Guest juhake

Käyttökokemuksia Reality XP Garmin GNS 530 -laitteistosta?

18 viestiä aiheessa

Hieman tuohon tulevaan Saabbiin liittyen (kun siihen ei ole tulossa FMS:ää), sivuilla oli tuollaiseen linkki ja Avsimissakin saanut tosi hyvät arvostelupisteet. Onko kukaan käyttänyt tuota?

Onko kannattava ostos ja millainen on toimintaperiaatteeltaan? Ja pystyisikö tuon avulla lentämään Vatsimissa näitä suositeltavia IFR reittejä?(RNAV pisteitä jne.) Yleisesti kiinnostaa, että pystyykö tuolla korvaaman FMCeen, esim. pystyykö siihen päivittämään datat?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aina täytyy muistaa että GPS on tietysti GPS eikä mikään fmc ja erittäin hyvä pelihän tuo 530:n on. Se toimii täysin samallalailla kun oikeakin. Itse tosin suosittelisin ennemmin Jetline XP 2:sta joka on lähempänä Saabin omaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Varmaankaan uusimpia RNAV pisteitä ei ole koska viimeisin navdata päivitys tuolle näyttää olevan tehty viime vuoden syyskuussa.

Kyllähän nuo IFR reitit voi lentää pelkän HSI:n ja RMI:n avulla, mutta tietysti tuollainen GNS lisää tarkkuutta. Sanoisin, että jos navdatat ovat viime vuoden puolelta, niin saat lennettyä tuolla kaikki reitit. Lähestymisistä ei varmaankaan kaikkia, mutta ainahan sitä voi vektorointia pyytää.

JL2 on todella lähellä Saabin 2000, mutta todella kaukana Saabin 340:stä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Entä sitten sarjassamme ilmaiset FMCeet... Niitähän on pari, mutta onko se laatu sitten millainen? Kerran muistaakseni latasinkin sellaisen ja yritin asentaa, mutta en onnistunut.

Niin, tosiaan siis puhutaan nyt Saab 340 koneesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

JL2 on todella lähellä Saabin 2000, mutta todella kaukana Saabin 340:stä.

Ainakin viime maanantaina oli lähellä JL 2:sta ;)

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin viime maanantaina oli lähellä JL 2:sta ;)

AAH! :o Et viittis laittaa lisää näytille? Saab 340:n ohjaamossa on sitä jotain....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

AAH! :o Et viittis laittaa lisää näytille? Saab 340:n ohjaamossa on sitä jotain....

Eiköhän sitä tämän illan aikana jotain ilmesty tuonne kuvaosastolle kun ehdin editoida kuvat  ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu sorry meni JL:t sekaisin. Jotenkin menin olettamaan, että puhuit JL4:stä jonka näytöt nyt on lähes identtiset Saabin 2000:sen vastaavien kanssa. Pahoittelut sekaannuksesta.

Tuo JL:ien käyttö on tietysti suht. realistisen oloinen ratkaisu, mutta tuossa tulee taas se vastaan, että jos simusta ei löydy tarvittavaa waypointtia niin et saa sitä myöskään näytölle. Toki tuohon toimii se, että hankit JL gauget ja sitten FSNavigatorin ja teet FSNavigatorilla plaanin ja tallennat sen simun tuntemaan muotoon. Tuolloin myös ne tuntemattomat näkyy näytöllä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo siis, RealityXP:n GNS käyttää sitä garminin trainerisoftaa ja data tosiaan on viime syksyltä. Tosin voihan siihen tehdä itse puuttuvia pisteitä, käyttäjän lisäämät pisteet tallentuvat härvelin muistiin kyllä.

Mutta kätevä peli se on kyllä:

gns2.jpg

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu kokemusta on molemmista, eli RXP Jetline 2 sekä Garmin 530. Molemmat on suht moneen pienkoneeseen asennettuna ja kyllä pitää koneen reitillä kun reitillä :) Esim tänään tuossa lensin Lakelandista - Charlotteen Piperillä, ja siinä koneessa on molemmat käytössä ja kyllä meni lento sujuvasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkin olen kovasti tykästynyt noihin Reality-XP:n Garmineihin (käytössä myös GNS430, joka sopii ahtaampiinkin mittaristoihin) ja asentanut niitä aika moneen pienkoneeseen kun niillä tykkään enempi lennellä. Helpottavat myös VFR-lentämistä, varsinkin jos tulee vähän epävarma olo sijainnin suhteen. Ainoa puute on se, ettei niihin saa suoraan työnnettyä reittiä esim. FSNavigatorista tai simun omasta plannerista, vaan se pitää syöttää piste kerrallaan laitteen omista nappuloista. Mutta sehän on toisaalta realistista ja onneksi reittejä saa tallennettua muistiin. Muistaakseni 10 senhetkistä seuraavaa reittipistettä saa kuitenkin noista tarvittaessa ulos simun .pln-muodossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllähän nuo IFR reitit voi lentää pelkän HSI:n ja RMI:n avulla

Ööö, miten ihmeessä? Onko niissä ala- ja yläilmatilan reittikartoissa radiaalit vai miten?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ööö, miten ihmeessä? Onko niissä ala- ja yläilmatilan reittikartoissa radiaalit vai miten?

No eikös niissä ole? Miten ihmeessä niitä muuten voisi lentää normaaleilla VOR/DME -varusteisilla koneilla?

full

Tarkoittaakos tämä että itse Juha "Realismia on vain LDS" Kettinen ei osaa suunnistaa ilman tietokoneen apua?  ;D

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eijei, missään nimessä. :) Haluan osata mahdollisimman paljon itse, ja LDS hypetys on siitä kun se vaan on paras lisäri koskaan. :P Haluaisin tosi mielelläni nähdä jonkun regional propin heidän tekemänään, sillä tykkään kaikista eniten esim. Saab 340 koneesta jossa sitä oikeesti lennetään eikä se tietokone tee kaikkea. :)

Heh joo :) Toinen kiintoisa tuote on se RealityXP:n FlightLine T -mittarisetti, sillä on aika nannaa ajella käsin.

Nimim. Tänään harjoitellut "vaikeita" koukeroita NDBeiden ja VORrien kanssa Jormalla.

EDIT: Sun karttas on erilainen kun mun... ;D Tollasta ei saa ilman rahaa?

Toi mun oma on Jeppesenin low airspace -reittikartta, mikäs sulla on?

full

Tosin en mä tuosta ole rahaa maksanut, se on jostain saatu vanhentunut kappale. Jeppeseniltähän niitä saa myös ostaa uusia.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toi mun oma on Jeppesenin low airspace -reittikartta, mikäs sulla on?

Ilmailulaitoksen sivuilta ladattu, sivussa lukee Upper/lower Enroute.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmailulaitoksen sivuilta ladattu, sivussa lukee Upper/lower Enroute.

Toi saattaa auttaa vähän: http://www.ilmailulaitos.fi/ais/aipcharts/enr/navaidrdl.pdf

Toki sitten jos reitti on RNAV-reitti, sitä ei varmaankaan voi ajella ihan vor/dme:llä vaan tarvitaan reitti-rnav-härveli, joka tuo GNS käsittääkseni on. Mutta tokihan sitten voi plaaniin vaan laittaa vorrilta toisellekin sen reitin, ihan yhtä "oikein" sekin on.

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu ilmailulaitoksen kartoissa ei ole. Tuo on tosiaan todella mielenkiintoista suunnistaa pelkän HSI:n ja RMI:n avulla. Kyllähän periaatteessa yksikin NAV-radio riittää ja siihen kaveriksi VOR/HSI ja navigointi onnistuu. Meinaa mennä vain liialliseksi seurailuksi. Itsekin käytän ilmailulaitoksen karttaa, mutta pitää Jeppeseniä kyllä harkita jos siinä on suoraan nuo radiaalit. Itse olen suunnitellut reitit tähän mennessä FSNavigatorin avulla. Siitä kun on saatavilla se 30 päivän versio ilman maksua. 30 päivässä kerkiää kirjoitteleen paperille monet reitit.

Suomen reitithän on suht. helppoja lentää käsin kun oikeastaan kaikki intersectio pisteetkin on kahden VORin välillä yhdellä radiaalilla. Oulun reiteissä tulee ainakin käännös intersectio-pisteellä.

Hommahan toimii periaatteessa niin että sinulla on tuo radiaali VORilta pois/sisäänpäin jota pitkin lennät. Sitten vain noiden intersectio pisteiden kohdilla tarkistelet että olet reitillä. Toki kokoajan pitäisi olla reitillä. Itse käytän myös DME:tä apuna. Intersektiohan on kahden VOR radiaalin risteys, eli kun olet molemmilla radiaaleilla olet toisin sanoen intersectio-pisteessä. Esim. tuosta vaikka radiaali 221 UTT:ltä poispäin ja sitten radiaali X ORMille. X nyt ei tuossa kartassa ole kun ei siinä mitään ATS-reittiä mene. Enkä jaksanut sitä omista merkinnöistäni kaivaa.

Tätä voi kutsua jo lentämiseksi, kun tarvitsee jotakin tehdäkin. Melkein uskallan luvata että kun opettelet HSI:n ja RMI:n avulla navigoimaan niin jää LDS homehtumaan nurkkaan. Tälläinen navigointi on mielenkiintoista ja aina sopivan haastavaa (ekoilla kerroilla kädet täynnä ;D), eikä mitään tylsää matolootan tuijottelua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tätä voi kutsua jo lentämiseksi, kun tarvitsee jotakin tehdäkin. Melkein uskallan luvata että kun opettelet HSI:n ja RMI:n avulla navigoimaan niin jää LDS homehtumaan nurkkaan. Tälläinen navigointi on mielenkiintoista ja aina sopivan haastavaa (ekoilla kerroilla kädet täynnä ;D), eikä mitään tylsää matolootan tuijottelua.

Ei se "matolootan tuijottelu" ole sen tylsempää, siinäkin on hirveä määrä juttuja joiden opettelussa menee vuosi jos toinenkin - ison koneen operoinnissa on ihan kivakin että sitä automatiikkaa on olemassa. Mutta se on kieltämättä aika turhaa lentää "realistisesti" LDS:llä jos ei oikeasti ymmärrä sen härvelin toiminnasta paljon mitään..

Kyllä toi Tero esimerkiksi osaa VOR/DME-hommatkin ihan sujuvasti, on vain sitten tykästynyt PIC767/LDS-lisäosiin aikanaan kun ovat hyvin mallinnettuja. Haastetta riittänee? :)

//Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään