Pekka Holopainen

Voicepack-ongelma(ko)

4 viestiä aiheessa

Asensin pari military AI-pakettia (Yhdysvaltain kentille). Koneet näkyvät ja lentävät useimmat kuten pitääkin, ja kaikki näyttää olevan kunnossa. Sitten sattumalta huomasin, että joku näistä ai-koneista lentää päätä pahkaa vuoren läpi, kun sen aikataulun mukaan pitäisi tulla alas läheiselle kentälle.

 

Tutkin asiaa tarkemmin ja huomasin, että ATC ei lainkaan noteeraa tätä konetta eli sen ja lennonjohdon välillä ei ole mitään kontaktia, vaikka se tulee aikataulussa kentän lähelle ja useimmat paketin koneet toimivat ja kommunikoivat lennonjohdon kanssa oikein.

 

Näiden koneiden mukana tulivat voicepack-tiedostot, jotka lisäsin ohjeiden mukaan EditVoicePack-ohjelmalla (ja muistin kyllä tallentaa :-) simuun. Kun katsoin uudestaan tarkemmin EditVoicePackissä äänitiedostoja, huomasin, että osa näistä custom-tiedostoista näkyy punaisena.

 

Help-valikosta kävi selville, että tämä tarkoittaa niissä olevan jotain virhettä. tarkempi tutkiminen osoitti, että virhe on siinä, että simun oletusäänistä löytyy samalla nimellä oleva konetunnus eli kyse on duplikaatista (jälleen sama ongelma vaikkakin eri asiassa)!

 

Voisiko tämä olla syynä siihen, että nämä koneet eivät kommunikoi lennonjohdon kanssa ja voisiko sillä olla tekemistä senkin kanssa, että ne lentävät sitten kentän lähellä aivan päättömästi? Tuota jälkimmäistä ihmettelen, mutta enhän tunne vielä oikein hyvin millä periaatteella nämä ai-koneet liikkeitään tekevät. Ohjataanko niitä atc:n kautta vai onko se lentosuunnitelmiin sisään kirjoitettuna vai miten.

 

Ongelmahan olisi helppo kiertää nimeämällä koneiden kutsut sellaiselle nimelle, jota ei ennestään ole (eli duplikaattien poistaminen). Koska äänipakettitiedostojen nimet olivat samat kuin koneiden kutsunimet ja aircraft.cnf-tiedostossa oleva ATC_airline= nimi, muutin nämä kaksi eräästä koneesta kokeeksi sellaisiksi, joille ei varmasti ole olemassa duplikaattia. Sitten latasin kyseisen voicepack-tiedoston EditVoicePack-ohjelmaan, mutta sinne ilmestyi tasan sama nimi kuin voicepack-tiedostolla ja atc_airline= kohdassa aiemmin ennen muutosta oli ollut!

 

Sen koneen kutsunimen täytyy siis olla voicepack-tiedostoon sisälle kirjoitettuna, mutta miten ihmeessä sen voisi muuttaa vai voiko sen tehdä ihan EditVoicePack-ohjelmalla editoimalla siinä uuden nimen ja tallentamalla (export...) tämän sitten takaisin levylle ja lataamalla (import...) sitten uudelleen?

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näääh.... ei kai se niistä äänistä johdu. Virhe koneen aircraft.cfg tiedostossa on todennäköisin syy ja joskus AI koneet vain eivät oikein taivu niihin lennonjohtajan käskyihin ja saattavat pudota ennen kiitotietä tai sen jälkeen, lentää vuoriin jne. Tähän vaikuttaa myös simun lentoreitit mitä pitkin se käskee ai koneita lentämään. Tämä taas ei ole mitenkään tekemisissä oikeiden lentoreittien kanssa tai niiden mitä näkyy simun omassa kartassakin.

 

Jos Airlines listasta puuttuu joku lentoyhtiön nimi niin muistaakseni simu kutsuu tätä konetta eri kutsulla joten sen ei ainakaan pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia.

 

Airlines tiedostosta voi itse poistaa turhat nimet. Edit voicepack korjaa joissakin tapauksissa joidenkin oikeiden lentoyhtiöiden kutsuja, kyse ei välttämättä ole tupla-asetuksisa noin niin kuin periaatteessa.... ehkäpä ohjelman ohjetta voisi lukea hiukan lisää jotta selviää kuinka ja mitä se voicepack osaa tehdä.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Airlines tiedostosta voi itse poistaa turhat nimet. Edit voicepack korjaa joissakin tapauksissa joidenkin oikeiden lentoyhtiöiden kutsuja, kyse ei välttämättä ole tupla-asetuksisa noin niin kuin periaatteessa.... ehkäpä ohjelman ohjetta voisi lukea hiukan lisää jotta selviää kuinka ja mitä se voicepack osaa tehdä. 

 

 

Ai-konepaketti on nimeltään USAF Southwest ANG Military AI Package for FS2004 v2.0. Minulla on myös saman tekijän (Dan Bourque) west-paketti asennettuna. Mukana tulivat nämä voicepack-äänet, joiden konekutsut menevät osin päällekkäin jo simussa olevien kanssa.

 

Ohjelman ohjeissa ei kerrota voicepackistä mitään sen enempää. Ohjeissa kyllä sanottiin, että ai-koneiden seuraaminen saattaa olla syynä niiden outoon käytökseen ja noinhan minä juuri olen tehnyt (seurannut niitä ilmassa). Niitä pitäisi (luenma) kiltisti odotella kentällä, jotta ne lentäisivät aikataulujensa ja kurssinsa mukaan.

 

Koneiden seuraamiseen olen käyttänyt pääasiassa Most Realistic AI-porukan tekemää "traffic view bordia", joka on muodollisesti lentokone, mutta ilmiasultaan se muistuttaa lentoliikennetalua 2d-paneelitilassa. Sillä voi seurata eri kentillä olevaa, lähtevää ja tulevaa sekä läheisyydessä lentävää liikennettä joko sivusta kentällä (taululta (2d-paneelin tilalla) ja normaalien näkymien vc, torni ja seuraajakone) kautta) tai lentävään ai-koneeseen kiinnittyen (aiheuttaa ylimääräisiä "trafick in sight" ilmoituksia koska kaksi konetta on ikäänkuin päällekkäin).

 

Yleensä tämä seuranta näyttää toimivan, mutta saattaa siis aiheuttaa ai-koneiden sekoamista reitetissään tai aikataulussaan. Miksi näin tapahtuu vaatisi asiaan syvempää paneutumista asiaan.

 

Pitäisi opiskella sekä ai-liikenteen taustalla olevia asioita että voicepackin toimintaa. En ole törmännyt tällaiseen tietoon ja toisaalta en ole kovin ahkerasti sellaista hakenutkaan. Arvelin, että joku ennestään tuntisi asiaa tarkemmin.

 

Pekka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

joskus AI koneet vain eivät oikein taivu niihin lennonjohtajan käskyihin

ei helvetti että repesin tohon :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään