Jouni Turunen

Aikatauluista?

19 viestiä aiheessa

Hei!

Mites kun noissa aikatauluissa on lähtee XX.XX niin tarkottaako se aikaa jolloin kone nousee vai kun lähtee portilta? Itsellä ei muisti sen vertaa pelaa,että pystyisin muistamaan ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottakai se on lähtöaika portilta. Varmemmin sen pystyy ilmoittamaan kuin nousuajan.. Ja eihän matkustajat välitä milloin kone nousee, vaan milloin koneeseen pääsee sisään. Menisi vähän arvuutteluksi tuo boarding. :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se olisi ylösnousemuksen aika niin esimerkiksi John F. Kennedyllä pitäisi lähteä jo noin tunti ennen lähtöaikaa portista.

Eli kyllä se portista lähtöaika on ja annettu lentoaika sisältää rullaukset ym.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä niissä varmasti jotain on, se että löytyykö sieltä kovinkin tarkkaa logiikkaa on vaikea sanoa...

 

1-2 numeroiset kaukolentoja

3 numeroiset euroopan reittilentoja

4 numeroiset joko codesharea tai charteria 2xxx vissiin finskin omat jne...7xxx jotain spessulentoja kait, rauhanturvaajaa ja muuta...tähän tulee varmasti listaan nopeasti jatkoa...logiikkaa sekin että paluu on aika usein menonro+1 ;D

 

 

 

Kotimaassa AY:llä sitten AYxxx ta AYxxxx

Lomareittilennot ovat AY2xxx ja lomalennot AY1xxx.

 

Ja sitten kun on lisäreittilento niin AY4xxx

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko noissa lennonnumeroissa mitään loogista ikään kuin koodi kieltä?

 

Finskillä siitä on tehty oikein taidetta:

 

Scheduled Passenger Flights (001-1000)

 

Long haul flights (001 - 100)

 

Eastern Europe (101 – 200, Flights operated by EE aircraft AY3101-3200)

 

Domestic flights (201–600, Flights operated by EE aircraft AY3201-3600)

 

Scandinavia (601-700, Flights operated by EE aircraft AY3601-3700)

 

Central/Western/Southern Europe (701 - 1000)

 

Leisure flights (Charter and Scheduled) (1001-3000)

 

Scheduled Passenger Flights (3001-3100, 3701-4000)

 

Scheduled Passenger Flights operated by EE aircraft 3101-3700

 

Additional (Ad hoc) Passenger Flights (4001-5000)

 

Additional (Ad hoc) Passenger Flights operated by EE aircraft (8101-8700)

 

Code Sharing (Commercial Duplicates) - Passenger Flights (5001-6000)

 

Code Sharing (Commercial Duplicates) - Passenger Flights (6101-7000)

 

Ad hoc charter flights (7001-8000)

 

Exclusive flights (8701-8750, Flights operated by EE aircraft AY8751-8800)

 

Mail flights (8801-8900)

 

Non-revenue flights (8901-8990)

 

Fictitious (Dummy) flights (8991-9000)

 

Surface vehicles (9001-9800)

 

Training flights (9801-9999)

 

 

Ja noiden alla vielä alasarjoittain eri kohteiden mukaan; esim. ay421-440 Rvn.

 

Pääsääntöisesti Hesasta lähtö on pariton ja paluu seuraava parillinen numero, mutta kolmiolennoissa (esim. ay471 Hel-Ktt-Ivl-Hel) palataan parittomasti.

 

Muilla yhtiöillä ei ole välttämättä Hesan suhteen samanlaista pariton/parillinen -sääntöä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei niissä AY:n koodeissakaan ole oikein järkeä. Joskus käynyt mielessä onko jotenkin ilmansuuntia esim. kaukolennot. Mutta kun JFK on 005 ja Miami 033 niin vesittyy sekin teoria.

 

Ja Aasiassa 067 on Hong Kong mutta 087 onkin Guangzhou vaikka välimatkaa on noin 180 km.

 

Eikös Singaporen vuoro ole ennen ollut AY901 tai 902 tms.

 

Mitkä olivat SFO:n ja LAX:n koodit Finnairilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotenkin alitajunnassa sellainen vivahde, että AY:n SFO:n lennossa oli numerot 4 ja 7

 

EDIT: Googlehan tämänkin kertoi:

Meanwhile, I checked our records a your reservation did show that you were scheduled on Flight Z8645 (Pulkovo Aviation Enterprise) from St. Petersburg to Helsinki on Aug. 21 and on Flight AY047 (Finnair) from Helsinki to San Francisco on Aug. 23. Consequently, I assume the tickets were issued based on this itinerary

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m3648/is_2_25/ai_61642947/pg_4

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkottaakos noi kirjaimet tossa lennonnumeron perässä jotain ??? Esim. skannerilla olen kuullut monesti vaikka joku Finnair 836 papa(836 keksitty päästä) ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkottaakos noi kirjaimet tossa lennonnumeron perässä jotain ??? Esim. skannerilla olen kuullut monesti vaikka joku Finnair 836 papa(836 keksitty päästä) ???

 

Ovat suffixeja eli niitä käytetään radioliikenteessä helpottamaan oman kutsun erottamista muista. Suffixeja on listattu Vacc.fi:n foorumeille.

 

-Tero-

 

edit: laitettu linkki suoraan ko viestiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään