Guest ypyajo1

iFDG A320 + Marciano, kysymyksiä

29 viestiä aiheessa

Moro.

On pari asiaa, joihin minulla ei ole otsikkoon liittyen tietoa.

1. Valot ja jäänesto

Lights'n'Anti-ice1.jpg

1.1. Mitä tekee rwy turn -kytkin? Mihin sitä käytetään?

1.2. Mitä tekee wing-kytkin? Milloin käytän näitä valoja?

1.3. Tarkoittaako nose-valo yksiselitteisesti taxivaloja, vai käytetäänkö niitä myös esim. pushbackissa?

1.4. Milloin kytken jääneston moottoreihin ja pois?

1.5. Milloin pitot-putken lämmityksen kuuluu olla päällä?

2. Polttoaine ja tasapaino

Fuel1.jpg

Weight1.jpg

Kuten kuvassa, kone ei näytä olevan läheskään tasapainossa. Onko tämä ominaista iFDG:n mallinnukselle?

3. Laskeutuminen

Landing1.jpg

Landing2.jpg

Laskuhan on kuvien mukaan oikein, mutta touchi on aina lähellä kolmipistelaskeutumista, kun asetukset ovat kuvan mukaiset. Mittaristossa lukee CAT 3 ja AP2 on päällä. Onko lasku normaali?

Video: http://www.ypya.fi/joel/other/iFDG_A320+Marciano_Landing_ISEA_RWY34R_DME-ILS.wmv

Valottaa laskun ongelmia. Revenssit joudun vetämään päälle itse, eikä AP1 kytkeydy lennon jälkeen pois päältä.

:P Että silleen. Kiitos

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1.1 Runway turnoff lights - käytetään rullatessa.

1.2 Kytkee wing lightsit päälle, käsittääkseni käytetään aina ilmassa.

1.3 Nose gear lights, käytetään laskeuduttaessa sekä noustessa (ja rullatessa?)

1.4 Sillon kun lämpötila <10 celsiusta, tai kun näkyvää jäätä/lunta.

1.5 Lämpötila ~<10 celsiusta niin pitot heat päälle, putki voi jäätyä muutamassa plusasteessakin paineesta johtuen.

3. Äkkiseltään videon perusteella väittäisin että pirusti liikaa nopeutta ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

2. Polttoaine ja tasapaino valikko ei taivu kaikkien noiden isojen lisäosakoneiden lukuihin, tuosta ei tarvitse välittää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minusta näitä pitää/kannattaa käyttää aina säästä ja lämpötilasta riippumatta.....

No se nyt on taas mielipide, ja kukin simuilkoon miten tahtoo. Ite tykkään nysvätä jokasta härpäkettä parhaani mukaan "niinkun ne oikeastikkin tekee"-periaatteella. Toivottavasti en oo ihan väärässä noitten lämpötilojen yms. suhteen ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1.3 Nose gear lights, käytetään laskeuduttaessa sekä noustessa (ja rullatessa?)

1.5 Lämpötila ~<10 celsiusta niin pitot heat päälle, putki voi jäätyä muutamassa plusasteessakin paineesta johtuen.

1.3 Eiköhän rullatessakin voisi käyttää meinaa sehän on nokkatelineessä kyseinen valo...

1.5 Minusta näitä pitää/kannattaa käyttää aina säästä ja lämpötilasta riippumatta.....

EDIT:Lisäilty

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näyttää menevän melko pitkälti MUTU-pohjalta minulla niin kuin edellisilläkin.

RWY turn valot rullauksessa mutta ainoastaan silloin kun rullaat juuri siitä kiitoradalta pois. Muistelisin niin että jos sinulla ei ole noita valoja päällä, niin lähestyvät ja kiitotiellä odotuksessa olevat koneet eivät välttämättä huomaa oletko todella pois kiitotieltä.

Nose on mielestäni vain rullaukseen  ::)

Moottorin jäänestosta on vaikeampi sanoa kun se yleensä kerrotaan IRL koneen ohjekirjoissa. Itse olen lueskellut vain hävittäjien manuskoita joten sen pohjalta mennään. Uskoisin että toiminta kuitenkin sama. Moottorin jäänestoa ei pidä käyttää jos jäätä ei ole havaittavissa tai ei ole riskiä sen muodostumiseen. Moottorin jäänestohan tiputtaa moottorin tehoja. Noin 320kts:n paikkaille voi ottaa pois. Tuo on ilmeisesti nopeus jolla koneen runko lämpenee sen verran että jäänestosta ei ole hyötyä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moottorin jäänestosta on vaikeampi sanoa kun se yleensä kerrotaan IRL koneen ohjekirjoissa. Itse olen lueskellut vain hävittäjien manuskoita joten sen pohjalta mennään. Uskoisin että toiminta kuitenkin sama. Moottorin jäänestoa ei pidä käyttää jos jäätä ei ole havaittavissa tai ei ole riskiä sen muodostumiseen. Moottorin jäänestohan tiputtaa moottorin tehoja. Noin 320kts:n paikkaille voi ottaa pois. Tuo on ilmeisesti nopeus jolla koneen runko lämpenee sen verran että jäänestosta ei ole hyötyä.

Paneeliin tuskin on tätä toimintoa edes mallinnettu, siis niin että sitä jäätä koskaan mihinkään muodostuisi, defaulttina simussa ei ole olemassakaan mitään moottorin jäänestoon viittaavaa. Eli siis epäilen että tämä nappula on vain dummy eikä vaikuta mihinkään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paneeliin tuskin on tätä toimintoa edes mallinnettu, siis niin että sitä jäätä koskaan mihinkään muodostuisi, defaulttina simussa ei ole olemassakaan mitään moottorin jäänestoon viittaavaa. Eli siis epäilen että tämä nappula on vain dummy eikä vaikuta mihinkään.

Sitä minäkin aina ajattelen, en ole koskaan törmännyt moottorin jäätymiseen tjms. Mutta näin "simulaation" näkökulmasta ajatellen näitä kyselen.

3. Äkkiseltään videon perusteella väittäisin että pirusti liikaa nopeutta ;D

Joo, sama täällä, ihme kyllä. Mutta Marcianon ohjeessa lukee näin:

"If all these conditions remain true during the final aprroach, you will hear a beep and an AUTOLAND message appears on the E/WD. At this time, you can let the iarcraft land by its own... When the aircraft will be close to the ground, the throttle will be set to IDLE. As soon as the aircraft touches the ground, the spoilers will be deployed if they were armed (recommended), and reverse thrust will be engaged

and brake power will be applied until the aircraft decelerates to 60 knots. Then thrust will come back to IDLE, and auto-brake will keep braking until the aircraft comes to a complete stop. At this time, all autopilots and auto-throttle will be disarmed, and the control of the aircraft comes back to the pilot."

Ongelma on siinä, että autothrottle kytkeytyy kosketuksen jälkeen automaattisesti pois päältä, vaikka A/T on MANAGED mode:ssa. Kuten ohjeessa lukee:

"When you pull a button, you use the MANAGED mode. It means the FMGC will automatically take control of the autopilot to provide it the right value of speed, heading or alititude in order to follow the flight plan programmed in the FMGC."

Lisäksi nopeus pysyy siinä 150:n solmun hujakoilla koko ajan, vaikka AUTOLAND on jo pärähtänyt aikoja sitten. Pitäisikö lasku sittenkin suorittaa kaasunkäytön puolesta itse?

Kiitos kuitenkin hyvistä vastauksista :).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laskunopeuksista, täysin epätieteellisellä mutu-pohjalla: Olen ymmärtänyt että oikea nopeus on PFD:n nopeusnäytössä punaisen ja keltaisen palkin välissä, ainakin siihen luottaen kone on tullut alas.

Törkeä ketjunkaappaus, jos sopii? Marcianon sivujen FAQ:ssa on seuraava kysymys:

A320/330 only: I have installed the new Airbus gauges for FS2004, and the navaids and airports don't appear anymore on the ND.

Answer / Réponse

This is because the Airbus gauge configuration is not present in your Gauges directory. To solve the problem, download this file and unzip it into your FS9\Gauges directory.

Linkki tiedostoon ei enää toimi. Olisiko jollakin tuo tiedostoa tallessa, minulla se tiedosto katosi vanhan koneen mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos sulla sen *.gau tiedoston nimi on, niin voisin kurkata jos sattuis löytymään simun uumenista..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laskunopeuksista, täysin epätieteellisellä mutu-pohjalla: Olen ymmärtänyt että oikea nopeus on PFD:n nopeusnäytössä punaisen ja keltaisen palkin välissä, ainakin siihen luottaen kone on tullut alas.

Törkeä ketjunkaappaus, jos sopii? Marcianon sivujen FAQ:ssa on seuraava kysymys: Linkki tiedostoon ei enää toimi. Olisiko jollakin tuo tiedostoa tallessa, minulla se tiedosto katosi vanhan koneen mukana.

Toki saa kaapata, otsikkoon liittyen :).

Tuletko autolandilla alas MANAGED mode päällä vai niin, että määrittelet autopilotille itse nopeutesi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vika tuntuisi olevan tuossa ifdg bussipaketissa, jonka saa tuolta tiedostokirjastosta. Joelilla taitaa olla käytössään bussipaketti jossa on tunnuksena OH-LXB. Olen itse joskus kummastellut tuota autoland toimintoa ja tänään sitten oikein roppakaupalla testaillut. Selvisi seuraavaa:

Hae Avsimistä paketti fin320ifdg.zip. Asenna tuo kone (OH-LXI) ja muista kopioida toisesta bussistasi soundit ja paneli. Testaapa autoland toimintoa sillä. Minulla alkoi autolandit onnistua juuri niin kuin pitää. IFDG:n sivuilta löytyy myös päivityspaketti, tai avsimista se löytyy mutta tuolla siitä puhutaan. Päivityspaketti on nimeltään ifdg_a32x14.zip.

Näyttäsi siltä että Joelilla on laskussaan kaikki oikein, AT on managed moodissa ja nopeus näin ollen ok, muutenkin kaikki tuon paneelin asetukset ainakin kuvan ja videon perusteella ovat oikein. Itse sain myös tuon OH-LXB bussini toimimaan muokkaamalla aircraft.cfg tiedostoa tuon toisen bussin ja ifdg:n päivityksen avulla, samalla korjaantui myös tuo mainittu polttoaineen ja kuormauksen tasapaino-ongelma, eli nyt myös painopiste näytettään oikein. Toinen tiedosto jonka päivitin oli bussien model kansioista löytyvä A3202CFM.mdl tiedosto. En tiedä auttaako tuo model tiedoston muokkaus, mutta aircraft.cfg:n muokkaamminen auttaa varmasti.

Ja eikun autolaskuun...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

MAHTAVAA! Tiesin, että modeleissa on pieniä eroja, mutta että Finnairin koneissa... Onneksi aina joku osaa. Kiitos kaikille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasin tuosta sun videosta että sulla on noi ground voicet päällä (tai jotkut semmoset  :-[), ni mistä ne saa päälle tuossa simussa??  ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1.5 Minusta näitä [pitot heattia] pitää/kannattaa käyttää aina säästä ja lämpötilasta riippumatta.....

Liikennekoneista ei sen suurempaa tietoa, mutta pienemmillä vehkeillä toimitaan näin:

IFR-lennoilla aina päällä (laitetaan lentoonlähtöpaikalla)

VFR-lennoilla päällä vain tarvittaessa, maassa ei koskaan päällä.

Syynä tähän on siinä että pitot heat hajoaa (vastus palaa tms?) jos sitä käytetään rullausnopeuksissa liian lämpimällä ilmalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

..defaulttina simussa ei ole olemassakaan mitään moottorin jäänestoon viittaavaa. Eli siis epäilen että tämä nappula on vain dummy eikä vaikuta mihinkään.

Tuota tuota.. Ainakin kun MIKin OH-SIM:llä ollaan RealAirin lentomallilla pidempää matkaa lennetty (esim. ESMT-LOWS 5h 25min viime viikonloppuna :P), niin kyllä sitä carburator heattia saa välillä käyttää, tai muuten tehot laskee huomattavasti. Koskaan ei kuitenkaan ole ollut sopivaa tilannetta kokeilla että sammuuko moottori jäätymisestä johtuen, kun lennot on Vatsimissä lennetty :)

Edit: tärkeitä sanoja lisätty

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liikennekoneista ei sen suurempaa tietoa, mutta pienemmillä vehkeillä toimitaan näin:

IFR-lennoilla aina päällä (laitetaan lentoonlähtöpaikalla)

VFR-lennoilla päällä vain tarvittaessa, maassa ei koskaan päällä.

Syynä tähän on siinä että pitot heat hajoaa (vastus palaa tms?) jos sitä käytetään rullausnopeuksissa liian lämpimällä ilmalla.

Kiitos, että kerroit nyt taas on yhessä asiassa viisaampi! :).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Huomasin tuosta sun videosta että sulla on noi ground voicet päällä (tai jotkut semmoset  :-[), ni mistä ne saa päälle tuossa simussa??  ???

Minusta nuo äänet (jos oikein ymmärsin: 400, 300 ym.) tulevat paneelin mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Siis löytyykö sitä linkkiä tiedostoon, millä navdatan saisi toimimaan FS2004:ssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Linkki, mistä saa Navdatan FS2004:een!!! (Köykän esittämä kysymys aiemmin tässä keskustelussa esittämään kysymykseen).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mikäköhän minulla mahtaa olla ongelmana kun PFD ei näy kunnolla eikä myöskään moottorien tiedot ???

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäsin sen gaugen, mutta eipä auttanut edelleen samanlainen :(. Onko enää mitään neuvoja

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään