Jouni Rasmussen

Mitä asioita pitää ottaa huomioon kun valitsee lähtö/laskukiitoradan??

11 viestiä aiheessa

Olen yrittänyt vaikka mitä konsteja mut en ikinä saa aina samoja kiitoteitä itelle kun default ATC sanoo. Niin milläköhän perusteella noi kiitotiet määritetään aina activeksi. Vai onko siihen mitään konstia päästä ATC:n kanssa yhteisymmärrykseen? jos kuuntelen ATISta mikä kiitotie niin sit en pysty tekeen STAReja kentille koska STARit alkaa joissakin paljon aikaisemmin ennen kuin ATIS taajuus kuuluu ja voisi kuunnella oikean kiitotien, koska STARit olisi kuitenkin aina mukava lentää karttojen mukaan.

Jos tähän saisin vähän vinkkejä ja infoa niin olisi kiva.. :).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuulen suunta vaikuttaa jne. Käytäppä realworld weatheria niin tulee vaihtelua kiitoteihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

kun itse lennän STAReja niin jätän koko ATCn huomioimatta. Otan tuuliolosuhteet "in-flight-metar-tool" ohjelmalla (Avsimistä fs9_in-flight_metar_tool.zip) ja valitsen kiitotieni sen mukaan, sitten vain kädet ristissä rukoilen ettei kukaan ole alla kun tulen laskuun. Jos joku sattuu tulemaan eteeni, niin menen time and seasons valikkoon ja painan okkia niin AI katoaa edestä hetkeksi aikaa  :P

Tällästä kikkailua se valitettavasti vaatii tuo offlinelentely. Toivotaan FSXn poistavan nämä ongelmat..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

sitä minäkin olen miettinyt että tuulensuunnastahan se katotaan mut ku joskus ku haluun laskeutua vastatuuleen niin AI koneet lentää mua vastaan nousuun.. :P.. joten kai se sit vain täytyy uskoa että ite lentää oikein... :D.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

sitä minäkin olen miettinyt että tuulensuunnastahan se katotaan mut ku joskus ku haluun laskeutua vastatuuleen niin AI koneet lentää mua vastaan nousuun.. :P.. joten kai se sit vain täytyy uskoa että ite lentää oikein... :D.

Kyllä ne ai-koneet yleensä ihan oikein vastatuuleen lentää, mutta jos olet vasta itse "ladannut uuden sään" niin menee hetki ennen kuin simun atc vaihtaa kiitotietä.

Tuuli ilmoitetaan tietysti suunnalla "mistä tuulee", eli 270, 18 knots = tuulee lännestä 18 solmua. Tällöin pyritään käyttämään kiitotietä joka on suuntaan 270 tai sitä lähimpänä, EFHK:lla se olisi 22R ja 22L.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja eikös jos lentää IFR:ää offline, niin voi valita jonkin muun kiitoradan kuin atc:n antaman siitä atc valikosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin ja eikös jos lentää IFR:ää offline, niin voi valita jonkin muun kiitoradan kuin atc:n antaman siitä atc valikosta.

Jos on Left ja Right niin yleensä voi ja joissakin tapauksissa olen nähnyt muunkin kiitoradan. Mutta eipä niitä kuitenkaan mitenkään ratkaisevasti voi muuttaa...  :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä ne ai-koneet yleensä ihan oikein vastatuuleen lentää, mutta jos olet vasta itse "ladannut uuden sään" niin menee hetki ennen kuin simun atc vaihtaa kiitotietä.

Aah.. no se voi olla ku mä olen aina lennon aloituksen jälkeen ladannut fsmetarista sään ja heti sen jälkeen aloittanut tekeen lähtöä että se ATC ei oo ehtinyt reagoida siihen viel.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on Left ja Right niin yleensä voi ja joissakin tapauksissa olen nähnyt muunkin kiitoradan. Mutta eipä niitä kuitenkaan mitenkään ratkaisevasti voi muuttaa...  :-\

Defu-ATC voi antaa luvan lähestyä jotain toista rataa, mutta lopussa selvitys on kuitenkin aina circle to land sille alkuperäiselle radalle.. eli laskulupaa ei heru  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Defu-ATC voi antaa luvan lähestyä jotain toista rataa, mutta lopussa selvitys on kuitenkin aina circle to land sille alkuperäiselle radalle.. eli laskulupaa ei heru  :P

Paitsi Left ja Right kiitotien vaihdossa.  ;) Mutta sillä nyt on vähän merkitystä sinällään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paitsi Left ja Right kiitotien vaihdossa.  ;) Mutta sillä nyt on vähän merkitystä sinällään.

Jos pyytää lähestyä Left tai Right -tilanteessa toista rataa, on useimmiten tarjottu loppuvaiheessa sidestepiä sille alkuperäiselle  ???  Eli ei koskaan sitä minkä haluaisi..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään