Sami Vesala

VFR ilmoittautumispisteet?

5 viestiä aiheessa

Moi! Tuossa jokin aikaa sitten lensin VATSIMissa piiitkästä aikaa IFRn sijasta VFRää, ja tosiaan huomasin, että on vähän se homma ruosteessa, ja virheitä tuli aika lailla (onneksi oli ymmärtäväinen johtaja nimim. OH-TTH;)) mutta sitä on nyt reenailtu. Tänään olen kuumeisesti harjoitellut lisää näitä VFR ilmoittautumispisteitä, esim. SALPA, LINTU, NOKKA ym....

Näille pisteille lennetään siis tiettyä radiaalia pitkin, niinkuin olen tehnyt. Mutta kun saavun jollekkin pisteelle, niin mistä oikeastaan tiedän, milloin ilmoittaa lennonjohdolle tietty piste sisään/ulos, kun VOR mittari ei kaadu, kuten tekee NDB mittari. Eli pitääkö vain kartasta katsella, miltä maasto näyttää tietyn pisteen kohdalla, ja kun silmiin kantautuu karttakuvaa vastaavaa maisemaa, niin silloin ilmoitellaan LJlle, että se ja se piste ulos/sisään?

 

Kiitoksia vastauksista jo näin etukäteen, ja virtuaalitaivaalla nähtäillään.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pisteen voi katsoa kartasta. Yleensä myös pisteellä on radiaali & DME-etäisyys VORilta. Esimerkiksi Malmin NOKKA on HEL:n radiaalilla 161, 9.5 DME.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DME lukemasta. Elikkäs kun esim. Maarianhaminassa LEMLA piste sijaitsee MAR Vorrista radiaalilla 125 niin samassa yhteydessä on mainittu DME lukema MAR VOR:sta, elikkäs ko. tapauksessa 7.0 nm. Joten katsot kartasta radiaalin millä piste sijaitsee ja myös DME lukeman.

 

EDIT: Hidas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, vor/dme on yleensä ilmoitettu jos kentällä on VOR. Mutta kyllä ne VFR-pisteet on sijoitettu myös niin että niissä on joku selkeä maamerkki, ei niitä yleensä mittarisuunnistuksella löydetä - toki kannattaa oudolle kentälle lentäessä ilman muuta ottaa VOR-radiaali tueksi, mutta periaatteessa ne kyllä löytyvät ilmankin.

 

Se default Piper Cub on loistava kone VFR-lentämisen harjoitteluun ;D Periaatteessahan koneissa ei tarvitse olla kuin kompassi ja kello sekkarilla (joka voi olla myös pilotin ranteessa)

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään