Guest colnago

Lento Helsinki-Turku EFHK-EFTU Mikä menee väärin ?

21 viestiä aiheessa

Laitan kiitoradalla kohtaa Course 260 altitude 4500 Taajuusradioon  Vor 115.50 Nav1 109,50  Atis 130,05 laitan AP päälle sekä Nav painikkeen nav/gps kytkin on asenossa Nav nousun jälkeen kone lähtee eri suuntaan minne reitti näyttää. Jos käännän kytkimen asentoon gps kone menee reitille mutta kun laskeutuminen lähestyy matkaa n. 21 nm kone ohjautuu pois reitiltä ja vielä kun vähennän nopeutta 180-200 kone putoaa ales ja sitä ennen korkeusmittari alkaa heittää levottomasti. Olen yrittänyt tehdä erilaisten ohjeiden mukaan mitä löytyy keskustelusivuilta mutta tuloksetta voiko joku antaa tarkan ohjeet lennolle efhk-eftu niin ottaisin mallia miten lento suoritetaan.

 

t. JM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis millähän koneella? Ja Lennätkö VFR vai IFR

 

IFR : LLÄ  Kone on airbus a 380 taas kokeilin lähestymistä kentälle ei onnistunut kone lentää aina  reitistä ohi vaikka olen moneen kertaan varmistanut että koodit on oikein.

täytyy vain opetella lisää.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko pistänyt oikean radiaalin, jos sulla on väärä radiaali siinä niin se lähtee heti hakemaan sitä eikä reittiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko pistänyt oikean radiaalin, jos sulla on väärä radiaali siinä niin se lähtee heti hakemaan sitä eikä reittiä.

 

Kyllä oli, mutta olen lennon aikana vaihtanut välillä gps/nav kytkintä eri asentoon ja kokeillu tätä vaihtoehtoa miten muuten kun katson lentoreittiä paperimuodossa reitti näyttää viistoon kentän päähän eikä lentokentän suuntaisesti.Mulla on nämä toiminnot päällä:

course,nav,nav 1,vor,ja radiotaajuudet

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jari, pari ylläpidollista huomautusta tähän väliin. Ensinnäkin, jos käytät tuota Quote/Lainaus-systeemiä, kirjoita vastauksesi sen sulkevan quote-tagin jälkeen. Sen systeemin tarkoitus on, että lainattu teksti on tuossa lainauslaatikon sisällä ja oma kirjoituksesi ulkopuolella. Näin:

 

[ attachment removed ]

 

 

Toinen on sellainen kirjoitustekninen juttu, kuin välimerkit ja isot kirjaimet. Kiinnitä niihin huomiota enemmän, että tulevat ylipäätään mukaan, niin on ihmisten paljon helpompi lukea sinun tekstiäsi. Nyt se vaatii jo turhaa ajatustyötä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitan kiitoradalla kohtaa Course 260 altitude 4500 Taajuusradioon  Vor 115.50 Nav1 109,50  Atis 130,05

 

NAV1 on VOR1 joten se taajuus 115.50 pitää laittaa siihen NAV1 radioon jos meinaat että AP seuraa sitä radiaalia course 260 viittaa siihen että haluat lentää Turkuun suuntaan 260 VORia apuna käyttäen tämä onnistuu kuitenkin vain niin että ensin lennät Vantaalta n. 17 NM pohjoiseen koska sieltä vasta löytyy suora linja Turkuun tai se mainitsemasi 260 oletko nyt ihan 100% varma että olet ymmärtänyt VORin toiminnan oikein ILS taajuus 109.5 laitetaan sitten lähestymistä varten tämä majakka ei simussa defaulttina edes kuulu kauemmas kuin 25 NM eli ensin lennetään kohti Turkua ja sitten vasta lähestyttäessä ja laskeuduttaessa käytettään ILS apuna

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joskus tekaisin "Navigation for dummies" -ohjeen, mutta en enää löydä sitä mistään. On kyllä nettisaitillani, mutta se on alhaalla, kun en ole jaksanut konffata serveriäni... Ehkä jollain on se vielä tallessa...

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei turkuun lentämiseen tarvi mitään suunnistus vermeitä "Lentää sinne päin minne ei aurinko paista" :laugh:

 

Oliko vähän huono? Tuleekohan bannia?  ::)

 

Edit: Aiheeseen liittyvää. Kannattaa tosiaan lukea tuo tuomaksen neuvoma sivusto. Muistaakseni Nasan sivuilla oli jossain sellainen java pohjainen ohjelma jossa pääsi leikkimään miten radiaaleilla lennetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus tekaisin "Navigation for dummies" -ohjeen, mutta en enää löydä sitä mistään. On kyllä nettisaitillani, mutta se on alhaalla, kun en ole jaksanut konffata serveriäni... Ehkä jollain on se vielä tallessa...

 

Kiintolevyn perukoilta löysin "Lentosuunnistuksen lyhyt oppimäärä" www-sivun. En tiedä onko tämä se mitä tuossa tarkoitit, mutta melko selkeä opas navigaation perusteisiin minun mielestä.

Tässä siis Artun tekemä sivu: http://jumi.lut.fi/~kelkka/lento1.htm. Jospa tuosta apua Jarille.

 

Edit: Kuvien klikkaus ei näemmä toimi, koska viittaapi vielä Artun sivuille..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moikka !!

 

Joo, kiitos ! Hyvä, että tuo on vielä jossain päin internetavaruutta. Minulla kuvat toimivat ihan hyvin, ja viittauskin on tuonne Rainen saittiin. Vanha ja yksinkertainenhan tuo ohje on, eikä varmasti ihan oikeinkaan kaikkein ortodoksisimpien VATSIM-fanien mielestä, mutta siitä saa ainakin hieman osviittaa.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NAV1 on VOR1 joten se taajuus 115.50 pitää laittaa siihen NAV1 radioon jos meinaat että AP seuraa sitä radiaalia course 260 viittaa siihen että haluat lentää Turkuun suuntaan 260 VORia apuna käyttäen tämä onnistuu kuitenkin vain niin että ensin lennät Vantaalta n. 17 NM pohjoiseen koska sieltä vasta löytyy suora linja Turkuun tai se mainitsemasi 260 oletko nyt ihan 100% varma että olet ymmärtänyt VORin toiminnan oikein ILS taajuus 109.5 laitetaan sitten lähestymistä varten tämä majakka ei simussa defaulttina edes kuulu kauemmas kuin 25 NM eli ensin lennetään kohti Turkua ja sitten vasta lähestyttäessä ja laskeuduttaessa käytettään ILS apuna

 

Mikko, miten ne välimerkit tässä tapauksessa... Hieman vaikea tätäkin oli lukea.  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko, miten ne välimerkit tässä tapauksessa... Hieman vaikea tätäkin oli lukea.  ???

 

No kuten huomata saatat, Tatu on selvästikkin kirjoittanut tuon tuohon asuun täysin tarkoituksella. Ja syytä tuskin tarvitsee miettiä. Jos katsot Tatun muita kirjoitteluja, ei kirjoitusasussa ole moittimisen sijaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulihan se sieltä  ;D

 

Eipä tätäkään ketjua olisi tarvittu jos tuo sivu olisi luettu läpi :) Sitäpaitsi simuilu on paljon mukavampaa kun vähän ymmärtää miksi mitäkin nappia painetaan milloinkin ;D

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli sellainen mieleen noista Artun ohjeista, että hyvät kun ovat, olisiko liikaa pyydetty, jos niistä voisi

väsätä PDF:n? Minä ainakin printtaisin tuon ihan mielelläni talteen.

 

Tuota sivua on puolimahdoton printata ainakaan täällä töissä, jossa on käytettävissä vain

Netscape ja IE 6. IE tekee tuosta 18 sivua ja Netscape taas katkoo kuvat mistä kohden sattuu.  :(

Firefox tai IE 7 ovat parempia, mutta en voi asennella tänne sellaisia.

 

- Ville -

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No kuten huomata saatat, Tatu on selvästikkin kirjoittanut tuon tuohon asuun täysin tarkoituksella. Ja syytä tuskin tarvitsee miettiä. Jos katsot Tatun muita kirjoitteluja, ei kirjoitusasussa ole moittimisen sijaa...

 

No nyt sen vasta tajusin.  ;) On se ihan paikallaan kiinnittää välimerkkeihin  huomiota, ehkäpä se joskus pitää ihan rautalangasta vääntää...  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli sellainen mieleen noista Artun ohjeista, että hyvät kun ovat, olisiko liikaa pyydetty, jos niistä voisi

väsätä PDF:n? Minä ainakin printtaisin tuon ihan mielelläni talteen.

 

Tuota sivua on puolimahdoton printata ainakaan täällä töissä, jossa on käytettävissä vain

Netscape ja IE 6. IE tekee tuosta 18 sivua ja Netscape taas katkoo kuvat mistä kohden sattuu.  :(

Firefox tai IE 7 ovat parempia, mutta en voi asennella tänne sellaisia.

 

- Ville -

 

 

Käänsin sen Wordin .doc-muotoon sekä myös pdf:ksi (10 sivua). Kuvia joutui pienentämään jonkin verran, jotta ne mahtuu leveyssuunnassa sivulle. Kaikista kuviin lisätyistä teksteistä ei tahdo oikeen saada selvää pienennyksen jälkeen. :/

En viitsinyt kovin tarkkaa säätää kuvien asettelua, mutta jokainen jolta löytyy Word voipi niitä ite säätää paremmin (myös jokainen, joka on leikkinyt yhdistelmällä Word + kuvia tietää, että pinna kiristyy enemmin tai myöhemmin :))

 

PDF: http://jumi.lut.fi/~kelkka/lento1.pdf

DOC: http://jumi.lut.fi/~kelkka/lento1.doc

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, hieno homma ! Kiitos, Raine, taas. Vaikka noista kartoista ei saisikaan selvää, voi ne tulostaa itselleen AIP:n sivuilta. Hiemanhan nuo ovat jo ehtineet muuttumaan, mutta idean voi niistä varmasti ymmärtää.

 

Arttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve

 

Joo, hieno homma ! Kiitos, Raine, taas. Vaikka noista kartoista ei saisikaan selvää, voi ne tulostaa itselleen AIP:n sivuilta. Hiemanhan nuo ovat jo ehtineet muuttumaan, mutta idean voi niistä varmasti ymmärtää.

 

Arttu

 

Niinjoo, Artulle kiitoksia tuosta oppaasta. :) Muistan kun tuolla harjoittelin alkuaikoina... Nyt on "hieman" edetty siitä... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään