielä siihen oma konffausmahdollisuus.

 

//T

 

 

Oliskohan tohon mitään ohjetta? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliskohan tohon mitään ohjetta? ;)

 

Jep, itekin tarttisin vähän ohjepuolta. Ja muuten, pitäkö minulla olla "tekisteröity" eli siis payware versio FSUIPC:sta jotta saisin kaasukahvasta kaiken ilon irti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, itekin tarttisin vähän ohjepuolta. Ja muuten, pitäkö minulla olla "tekisteröity" eli siis payware versio FSUIPC:sta jotta saisin kaasukahvasta kaiken ilon irti?

 

Itsellä on rekisteröity FSUIPC ja kannattaa kyllä.Paljon enemmän optioneja ja muun muassa tuo reversi mahdollisuus joka kyllä tekee lentämisestä asteen mielekkäämpää.

//Jouni

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsellä on rekisteröity FSUIPC ja kannattaa kyllä.Paljon enemmän optioneja ja muun muassa tuo reversi mahdollisuus joka kyllä tekee lentämisestä asteen mielekkäämpää.

//Jouni

 

Eli siis kandee ostaa. Mutta eikös siinä pidä osata ohjelmoida jotan...? Ei ois kyllä kivaa maksaa 23€ + postikulut ohjelmasta jota ei osaa käyttää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voihan...!!! Eikö tota reverssii saa millään muulla keinolla, kuin tuolla FSUIPC:n reksiteröidyllä versiolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis FSUIPC:hän nyt on loppujen lopuksi yksinkertainen ohjelma käyttää. Toimii ihan simun valikosta valittavan ikkunan kautta ja näyttää tältä http://www.aerosim.net/legacy/fsuipc2.91screen.jpg

 

Älä vain sano että menit tuota manuaalia lukemaan ja totesit että FSUIPC on vaikea. Tuohan on USBAxesin manuska.

 

Niin ja FSUIPC:stä ei tule mitään postikuluja kun se on ladattava softa. Siitähän on tuo freeware versio, eli siis rekisteröimätön. Samaa tiedostoa käytetään myös maksullisessa, mutta valikon kautta pistetään vain rekisteröitymisen myötä tulleet tiedot. Tuon jälkeen on sitten kaikki FSUIPC:n toiminnot käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voihan...!!! Eikö tota reverssii saa millään muulla keinolla, kuin tuolla FSUIPC:n reksiteröidyllä versiolla?

 

No en tiedä. Saattaa saadakin, mutta 1) en lennä turbiinikoneilla itse ja 2) mulla on rekisteröity versio. Voihan sen varmaan tehdä niinkin että laittaa mikrokytkimen sinne kahvojen taka-asentoon jonka kytkee siihen usbaxis:iin per motti joystickin napiksi, ja sitten mäppää sen reverser-funktioon, kai se niinkin voisi toimia.

 

Mutta kuten sanottu, se rekisteröity FSUIPC oikeasti on hyödyllinen kotiohjaamohommissa.

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli FSUIPC:ssa ei tarvitse osata ohjelmoida mitän SIOC -kieltä tai sen sellaista....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään