Pekka Holopainen

Mikä on tämä musta suorakulmio paneelin tilalla?

9 viestiä aiheessa

Te asiantuntijat tiedätte varmaan ratkaisun tai ainakin syyn tähän ongelmaan.

Latasin netistä erään lentokoneen Craig Richardsonin F-117 Stealth-hävittäjän (for FS2004). Muuten toimii, mutta 2D-paneelissa näkyy vain musta kuvaruudun kokoinen suorakulmio ja mittarit sen päällä (mittarit toimivat kyllä, mutta vähän paha on lentää 2D-ohjaamossa, kun mitään muuta kuin mustaa ei näy - 100% mittarilennon harjoitteluun tuo saattaisi toki käydä ;-).

Kyllä kyllä siellä on se panel.cfg-tiedostossa määritelty bmp-kuva, mutta se vain ei näy  missään. Sen tilalla on tämä musta suorakulmio. Muistelen törmänneeni tähän tapaukseen joskus aikaisemminkin. Olisiko ollut joku F-16 tiger-hävittäjä, jossa oli sama ongelma. Craig Richardson itse ei vastaa antamastaan sähköpostiosoitteesta.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

vaihda paneeli, luulen että johtuu siitä.. :) (itselläni ollut sama ongelma joka hävisi kun vaihdoin paneelin)

Kieltämättä tuo on käväissyt mielessä, mutta ihan puhtaasta mielenkiinnosta huvittaisi tietää mikä tuon aiheuttaa. Tuskin se paneelin tekijä on tarkoituksellakaan sellaista levitykseem laittanut. Lienee toiminut ainakin hänellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Craig Richardson itse ei vastaa antamastaan sähköpostiosoitteesta.

Ei millään pahalla, mutta en minäkään vastaisi. Tai no jos olisin Craig saattaisin vastata seuraavasti.

Hello!

RTFM

Best regards

Craig Richardson

Siis ne readme tiedostot eivät ole sitä varten paketissa mukana, että painetaan hiiren oikeata nappia ja sitten valitaan Poista. "Ongelmaasi" on siis ratkaisu paketin mukana tulleessa readme tiedostossa.

Siellä lukee että jos päätät asentaa 2D-paneelin. Itse paneelia ei kuitenkaan ole mukana paketissa. Juu panel.cfg tiedossa on mainittu tiedosto F117pnl.bmp. Huomaat kuitenkin että tätä tiedostoa ei löydy panel-kansiosta, eli miten simu voisi ladata tiedoston jos tiedostoa ei ole. Tämän takia sinulle tulee vain musta ruutu.Craig on tarkoittanut koneen lennettäväksi Virtual Cockpitistä.

Jos kuitenkin haluat mustan ruudun pois ja asentaa tilalle 2D-paneelin, niin readme tiedostosta löytyy siihenkin ohjeet, eli mene flightsim.comiin ja etsi tiedosto f117pnl.zip. Asennat sitten vain ne bitmapit tuon koneen panel kansioon ja gauget simun omaan kansioon. Readmessä kun lukee seuraavasti: "Älä vaihda panel.cfg tiedostoa tai VC ei toimi". Aidommat äänet löytyvät myös flightsim.com:sta tiedostonimellä nhawksnd.zip.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei millään pahalla, mutta en minäkään vastaisi. Tai no jos olisin Craig saattaisin vastata seuraavasti.

Siis ne readme tiedostot eivät ole sitä varten paketissa mukana, että painetaan hiiren oikeata nappia ja sitten valitaan Poista. "Ongelmaasi" on siis ratkaisu paketin mukana tulleessa readme tiedostossa.

Siellä lukee että jos päätät asentaa 2D-paneelin. Itse paneelia ei kuitenkaan ole mukana paketissa. Juu panel.cfg tiedossa on mainittu tiedosto F117pnl.bmp. Huomaat kuitenkin että tätä tiedostoa ei löydy panel-kansiosta, eli miten simu voisi ladata tiedoston jos tiedostoa ei ole. Tämän takia sinulle tulee vain musta ruutu.Craig on tarkoittanut koneen lennettäväksi Virtual Cockpitistä.

No mutta Ville. Etkö sinä tiedä, että tosimiehet eivät koskaan lue redmeja - tokko osaavatkaan tuollaista ihmeellistä ulkomaan kieltä. ;-)

Mutku mutku... se panel.cfg:ssä määritelty kuvatiedosto F117.bmp (ei F117pnl.bmp) on siellä, samoin mittarit (readmen mukaan kopioitu asianomaiseen kansioon) ja ne vieläpä toimivat. Vika on vain siinä, että se F117.bmp ei näy. Olen kyllä lukenut kaikki readme-tiedostot. Missään niistä ei ole mainintaa, että 2D-paneeli puuttuisi (on minulla toki joitakin sellaisiakin 3D:stä lennettäviä ollut).

En toki olisi kysymystä asettanutkaan, jos asiat olisivat kuten niiden pitäisi (mm. readmen mukaan) olla. Puhut ehkä eri paketista kuin minä?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No niin tuli tietysti aliarvioitua sinut pahemman kerran. Juu en minäkään hassummin readmeitä lueskele. Sen verran katson, että vaatiiko koneen käyntiin saaminen miljoonan napin painelua ja sitten sen että onko asennus normaalista poikkeava. Periaatteessa siis katson vasta kun ongelmia ilmenee. Readmet kun yleensä kertovat ratkaisun (paitsi minun kirjoittamat :P)

En tiedä mistä olet pakettisi ladannut, mutta jos satut muistamaan, niin pistä ihmeessä linkkiä niin on helpompi ihmetellä. Itse latasin Craigin paketin flyawaysimulation.com:sta ja siihen paneelin flightsim.com:sta ja sain toimimaan hyvin. No "mustaa" oli hieman liikaa, mutta ei haittaavasti. Tämä nyt johtuu siitä että window position oli määritelty hieman väärin.

Ongelma vaikuttaa mielestäni ihan mielenkiintoiselta, niin koitetaan mieluummin ratkaista se kuin ladata tiedostot eri paikasta uudelleen jolloin ongelma tod.näk. poistuisi.

Ei viitsi ladata miljoonaa eri Nighthawk pakettia, niin odottelen linkkiä. Noissa on aina se ilkeä, että löytyy kavereita jotka haluavat pistää kootun paketin jakoon. Näissä paketeissa sitten saattaa olla niitä virheitä mukana ja tekijä on sitten ihan hukassa ja ei onnistu auttamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä mistä olet pakettisi ladannut, mutta jos satut muistamaan, niin pistä ihmeessä linkkiä niin on helpompi ihmetellä. Itse latasin Craigin paketin flyawaysimulation.com:sta ja siihen paneelin flightsim.com:sta ja sain toimimaan hyvin. No "mustaa" oli hieman liikaa, mutta ei haittaavasti. Tämä nyt johtuu siitä että window position oli määritelty hieman väärin.

En enää muista mistä sen latasin, mutta paketti on nimeltään f117avup.zip ja löytyy näköjään googlaamalla flightsim.com:ista tai flightsim.no:sta.

Tunnen toki perusasiat, mutta en tarkemmin sitä mitä jokainen "hanikka" cfg-tiedostoissa tarkoittaa. Aina ei edes tarkempi tietämyskään auta.

Kyselin täällä joku kuukausi sitten ihmeellisistä "tsunameista" efjo-sceneryssä. Vertailimme erään tuttavan kanssa kansioidemme sisältöjä emmekä huomanneet eroja. Hänellä efjossa "tsunameja" ei näy, minulla näkyy. Taitavat olla "tutkimattomia nämä tietotekniikan tiet", kun vähänkin syvemmälle mennään (ainakin minulle).

Samoin minun koneessani Castañerin ATR hyydyttää koko simun. Asensin sen piruuttani erääseen toiseen koneeseen ja toimii siinä ihan ok. Vika (tai paremminkin epäyhteensopivuus sen kanssa) lienee siis jossain tässä tietokoneessa, kun vain tietäisi missä. Koneeni laitteissa, ajureissa tai muualla on ehkä jotain, joka on näiden ongelmien takana. Näin voi toki olla tämänkin jutun kanssa, vaikka nyt se tuntuu vielä kaukaa haetulta.

Syyt ongelmiin saattavat lopulta löytyä aivan toisaalta kuin ensiksi olettaa, mutta sitä vartenhan nämä keskustelualueet juuri ovat, että voi kysyä jos joku hyvinkin tietäisi ratkaisun. Vai olenko käsittänyt väärin?

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Testattu on ja sama ongelma minulla. Totesin vain, että siinä on näköjään taas kerran tekijä testannut pakettinsa.

Ongelma oli siis seuraavanlainen panel.cfg:ssä paneelin bitmapiksi on mainittu F117.bmp, mutta kansiosta löytyykin F-117.bmp. Tuloksena tällöin on musta ruutu, koska simu ei löydä bitmappia. Ongelma ratkeaa seuraavasti.

Nimeät panel kansiossa olevan tiedoston F-117.bmp uudelleen nimelle F117.bmp

tai

Avaat panel.cfg:n esim. muistiossa tai wordpadissä ja lisäät kohtaan file=F117.bmp väliviivan F:n ja 1:n väliin jolloin rivi näyttää seuraavalta file=F-117.bmp

Ensimmäinen on tietysti helpompi tehdä, mutta tee tuo toinen kohta jos haluat jostain syystä leikkiä enemmän tuon kanssa. Ilmoittele jos ongelmia ilmenee vielä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Testattu on ja sama ongelma minulla. Totesin vain, että siinä on näköjään taas kerran tekijä testannut pakettinsa.

Ongelma oli siis seuraavanlainen panel.cfg:ssä paneelin bitmapiksi on mainittu F117.bmp, mutta kansiosta löytyykin F-117.bmp. Tuloksena tällöin on musta ruutu, koska simu ei löydä bitmappia.

Hitto! Niinpäs onkin. En sano, että taidan olla tulossa vanhaksi, koska olen jo vanha  ;D, mutta taidan olla tulossa sokeaksikin.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään