Guest Ilves

Herculesista vielä

6 viestiä aiheessa

Terve taas kaikille!

Ajaa köröttelin Herculesilla Jyväskylästä Jyväskylään. Tarkoituksena todeta, että osuuko sillä koneella kentälle. Tein pienen kierroksen ja käännyin sitten ILS linjalle. Tulosuunta oli etelästä pohjoiseen, kunnes tulin ILS linjalle josta laitoin ILS navin päälle ja kone kääntyi kiltisti AP:n ja sittemmin APP:n näyttämään suuntaan, kuitenkin niin hitaasti, että sen täytyi kääntyä vastakkaiseen suuntaan ja taas vastakksiseen suuntaan. Tämä jatkui koko ajan ja lopulta olin koko linjan ulottumattomissa ja kiitoradan sivussa lumisella nurmella.

Siis. Mitenkä ja kuinka kaukaa pittää k.o. härvelillä aloittaa lähestyminen, että se ehtii saamaan itsensä rauhallisesti ILS linjalle?

Olen kerran yllättäen onnistunut k.o. koneella Skurupista Kastruppiin, kun ensin olin pyörinyt ympäri Malmötä kunnes olin riittävän korkealla, että ILS otti kiinni ja sen jälkeen homma meni niin nappiin, että kone tuli aivan itsestään KESKELLE Kastrupin kiitorataa. Tätä ihmettelen vieläkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos lensit suoraan kohti pohjoista ennen kuin aloitit kääntymisen ILS:n suuntaan, käännöksestä tulee aika jyrkkä (n. 50 astetta). Se saattaa olla tuollaiselle isolle ja raskaalle koneelle liikaa. Kokeile lähestyä suuntasädettä korkeintaan 30 asteen kulmalla.  Jotta koneella olisi riittävästi aikaa ja matkaa saada aikaan vakaa lähestyminen, pitää etäisyyttä kentästä olla riittävästi. Ota kiintopisteeksi, jossa aiot suuntasäteen saada kiinni, ulkomerkki. Jyväskylässä tuota on hyvä harjoitella, sillä ulkomerkin kohdalla sijaitsee NDB majakka (296 Khz).  Jos kone on kankea liikkeissään, voi olla tarpeen aloittaa lähestyminen kauempaakin.

Lentokorkeus kannattaa valita siten, että siinä vaiheessa kun kone saa suuntasäteestä kiinni, ollaan vielä liukupolun alapuolella.

Laitoitko APP-moodin päälle vasta, kun suuntasäteen neula oli keskellä? Silloin on jo liian myöhäistä... Kytke APP päälle viimeistään silloin, kun suuntasäteen neula alkaa liikkua ääriasennostaan kohti keskustaa.

-Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia pojat neuvoistanne.

Pitääpä pitää mielessä, että ei lähde:

1. Liian lujalla vauhdilla. max 170kts.

2. Liian jyrkällä kaarroksella, max 30 astetta. Lähestymiseen.

Pitää vain opetella ja taas opetella. Eiköhän se Hercules lennä meillä kaikilla kutakuinkin samoilla ehdoilla.

Kun asuisi vaikkapa tossa lähi naapuristossa joku oikea ammattipiotti jonka voisi istuttaa, vaikkapa kahvimuki kädessään tuohon viereen neuvomaan, kuinka pitäisi reagoida missäkin tilanteessa, niin A Vot!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei Herculessarit taas pitkästä aikaa.

Olen nyt viimepäivinä ajellut tuolla Swedes Airforcen Herculessilla.

Lainasin sitä miehistöineen tuolta Såtenäsin tukikohdasta ja lensin sen aina tuonne Ivaloon asti, auttamaan Suomalaisten lapinsotaharjoitusta niin, että kuljetin rojut ja porukat Ivalosta Rovaniemelle.

Lensin koneen seuraavalla tavalla:

Såtenäs - Arlanda - Vantaa - Kauhava - Rovaniemi - Ivalo.

Ivalo - Rovaniemi - Umeå - Sundsvall - Gävle - Arlanda - Norrköping - Såtenäs, (via Kralstad, saadakseni pidemmän suoran ennen finaalia Såtenäsiin).

Että onhan sitä tässä nyt sitten hieman harjoiteltukin=(möhlittykin).

Esim.

Tullessani kohti Arlandaa tämänpäiväisessä säässä, ukkospilviä ja salamoita jyrinän kera, vaikutti kaikki aika mukavan tuntuiselta kaikesta huolimatta, kunnes olin sen törmän päällä, joka on vähän ennen kiitoradan alkua, niin sivusuunta neula siirtyi vasemmalle, samoin kiitorata, eikä kone enää aloittanut korjausta k.o. suuntaan, vaan jatkoi körötystään omaan suuntaansa. Koetin käsivoimin saada sitä tulemaan kiitorataa kohti, laihoin tuloksin. Seurauksena ruohikkolasku kiitoradan viereen.

Ihmettelenkin:

Miksi kone ei kokomatkaa seurannut tätä ILS suuntaa, vaan ajautui oikealle?

Onko mahdollista, että Arlandan jonkun kiitoradan ILS ei ole aivan oikealla paikalla?

Vai, voisiko puuskainen sivutuuli olla syypää mokomaan?

Täytyy taas vain opetella. Kyllä se monta kertaa onkin mennyt mielestäni aivan perfect.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmaan oli sellanen tuulenpuuska joka sitten aiheutti tuon. Ne on tosi ilkeitä, tulevat aivan tyhjästä ja voivat "ottaa kiinni" koneeseen voimakkaastikin.

Ja sitten sellainen vinkki, että vaikka on tosi huono keli, niin se autopilotti pitää ottaa ajoissa pois päältä, lähestymisissä on niinsanottu ratkaisukorkeus jolloin viimeistään pitää ottaa se autopilotti pois päältä ja päättää myös että laskeutuuko. Jos kiitotietä ei näy niin tarvitsee tehdä ylösveto ja kokeilla uudelleen. Uusissa koneissa on niin hyvät systeemit, että ne osaa laskeutua kokonaan itse. Herculeshan on aika vanha ja luonnollisesti siinä ei tälläisiä ole. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Heippa!

Ja taas kiitokset neuvoista.

Olen antanut tämän Herculesinkin laskeutua ihan itsellään ja se on monesti onnistunutkin aivan nappiin.

Nyt täytyykin sitten opetella sen alastulon loppu ottamaan käsin. Se tuppaa olemaan kyllä aika laiska käänyeissään, mutta täytyy otta neuvostasi vaarin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään