Sami Vesala

Flight1 ATR FMc Sid/STARS? Pari kuvaa lisätty

19 viestiä aiheessa

Terveeksi!

 

Tuossa tuli jokin aika sitten hommattua F1:sen atikka, ja nytten alkaa järjestelmät olemaan tuttuja, niin on aika siirtyä ihmettelemään FMC:tä. Olen lennellyt nyt muutaman harjoituslennon EFTU-EFHK, ja FMCtä ohjelmoidessani olen väkisinkin huomannut, että se antaa aivan omituisia lähestymiskuvioita sekä Vantaalle, että Turkuun. Ilmailulaitoksen kartoista olen myös katsonut SIDit ja STARit, mutta FMCn pisteet eivät ole lainkaan samoja. Tämä ero näkyy myös hyvin verrattuna vaikka PMDG:n lähestymiskuvioihin. Eli vaikka Vantaalle tullessani en saa ollenkaan esim. LAKUTin kuvioita.

 

Mistähän tämä mahtaisi johtua?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käypä päivittämässä FMC:n database osoitteesta www.navdata.at.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen päivittänyt ne jo, mutta siltikään ei ole oikeanlaisia lähestymiskuvioita. Tosin pääsen aina kentälle, mutta kuviot päätän aina ns. "sokkona".  :-\

Vai kuuluuko F1 Atikassa olla erinlaiset kuviot? Vai mitä sanovat muut ATR sorvaajat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sallittaneen perään myös toinen saman aiheen kysymys? Sama kone stareja vetäessä lennonjohtaja rupeaa urputtamaan, että olet menossa vikasuuntaan, ota suunta se ja se. Saako lennonjohtajan ollenkaan mukaan, vai täytyykö noita lentää ilman lennonjohtoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sallittaneen perään myös toinen saman aiheen kysymys? Sama kone stareja vetäessä lennonjohtaja rupeaa urputtamaan, että olet menossa vikasuuntaan, ota suunta se ja se. Saako lennonjohtajan ollenkaan mukaan, vai täytyykö noita lentää ilman lennonjohtoa?

 

Joo, ilman FSsän lennonjohtoa pitää lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen päivittänyt ne jo, mutta siltikään ei ole oikeanlaisia lähestymiskuvioita. Tosin pääsen aina kentälle, mutta kuviot päätän aina ns. "sokkona". :-\

Vai kuuluuko F1 Atikassa olla erinlaiset kuviot? Vai mitä sanovat muut ATR sorvaajat?

Totaa teeppäs niin että lennät "manuaalilla" eli siis toisin sanoen katot kartasta moneko mailin päästä pitää kääntyä sinne ja korkeus yms. . ATR:n fmc:ssä ei löydy uusia sidejä ja stareja (päivitys tiedostoja minusta ???) jotenka ne pitää lentää "manuaalisesti" (mitä mä nyt tuolla sanoinkaan ekaksi). Vatsimissa sut vektoroidaan jos on siinä kentässä lj:tä paikalla. Eli siis ATR:llä ei lennetä stareja, mutta offlinessä starit ovat vältämättömiä. Toivottavasti ymmärsit :) .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvähän tuo. Eihän sitä autopilottia/FMC:tä muutenkaan käytetä.;D  Mutta hyvä tosiaan, että tämäkin tuli selväksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta nyt tässä tulikin mieleen, että jos pakostakin haluaisin tietyt SID/STAR kuviot lennettäviksi, niin voiko ne kopioida vaikka PMDGn tiedostoista? Tämä on taas näitä aamupohdintoja med kahvikupillinen.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta nyt tässä tulikin mieleen, että jos pakostakin haluaisin tietyt SID/STAR kuviot lennettäviksi, niin voiko ne kopioida vaikka PMDGn tiedostoista?

 

Eipä taida voida. Se tiedoston rakenne on erilainen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hans Hartmann:

 

A procedure editor is in the making. I worked on the navdata format together with Terry Yingling (user name "stang" in this forum) to remove some "imperfections" , so several things have changed. The final release of SP3 will use this new navdata format and a procedure editor will follow shortly after that.

 

__________________

Best regards,

Hans

 

http://atr.flight1.net/forums/forum_posts.asp?TID=2205

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Vielä kun joku jaksaa vääntää suomen star:t yms. niin hyvä tulee. Onhan PIC ERJ:llekin myös editori mutta kukaan ei ole vaivautunut tekemään.

 

Tekstitiedostoa muokkaamallahan nuo atikan proseduurit menis kun olis vain aikaa ja tupakkia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska asiani koskee vielä osittain samaa asiaa, niin en viitis (taaskaan) uutta aihetta leipoa. Eli kun ei ole (ainakaan vielä) tehty kunnon airaceita atikkaan, niin täytyy löytää jokin mukiinmenevä ja vatsimissa kelpaava tapa lähestyä oikeaa kiitotietä.

 

Aikani karttoja tutkittuani älysin niistä jotain, jota koitan havainnoillistaa muutamalla kuvalla. Fiksummat korjatkoon, jos menee päin puuta. Eli tarkoituksena oli tehdä harjoituslento EFTU-EFHK. Reittini on seuraavanlainen: DCT RUS T86 LAKUT

Eli oletetaan, että lennonjohto antoi minulle selvityksen jatkaa Helsinkiin lentosuunnitelman mukaisesti. Lähden siis kiitotieltä 08, ja siitä sitten suoraan reitille (kelpaako vatsim?). Myöhemmin LJ antaa selvitystä kiitotielle 04R LAKUT 1R kautta. FMC ei siis tiedä tälläisestä tuloreitistä mitään, mutta se tuppaa tunnistamaan jotain siitä. Käsitykseni mukaan LAKUT 1R kulkee Vihdin VORin "kautta", joten nav radioon/radioihin laitan taajuuden 117,0, ja lähestyminen palvelee radiaalia 077. Laitan sen siis courseen. Okei, tilanne näyttää tältä, kun ollaan juuri "ylitetty" LAKUT

 

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Tämän jälkeen "aktivoimme" lähestymisen, ja siirrymme lentämään radiaalia 077 kohti Vihtiä, ja tilanne näyttää tältä. Tullaan ilmeisesti vielä ainakin oikein?

 

[ attachment removed ]

 

VTIn jälkeen pitäisi seurata radiaalia 152, joten lähdemme siis seuraamaan sitä. Tämän jälkeen tehtiin koukero, jos toinenkin, jotta löydettiin radiaalille 152.

 

 

[ attachment removed ]

 

 

Nyt ollaan ilmeiseti suunnilleen oikealla suunnalla, ja kun aika on oikea, niin vaihdamme taajuudet ja suunnat vastaamaan ILS 04R, ja tulemme normaalisti laskuun?

 

[ attachment removed ]

 

 

Ja samalla periaatteella suoritetaan lähtökuviot, paitsi tarvittaessa miinustellaan radiaalista se 180 astetta? Mutta pääasiallinen kysymys on, että onko tämä hyväksyttävä tapa tullaa laskuun Vatsimissa ilman LJ:n vektoreita?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos et pysty lentämään SIDejä ja STAReja, niin ainahan voit pyytää vektoreita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja samalla periaatteella suoritetaan lähtökuviot, paitsi tarvittaessa miinustellaan radiaalista se 180 astetta? Mutta pääasiallinen kysymys on, että onko tämä hyväksyttävä tapa tullaa laskuun Vatsimissa ilman LJ:n vektoreita?

 

Ensimmäistä lausetta en ihan ymmärrä. Lähtökuviot on ihan erikseen, onneksi. Jos vain muuttaisit suuntaa tuloreittiin verrattuna niin eikö se olisi sama kuin laittaisi formuloista puolet kiertämään rataa myötä- ja puolet vastapäivään  :D Jännitystä ainakin riittäisi..

 

Vatsimissa, kuten oikeassakin lentoliikenteessä tuloreittien tarkoitus on ymmärtääkseni saada liikenne mahdollisimman sujuvaksi mahdollisimman vähillä tutkalennonjohtajan toimenpiteillä. Voit toki pyytää vektoreitakin, sitä varten lennonjohtajat siellä ovat. Itse pyydän useimmiten lähdössä vektorit mikäli liikennetilanne on vähäinen, koska ATR:n päivitystilanne lähtömenetelmien suhteen on aika heikko, ja lähtöreittikarttakaan ei tunnu aina olevan ajan tasalla ;)

 

Nuo STAR:it mitä aateeärrälle tarjoillaan, eivät tietääkseni myöskään vie laskuun saakka, vaan lähestymisselvitys- ja menetelmä annetaan erikseen.

Eli esimerkkitapauksessasi useimmiten:

 

1. Ennen reitin "päätepistettä" (LAKUT) ensin selvitys tuloreitille x , aikanaan vektorit finaaliin ja siitä lähestymiselvitys.

2. Vektorit koko matkan finaaliin LAKUTilta

3. Tuloreitti ja täydellinen lähestymismenetelmä (äärimmäisen harvinainen, paitsi jos sellaista harjoitusmielessä pyytää)

4. (vatsim) jos ei lennonjohtoa ole paikalla, lennä täysi menetelmä, etenkin jos muuta liikennettä. Kunhan ilmoittelet Unicomissa mitä teet.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja samalla periaatteella suoritetaan lähtökuviot, paitsi tarvittaessa miinustellaan radiaalista se 180 astetta?

 

Aina kun lennät VOR majakkaa kohti (inbound) niin miinustat 180 astetta, jos se kartassa on outbound -lukuna. (Minun mielestä tuuppaavat olemaan just outboundeina.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selvähän tämä. Eli tästä lähin, mikäli liikennemäärä sallii, niin kinuan vektoreita lennonjohtajalta, sillä siitähän he palkkaa saavat... Eikun...  ;D

 

Mutta siis pääasiallisin kysymykseni oli, että voisiko tällä esittämällä tavallani suorittaa ilman LJ:tä tälläisen lähestymiskuvion vaikkapa koneella, missä ei ole FMC:tä? Sillä kyllä tuo atikka jotain antaa, kun lisää LEG sivulle pisteet MAROM ja VTI.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään