Pertti Kevätkylä

Temppuileva Saitek X52 / FS 2004 peli

4 viestiä aiheessa

Terve. Pari kuukautta sitten hankkimani Saitek X52 ohjainsetti on alkanut käyttäytyä oudosti.

1.Useasti on toistunut, että joystickin, tai myös kaasukahvan  valot alkavat vilkkua, siihen on auttanut "USB johto irti resetointi”.

2.Kaksi kertaa tähän mennessä, on tapahtunut seuraavaa: Kesken lennon Multi functional Display menee pimeäksi ja profiili nimi vaihtuu tekstiin Saitek X52 Flight Simulator. Molemmissa ohjaimissa on toiminto valot, mutta itse ohjaintoiminnot puuttuvat, kun yritän vaihtaa profiilin uudelleen päälle, tulee virheikkuna:

FS 2004 – X52. dat doesn’t contain a profile for this device. The device has not been profiled.

Koneen bootauksen jälkee kaikki on OK, paitsi displaystä puuttuu aloitus teksti No Profile. Ainoa tapa, saada jatkettua pelaamista on, poistaa ohjelma, sekä asentaa se uudelleen, päivityksen ja profiilien kera = työlästä. Onko alkuperäinen softa buginen, vaiko päivitys, jonka olen hakenut Saitekin sivuilta?

Jos alkuperäinen softa on OK, niin kannatttaako silloin ajaa päivitystä lainkaan?

Voisiko tämä kaikki kiukkuaminen johtua siitä, että laitteisto on liitetty omalla virtalähteellä varustettuun HUB:iin, eikä suoraa emolevyyn?

3. Jo pidemmän aikaa on tullut silloin tällöin FS 2004 käynnistyksen yhteydessä virheilmoitus, not enough memory space...quit program... Spacea on enemmänkuin riittävästi.

Olen kysynyt pelikavereiltani, onko heillä tullut vastaan ko. tapausta? Ei ole. Outo juttu.

4. Mistä saisin hankittua valmiita profiileja, tai onko joku / jotkut forumimme jäsenet tehneet sellaisia, neuvot olisivat tarpeen, esim. helikopteri profiilin tekemisessä, kun tuntuu olevan liian äkäiset "tsoikkarin" säädöt untitled profiilissa. T. Finnflyer

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisiko tämä kaikki kiukkuaminen johtua siitä, että laitteisto on liitetty omalla virtalähteellä varustettuun HUB:iin, eikä suoraa emolevyyn?

Todennäköisesti johtuu juuri tästä HUBista

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Edellä mainitut ongelmat eivät johdu välttämättä HUBista koska ovat ihan normaaleita X52:lle. Itselläni ei ole enään ollut juuri mitään ongelmia kun vaihdoin alkuperäisen ajurin uusimpaan. No mitä nyt pitää tikun johto ottaa kaasusta irti ja pistää takaisin, kun ohjaimesta vain kaasu toimii. Ennen kuitenkin tilanne oli paljon pahempi.

Profiili ohjelmaa en koskaan käyttänyt, koska se toi mukanaan mini-mousen ja minulla mini-mouse otti valtaansa koko tietokoneen eli meni ruudulla minne meni, jonka myötä normaalin hiiren käytöstä ei tullut mitään.

USB-johto piti ottaa päivittäin irti, koska laite "hukkui" jos pisti toisen USB-laitteen kiinni. Tässä "hukkumisessahan" tulee tuo teksti Saitek X52 Flight Simulator MFD:hen. Tällöinhän koko laitetta ei löydy edes peliohjain hallinnasta.

Sitten vielä yksi ongelma on se, että joystickiin muodostuu kokoajan erikokoisia deadzoneja. Onneksi minulla ei ole kuin joillain muilla tapauksilla, eli minulla ei ole itse tikussa dead-zonea, mutta nyt on oltava kaasussa noin 20% kokoinen deadzone.

Kuten englanninpuolisen keskustelun puolelta ilmenee, niin Saitek on tietoinen viasta. Toki tuon ei enään pitäisi vaikuttaa uusimpiin versioihin. Joku sanoi joskus että viallisten versioiden sarjanumerot on netissä ja ne voi sitten palautella.  Niitä viallisia on käsittääkseni jonkun 6kk ajalta kaikki eli ensimmäiset. Tiedän että minun versioni noihin kuuluu, mutta enpä taida palautella. Johtojen irroittelun kanssa pystyy elämään ja deadzone on vain kaasussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos Kari ja Ville neuvoista. Nyt Saitek näyttää rauhoittuneen, kun vaihdoin USB-johdon paikan HUB:ilta emolevylle. Yksi kysymys Add-oneista. Mistä voisin löytää DC3 kelluke / pyöräkoneen ilmaisen add-onin? Olen löytänyt vain yhden saitin Usalaisen MAAMsim, jossa on ainoastaan maksullinen versio saatavilla. Olen kyllä valmis hankkimaan sen, jos ei ilmaista löydy. Minulla ei ole kokemusta tämän tapaisesta ostamisesta, joten uskaltaako antaa pankkitilinumeron ja saanko varmasti ko. koneen. Onko Suomessa kauppaa, joka myy add-oneja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään