Guest Apache2k

Sivutuuli FS2004 laskeutuminen.

14 viestiä aiheessa

Hei.. näin videon pätkän jossa airbus laskeutui kovassa sivutuulessa jolloin laskeutumisen aikana keula on ihan vinosti.

Onko tosi ettei flight simulator 2004 pysty simuloimaan tätä. Laitoin asetuksiin oikein kovasti tuulemaan mutta se alkaa vaikuttamaan koneeseen vasta kun kone nousee kiitoradasta eikä laskeutuminenkaan näytä niinkuin pitäis.?

Vai onkohan mulla nyt joku asetus väärin.

Kiitän.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei.. näin videon pätkän jossa airbus laskeutui kovassa sivutuulessa jolloin laskeutumisen aikana keula on ihan vinosti.

Onko tosi ettei flight simulator 2004 pysty simuloimaan tätä. Laitoin asetuksiin oikein kovasti tuulemaan mutta se alkaa vaikuttamaan koneeseen vasta kun kone nousee kiitoradasta eikä laskeutuminenkaan näytä niinkuin pitäis.?

Vai onkohan mulla nyt joku asetus väärin.

Kiitän.

 

Kyllä se tuuli vaikuttaa sekä maassa että ilmassa. Kun lähestyt kiitotietä sivutuulessa sinun täytyy kääntää konetta tuulta päin. Tästä on muistaakseni joskus ollutkin jo juttua täällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis ei se tuuli sitä konetta käännä, vaan pilotti. Käytännössä siis pilotti kääntää peräsinohjauksella (polkimilla) koneen nokan tuulen suuntaan tarvittavan määrän tuulenvoimakkuudesta riippuen. Jos ei sitä nokkaa käännä tuuleen, kone lentää "suoraan", mutta tuuli painaa sen pois linjalta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se rullatessakin vaikuttaa ;) Melkein joka kerta kun lähden pirkkalasta niin lähtö on kyllä sellistra persimen kanssa temppuilemista jos on real veatheri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.airbusdriver.net/

 

Mene sieltä yläosan sinisistä menuista oikealle, toiseksi viimeiseen "nappulaan" -> Techniques -> Crosswind landings.

 

Oikea airbus ei toimi niin kuin simun bussit, tai siis toisin päin, oikeanlaista A320 mallia ei ole vielä tehty joten nuo oikeat airbus-tekniikat (Fly-by-wire) eivät välttämättä toimi simussa. Cessna ja muut koneet toimivat kyllä oikealla tavalla simussakin.

 

Idea on kuitenkin se että lähestyttäessä nokka ei ole suorassa linjassa kiitotien kanssa, nokka osoittaa siis tuuleen. Kun tulee loppuvedon aika niin kone oikaistaan polkimilla samalla kun konetta kallistetaan tuulen suuntaan jotta tuuli ei pääse puhaltamaan siiven alle.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ahaaa.. minä aina luulin että se johtuu sivutuulesta ku keula on vinosti laskun aikana. Kiitän vastauksista.

...hmm tulipa mieleen joskus ku yritän nousta rullauksen aikana kone kääntyy oikealle tai vasemalle ja tämäkin varmaan johtuu sitten tuulesta... on melko vaikea arvata ku sitä ei tunne eikä huomaa ( tuulta )

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...hmm tulipa mieleen joskus ku yritän nousta rullauksen aikana kone kääntyy oikealle tai vasemalle ja tämäkin varmaan johtuu sitten tuulesta... on melko vaikea arvata ku sitä ei tunne eikä huomaa ( tuulta )

 

Tuulen suunnanhan lentäjä (mm.) tarkistaa hyvissä ajoin ja moneenkin kertaan ennen lentoa. Ja kyllähän sen koneen suunnan pystyy korjaamaan aika helposti äkkiseltäänkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuulen suunnanhan lentäjä (mm.) tarkistaa hyvissä ajoin ja moneenkin kertaan ennen lentoa. Ja kyllähän sen koneen suunnan pystyy korjaamaan aika helposti äkkiseltäänkin.

Ja lennonjohtokin kertoo tuulen suunnan ja nopeuden lentoonlähtöselvityksen yhteydessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees! Tuossahan ne tulevat hienosti sivttain, mutta eikö tuollaisessa laskussa tuo päälaskuteline jotenkin kärsi, kun sehän ei ilmeisesti osu myöskään suorana kiitotielle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees! Tuossahan ne tulevat hienosti sivttain, mutta eikö tuollaisessa laskussa tuo päälaskuteline jotenkin kärsi, kun sehän ei ilmeisesti osu myöskään suorana kiitotielle?

 

Tuo pätkä ei ehkä ole ihan paras mahdollinen sivutuulilaskutekniikoita opetellessa :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees! Tuossahan ne tulevat hienosti sivttain, mutta eikö tuollaisessa laskussa tuo päälaskuteline jotenkin kärsi, kun sehän ei ilmeisesti osu myöskään suorana kiitotielle?

 

Eihän se ainakaan sitä telinettä vahvista, mutta toisaalta pitää sen varmaan tuollainen lasku kestääkin. Nuo pätkäthän ovat Boeingin testeistä, jossa testataan, että se teline varmasti kestää, jos oikeasti tulee tuollainen tilanne vastaan. ..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jees! Tuossahan ne tulevat hienosti sivttain, mutta eikö tuollaisessa laskussa tuo päälaskuteline jotenkin kärsi, kun sehän ei ilmeisesti osu myöskään suorana kiitotielle?

Paitsi jos koneessa on sivutuuliteline. Sellaisesta olen kuullut isojen lentopoikien kertovan...

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sivutuulilaskutekniikoita on itseasiassa kolme erilaista: wing-down, sideslip ja combination tekniikka. Wing-downissa lasketaan siipi tuuleen ja peräsimellä suunnataan nokka kohti kiitotietä. Lähestyminen viedään tässä asussa loppuun saakka, loppuvedossa koskettaen ensin tuulenpuoleisella päätelineellä. Sideslipissä tullaan keula tuuleen päin ja lopuksi potkaistaan kone suoraksi juuri ennen loppuvetoa. Combinationissa tullaan keula tuuleen päin ja joku 200ft maanpinnasta (isolla koneella) kone potkaistaan suoraksi, mutta samalla lasketaan siipi tuuleen (eli kuten wing-down metodissa) ja loppuveto tehdään siten, että tuulenpuoleinen pääteline koskettaa ensin kiitotietä (eli kuten wing-down).

 

Kaikki tekniikat toimivat mainiosti myös FS2004:ssa sillä poikkeutuksella, että koneen pyrkimys kääntää nokkaa tuuleen maassa on ylikorostunut.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään