Guest Juhowee

Flight1 ATR 72

25 viestiä aiheessa

Jep, eli tilasin nyt Verkkokauppa.comista tällaisen koneen ja nyt tietenkin jännittyneenä (ensimmäinen lisäosakone) kysyn, että oliko hyvä ostos ensimmäiseksi lisäosakoneeksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, eli tilasin nyt Verkkokauppa.comista tällaisen koneen ja nyt tietenkin jännittyneenä (ensimmäinen lisäosakone) kysyn, että oliko hyvä ostos ensimmäiseksi lisäosakoneeksi?

 

Kyllä oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lue manuaali sitten kunnolla. Ja ota Flight1:n sivuilta myös päivitys, uusin taitaa olla service pack 3.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lue manuaali sitten kunnolla. Ja ota Flight1:n sivuilta myös päivitys, uusin taitaa olla service pack 3.

 

Jep, kiitti vinkistä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, eli tilasin nyt Verkkokauppa.comista tällaisen koneen ja nyt tietenkin jännittyneenä (ensimmäinen lisäosakone) kysyn, että oliko hyvä ostos ensimmäiseksi lisäosakoneeksi?

Paras mahdollinen! ;D

 

Ja ota Flight1:n sivuilta myös päivitys, uusin taitaa olla service pack 3.

Mikähän versio noilla tuolla Verkkokaupassa mahtaa olla? Ostin itse myös tuolta ja asensin vaan kylmästi SP3:n. Olis kiva tietää, että olisiko pitänyt asentaa muitakin service packeja, kun mulla noita ropleemia on Atraimen kanssa ollut. :(

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuota, Pystyykö sitä lentämään FS: flight plannerin kanssa? Ei välttämättä FMC? ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän pysty, mutta lämpimästi suosittelen sen FMCn opiskelua. Se on todella helppoa, kunhan sen oppii!  ;)

Juu suosittelen myös sitä FMC:n opiskelemista/käyttämistä. Itelläni tuo FMC:n käyttö rupesi onnistumaan joten kuten viimevuoden puolella vasta, kun sitä ennen oli tullut pitkän aikaa FS defu gps käytettyy.

 

PS: Sitten kun se FMC:n käyttö on hallussa, niin sitten eikun tuonne sivulle vaan http://rfinder.asalink.net/free/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lue manuaali sitten kunnolla. Ja ota Flight1:n sivuilta myös päivitys, uusin taitaa olla service pack 3.

 

Nyt ongelmana (pakko herättää vanha aihe), että mistä saisin tuon SP3:sen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeillut koneen uudelleenasentamista?

 

Asensin SP2.1, mutta eipä juuri muutosta. Noh, pakko kai asentaa uudelleen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos olet asentanut koneen+SP3:n, niin aikaisempiin SP patcheihin ei kannata päivitellä. Asenna uusiksi, ja pelkästään se SP3, niin eiköhän pelitä!  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asenna uusiksi, ja pelkästään se SP3, niin eiköhän pelitä!  :)

 

Siis aluksi asensin pelkän SP3, mutta sitten ei näkynyt mittareita. Kokeilin, että joskos SP2.1 auttaisi, mutta ei. Mitäs tuo SP3 tuosi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, eli tilasin nyt Verkkokauppa.comista tällaisen koneen ja nyt tietenkin jännittyneenä (ensimmäinen lisäosakone) kysyn, että oliko hyvä ostos ensimmäiseksi lisäosakoneeksi?

 

Ostos oli erittäin hyvä, mutta ensimmäiseksi koneeksi hieman vaikkapa LDS767:aa vaikeampi (hotel -moodit etc.). Käsikirja on aloitettelijalle (IMHO) melko huono, enemmänkin kuiva referenssiteos (jollaisena varmaan hyvä) kuin todellinen nollasta lähtevä, asteittain etenevä, "How-To" manuaali. Termit samoin kuin perusperiaatteet pitää jo olla hallussa ennen kuin alat lukemaan. Tämä on yleinen ongelma payware -koneissa, ne näemmä tehdään ohjeistuksen osalta kokeneille käyttäjille ja aloittelijat ei niihin yleensä pääse nopeasti sisään...

 

Onneksi kuitenkin eri foorumeilla voi tehdä hakuja ja kysellä ohjeita. Äläkä välitä liikaa "RTFM" vastaajista (ignore), ei kukaan täysipäinen voi olettaa että pelatakseen peliä - vaikka kyseessä onkin simulaattori - pitää ensin lukea ja omaksua 500 sivua nippelidataa. Kunhan teet ensin pari hakua ja yrität varmistaa ettei kysymykseesi jo ole vastattu.

 

Itselläni on ostettuna LDS767, F1ATR, DF2000 Baron 58 XP ja Lago Maddog. Näistä vain LDS:n manuaali on edes hieman käyttäjäystävällinen, muiden manuaalit ovat lähinnä heikkoa tasoa muussa kuin referenssikäytössä. Nippelitietoa niistä löytyy varmasti riittävästi, mutta kunnolliset vaiheistetut (low level tutorial, medium level tutorial jne.) ja kuvien kera selitetyt tutoriaalit puuttuvat. Mielestäni manuaalit pitäisi rakentaa tutoriaalit ensin ja nippelitiedot vasta sitten jos aikaa jää ja budjetti pitää. Sitä kautta mielenkiinto nippelidataankin herää kuin itsestään. Kaikki me kuitenkin haluamme ilmaan mahdollisimman nopeasti ja sitä kautta pikkuhiljaa syventämään osaamista. Manuaalien pitäisi tukea tätä prosessia mieluummin kuin satojen sivujen voimalla keskittyä "kehumaan" tekijöitä itseään siitä, miten tarkasti systeemit ja alisysteemit on mallinnettu ja näin kaataa käyttäjän päälle alkuvaiheessa täysin turhaa dataa. Itseäni ei ainakaan ATR:n manuaalin järjestelmien sisäiset systeemikaaviot ja kuivat selitykset voisi vähempää kiinnostaa. Se että osaan valmistella ja lentää konetta kutakuinkin oikein riittää ja siihen ei kovin paksua manuaalia tarvittaisi.

 

Payware -koneissa näyttäisi siis olevan manuaalin mentävä aukko... "Quick-Guide & Tutorials" ja "Reference Guide". Ja jos aika ei riitä molempiin heitettäköön mieluummin "Reference Guide" roskikseen.

 

Mutta F1ATR koneena ja simulaationa on erittäin hyvä, mielestäni selkeästi paras edellä luettelemistani... Siinä on sitä jotain...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostos oli erittäin hyvä, mutta ensimmäiseksi koneeksi hieman vaikkapa LDS767:aa vaikeampi (hotel -moodit etc.). Käsikirja on aloitettelijalle (IMHO) melko huono, enemmänkin kuiva referenssiteos (jollaisena varmaan hyvä) kuin todellinen nollasta lähtevä, asteittain etenevä, "How-To" manuaali. Termit samoin kuin perusperiaatteet pitää jo olla hallussa ennen kuin alat lukemaan. Tämä on yleinen ongelma payware -koneissa, ne näemmä tehdään ohjeistuksen osalta kokeneille käyttäjille ja aloittelijat ei niihin yleensä pääse nopeasti sisään...

 

Ei niitä kaikkia "hienouksia" tarvitse käyttää, muistelen Sami Puron sanoneen ettei sitä Hotel-moodia käytetä normaalisti ollenkaan, ainakaan täällä Suomen oloissa.

 

Käsikirjassa on kyllä erittäin hyvä tutorial lento Karibialla, jos ei kaksikin, kaivappas se esiin niin et sitten muuta tarvikaan.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

ei kukaan täysipäinen voi olettaa että pelatakseen peliä - vaikka kyseessä onkin simulaattori - pitää ensin lukea ja omaksua 500 sivua nippelidataa.

 

Näistä vain LDS:n manuaali on edes hieman käyttäjäystävällinen

 

Jaa, en sitten varmaan ole täyspäinen... ;D Nyt lähinnä olen panostanut LDSsän realistiseen operointiin ja muut koneet ovat jääneet täysin taka-alalle. Kuulkaa sitä ei uskokkaan kuinka hieno se LDSsän systeeminmallinnus on ennenkuin on todella on lukenut siitä systeemien "sielunelämästä". Kaikki toimii just eikä melkeen oikein. (Koittakaa esim. CVR Erase. Toimii vain maassa parkkijarru päällä, pitää painaa 14 sekuntia. As in real life)

 

Haluan myös muistuttaa, että Level D Simulations Beta Team on tehnyt sarjan mainiota tutoriaaleja, löytyy Avsimista. Näitä on muistaakseni kolme kappaletta ja niiden vaikeustaso hieman vaihtelee. Ovat hyvin aloittelijaystävällisiä. :)

 

Niin ja vielä sellainen huomio, että mitä enemmän lennän Cessnalla/pikkutwinillä harjoitellen erinäisiä kiemuroita, sitä enemmän LDS minulle tuntuu antavan. :)

 

EDIT2: Niille jotka todella haluavat oppia kunnolla 767:aa, niin suunnistakaapa tuonne: http://www.smartcockpit.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ostos oli erittäin hyvä, mutta ensimmäiseksi koneeksi hieman vaikkapa LDS767:aa vaikeampi (hotel -moodit etc.).

 

Ööh, siis miten niin vaikeampi? Minusta tuo Atrain on sikäli vähän helpompi, että hitaamman koneen hallitseminen on helpompaa

ja kun esimerkiksi lentokorkeudet eivät ole sellaisia kuin suihkareilla, lähestyminenkin on vähän helpompaa. On sitten omat

jipponsa tuossakin tietysti, kuten esimerkiksi autopilotti, joka on vähän erikoinen verrattuna johonkin Busseihin tai Boeingeihin.

 

Ja se on tosiaan ihan totta, että kaikkia järjestelmiä ei tarvitse opetella ainakaan heti käyttämään. Myönnän että itse olen aloittanut kaikki

lennot Atraimella siten että motit ja kaikki järjestelmät ovat olleet valmiiksi päällä. Vasta vähän aikaa sitten aloin vähän käydä läpi moottoreiden käynnistämistä.

 

Siitä olen samaa mieltä, että Atraimen manuaalit eivät ole mitenkään huippuluokkaa aloittelijalle. Kyllähän niistä löytyy esimerkiksi

jokaisen nappulan selitys, muttei mitään sellaisia ohjeita, että miten esimerkiksi autopilotin saa seuraamaan FMC:tä. Tutoriaalit ovat

varmaan ihan hyviä, mutta kaipaisin tällaisiin lisurikoneisiin jotain sellaisia perusohjeita, kuten esimerkiksi mikä on normaalisti sopiva

nousunopeus ja juuri tuo edellä mainittu FMC-asia. En oikein jaksaisi kaivella tuollaisia tietoja jostain tutoriaalin välistä.

 

Kannattaa muuten opetella sen FMC:n käyttö. Ei se ole niin kovin vaikeaa ja sitten on kaiken lisäksi helpompi lähteä opettelemaan jotain

muuta hyvin mallinnettua konetta, kuten vaikka LDS:n 767:aa.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myönnän että itse olen aloittanut kaikki lennot Atraimella siten että motit ja kaikki järjestelmät ovat olleet valmiiksi päällä.

Hyvä että on muitakin ;)

 

Siitä olen samaa mieltä, että Atraimen manuaalit eivät ole mitenkään huippuluokkaa aloittelijalle.

On huomattu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään