Guest juhake

LDS763 tutoriaali: FMC ja sen perusohjelmointi

121 viestiä aiheessa

Tässä on ollut puhetta, että monilla paywarekoneen ostaneilla on ongelmia FMC:n kanssa. Ajattelin tehdä tälläisen nopean minitutoriaalin 767:n FMCeestä ja sen perustoimannasta. Haluan kuitenkin korostaa, että tämä ei kuulu sarjaan "Doing it by the book", vaan on suunnattu aivan aloittelijoille, jotka haluavat saada koneen paikasta A paikkaan B käyttäen tuota ihanaa navigointivälinettä. ;) Ja tämän tein aika nopeasti, joten huomauttakaa virheistä jos ja kun niitä huomaatte. Mutta pliis älkää valittako, että "tuota et tehnyt kuten IRL" koska tämä on suunnattu ihmisille jotka haluavat saada koneen perille ilman turhaa kikkailua. :)

 

"Tutoriaalissa" käytetään kilogrammoja, EI LBS:siä!

 

Esimerkki on lento Helsinki Vantaalta Ouluun, plaanimme on ANT UY75 OSTOS.

 

Nyt hommiin! Avaa Configuration Manager. 1: Säädä "Full load". 2: Säädä "Proposed Fuel" noin 13600 kiloon. 3: Paina "Cargo Load".

[ attachment removed / expired ]

 

1: Säädä rahdit kuvan mukaan. 2 ja 3: Ota ylös %MAC -luku ja Zero Fuel Weight (ZFW). 4: Paina "Save Settings" ja poistu ohjelmasta.

[ attachment removed / expired ]

 

FS:n "Fuel and Payload" -valikossa, 1: Säädä molempiin siipitankkeihin 6272 Kg polttoainetta. 2: Paina OK.

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt voit mennä EFHK:lle portille. Avaa Level D valikko, ja säädä asetukset näin: Poista ruksit kohdista 1 ja 2. LAITA ruksi  kohtaan 3. (Kohdat 1, 2 ja 3 helpottavat urakkaamme. Meidän ei tarvitse syöttää koordinaatteja IRS:ille (1) eikä meidän tarvitse odottaa kymmentä minuuttia kun IRS:sit alignoituvat. (2) Ja komas ruksi ottaa käyttöön automaattisen speedbugien asetuksen)

[ attachment removed / expired ]

 

Hoida kaikki Preflight -valmistelut. 1: Käännä kaikki kolme IRS kytkintä NAV -asentoon. IRS järjestelmät alkavat ns. alignoitua. (Kohdistua)

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt voit avata FMC:een. Välttämättömimmät napit ovat ruudun molemmin puolin olevat kuusi LSK:ta, eli Line Select Keytä. Ruudun alaosa on ns. Scratchpad, sinne ilmestyy kopioimasi ja/tai kirjoittamasi teksti aivan aluksi. Huomio myös EXEC -nappi, kaikki muutokset pitää kuitata tällä napilla aina kun siinä oleva valo syttyy. Nyt paina L LSK 1 -nappia, eli FMC kohtaa.

[ attachment removed / expired ]

 

(Hmm, vanhat AIRACit meikäläisellä... :P Sinä saat uudet osoitteesta www.navdata.at) 1: Tarkista että sinulta löytyy ajantasaiset navigointidatat, AIRACit. 2: Paina LSK6, POS INIT kohtaa.

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt aukesi POS INIT sivu. Poikkeuksellisesti älä syötä tälle sivulle mitään, sillä säädimme asetuksista niin, että IRS ei tarvitse koordinaatteja. (Paina CLR nappia jos scrachtpadilla lukee jotain) Nyt odotat hetken kun IRS:t alignoituvat. Ne ovat silloin alignoituneet kun EADI ja EHSI tulevat toimiviksi. Kun se on tapahtunut, paina ROUTE kohdan LSK nappia (R LSK6 muistaakseni). Aukeaa tämä alla oleva sivu. 1: Klikkaa ORIGIN tekstin yläpuolelta, KA moodi aktivoituu. Nyt voit käyttää omaa näppäimistöäsi tiedon syöttämiseen. 2: Kirjoita EFHK ja paina LSK1. 3: Kirjoita 04R ja paina LSK2. 4: Kirjoita EFOU ja paina LSK1. 5: Halutessasi voit kirjoittaa lennon numeron ja painaa LSK2. 6: Paina NEXT PAGE -nappia siirtyäksesi seuraavalle sivulle.

[ attachment removed / expired ]

 

1: Kirjoita ANT ja paina LSK1. "Mitäs nyt?!" Aukeaa kohdan 2. näköinen sivu. FMCeen tietokannasta löytyy monta ANTia, me valitsemme ylimmän. Paina siis LSK1. Ja palaat automaattisesti RTE 2/2 sivulle. 3: Nyt kirjoita UY75 ja paina LSK2. 4: Kirjoita OSTOS ja paina LSK2.

[ attachment removed / expired ]

 

1: Paina LSK6, ACTIVATE -kohtaa. EXEC napin valo syttyy, 2. Vahvista reittisi aktivointi painamalla EXEC -nappia.

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt yläreunassa lukee ACT RTE1, reittimme on siis täysin aktiivinen ja käytettävä. 1: Paina LSK6, PERF INIT.

[ attachment removed / expired ]

 

Aukeaa PERF INIT -sivu. 1: Kirjoita nyt ylösottamasi ZFW luku tonneina ja paina LSK3. 2: Kirjoita 3.2 ja paina LSK4, se siis tulee RESERVES -kohtaan. 3: Kirjoita 290 ja paina LSK1. Tämä on siis matkalentokorkeutemme. 4: Kirjoita 90 ja paina LSK2. Tämä on Cost Index -lukumme. 5: Paina LSK6, TAKEOFF kohtaa.

[ attachment removed / expired ]

 

1: Kirjoita 5 ja paina LSK1, käytämme tänään viiden asteen laippoja lentoonlähdössä. 2: Kirjoita ConfigManagerista ylösottamasi prosenttiluku ja paina LSK3 Viereen ilmestyi desimaaliluku. 3: Nyt huomaat, että FMC laski meille lentoonlähtönopeudet. (Laippaentryn jälkeen.)

[ attachment removed / expired ]

 

Säädä FMC:n CG TRIM kohdan desimaaliluku Stabilizer Trimmiin.

[ attachment removed / expired ]

 

Paina DEP ARR -nappia FMC:ssä. Valitse EFHK DEP. 1: Tarkista, että oikealla puolella on kiitotie 04R valittuna. HUOM! SID:ejä voi olla monta sivua, voit selata sivuja NEXT JA PREV PAGE -napeilla. 2: Etsi ja valitse ANT1H SID. EXEC -napin valo palaa, paina sitä jotta aktivoit SIDin lisäyksen. nyt sivun pitäsi näyttää tältä. 3: Paina INDEX, jotta palaat DEP ARR -pääsivulle.

[ attachment removed / expired ]

 

Sitten valitse EFOU ARR(IVALS). 1: Valitse oikealta puolelta lähestyminen painamalla vastaavaa LSK:ta, nyt valitsemme ILS12:n. 2: Vasemmalta puolelta valitsemme STARin. HUOM! STAR:eja voi olla monta sivua, voit selata sivuja NEXT ja PREV PAGE -napeilla. 2: Etsi ja valitse OSTOS1B STAR. Paina vastaavaa LSK:oota valitaksesi sen. Taas EXEC -napin valo syttyy. Vahvista valintasi painamalla EXEC. 3: Mene LEGS -sivulle.

[ attachment removed / expired ]

 

1: Nyt selaat kaikki viisi LEGS -sivua läpi ja tarkistat ettei ole ROUTE DISCONTINUITY:ja. Sielläpä onkin yksi, poistamme sen näin: 2: Paina LSK4 -nappia, siis kohtaa CF12. Teksti (CF12) kopioituu scratchpadille. 3: Nyt painat LSK3:a, siis kohtaa missä on "boxeja". ROUTE DISCONTINUITY häviää ja EXEC -napin valo syttyy. 4: Vahvista muutoksesi painamalla EXEC -nappia.

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt LEGS sivu näyttää tältä, ROUTE DISCONTINUITY on siis hävinnyt ja EXEC -napin valo ei pala.

[ attachment removed / expired ]

 

Nyt voit automaattisesti säätää speedbugit kohdalleen painamalla hiirellä kohtaa 1.

[ attachment removed / expired ]

 

Noniin! Nyt voit käynnistää moottorit, rullata kiitotielle 04R ja suorittaa lentoonlähdön! ;) Kun olet 400 jalkaa maanpinnasta, paina MCP:n LNAV nappia. Kone lähtee seuraamaan lateraalista reittiä minkä ohjelmoit. Kun olet 1000 jalkaa maanpinnasta, paina MCP:n VNAV nappia. Kone lähtee seuraamaan vertikaalista reittiään. HUOM! Kone ei kiipeä korkeammalle, kuin mitä MCP:n ALT ikkunassa on. Joten ruuvaa siihen nyt lukema 29000 jos et sitä aikaisemmin tehnyt. Voit lentää käsin seuraten Flight Directoria, tai käyttää autopilottia.

 

Matkalennossa seuraat ja valvot konetta, mutta sinun ei tarvitse koskea FMC:eehen. Ennen Top of Descent pistettä (Näkyy vihreänä pallona EHSI:llä) säädä esim. korkeus 10000 MCP:n ALT ikkunaan. Kone lähtee laskuun kun ohitat TD pisteen. Noin 10000 jalassa vaihda VNAV FLCH vertikaalimoodiin ja päästele sillä alas aina Oulun alkulähestymiskorkeuteen asti. Oulussa vaihdat sitten tarvittavat lähestymismoodit päälle ja suoritat normaalin ILS -lähestymisen kiitotielle 12. Mutta se onkin toinen stoori se.

 

Löysittekö perille? ;)

 

Esittäkää korjailujanne ja kysymyksiänne tässä, yritän vastata niihin kykyjeni mukaan. Virheitä löytyy varmasti, kertokaa räikeimmät... :P MUTTA muistutetaan vielä, että tämä oli suunnattu aloittelijoille, joten kävin läpi vain välttämättömimmät kohdat. Joten mitään "advanced" kikkoja ei nyt käytetty. :P Jotkut kohdat olivat hyvin sekavia, joten kysykää jos jäi pahasti epäselväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia suuresta vaivannäöstä.. Nyt pääsemme "me" hommasta kiinnostuneet mutta osaamattomat vauhtiin.. Tämän tapaisia pitäisi saada TUTORIALS tai vast valikkoon.. Kiitoksia Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä tutoriaali Juhalta mutta voisit laittaa enemmän stooria siitä miksi näin tehdään.

 

esim.

Avaa Level D valikko, ja säädä asetukset näin: Poista ruksit kohdista 1 ja 2. LAITA ruksi  kohtaan 3.

 

Itse en tietoa kaipaa mutta muille varmaan herää kysymyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piti ostaa itekki tuo level-d:n 767 ku ei tuossa captain simin 757 ole tuota irs ja muutenki se tuntuu erittäin hankalalta käyttää.. Nopeusmittarikin oli musta eli ei näkynyt nopeuksia. hieman buginen tai jotain.. no sinne meni taas 32€ että hurahti mutta menkööt.. :D on se sen väärti tuo kone :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta voisit laittaa enemmän stooria siitä miksi näin tehdään.

 

Mainitsemaasi kohtaan lisäsin vähän taustoja, kiitos hyvästä neuvosta! :) Ja lisäillään muita taustoja sitä mukaan kun on epäselvää, ja kysykää jos on epäselvyyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka en itse Level-D:n 767:aa omista niin pakko sanoa että arvostan tälläistä viitseliäisyyttä todella korkealle! Hienoa Juha!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omasta mielestäni tuo LDS 767 FMC:n käyttö alkaa omalla kohdalla jo onnistua hyvin, mutta tämä tutoriaali antoi vielä lisää selkeyttä tuohon operointiin. Kiitokset Juhalle!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja luultavasti tämä ohje toimii muissakin FMC:ssä..

Juu, minun mielestä ainakin oli paljon samaa mitä esim. ATR:n FMC:ssä. Tosin noita V-nopeuksia tuo ATR:n loota ei laske.

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni korjaus tuohon Airspeed Bugs Optionin toimintoon. Sehän ei mahdollista tuota pikabugitoimintoa, se toimii aina. Ruksilla voi valita joko Boeing tyylisen bugikonffin (myös Finnair käyttää) tai sitten American Airlinesin (ja muutaman muun käyttämän) bugikonffin, jossa on bugit myös Vref+20 ja Vref+60 nopeuksissa.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tuossa FMC:ssä pitää reitille syöttää tuo ANT, niin mulla vaan ilmoittaa, että NOT IN DATABASE. Mitäs nyt???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruksilla voi valita joko Boeing tyylisen bugikonffin (myös Finnair käyttää)

 

Onko tämä siis Finnairin käyttämä konffi? V1, Vr, MCP:n bugi V2, VREF+60 ja VREF+80.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivitä AIRAC.

 

Tero

 

Airac on tuo uusin 0607....

 

Minne kansioon muuten suo sid/star-tiedostot pitää siirtää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minne kansioon muuten suo sid/star-tiedostot pitää siirtää?

 

Minulla ne ovat C:\Program Files\Microsoft Games\Flight Simulator 9\Level-D Simulations\navdata -kansiossa sellaisenaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno homma Juha että olet jaksanut väkertää! Olet selvästikkin pitänyt manuskaa kätösessä jonkun tunnin verran. Henkilökohtaisesti ohjeesi ei liian paljon liippaa (lennän C172 ja Baron58-koneilla), muuten kuin siten että oppii taas lisää.

 

Mutta haluan muistuttaa, että sijaitsevathan kuvat jossakin muualla kuin FSN-palvelimella? Kuten varmasti hyvin tiedät tulevat kuvat ottamaan äkkilähdön muistaakseni 100päivän jälkeen foorumin palvelimelta, ja on se sitten kiva kun hommaan itselleni uuden seiskakuusseiskan, enkä pääsekkään naattimaan hyvästä tutooriaalistasi.  :'(  ;D

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta haluan muistuttaa, että sijaitsevathan kuvat jossakin muualla kuin FSN-palvelimella?

 

Tällä hetkellä eivät sijaitse, mutta tässä parin päivän sisällä siirrän ne ulkopuoliselle palvelimelle, jotta tulevatkin 767 -pilotit voivat käyttää tätä. :)

Ja onhan noita manuskoja jonkinverran tullut selailtua ja itseasiassa koko ajan luen niitä lisää... ;) Kun edes pelkät LDS manuskat eivät riittäneet. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä siis Finnairin käyttämä konffi? V1, Vr, MCP:n bugi V2, VREF+60 ja VREF+80.

 

Moi,

 

Ei vaan: V1, Vr, lohi (V2), Vref+40, Vref+80. Laskussa Vref tuplabugi, lohi, Vref+40, Vref+80.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä eivät sijaitse, mutta tässä parin päivän sisällä siirrän ne ulkopuoliselle palvelimelle, jotta tulevatkin 767 -pilotit voivat käyttää tätä. :)

 

Kyllähän ne saa Nordicin palvelimillakin säilymään. Pyydänkin saman tien Samia laittamaan kuvat "säästöön". :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kellään sattuisi olemaan vastaavaa FMC:n ohjelmointiopasta descentistä aina laskuun saakka?

Omasta mielestäni sen ohjelmoin ihan normaalisti, mutta silti kone lähtee aina päinvastaiseen suuntaan kun sinne minne pitäisi laskeutua. :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kellään sattuisi olemaan vastaavaa FMC:n ohjelmointiopasta descentistä aina laskuun saakka?

Omasta mielestäni sen ohjelmoin ihan normaalisti, mutta silti kone lähtee aina päinvastaiseen suuntaan kun sinne minne pitäisi laskeutua. :thmbdn:

 

Missäs kohti sitten homma alkaa menemään päin mäntyä? Mitä se kone alkaa tekemään?

 

Btw. Onko nuo kuvat nyt hyvässä tallessa FSN:nän palvelimella?

 

Niin ja kiitos kaikille positiivisesta palautteesta, toivottavasti pääsitte nyt hyvään vauhtiin tämän FMCeen kanssa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on kans vähä vastaavanlainen ongelma. Reittinä oli EFRO-EFOU.. Uusimmat AIRACit löytyy ja myös SID/STARIt olen ladannut.. Lentoonlähdön suoritin rny03..  Kun olin sitten kytkenyt LNAV ja sen toisen (VNAV?) nappulan niin kone alkoi seuraamaan rovaniemen departure SID rny03 reittiä. Kone alkoi kaartamaan vasemmalle muttei kaartanutkaan reitille vaan suuntaan 240 about? eli kohti ruottia. Ja jatkoi lentoa sinne päin eikä ollenkaan reitin suuntaan. Reittinä oli muistaakseni ROI NASUL ???? ULTOS OUK.. Onko lentosuunniltelma vääränlainen (FMC EI YMMÄRRÄ) vai mikä mätttää? SID/STARit asensin LEVEL-D SIMULATION Navdata kansioon!.... Ja siis miten syötän FMC:n routeen reitin, Eli VIA ja TO kohtaan mitä... TO Kohtaan kait ULTOS ja VIA um857? tarvitseeko muuta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään