Guest alggu

CAT:it

4 viestiä aiheessa

Moikka!

Tämä on jo pitkän aikaa painanut mieltäni, eli jos joku ILS tietäjä tietää vastauksen tähän, niin olisi ihan kiva kuulla. Eli kun katsoin ohjetta, joka on osoitteessa http://www.navfltsm.addr.com/ils.htm, sivulla on ILS Categories, siellä on eri Categorioilla ihan kiinteät DH:t esim. CAT II DH 100 ft.

 

Eli kysymys kuuluukin, esim. Boeing 767:ssa ja Airbussissa on autoländi systeemi, jonka ilmoitustauluun (767) tai PFD:hen (Airbus) tulee aina että mikä autoländi(767) tai Cat (Airbus) on käytössä.

Esim. jos siihen ilmoitustauluun tulee että land 2, onko silloin myös DH 100ft, vai tarkoittaako se vain että kuinka pitkälle laskussa voi autpilottia käyttää?

 

Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DH/DA ei ole kiinteä, se löytyy kartoista. Tarkkuuslähestymisissä (ILS, PAR, GPS..) DH on piste, missä pitää olla rata näkyvissä tai sitten vedetään ylös. Epätarkkuuslähestymisissä (VOR, NDB, jne.) on taas MDA/MDH (minimum descent height/altitude), mikä on alin korkeus, mihin saadaan koneella laskeutua. Kun se saavutetaan, ei kuitenkaan tarvitse tehdä ylösvetoa jos kenttä ei ole näkyvissä vielä, kun taas tosiaankin tarkkuuslähestymisissä se on pakollinen. Tästä johtuu myös eri termit.

 

CATeista sen verran, että CAT III:n kanssa autoland *on* pakollinen. En ole nyt varma, mutta muistaakseni sen voi suorittaa myös muilla CATeilla. Joku muu saa varmistaa. Autolandissa on myös muita rajoituksia (myös konekohtaisia), niistä lisää esim. koneen manuaalista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim. jos siihen ilmoitustauluun tulee että land 2, onko silloin myös DH 100ft, vai tarkoittaako se vain että kuinka pitkälle laskussa voi autpilottia käyttää?

 

767:ssa Flight Mode Annunciator:lle (FMA) ei tule sitä ILS kategoriaa, vaan se tietenkin selvitetään kartoista. Siinä näkyy aktiiviset ja "armatut" moodit. Esim. ILSsää lennettäessä vihreällä lukee ALT HOLD ja sitten kun liukupolku ajetaan kiinni APP -moodi aktivoituna, vaihtuu se ALT HOLD G/S -moodiin.

 

767:ssa se ASA:n "LAND2" valo ei tarkoita CATII ILS:ää, vaan että ollaan "Fail passive" tilassa. Esim. kolmesta autopilotista yksi on sanonut sopimuksensa irti. Silloin pystytään vielä suorittamaan täysin onnistunut autoland. Kaikkien kolmen autopilotin sähkölähteet eristetään 1500 jalassa. Ja APU on päällä aina autolandia tehdessä, koska jos generaattori sanoo POKS, on vielä sähkölähde valmiina, tosin autobraket ja Autothrottle voivat mennä pois päältä tämän vaihdon takia, mutta nehän saa päälle uudestaan.

 

Korjailkaapa jos puhuin nyt täyttä shaissea. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään