Guest OttoPOI

Laipat lähdössä?

8 viestiä aiheessa

Elikkä tässä tällainen aloittelijan kysymys (toivottavasti tähän pätee se, että mikään kysymys ei ole tyhmä kysymys :D) että olen nähnyt Kuvakaappaukset-osiossa usein isoissa-ja pienissä koneissa käytettävän alennettuja laippoja tuossa take ohvissa. Eli onko tällä joku sellainen vaikutus esim. lyhyempi kiihdytys matka tai joku muu. Ja jos laippoja käytetään niin paljonko niitä on alennettava ja se varmastikin riippuu koneesta. Esimerkin vuoksi paljonko laippoja pitää alentaa lennettäessä tuolla Maliniemen Mikon Maulella kuorman ollessa kaksi 62-kiloinen ohjaaja ja 63 kiloinen co-pilotti eli nopean matikan jälkeen yhteispainoksi tulee 125 kiloa, eli miten paljon alennettava että tulisi mahdollisimman lyhyt matka kiihdyttää? Eli toisin sanoen voiko laippoja edes alentaa liikaa ja mitä vaikutuksia sillä on jos alennetaan liikaa.

 

tässä tuli ainakin asiantuntijoille kysymyksiä enemmän kuin tarpeeksi mutta yrittäkää selvitä! :D

 

kiitän jo kaikkia vastanneita!!! Happy Landings!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, eli laippojen tarkoitus on lisätä siiven nostetta -> vähemman nopeutta tarvitaan saamaan kone ilmaan -> vähemmän kiitorataa tarvitaan kiihdytykseen. Kaikki (ehkä muutamia poikkeuksia on) matkustaja jetit käyttää laippoja nousussa.

Liikaa laippoja taas lisää ilmanvastusta -> hidastaa kiihdytystä joka taas on haitaksi. Nämä laippa asetukset on kone kohtaisia, ATR käyttää 15, B767 yleensä 5...

 

Korjatkaa jos jotain väärin.

 

EDIT: "767 yleensä 15" korjattu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, eli laippojen tarkoitus on lisätä siiven nostetta -> vähemman nopeutta tarvitaan saamaan kone ilmaan -> vähemmän kiitorataa tarvitaan kiihdytykseen. Kaikki (ehkä muutamia poikkeuksia on) matkustaja jetit käyttää laippoja nousussa.

Liikaa laippoja taas lisää ilmanvastusta -> hidastaa kiihdytystä joka taas on haitaksi. Nämä laippa asetukset on kone kohtaisia, ATR käyttää 15, B767 yleensä 15...

no kiitos! :D :D Siinä tuli tiiviisti ja selvästi asiat selväksi!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin se riippuu koneesta käytetäänkö laippoja nousussa ja paljonko. Pienkoneissa harvemmin yhtään, isoimmissa vissiin aina vähän. Mitä nopeampi kone, sitä enemmän laippaa nousussa vielä lyhentää nousukiitoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

744 lähtöpainossaan lähemmäs 400 tonnia käyttää kympin laippoja - jos pmdg:n väkeä käy uskominen.

 

Mites muuten pienkoneissa, tuskin lasketaan kovin tarkasti lähtönopeuksia (v1 vr v2), oletan että menevät hiukan sinneppäin tunteella samoin kuin laipat, vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pikkukoneilla on kyllä ihan "samalla tavalla" määrätty laipat, löytyy siis käsikirjasta ohjeet. Vr on määritelty, V1/V2 on sikäli turhia että esim. Cessnalla toiminta moottorihäiriötilanteissa on varsin yksiselitteinen.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

B767 yleensä 15...

B767:ssa voi olla 5, 15 tai 20 lähdössä, 5 on yleisin. 757:lla voi olla samat ja 15:sta käytetään yleensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään