Guest OttoPOI

Cowl Flaps?

26 viestiä aiheessa

Mitkä nuo Cowl Flapsit oikeastaan ovat? Haulla en ainakaan löytänyt puhuttavan cowl flapseista. Eli mitä niillä tehdään ja mitkä/mitä ne ovat ???

 

Kiitän vastanneita etukäteen jo nyt jo niin. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis kun hakuun laittaa Cowl Flaps, ei tule yhtään vastaavuuksia ???

No kyllä tulee! Sieltä painat "HAKU" ylhäältä ja heität siihen cowl flaps niin tosiaan tulee viestejä, ensimmäisenä tämä sinun aiheesi, sitten joku svedupuolelta ja sitten tämä aihe, jonka olisit voinut löytää, jos olisit viitsinut tehdä jotain itsekin! :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis se ajaa Laippojen asiaa se hidastaa ja nopeuttaa lentoa riippuu missä asennossa ne "ovet" on. Esim DC-3 on ne niin ennen takeoff:a cowl flapsit suljetaan.

 

Ne lisäävät ilmanvastusta, eivät muuten toimi "ohjainpintoina". Koneissa joissa on isot tähtimoottorit cowl flapsit kiertävät yleensä koko moottoripellityksen takareunaa. Ne aiheuttavat auki ollessaan niin paljon vastusta, että ne on pidettävä lentoonlähdössä kiinni.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä tulee! Sieltä painat "HAKU" ylhäältä ja heität siihen cowl flaps niin tosiaan tulee viestejä, ensimmäisenä tämä sinun aiheesi, sitten joku svedupuolelta ja sitten tämä aihe, jonka olisit voinut löytää, jos olisit viitsinut tehdä jotain itsekin! :P

 

Mutta kun laittaa tarkemman haun kuten minä aina teen sillä en halua miljoonaa viestiä tuolta svedu-puolelta, siis tarkeempaan hakuun pistää yleinen simulaattori keskustelu ja hakusanaksi Cowl Flaps, ei tule muita kuin tämä threadi! Ja se toinen threadi oli "mitkä ovat clow flapsit?". Joten lopetetaan tämä riita ja jatketaan elämäämme ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne lisäävät ilmanvastusta, eivät muuten toimi "ohjainpintoina". Koneissa joissa on isot tähtimoottorit cowl flapsit kiertävät yleensä koko moottoripellityksen takareunaa. Ne aiheuttavat auki ollessaan niin paljon vastusta, että ne on pidettävä lentoonlähdössä kiinni.

 

Ja varsinaisesti niillä säädellään moottorin jäähdytystä. Eli ei niiden ole tarkoitus olla ohjainpintoja. Joissakin koneissa ne vain ovat semmoiset että aiheuttavat vastusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja varsinaisesti niillä säädellään moottorin jäähdytystä. Eli ei niiden ole tarkoitus olla ohjainpintoja. Joissakin koneissa ne vain ovat semmoiset että aiheuttavat vastusta.

 

Varsinaisesti niillä säädellään moottoripellityksen läpi virtaavan ilman (=jäähdytysilma) määrää.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme ruikutus heti, kun jotain kysyy. Byhyy ei yhtään omatoimisuutta. Hyvä vaan, että tällaisia asioita kysytään välillä täälläkin, kun joku saattoi nytten vasta kuulla, että mitä noilla Cowl Flaps:eillä tarkoitetaan, eikä välttämättä olisi muuten edes ottanut koskaan selvää asiasta, tai kiinnittänyt niihin huomiota. yms.

Jotain tolkkua prkl. Eihän täällä foorumilla tarvitsisi periaattessa kysyä ikinä mitään, kun vastaus saattaa kuitenkin löytyä googlella. En tiedä, mutta en käsitä tällaista ainaista sormi pystyssä ruikuttamista...Mutta hyvä, kun asia selvisi.

juu ja sitten koitan rauhoittua vähän...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan ole ensimmäinen kerta kun kyseinen henkilö kysyy jotain, jonka olisi löytänyt kymmenessä sekunnissa.. Toistuu tietyillä ihmisillä tälläinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan ole ensimmäinen kerta kun kyseinen henkilö kysyy jotain, jonka olisi löytänyt kymmenessä sekunnissa.. Toistuu tietyillä ihmisillä tälläinen.

 

Voi kauhia. Kaveri on rekisteröitynyt tänne helmikuussa...kyllä varmaan viellä oppii näille hiton "tavoille".

 

EDIT: Ja jos Otto ei saanut haulla tulosta, niin minkäs teet. Entä jos sen lisäksi ei ole oikein englannin kieli hallussa, niin ei välttämättä nuo kaikki googlella löydetyt englannin kieliset sivut oikein olekkaan niin selviä tapauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varsinaisesti niillä säädellään moottoripellityksen läpi virtaavan ilman (=jäähdytysilma) määrää.

 

No, toi on kyllä aika lähellä moottorin jäähdytyksen säätämistä? Vai tekeekö se jäähdytysilma siellä mahdollisesti jotain muuta kuin jäähdyttää? Meni hiukan kyllä ,:n viilaamiseksi.

 

Ja ainakin lähempänä kuin toi tarina jarruista...  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On hyvä tapa käyttää hakua ja googlettaa.

 

On myös hyvä tapa laskea kymmeneen kun tuntee tarvetta kirjoittaa viestin jossa "ojentaa" suht uutta tulokasta. Ja laskea uudestaan jos vielä tuntuu. Yleensä pahimmat ojentajat ovat niitä joita itse on jouduttu paljon oikaisemaan. Kierre?

 

Eikä tuo nyt mikään FAQ-kysymys ollut..

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle tämä oli ihan hyvä muistutus. Liekö joskus mennyt ohitse cowl flapsit, tai vaan unohtunut minulta?

 

Mistähän täällä ei olisi enään ikinä ollut joskus puhetta? Ymmärrän, jos joku kysyy asiaa, josta on hiljattain ja usein keskusteltu, että voisi vinkata... Ja kun ollaan ilmailuaiheisella foorumilla, on luonnollista että kysytään ilmailuaiheisia kysymyksiä!? 

 

Puuttuu enään että joku sanoo "wanha!"  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamoisen keskustelun näyttää aiheuttaneen selkeä kysymys cowl flaps´eistä.

Mielestäni näitä mutu ja arvaan vastauksilla ei kannattasi kuormittaa forumia. ellei asiasta ole tietokaan.

Cowl flaps´ien tehtävänä on lisätä moottoreiden jäähdytystä. Tyypillisimmillään kyseinen järjestelmä

on käytössa suurissa tähtimoottoreissa. Vanhuksia unohtamatta esim. DC-3 tai CV440.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vastanneille, ja jatkossa yritän kuuklettaa ja käyttää foorumin hakua useammin, mutta minkäs teet jos ei mitään löydy?! Cowl Flapsien tehtävä tuli selväksi ja muuten hyviä jatkoja kaikille ;D

 

EDIT_ ja jos jollekulle jäi epäselväksi että miksi en löytänyt haulla mitään sanon että yleensä kun foorumilta haen jotain, käytän tarkennettua hakua, koska jos ei käytä tuota yleensä minulle käy niin että tulee joka maailman kielisiltä puolilta infoa ja kun tuota ruottia ei ole pahemmin tullut harrastetlua, niin etsin vain ja ainoastaan suomenkielisiltä foorumeilta ja joskus myös enkku-foorumeilta. Että sikäli :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voi huoh tätä, voiskos tämän pelleilyn jo lopettaa, aloittelijat aina kysyvät "tyhmiä", se on ihan luonnollista. Mutta MIKSI IHMEESSÄ samat "nyypiöt" ovat ENSIMMÄISINÄ sitten läksyttämässä seuraavia uusia foorumin lukijoita parin kuukauden päästä?  >:(

 

Cowl flapsit yleensä pidetään lentoonlähdössä auki, koska moottori käy kovilla kierroksilla ja jäähdytystä tarvitaan eniten. Ne yleensä laitetaan ainakin liu'ussa kiinni jotta tehoja vähennettäessä ei taas moottori jäähdy liian nopeasti.

 

Tuo on muuten sinänsä jännä asia, että moni on suihkukoneiden kanssa kauhean pedanttinen kaikkien menetelmien ja realistisuuden kanssa - mutta aika harva tietää miten tuollaista vakiokierrospotkurilla varustettua mäntämoottoria käytetään. Tai ainakaan asiasta ei ole puhetta täällä kovin usein..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Cowl flapsit yleensä pidetään lentoonlähdössä auki, koska moottori käy kovilla kierroksilla ja jäähdytystä tarvitaan eniten.

Kumma kun tuolla ylempänä väitettiin että juuri lentoonlähdössä ne on suljettu koska niistä tulee niin paljon vastusta  :P ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kumma kun tuolla ylempänä väitettiin että juuri lentoonlähdössä ne on suljettu koska niistä tulee niin paljon vastusta  :P ???

 

Lienee konekohtaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärrän, jos asia kuuluu sarjaan Tutorials/Faq niin asiasta voi huomauttaa, mutta silloinkin sävyä voisi harkita. Edm herroille, jotka ovat ilmeisesti  tottuneet hieman jyrkempään sävyyn:

 

Kyllä mun täytyy ihmetellä herrojen Juha Kettinen, Tero Keinänen heikkohipiäisyyttä.

Nyt pojat hameen ostoon tai ruikutus seis. Kysyä saa, noi pari bittiä ei foorumia kaada,

mutta epäystävälliset sanat kyllä!

 

BTW.

Jos joku kysyy fsnordic:ssa, mikä on  Cowl Flaps niin ja ensimmäinen vastaus on, että

Mitästtua täältä kyselet... paina Google hakua tanakele...

 

Jos asiaan on noin vaikea vastata, niin muistasääntö tää:

ÄLÄ VASTAA (onhan Google ja  ilmeisesti tämä foorumi on siis tarpeeton!)...

 

KYSELKÄÄ vaan. Parin epäystävällisen "asiantuntijan!" lisäksi onneksi asiallisiakin vastaajia on....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mun täytyy ihmetellä herrojen Juha Kettinen, Tero Keinänen heikkohipiäisyyttä.

Nyt pojat hameen ostoon tai ruikutus seis. Kysyä saa, noi pari bittiä ei foorumia kaada,

mutta epäystävälliset sanat kyllä!

Joo, ei tuo kyllä yleensä (?) minulla ole tapana, mutta tässä nyt meni vähän yli tietyistä syistä.. Pyydän anteeksi epäkohteliaisuuttani, yritän ensi kerralla laskea kymmeneen tai vaikka kahteenkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kyllä tulee! Sieltä painat "HAKU" ylhäältä ja heität siihen cowl flaps niin tosiaan tulee viestejä, ensimmäisenä tämä sinun aiheesi, sitten joku svedupuolelta ja sitten tämä aihe, jonka olisit voinut löytää, jos olisit viitsinut tehdä jotain itsekin! :P

Tero jos katsot sitä aihetta mihin linkitit niin aiheen otsikossa on kirjoitettu ''mitkä ovat cowl flapsit'', eli ei pitäisi tulla vastaavuuksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tero jos katsot sitä aihetta mihin linkitit niin aiheen otsikossa on kirjoitettu ''mitkä ovat cowl flapsit'', eli ei pitäisi tulla vastaavuuksia.

Kyseessä taitaa olla bugi foorumin softassa, joten Ottoa ei siitä tarvitse syyttää. Herätin Samin talviuniltaan sitä ihmettelmään, joten homma on hoidossa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai sitten johtuu siitä, että pikahaku hakee "*cowl flaps*" kun taas tarkka haku perusasetuksilla hakee nimenomaista fraasia "cowl flaps", ja ei salli esim muotoa "flapsit" .. En ole katsonut, mutta voisi epäillä näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään