Sami Vesala

Lennon suunnittelu - Koneen painot, ja muita vinkkejä!

12 viestiä aiheessa

Terveeksi taas, ja spämmi jatkuu!

Tässä huonosti nukuttu yö takana, joten oli aikaa miettiä asioita.  Päätäni alkoi mietityttämään lentoni suunnittelut, sillä niihin kuluu loppujen lopuksi yllättävän VÄHÄN aikaa.  :o

 

Joten tarkoituksena olisi udella (tästä oli aihe, mutta ei vastaa omaa tarkoitustani), mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon lentoa suunnitellessa, kun esimerkiksi lennetään Vatsimissa? Kenttien/reitin sää, itse reitti, koneen painot (sis. polttoaineen kulutus: Miten lasketaan oikea määrä menovettä ilman editoria), yms..  "pikkuseikat", mitkä hyödyttävät lentoa?

 

Esimerkiksi polttoaineen kulutuksesta, tämän tiedon löytää varmasti koneen manuskoista, mutta tätä laskeissa tarvitaan polttoaineen kulutus per 100nm, vai 10nm, josta lasketaan peruskoulukertotaululla löpön kulutus?

 

Ja tietenkin muut lentoa/lentäjää hyödyttävät vinkit ja linkit ovat tervetulleita! Sekä jos löytyy parempi lennonsuunnitteluohjelma, kuin EURoute (en hae FSNavigator tyylistä), niin vinkatkaa ihmeessä.  :)

 

Kiitos näin etukäteen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minuaki pikkasen toi Reittien ite tekeminen esim IFR:ssä vaikka Helsingistä-ivaloon, että miten se tehdään?. Mitä karttoja täytyy olla, että pystyy tehä oman rietin sinne...  ??? .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minuaki pikkasen toi Reittien ite tekeminen esim IFR:ssä vaikka Helsingistä-ivaloon, että miten se tehdään?. Mitä karttoja täytyy olla, että pystyy tehä oman rietin sinne...  ??? .

 

Ylä- tai alailmatilan reittikartta (riippuen millä korkeudella lennät). Ei muuta. Ja tuo löytyy ILL:n nettisivuilta.

 

 

Pastean tähän pätkän VFinn:n materiaalista:

 

• Lähtö-, määrä- ja varakenttien tiedot:

o Lentoaseman aukiolo

• Varmista ilmatilatiedotteista, ettei kentällä ole pitkäaikaisia huoltotöitä ja että kenttä on käytettävissä.

o Lennonjohdon aukiolo

• Lennonjohdon tulee olla paikalla aina lähtevien ja saapuvien IFR-lentojen aikana.

o Tankkausmahdollisuudet

• JET A-1 –tankkausmahdollisuus oltava, tai mahdollisuus tankata reitin edellisellä lentoasemalla tarpeeksi myös seuraavaa lentoa varten.

o Kartat ja niiden voimassaolo

• Varmista (& hae) uusimmat saatavissa olevat kartat lentoasemasta.

o Yleiset lentomenetelmät

• Käytettävät kiitotiet, saapumismenetelmät, lähtömenetelmät jne. Yleinen silmäys kentän menetelmiin.

• Mitä menetelmiä voidaan hyväksyä (RNAV jne).

o Radiotaajuudet

• ILS, VOR, NDB, COMM (lukee kartoissa).

o NOTAM-tiedot

• Tarkista lentomenetelmien rajoitukset, pois käytöstä olevat radiomajakat ja muut lentoon vaikuttavat asiat lentoasemilta.

 

• Säätiedot lähtö-, määrä- ja varakentille ja reitille:

o Ennustettu sää (TAF)

o Tämänhetkinen sää (METAR)

o Muut saatavissa olevat säätiedot (WXREP, SIGMET, …)

o Ylätuulet reitillä.

o Säärintamat reitillä.

 

• Konetyypin ominaisuudet:

o Navigointivaatimukset

• B-RNAV / P-RNAV-hyväksyntä?

o Säävaatimukset

• Tuulen asettamat rajoitukset (suurin myötä- ja sivutuulikomponentti vs. käytettävissä olevat kiitotiet).

• Optimaalinen lentokorkeus ko. sääolosuhteissa.

o Suoritusarvot

• Vaadittavat kiitotiepituudet.

• Optimaalinen lentokorkeus.

• Suurin toimintamatka / -aika.

• Polttoaineen kulutus vs. lentokorkeus.

 

• Reitin suunnittelu:

o VF:n vakioreitit (preferred routes)

• Jos käytettävissä, valitse vakioreitti.

o Säätila reitillä

• Säätilan asettamat rajoitukset / reitin muutos.

o Ilmatila reitillä

• Huomioi rajoitukset.

o Rajoitukset reitillä (vaara-, kielto- ja rajoitusalueet ja lentoreittirajoitukset)

• Huomioi reitin suunnittelussa.

o Minimilentokorkeudet reitillä

o Navigointivaatimukset reitillä

• B-RNAV / P-RNAV?

o Käytettävissä olevat lähestymismenetelmät

• Odotettavissa olevat kiitotiet (kts. säätiedot).

• Lähestymismenetelmät määrä- ja varakentillä (ILS, VOR, NDB?).

• Kaikki menetelmät käytettävissä (kts. NOTAM)?

o Varakenttä / -kentät

• Valitse vähintään yksi sääennusteen puolesta sopiva varakenttä.

o Suoritusarvolaskelmat

• Top Of Climb.

• Top Of Descend.

• Toiminta-aika ja –matka.

• Tehoasetukset nousussa ja matkalennolla.

• Lentoonlähtö- ja laskumatkat.

• Lentoonlähtönopeudet.

• Painolaskelmat.

 

• Reittiosuuden tiedot:

o Kartat ja niiden voimassaolo

• Uusimmat saatavissa olevat kartat koko reittiosuudelta.

o Radiotaajuudet

• Reitillä käytettävät radiomajakat ja lennonjohdon taajuudet.

o NOTAM-tiedot reittiosuudelta

• Reititykseen vaikuttavat vaara-alueet, pois käytöstä olevat radiomajakat jne.

o Vaara-, kielto- ja rajoitusalueet

• Reittiin vaikuttavalta alueelta.

o Matkustajamäärä

• Kuinka suurella osalla matkustajista jatkolento? (koneen myöhästyminen = matkustajien myöhästyminen jatkolennolta)

o Koneen seuraava reittiosuus

• Lähtöaika seuraavalle reitille.

• Arvioitu aika maassa ennen seuraavan reitin lähtöaikaa.

 

• Polttoainelaskelmat:

o (APU).

o Rullaus. (taxi fuel)

o Nousu. (trip fuel / climb)

o Matkalento. (trip fuel / cruise)

o Liuku. (trip fuel / descent)

o Odotus. (holding fuel)

o Reittireservi. (contingency fuel)

o Varakenttä. (alternate fuel)

o Loppuvara (Final reserve) (– turbiinikoneilla 30 min lentoaikaa vastaava pa. odotusnopeudella 1500 ft AGL korkeudessa määräkentällä)

o Ylimääräinen polttoaine (ETOPS jne).  (extra fuel)

 

• Toiminta hätätilan sattuessa:

o Radiohäiriö

o Reitiltä poikkeaminen

o Moottorihäiriöt

o Muut häiriötilanteet

 

 

 

 

...siitä sitten vaan ;)

 

Ja sori, wordista kopsittuna sisennykset ei pelaa.  Oikeasti onneksi lentoyhtiö tekee suurimman osan näistä asioista valmiiksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä olikin hyvä lista... Itseäni tosin on alkanut mietityttämään oikean elämän menetelmät, että joutuuko itse lentäjä laskemaan koneensa painot, vai saadaanko nämä valmiina printtinä koneen tankkaustositteen mukana, vai miten? Ajattelin tässä nyt kysyä, kun asiantuntevia pilotteja täällä pyörii.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painolaskelma tulee koneen lähettäjältä (eri nimityksiä ... red cap, load control tms), ja se tarkistetaan ohjaamossa. Se voidaan myös lähettää ACARS-datalinkin kautta, tai se voidaan tehdä koneen omalla ohjaamo-PC:llä. Vaihtelee konetyypeittäin ja lentoyhtiöittäin tuo käytäntö.  ...tankkaukseen sen toimittaminen ei liity mitenkään, vaikkakin polttoaineen määrä tietysti siinä load sheetissä lukeekin.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oukhei! Kiitos selvennyksestä, Sami! Mukavaa kuulla oikealta ammattilentäjältä, miten oikeasti nämä hommat toimivat.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös toi "kenttä oltava auki ifr-lennon lähtiessä tai saapuessa" ole lähinnä yhtiöproseduurista kiinni, kyllähän ifr-lennon kai voi tehdä myös kentälle missä torni on kiinni? Vai pitääkö tosiaan ifr-plaani sulkea ilmassa..??!

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pakko myöntää etten ole varma, mutta .. epäilisin, ettet IFR-plaanilla voi mennä laskuun valvomattomalle kentälle. Pitää vaihtaa VFR:ksi tai muuta, joka on taas sitten joissain firmoissa kiellettyä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve kaikille! :)

 

Nyt minäkin sain vihdoin rekisterötyä itseni fsnordiciin.

 

Ja eikun kyselemään:

Jos lentäisin Helsingistä vaikkapa Kruunupyyhyn, ja laskun jälkeen n. 20 minuutin päästä lähtisin paluulennolle takaisin Helsinkiin,

niin miten te oikeat lentäjät kerkeätte tehdä kaikki nuo jutut parinkymmenen minuutin stopin aikana? :o

Itsellä menee lennonsuunnitteluun ainakin tunti. Enkä ota lähellekään kaikkia juttuja huomioon mitä tuossa listassa on lueteltu. :-\

 

Oskari.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No esimerkiksi paluulentoa voi suunnitella jo lähtökentällä, jos tulee tarpeeseen. Jos heitän menopaluukeikkaa, niin suunnittelen lähtöpäässä jo paluulentoa ja sitten ennen paluulentoa käyn asiat läpi nopeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees! Nyt lisää kysyttävää. Mikä/missä olisi mahdollisimman realistinen lomake, mitä täytetään ennen lentoa/lennon aikana/lennon jälkeen? Nykyään palvelee EURouten datasheet, mutta mikäli jossain on vieläkin parempi lomake, niin vinkatkaa ihmeessä.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees! Nyt lisää kysyttävää. Mikä/missä olisi mahdollisimman realistinen lomake, mitä täytetään ennen lentoa/lennon aikana/lennon jälkeen? Nykyään palvelee EURouten datasheet, mutta mikäli jossain on vieläkin parempi lomake, niin vinkatkaa ihmeessä.  :P

 

Varsinkin online -lennoilla vertaansa vailla tämä Aki Kettusen tekemä Flightmemo. :)

http://akikettu.net/flightmemo.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään