Guest akos

F1 ATR operointi kysymyksiä

20 viestiä aiheessa

Hei.

 

Eli olis muutama epäselvä kohta noissa Datacardeissa.

 

1. Mitäköhän noihin W lim- kohtiin pitää laittaa?

 

2. Mitä noihin N - 1 ja Go Around(GA) kohtiin tulisi merkitä?

 

3. Miten saan laskettua oikeat trimmi-asetukset lentoonlähtöön?

 

Noihin kun saisi vastauksen, niin olisi kortit täynnä :)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutin vähän otsikkoo, että voin laittaa muutkin ATR:aa koskevat kysymykset tänne.

 

Eli.

Miten tuon acceleration altituden saa laskettua?

Nois tutoriaali lennoissa näyttäisi olevan 1500ft, mutta riippuu ilmeisesti kentän korkeudesta?

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lissää tulloo! :)

 

Teen ihan normaalisti reitin EFHK-EFKK, ja jos lähden kiitotieltä 4R, niin FMS näyttää ensimmäiseksi pisteeksi RW04R.

Rullaan kiitotielle 4R ja suoritan lentoonlähdön, minkä jälkeen jatkan matkaa seuraavalle reittipisteelle PIVAK.

Kuitenkin ohitettuani RW04R:n PIVAK ei muutu aktiiviseksi. :-\

Mikähän täs nyt on vikana? ???

 

Ja sitten vielä, että miten tuon ÄÄÄÄ-ongelman sai korjattua?

Täs oli vähän aika sitten juttua siitä, mutta en löytänyt sitä enää.

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, joku ATR mies nyt auttamaan Oskaria, aloittelija tällä foorumilla eikä kukaan ole vastaillut...

 

Ja sitten tuohon fixiongelmaan: Mulla se kyllä ottaa sen PIVAKin aktiiviseksi. Mutta voithan sitten ottaa Directiä jos ei muuten toimi. Sitten tuohon fonttiongelmaan, Flight1:n ATR foorumilla löytyy tuohon vastaus. Joku fonttitiedosto piti siirtää... ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teen ihan normaalisti reitin EFHK-EFKK, ja jos lähden kiitotieltä 4R, niin FMS näyttää ensimmäiseksi pisteeksi RW04R.

Rullaan kiitotielle 4R ja suoritan lentoonlähdön, minkä jälkeen jatkan matkaa seuraavalle reittipisteelle PIVAK.

Kuitenkin ohitettuani RW04R:n PIVAK ei muutu aktiiviseksi. :-\

Mikähän täs nyt on vikana? ???

En ole ihan varma tästä, mutta aloititko default-lennolla ja latasit ATR:n vasta sen jälkeen? Jos tuota ei tee niin voi koitua kaikenlaisia ongelmia (kuten minullekkin kävi).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lissää tulloo! :)

 

Teen ihan normaalisti reitin EFHK-EFKK, ja jos lähden kiitotieltä 4R, niin FMS näyttää ensimmäiseksi pisteeksi RW04R.

Rullaan kiitotielle 4R ja suoritan lentoonlähdön, minkä jälkeen jatkan matkaa seuraavalle reittipisteelle PIVAK.

Kuitenkin ohitettuani RW04R:n PIVAK ei muutu aktiiviseksi. :-\

Mikähän täs nyt on vikana? ???

 

 

Villi veikkaus. ATR:n FMS ei ole ymmärtänyt sitä että 04R piste on ylitetty. Toinen syy voi olla että AP ei ole päällä ja LNAV moodi ei ole käytössä? Täytyy illalla kokeilla. Miksi et suoraan laita seuraavaa reittipistettä (direct pivak) kun joka tapauksessa lentolähdössä noustaa n.1000-1500ft käsipelillä ennen kuin autopilotti nakataan päälle? Silloinhan ollaan jo kaukana 04R:stä.

 

Kokeile noihin trimmi yms. asetuksiin. "Takeoff data calculation booklet v2" softaa. (itse en ole kokeillut)

 

http://atr.flight1.net/forums/forum_posts.asp?TID=1942&PN=1

 

Pistetään vielä että speed chartit löytyy täältä

http://www.handy4less.com/flusi/AT72-500_speed_chart.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo kiitoksia Juhalle ja Tatulle :)

En ole ihan varma tästä, mutta aloititko default-lennolla ja latasit ATR:n vasta sen jälkeen? Jos tuota ei tee niin voi koitua kaikenlaisia ongelmia.

Aloitin default Cessnalla EFHK:lta. Pitäiskö aloittaa tuolta Seatlelta Cessnalla, ja sitten sieltä yläpalkista valita kenttä ja ATR?

 

Villi veikkaus. ATR:n FMS ei ole ymmärtänyt sitä että 04R piste on ylitetty. Toinen syy voi olla että AP ei ole päällä ja LNAV moodi ei ole käytössä? Täytyy illalla kokeilla. Miksi et suoraan laita seuraavaa reittipistettä (direct pivak) kun joka tapauksessa lentolähdössä noustaa n.1000-1500ft käsipelillä ennen kuin autopilotti nakataan päälle? Silloinhan ollaan jo kaukana 04R:stä,

Eli siis kun FMS:ssä valitaan kiitotie 4R, niin sittenhän se laittaa ensimmäiseksi pisteeksi sen RW04R, ja siitä sitten minulla on ollut direct PIVAK.

Tarkoituksenahan minulla on lentää tuo sid PIVAK 1H käsipelillä tuonne PIVAKille ja vasta sitten lätkäistä LNAV päälle.

Näin homma on aiemmin toiminut.

 

Suunnittelin vähän aika sitten semoista pikku lentoa kuin EFHK-EFKK-EFVA-EFHK. Lennon suunnitteluun meni 3,5 tuntia :P.

Hyppäsin Atraimeen ja lähtö suoritettiin ongelmitta 4R:ltä. Nousun jälkeen seurailin PIVAK 1H:n kiemuroita PIVAKille päin. Sitten otin FMS:n esille

ja aloin katsomaan että RW04R on edelleen aktiivinen fixi. No aloin rämpyttämään jokaista nappia mikä FMS:stä löyty, että saisin PIVAKin

aktiiviseksi. Eihän siinä edes kerinny Flight Management Systemiä sanoa kun sai jo kattella mustaa ruutua. Tässä vaiheessa reilu neljä tuntia

kulunut siitä kun istahdin koneen ääreen. Että silleen... :-\

 

Pitää tuota FMS:n käyttöäkin vielä harjoitella.

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No aloin rämpyttämään jokaista nappia mikä FMS:stä löyty, että saisin PIVAKin

aktiiviseksi. Eihän siinä edes kerinny Flight Management Systemiä sanoa kun sai jo kattella mustaa ruutua. Tässä vaiheessa reilu neljä tuntia

kulunut siitä kun istahdin koneen ääreen. Että silleen... :-\

 

Pitää tuota FMS:n käyttöäkin vielä harjoitella.

 

Oskari.

 

Aina kannattaa näpytellä kaikkia nappeja kun tulee ongelmia  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseä kiinnostaisi tietää tämän ongelman syytä ja voiko sitä poistaa : Eli monella ulkomaisella kentällä transitioita lennettäessä kun STARin ohjelmoi matolootaan ja sen jälkeen valitsee Kiitotien ja viimeisenä transition niin se heittää LEGS-sivulle viimeisen transitio-pisteen jälkeen Route discountinityn... Asia ei muuten haittaa, mutta joskus lennettäessä matkaa ilman LJ:tä Vatsimissa Se hävittää TOD- kohdan ja muita tietoja sieltä VNAVin toiselta sivulta  :-\

 

 

//Niko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se hävittää TOD- kohdan ja muita tietoja sieltä VNAVin toiselta sivulta  :-\

 

Eikö ongelma ratkea ja tiedot tule takaisin kun poistat sen Route Discontinuityn?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseä kiinnostaisi tietää tämän ongelman syytä ja voiko sitä poistaa : Eli monella ulkomaisella kentällä transitioita lennettäessä kun STARin ohjelmoi matolootaan ja sen jälkeen valitsee Kiitotien ja viimeisenä transition niin se heittää LEGS-sivulle viimeisen transitio-pisteen jälkeen Route discountinityn...

 

Se johtuu siitä että reitin viimeinen piste on sinulla eri kuin starrin alkupiste. Esim jos reitti on:

LAKUT-VTI-HEL

ja laitat Lakut 1B starrin, niin sinne tulee:

LAKUT-VTI-HEL-(disco..)-LAKUT-HK8xx- jne

 

Tuohan ei ole mikään vika vaan sen kuuluukin tehdä noin. Ja sehän korjautuu sillä että legs sivulta nostat tuon jälkimmäisen Lakutin tuon ensimmäisen paikalle.

 

 

Mutta jos laitat reitin:

...-LAKUT ja siihen perään lataat starrin, niin sitä discoa ei tule.

 

(..noin sen pitäisi siis toimia?)

 

 

 

---

 

edit.. vai siis tuleeko se discountti sinne transition jälkeen?  ..jos kyllä niin noin sen ei pitäisi tehdä  :P )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

edit.. vai siis tuleeko se discountti sinne transition jälkeen? ..jos kyllä niin noin sen ei pitäisi tehdä :P )

 

 

Tässä käy juuri näin eli ennen FMC:n omaa CIXXX tai  (minkä poistan aina eli FMC:n ensimmäinen oma piste on siis RWXXX) RWXXX pistettä tulee route disco... Eli transition tai Starin viimeisen pisteen jälkeen... Tätä en ole huomannut EFHK:lla, enkä muillakaan Suomen kentillä, mutta esim. Kanarian saarilla lentäessä näin on käynyt....

 

EDIT: Ja Tatulle : Sitä Discoa en ole onnistunut poistamaan CLR-näppäimellä, enkä siirtämällä pistettä sen paikalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: Ja Tatulle : Sitä Discoa en ole onnistunut poistamaan CLR-näppäimellä, enkä siirtämällä pistettä sen paikalle...

 

Ei kai se lähdekään CLR nappulalla, en muista kuinka se ATR:Ssä on mutta muistaakseni discot poistetaan CLR vain busseissa. Anyway... jos siirtäminenkään ei onnistu niin onko ylempänä toinen disco jota et ole huomannut ja se pitää poistaa ensin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai se lähdekään CLR nappulalla, en muista kuinka se ATR:Ssä on mutta muistaakseni discot poistetaan CLR vain busseissa. Anyway... jos siirtäminenkään ei onnistu niin onko ylempänä toinen disco jota et ole huomannut ja se pitää poistaa ensin?

 

Siinä pitää klikata ensin seuraavaa reittipistettä ja sitten Then jolloin se jatkaa reittiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä pitää klikata ensin seuraavaa reittipistettä ja sitten Then jolloin se jatkaa reittiä.

Näin olen normaalisti tehnytkin, mutta tässä tapauksessa tämäkään ei auttanut... :-\

 

//Niko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin olen normaalisti tehnytkin, mutta tässä tapauksessa tämäkään ei auttanut... :-\

 

//Niko

 

kun vaihtelin lähestymisen aikana noita star reittejä niin huomasin sellaisen ominaisuuden  että joskus se jätti vanhoja pisteitä sekoittamaan uutta valittua lähestymistä. Loppujen lopuksi sain koko vekottimen jumiin  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kun vaihtelin lähestymisen aikana noita star reittejä niin huomasin sellaisen ominaisuuden että joskus se jätti vanhoja pisteitä sekoittamaan uutta valittua lähestymistä. Loppujen lopuksi sain koko vekottimen jumiin ;D

Saitko koko FS:n nurin?. Mulla tuo FMS on kaatanut FS:n useasti, varsinkin kun lähestymisen aikana avaa sen progress-sivun.

Mutta nyt on FS asennettu uudelleen, eikä oo vielä ainakaan menny jumiin.

 

Tietääkö joku mistä tiedän tuon ATR:n version minkä ostin Verkkokaupasta muutama kuukausi sitten? Itse etsin versionumeroa joka paikasta,

mutta ei löytynyt mistään. :-[ Asensin siihen vaan tuon uusimman service packin.

 

Lentääkös muuten Aero noilla Atraimillaan minkäänlaisia sidejä tai stareja FMS:n kanssa? Vai kaikki muut paitsi P-RNAV?

 

Siinä taas :)

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeile noihin trimmi yms. asetuksiin. "Takeoff data calculation booklet v2" softaa. (itse en ole kokeillut)

http://atr.flight1.net/forums/forum_posts.asp?TID=1942&PN=1

Toi olikin ihan hyvä vaikka ei mikään softa ollutkaan. Se oli semmonen PDF-tiedosto jossa oli ohjeita miten nuo nopeudet ja noi lasketaan

sekä noita taulukoita. Samoja juttuja kuin ATR:n Flight Manuaalis, mutta tuolta nuo on helpompi ettiä kuin semmoisesta puhelinluottelon

paksuisesta opuksesta. Taidan kuitenkin jatkossakin käyttää tuon AFM:n datacardeja :P.

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään