Guest Cruzan

SR-71:set Suomen ilmatilassa

64 viestiä aiheessa

Joskushan noita Blackbirdejakin täällä meni, korkella ja kovaa lännestä itään tai toisinpäin, en tiedä. Eikä tainnut meidän ilmavalvonta niiden perään ehtiä. Mutta mistä päin Suomea ne menivät?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vai olenko osin väärässä, sattui Googlella tämmöinen lause eteen: >"MiG-21F on oikea idän kaunotar, huhujen mukaan lie fennopilotit pelotelleet jopa SR-71:n, joka oli joutunut jostain syystä tuonne 10-12 km:n korkeuksiin. "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskushan noita Blackbirdejakin täällä meni, korkella ja kovaa lännestä itään tai toisinpäin, en tiedä. Eikä tainnut meidän ilmavalvonta niiden perään ehtiä. Mutta mistä päin Suomea ne menivät?

 

'Baltic Express' lentojen reitti alkoi Tanskan kohdalta, meni yli Bornholmin saaren, kaartui pohjoiseen Puolan kohdalta. Saaremaan kohdalta alkoi kaarto Ruotsia kohti jossa Tukholman kohdalla oli suunta taas etelään. Matka jatkui Gotlannin ja Öölannin välistä taas Bornholmin korkeudelle josta reitti kääntyi länteen.

 

Periaatteessa koko reitti on kansainvälisillä alueilla. Gotlannin ja Öölannin välissä käytävä on kai todella kapea mutta SR-71 loukkasi Ruotsin ilmatilaa ilmeisesti vain kerran. Aikaa lentoon kului noin 30 minuuttia. Lentokorkeudet 70-80000 jalkaa.

 

Reitti oli niin säännöllinen että Ruotsalaiset hätyyttelivät Viggenillä Blackbirdiä harjoitusmielessä. Paras tukikohta Blackbird jahtiin oli F17 Rönneby joka oli nousua ja kiihdyttämistä ajatellen sopivasti sijoittunut Gotlantiin nähden, missä harjoitukset tehtiin.

 

Pohjoissakaan norjan rannikon, Jäämeren ja Novaya Zemljan tienoilla Neuvostoliiton ilmatilaa ei loukattu, joskin sitä käytiiin kutittelemassa. Koreassa ja Vietnamissa tietysti painettiin suoraan yli.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulema olisi suomalaisetkin joskus käyneet jenkkien noita vakoilukoneita tervehtimässä. Ja ei se Migeillä mikään ongelma ollut lentää korkealle. Löysin näin pikaisesti tiedon, että 20km olisi ollut lakikorkeus, mutta entinen ilmavoimien lentäjä sanoi tässä muutama viikko sitten, että he lensivät usein yli 20km korkeudessa ja, että hän olisi muutaman kerran vieraillut 23km korkeudessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän MiGillä yli 20km korkeuteen päästiin, mutta miten ja mitä siellä pystyi tekemään on jo toinen juttu. Vauhtia tarvittiin 2 Machia, kaartosäde oli kuulemma luokkaa 150km, ja siinä vaiheessa kun lakikorkeudessa oltiin, löpöä oli jäljellä paluukaartoon ja liukuun takaisin kentälle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän MiGillä yli 20km korkeuteen päästiin, mutta miten ja mitä siellä pystyi tekemään on jo toinen juttu. Vauhtia tarvittiin 2 Machia, kaartosäde oli kuulemma luokkaa 150km, ja siinä vaiheessa kun lakikorkeudessa oltiin, löpöä oli jäljellä paluukaartoon ja liukuun takaisin kentälle.

 

Viggen 'intercept' (mitä toi on suomeksi?) tapahtui jotakuinkin seuraavasti:

 

Kun SR-71 oli kaartamassa etelään Ahvenanmaan eteläpuolella oli Viggen valmiina Gotlannin ja Öölammin valissä korkeudella 8000m. Koneen suunta oli suoraan kohti SR-71 arvioitua tulosuuntaa. Aluksi kiihdytettiin nopeudelle Ma 1.35 jonka jälkeen vedettiin rauhallisesti ylös ja jatkettiin kiihdytystä nopeudelle Ma 1.7-2.0. Nousu päättyi korkeudelle 18500-20000m. Datalinkin avulla maalitiedot näkyivät karttanäytöllä. Viggen PS-46 tutka sai myös maalitiedot ja lukittui maksimietäisyydellä kohteeseen. Simuloidussa ohjuslaukaisussa kohtaamismisnopeus oli Ma 4.5 - 5.0. SR-71 lensi nopeudella 2.98 ja korkeudella 21500m.

 

Eli ennemminkin kyse oli tutkan ja datalinkin ominaisuuksista kuin että olisi päästy samalle korkeudelle kuin kohde.

 

Viggenistä on otettu myös käsivaralla kuvia Blackibirdistä, mutta tuolloin se oli matalalla ilmeisesti toinen moottori sammuksissa. Tämä oli sama lento jolloin lento meni Gotlannin yli ja loukkasi Ruotsin ilmatilaa.

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viggenistä on otettu myös käsivaralla kuvia Blackibirdistä, mutta tuolloin se oli matalalla ilmeisesti toinen moottori sammuksissa. Tämä oli sama lento jolloin lento meni Gotlannin yli ja loukkasi Ruotsin ilmatilaa.

 

Pete

 

Olen tähän tapaukseen liittyen kuullut tarinaa että kun SR-71A:lla siis oli ongelmia ja oli normaalia matalammalla ja hitaampana oli kuvia otettu puolin ja toisin ja tapauksesta muutaman päivän sisällä ko. Viggen kuski sai kotiosoitteeseensa kirjeen jossa oli SR-71A:sta hänestä otettu kuva Viggenissään!!! Ja Viggen kuski lensi visiiri alhaalla!

 

Totta tai tarua, mutta tarinana loistava.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löysin näin pikaisesti tiedon, että 20km olisi ollut lakikorkeus, mutta entinen ilmavoimien lentäjä sanoi tässä muutama viikko sitten, että he lensivät usein yli 20km korkeudessa ja, että hän olisi muutaman kerran vieraillut 23km korkeudessa.

Kyllä on tainnut kyseinen lentäjä puhua aika pahasti palturia. Itse olen käynyt MiG-21F-tyyppikurssin ja siellä opetettiin seuraavaa. Tehdas takasi koneen lakikorkeudeksi 19 km. Yksi kurssin opettajista, ins.ev.luutn. Jyrki Laukkanen kertoi omaksi korkeusennätyksekseen 21.300 m mutta yliv.Mörskyllä ( en muista etunimeä ) on hallussaan Ilmavoimien korkeusennätys, vähän yli 22 km. Joten se niistä toistuvista 23 km:n ylityksistä. Yli 20 km:n korkeuksissa MiG-21F:n lentäminen on kauheaa roikkumista, siiveketeho ei enää riitä. Kone on parhaimmillaan jossain 11 km:n paikkeilla. Ja sinnehän kyseinen rauta on suunniteltukin. Strategisten pommikoneiden torjuntaan ( lue B-52 ). Oli kerrassaan kiva aihe tällä kertaa, aiheesta voisi joskus jauhaa enemmänkin.

 

 

EDIT: Quote korjattu /Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä on tainnut kyseinen lentäjä puhua aika pahasti palturia. Itse olen käynyt MiG-21F-tyyppikurssin ja siellä opetettiin seuraavaa. Tehdas takasi koneen lakikorkeudeksi 19 km. Yksi kurssin opettajista, ins.ev.luutn. Jyrki Laukkanen kertoi omaksi korkeusennätyksekseen 21.300 m mutta yliv.Mörskyllä ( en muista etunimeä ) on hallussaan Ilmavoimien korkeusennätys, vähän yli 22 km. Joten se niistä toistuvista 23 km:n ylityksistä. Yli 20 km:n korkeuksissa MiG-21F:n lentäminen on kauheaa roikkumista, siiveketeho ei enää riitä. Kone on parhaimmillaan jossain 11 km:n paikkeilla. Ja sinnehän kyseinen rauta on suunniteltukin. Strategisten pommikoneiden torjuntaan ( lue B-52 ). Oli kerrassaan kiva aihe tällä kertaa, aiheesta voisi joskus jauhaa enemmänkin.

 

Tämä vahvistaa ruotsalaisen ilmavalvojan lausumaa että Virosta lähteneiden MiG-21:n ja MiG-23:n 'attempts to intercept were so hopeless that it was painful.' Lähde muuten on Paul Crickmoren 'Lockheed Blackbird' -kirja jota uskaltaudun suosittelemaan kaikille aiheesta kiinnostuneille.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nuo jenkkien vakoilukoneiden Suomen ylilennot sitten pelkkiä urbaanilegendoja, vai onko niitä tapahtunut jollain muulla konetyypillä? ???

Olisko se sitten ollut U-2 ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten, kuinka korkealle ilmatila lasketaan jonkin maan ilmatilaksi? Eikös siinä ollut joku raja olemassa nykyään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Google kertoo esim. että FAA:n Class A airspace:n yläraja olisi FL600.

 

Ranskalaiset sanovat: UIR (Upper Flight Information Region) = FL195 to unlimited.

 

Englantilaiset sanovat, että määriteltyä ylärajaa ei ole, paitsi se, kuinka korkealle jollakin lentokoneella voidaan lentää.

 

Tämä on vain google-tietoa...Sitä olettaisi, että ns. avaruus olisi kansainvälistä ilmatilaa? Missä sen avaruuden raja sitten menikään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nuo jenkkien vakoilukoneiden Suomen ylilennot sitten pelkkiä urbaanilegendoja, vai onko niitä tapahtunut jollain muulla konetyypillä? ???

Olisko se sitten ollut U-2 ?

 

Urbaanilegendasta en tiedä, mutta ilmeisesti Gary Powersin U-2 alasampumisen jälkeen USAF:n (ja CIA:n) piti saada lupa presidentiltä asti 'denied territory' ylilentoihin. Kovin helposti lupia ei poliitisen riskin takia kai irronnut. Noin ainakin miehitettyjen lentojen kohdalla, sillä D-21 droneja kai lennettiin muutama kerta Kiinan ja NL:kin ilmatilassa.

 

Muistaako kukaan Speden sketsiä jossa Suomen valtuuskunta valitti ilmatilaloukkauksesta?

'Teidän koneet ovat loukanneet meidän ilmatilaamme!'

'Mitä sitten?'

'Miten niin mitä sitten?'

'Siten niin että mitä sitten?'

'Niin, me ollaan hyvin vihaisia!'

'Niin niin, mutta mitä sitten' ...

 

Turhankin ajankohtaista...

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko nuo jenkkien vakoilukoneiden Suomen ylilennot sitten pelkkiä urbaanilegendoja, vai onko niitä tapahtunut jollain muulla konetyypillä? ???

 

On tapahtunut muillakin tyypeillä. Itse asiassa Suomen ilmatilassa käytiin ilmataistelukin kun Kuolan niemimaata vakoilleet USAF:n RB-47E vakoilukoneet joutuivat MiG-17 hyökkäyksen kohteeksi ja pakenivat Sallan kohdalta suoraan Suomen ja Ruotsin läpi Norjan ilmatilaan. Neuvostoliiton MiG-17:t seurasivat koneita Suomen ilmatilaan ja mm. suomalaiset rajajääkärit kuulivat konetykkien äänet ja tapaus rekisteröitiin asiakirjoihin.

 

Viime vuonna oli asiasta erinomainen Carl-Frederick Geustin artikkeli Svensk Flyghistorisk Föreningenin lehdessä: Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT)

SFF on erinomainen yhdistys jonka lehti on todella laadukas. Ei voi muuta sanoa kuin että kyllä ruotsalaiset taas osaa! Lisäinfoa: http://www.sff.n.se/ Suosittelen jäsenyyttä lämpimästi.

 

Tässä vielä infoa asiasta linkistä: http://www.vectorsite.net/avb472.html

 

On 8 May 1954, an RB-47E flying out of RAF Fairford was paralleling the Soviet border over Norwegian airspace, and then abruptly turned into Soviet airspace to overfly airfields around Murmansk. The RB-47E was flying at high altitude, out of reach of MiG-15s, but unknown to USAF intelligence some MiG-17s had been stationed in the area and they were able to intercept the intruder. The RB-47E's tail turret malfunctioned, as it often did, and the crew couldn't shoot back, while the big aircraft took some hits and was damaged. It managed to get back out of Soviet airspace over Finland and finally performed an emergency landing at RAF Brize Norton after a last-minute cliff-hanger topping off from a KC-97. Finnish news reports indicated an air battle, but the USAF denied that any US aircraft had been in the area.

 

The pilot, Hal Austin, was reprimanded by the commander at Brize Norton for defying control-tower instructions. Back on the runway, the aircraft's crew chief looked over one of the cannon holes in the fuselage and asked the pilot: "What the hell did you hit?" The whole thing was completely secret and so Austin only replied: "It wasn't a seagull." The reprimand was quietly removed from Austin's record under LeMay's orders, and he was even more quietly awarded a medal for the risky mission.

 

T: Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On 8 May 1954, an RB-47E flying out of RAF Fairford was paralleling the Soviet border over Norwegian airspace, and then abruptly turned into Soviet airspace to overfly airfields around Murmansk.

 

Powersin alasampuminen tapahtui 1960. Onkohan näitä ollut sen jälkeen?

 

Edit: Ja joo, A-12, eli SR-71 yksipaikkainen CIA:n operoima edeltäjä, lensi vasta 1962.

 

Pete

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vähän lisää Austinin seikkailuista:

 

http://www.fas.org/irp/program/collect/rb-47-side.jpg

 

Aamulla huhtikuun 8. 1954 kolme Yhdysvaltain strategisten ilmavoimien RB-47E Stratojet tiedustelukonetta nousi Fairfordin tukikohdasta, Isosta-Britanniasta. Samaan aikaan tiedustelukoneita tukemaan nousi Brizen tukikohdasta, Norjasta KC-97G ilmatankkauskoneita. Stratojetit lensivät Pohjois-Norjaan Neuvostoliiton rajan läheisyyteen jossa ne tapasivat KC-97G ilmatankkauskoneet. Ilmatankkauksen jälkeen kaksi RB-47E-konetta jatkoivat lentoaan suunnitelman mukaan mutta niiden miehistöjen yllätykseksi kolmas, Eversti Harold ”Hal” Austinin lentämä Stratojet suuntasi nokkansa kohti Neuvostoliiton ilmatilaa. Austinille ja hänen miehistölleen oli annettu salainen tehtävä kuvata Murmanskin ja Arkangelskin lentotukikohtia.

 

Austin ylitti Kuolan niemimaan 40,000 jalan korkeudessa 440 solmun nopeudella. Neuvostoliiton ilmatilaan siirtyessään hän huomasi kolme MiG-15 hävittäjää. Stratojet oli kuitenkin liian korkealla jotta MiG-15 olisivat voineet aiheuttaa mitään harmia. Yhdysvaltain ilmavoimien tiedustelu ei ollut kuitenkaan tietoinen siitä että alueelle oli sijoitettu uusia MiG-17 hävittäjiä jotka pystyisivät torjumaan tunkeilijan.

 

Lähestyessään viimeistä kuvauskohdetta, Arkangelskia kuusi MiG-17 hävittäjää yllätti Startojetin. MiGit alkoivat tulittaa RB-47E:tä, jonka taka-ampuja vastasi tuleen. Stratojetin epäluotettavat tykit kuitenkin pian jumittuivat. Ampujan epätoivoisesti niitä potkiessa toimintahäiriön poistamiseksi oli Startojet puolustuskyvytön. Toimintakyvyttömänäkin taka-ampujan tykit häiritsivät MiG-17 lentäjien toimintaa. Austin suuntasi koneensa kohti Suomen ilmatilaa. MiGit ampuivat yksi kerrallaan, aina yhden lopettaessa antoi ammunnan lopettava kone toiselle tilaa kaartamalla sivuun kun taas seuraava aloitti Stratojetin ampumisen.

 

Jahti jatkui puolueettoman Suomen ilmatilassa jossa ilmataistelusta tehtiin useita silminnäkijähavaintoja. MiGien 23 mm ammukset lensivät tiedustelukoneen ohi sen ylä- ja alapuolelta, vaurioittaen sen siipeä, runkoa, täten aiheuttaen polttoainevuodon, tuhoten koneen sisäiset viestiyhteydet ja vaurioittaen UHF radiota. Yksi MiG lensi hyvin lähelle Ausinin konetta ilmeisestikin yrittäen pelotella häntä törmäämisellä mutta lopulta kaartoi kauemmaksi. Ennen kuin Stratojet siirtyi Ruotsin ilmatilaan, kääntyivät MiGit takaisin.

 

KC-97G ilmatankkauskoneet olivat jo palanneet tukikohtaansa kun Austin ylitti Norjan rajan vaurioituneellaan RB-47:lla. Koneen polttoaine oli jo lähes lopussa. Austin nousi 43 000 jalkaan ja valitsi polttoainetaloudellisimman nopeuden. Fairfordin tukikohta Englannissa oli kuitenkin vielä yli 150 merimailin päässä eikä Stratojetillä ollut mitään mahdollisuuksia lentää Englantiin lähes tyhjillä ja vuotavilla tankeilla. Austin yritti radioida Brizen tukikohdassa valmiudessa olleen KC-97:n apuun. Jim Rigley, valmiudessa olleen KC-97:n lentäjä ei kuitenkaan kuullut kuin osittaisen viestin Austinin vaurioituneen radion takia. Rigley kuitenkin tunnisti Austinin äänen ja arveli hänen tarvitsevan apua. Brizen lennonjohdolla oli kuitenkin hätätila käsiteltävänä eikä se antanut Ringleylle lentoonlähtölupaa. Rigley lähti lennonjohdon kiellosta huolimatta ja tapasi Brizeä lähestymässä olleen Ausinin. Rigley kääntyi Stratojetin eteen Austinin polttoainemittarin näyttäessä nollaa ja siirsi Startojetiin 12 000 naulaa polttoainetta.

 

Tankkauksen jälkeen Austin lensi ja laskeutui vaurioituneella RB-47:llä Fairfordiin. Kentällä koneen päämekaanikko ihmetteli reikiä koneen rungossa ja siivissä tietämättä mitään koko ilmataistelusta, kysyen Austinilta ”What the hell did you hit?” Koska operaatio oli täysin salainen, vastasi Austin ”It wasn’t a seagull”. KC-97 ilmatankkauskoneen lentäjä Rigley joutui myöhemmin sotaoikeuteen Brizen lennonjohdon määräyksien laimminlyönnistä mutta Strategisten ilmavoimien kenraali Curtis LeMay poisti syytökset. Austin sai vastata myös Kenraali LeMayn kysymykseen "Why didn't they shoot you down?” johon Austin vastasi "They did not want to fly up our tail pipe because of the rear gun." LeMay: "I'm firmly convinced that all fighter pilots are cowards.”

 

Tehtävä pysyi salaisena vuoteen 1995 saakka.

 

Aamulehti 50-vuotta sitten.

 

Suurvallat vakuuttavat syyttömyyttään.

 

Aamulehdelle – Frankfurt am Main 15.5 (1954) UP Pohjois- ja Länsi-Euroopan ilmavoimien esikunnat tutkivat parhaillaan viime aikoina tehtyjä havaintoja Skandinavian maiden yli lentäneistä tuntemattomista lentokoneista.

Huhtikuun lopulla havaittiin joukko tuntemattomia koneita Ruotsin ja Tanskan rannikolla, Itämerellä ja Ruijassa. Ruotsin, Tanskan, Norjan ja Suomen taholta on suoritettu tutkimuksia ja tehty tiedusteluja, jotka on osoitettu Neuvostoliiton, Englannin ja Yhdysvaltain viranomaisille.

Kaikkien kolmen maan taholta on ilmoitettu, etteivät niiden koneet ole syyllistyneet ylilentoihin. Eräissä tapauksissa lienee kuitenkin ollut kyse Neuvostoliiton ilmavoimien suorittamasta harjoituksista, jotka pidettiin 28.-29. päivinä.

Loukkauksiin syyllistyneet koneet on ”todettu” venäläisiksi, englantilaisiksi, amerikkalaisiksi ja yhdessä tapauksessa tsekkoslovakialaisiksi. Ainoastaan Tsekkoslovakian taholta ei ole esitetty selitystä. Muut maat ovat kumonneet jyrkästi tiedot, että niiden koneet olisivat olleet ilmassa mainituilla alueilla.

Suomen alueella tapahtuneen ”ilmataistelun” johdosta amerikkalaiset viranomaiset ilmoittavat, että venäläiset ja amerikkalaiset koneet tapaavat miltein joka päivä toisiaan Pohjoisen jäämeren yläpuolella. Kohtaamiset tiedustelulennoilla sujuvat tavallisesti häiriöittä. Koneet jatkavat lentoaan, ikään kuin ne eivät olisi havainneetkaan toisiaan.

Tk. 8. pnä Norjan aluetta loukannut kone todettiin amerikkalaiseksi. Samana päivänä tapahtui Ruotsin ja Suomen rajoilla ylilentoja.

 

Rajavartiolaitos ei tiedä mitään ilmataistelusta.

 

US. kertoi lauantaina, että Lapissa lentäneet vieraat suihkukoneet ovat ilmeisesti joutuneet keskenään ilmataisteluun. Lehden väittämän mukaan ovat venäläiset ja amerikkalaiset suihkukoneet kaikesta päättäen avanneet tulen kohdatessaan toisensa.

Kenraalimajuri Vaala rajavartiostojen esikunnasta kertoi, että niillä seuduin, joilla vieraita koneita on lentänyt, on toisin kuultu pamahduksia, mutta ei voida lainkaan sanoa, mitä nämä pamahdukset ovat olleet. Ne ovat mahdollisesti voineet olla peräisin koneistakin. Kuitenkaan ei mistään ilmataistelusta ole mitään tietoa. Niinikään ei voida sanoa mitään Lapissa lentäneiden koneiden kansalaisuuksista, koska niitä ei ole voitu ollenkaan todeta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

"Kuitenkaan ei mistään ilmataistelusta ole mitään tietoa. Niinikään ei voida sanoa mitään Lapissa lentäneiden koneiden kansalaisuuksista, koska niitä ei ole voitu ollenkaan todeta."

 

 

Niinpä, ei olleet Suomen Ilmavoimat enää iskussa -50-luvun alussa,

pääkalusto Valmet Vihuri-harjoituskoneita, muutama loppuunajettu Mersu rivissä ja Vampiret tulivat juuri 1954...ei olisi ollut asiaa noihin korkeuksiin. :(

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulla huhtikuun 8. 1954 kolme Yhdysvaltain strategisten ilmavoimien RB-47E Stratojet tiedustelukonetta nousi Fairfordin tukikohdasta, Isosta-Britanniasta.

...

Tehtävä pysyi salaisena vuoteen 1995 saakka.

 

Mielenkiintoinen tarina, josta nykyisin näyttää netistä löytyvän monta mainintaa...

http://www.wpafb.af.mil/museum/history/coldwar/cw13.htm

http://home.att.net/~jbaugher2/b47_17.html

http://www.vectorsite.net/avb472.html

http://home.sprynet.com/~anneled/ColdWar.html

http://www.silent-warriors.com/shootdown_list.html

http://www.globalsecurity.org/intell/systems/rb-47.htm

http://www.strategic-air-command.com/stories/stories_home.htm

 

Näyttää koneen lentäjä Hal Austinkin olevan vielä voimissaan ja vanhojen tiedustelulentäjien toiminnassa mukana, päätellen tästä lehdestä http://www.55srwa.org/news_pdf/newsletter_aug02.pdf'>http://www.55srwa.org/news_pdf/newsletter_aug02.pdf

 

Mielenkiintoista tarinaa sivuilla http://www.55srwa.org/

 

Edit: Ja tässä Hal Austinin oma kertomus (3 sivua)

http://www.rb-29.net/HTML/31HAustinB-47/31harb-47.htm

 

Ja kirja, jossa auotaan salaisuuksien verhoa: "Philip Taubman, deputy editorial page editor of The New York Times and two-time Polk award-winner, tells for the first time the gripping story of one of the great spy enterprises of the twentieth century - the creation of reconnaissance satellites and high-altitude spy planes like the U-2 and supersonic SR-71 - in SECRET EMPIRE: Eisenhower, the CIA, and the Hidden Story of America's Space Espionage "

http://www.secretempirethebook.com/book/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö yhteensattumaa vai luetaanko tätä foorumia myös Helsingin Sanomissa, sillä tämän aamun lehdessä on sivulla A10 juttu tuosta vuoden 54 ilmataistelusta.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liekö yhteensattumaa vai luetaanko tätä foorumia myös Helsingin Sanomissa, sillä tämän aamun lehdessä on sivulla A10 juttu tuosta vuoden 54 ilmataistelusta.

 

-Juha

 

Viime aikoina on ollut yllättävänkin paljon sellaisia juttuja lehdissä, joista voisi kuvitella, että idea on poimittu täältä. Tiedä sitten...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tai näin, nuo ilmatilan loukkaukset Suomenlahdella ovat tehneet tällaiset jutut erityisen ajankohtaisiksi juuri nyt.

 

Toki voi olla, että meidän foorumia seurataan, koska täältä jutunaiheita voi seurata suomenkielellä ja lähes reaaliajassa... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään